Lasten ja nuorten liikkumisen ja toimintakyvyn tukeminen (12op)
Opintojakson tunnus: 7F00GL32
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
 - 12 op
 
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on kehittää perusymmärrystä lasten ja nuorten sairauksista ja fysioterapiasta. 
Opintojakson suoritettuaan opiskelija  
• tietää tyypillisten lasten ja nuorten sairauksien ja oireiden vaikutuksia liikkumis- ja toimintakykyyn sekä lapsen/nuoren kokonaiskehitykseen 
• tuntee erilaisia toimintakykyluokituksia lapsen, nuoren ja perheen näkökulmasta 
• tietää lääkkeiden vaikutuksista lastensairauksissa 
• osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa ja käytännössä hyväksi koettua tietoa lasten ja nuorten fysioterapiasta hyödyntäen niitä toiminnassaan 
• osaa tutkia ja valita lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja suunnitella johtopäätösten perusteella tavoitteellista fysioterapiaa 
• osaa tutkia, arvioida ja tehdä päätelmiä lapsen motorisesta kehityksestä sekä liikkumis-, ja toimintakyvystä,  
• osaa tutkia, suunnitella ja tukea eri-ikäisten lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa liikunta- ja fysioterapiatilanteissa erilaisissa ympäristöissä lasta ja/tai nuorta huomioiden 
• osaa suunnitella ja ohjata lasten ja/tai nuorten liikkumis- ja toimintakykyä tukevia ryhmiä
                    
Sisältö
• lasten ja nuorten sosioemotionaalinen kehitys 
• lasten ja nuorten tyypillisimmät tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet ja fysioterapia 
• lasten ja nuorten tyypillisimmät neurologiset sairaudet ja fysioterapia 
• lasten ja nuorten neuropsykiatriset oireistot 
• lasten ja nuorten tyypillisimmät hengityssairaudet 
• syömishäiriöt ja ahdistuneisuus nuorten psykiatrisina sairauksina 
• lapsen/nuoren kehonkuvantutkimisen periaatteet 
• toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus (ICF) lapsen ja nuoren näkökulmasta 
• tyypillisimmät lääkkeet lasten sairauksissa 
• lasten ja nuorten toimintavälineet ja liikkumisen apuvälineet 
• lasten ja nuorten liikkumis- ja toimintakykyä tukevat ryhmät
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija  
• tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa,  
• tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä, 
• valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin ja ryhmän tavoitteelliseen toimintaan,  
• tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa, 
• suoriutuu harjoituksista ja tehtävistä osittain tuettuna ja ohjattuna, 
• osoittaa niukkaa osaamista tietojen ja taitojen osalta harjoitusten toteutuksessa,  
• toimii ohjaustilanteissa ulkokohtaisesti ja kaavamaisesti,  
• perustelee toiminnan puutteellisesti, 
• valmistautuu tehtäviin puutteellisesti 
• toimii epätarkoituksenmukaisesti ja yksipuolisesti.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija 
• osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä 
• tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä 
• osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten fysioterapian alueella 
• valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin 
• kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista, 
• osaa soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan tarkoituksenmukaisesti 
• pystyy osittaiseen kliiniseen päättelyyn ja perustelee toimintaansa 
• valmistautuu ohjaustilanteisiin huolellisesti ja järjestelmällisesti
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija 
 
• osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella  
• tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.  
• osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista kehittämistä  
• toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä 
• osaa soveltaa uutta tutkimustietoa  
• hyödyntää aiemmin oppimaansa  
• osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin ja pystyy kliiniseen päättelyyn  
• harjoittelee aktiivisesti, osaa arvioida monipuolisesti harjoitteluaan, oppimistaan sekä osaa perustella toimintaansa  
• osaa toimia hyvässä vuorovaikutuksessa ohjattavan/ryhmän kanssa ja toimii aktiivisesti avustajan roolissa  
• valitsee ryhmäohjaukseen tarkoituksenmukaisen ja lapsiryhmän voimavaroihin pohjautuvan sisällön ja suunnittelee toteutuksen etenemisen 
• tunnistaa ja osaa kuvata oman ammatillisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä 
• vastaanottaa palautetta rakentavasti ja omaa toimintaansa kehittäen
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätyssä suorituksessa
• opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä
• opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa
• opiskelija laiminlyö valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta
• opiskelija vetäytyy, valikoi tai laiminlyö tehtäviään ja harjoittelua tunneilla sekä ohjaustilanteissa
• hän ei keskity tunneilla harjoitteluun ja hänellä on runsaasti poissaoloja harjoitustunneilta
• opiskelijan perustiedot ja -taidot ovat puutteelliset.