Terapeuttisen harjoittelun perusteet, teoriaLaajuus (5 op)
Tunnus: 7F00EB50
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa määritellä terveyskunnon, sen osa-alueet, terveysliikunnan ja terapeuttisen harjoittelun ja tuntee niiden perusteet
- osaa arvioida ja analysoida terapeuttisen harjoittelun vaikutuksia
- tuntee erilaisia terapeuttisen harjoittelun menetelmiä yksilön terveyden edistämiseksi
- tietää hyvinvointiteknologian mahdollisuuksista terapeuttisen harjoittelun tukena,
- osaa perustiedot terveellisestä ravitsemuksesta
- tietää virtsaneritys- ja umpieritysjärjestelmän merkityksen koko elimistön toiminnassa
- osaa hakea tutkittua tietoa monipuolisesti ja kykenee kriittisesti arvioimaan eri tieteellisten tietokantojen tutkimusraportteja
- osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ammatin perusteiden opiskelussa
Sisältö
- terveyskunnon osa-alueet
- terveyskunnon mittaaminen
- terveysliikunta
- terapeuttinen harjoittelu
- fyysinen kuormittuminen, palautuminen
- harjoitteluun motivointi
- lihasvoiman lajit
- lihasvoiman tuottamisen periaatteet
- hyvinvointiteknologia
- liikkuvuus ja venyttelyharjoittelun perusteet
- liikehallinta
- virtsaneritys
- umpieritys
- tutkimustyön perusteet
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on osallistuminen edelliseen opintokokonaisuuteen Liikkumisen ja toiminnan tukeminen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija osaa määritellä keskeiset terveysliikuntaan liittyvät käsitteet.
Opiskelija jäsentää terveysliikuntaan ja terapeuttiseen harjoitteluun liittyviä ilmiöitä ja käsitteiden välisiä suhteita.
Opiskelija osaa valikoida terapeuttisen harjoittelun menetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta yksilön terveyden edistämisessä.
Opiskelija palauttaa sovitusti kirjalliset tehtävät, joissa hän osoittaa tietävänsä perustiedot terveellisestä ravitsemuksesta ja tutkimustyön perusteista.
Opiskelija saa virtsan ja umpieritysjärjestelmän kokeesta 75 %:a oikein.
Opiskelija palauttaa opintojakson tavoitteiden mukaista teoreettista tietoa kokoavan ja jäsentävän luentopäiväkirjan sovitussa ajassa annettujen ohjeiden mukaisesti.
Opiskelija osaa hankkia opiskeluun liittyvää tutkittu tietoa eri tietolähteistä ja hän osaa käyttää löytämäänsä tietoa kriittisesti oppimisen tukena.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti tutorryhmässä käsiteltävän asian tarkastelemiseen sekä opintokokonaisuuden seminaarin suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Hylätty
Opiskelija määrittelee keskeiset terveysliikuntaan liittyvät käsitteet virheellisesti.
Opiskelija tuntee terapeuttisen harjoittelun menetelmiä mutta valikoi niitä perusteettomasti.
Opiskelija palauttaa sovitusti kirjallisen tehtävän, mutta hän ei osaa terveellisen ravitsemuksen perusteita.
Opiskelija ei palauta ravitsemukseen eikä tutkimustyön perusteisiin liittyviä kirjallisia tehtäviä sovitussa ajassa tai niiden sisällöt eivät vastaa tavoitteita.
Opiskelija ei saa virtsan ja umpieritysjärjestelmän kokeesta 75 %:a oikein.
Opiskelija ei palauta luentopäiväkirjaa sovitussa ajassa tai hän ei käsittele siinä opintojakson tavoitteiden mukaista teoreettista tietoa kokoavasti ja jäsentävästi.
Opiskelija ei osallistu tutorryhmässä käsiteltävän asian tarkastelemiseen aiheeseen liittyviä lähteitä käyttäen.
Opiskelija ei osallistu opintokokonaisuuden seminaarin suunnitteluun eikä esittämiseen.
Ilmoittautumisaika
01.11.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
02.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannu Järvinen
- Jaana Sahlsten
- Ilkka Piiroinen
- Päivi Lukin
- FYSIO Luennoitsija
- Liisa Mannisenmäki
- Laura Hilden
- Tiina Pystynen
Vastuuhenkilö
Liisa Mannisenmäki
Ryhmät
-
23FYFysioterapeutit syksy 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa määritellä terveyskunnon, sen osa-alueet, terveysliikunnan ja terapeuttisen harjoittelun ja tuntee niiden perusteet
- osaa arvioida ja analysoida terapeuttisen harjoittelun vaikutuksia
- tuntee erilaisia terapeuttisen harjoittelun menetelmiä yksilön terveyden edistämiseksi
- tietää hyvinvointiteknologian mahdollisuuksista terapeuttisen harjoittelun tukena,
- osaa perustiedot terveellisestä ravitsemuksesta
- tietää virtsaneritys- ja umpieritysjärjestelmän merkityksen koko elimistön toiminnassa
- osaa hakea tutkittua tietoa monipuolisesti ja kykenee kriittisesti arvioimaan eri tieteellisten tietokantojen tutkimusraportteja
- osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ammatin perusteiden opiskelussa
Sisältö (OJ)
- terveyskunnon osa-alueet
- terveyskunnon mittaaminen
- terveysliikunta
- terapeuttinen harjoittelu
- fyysinen kuormittuminen, palautuminen
- harjoitteluun motivointi
- lihasvoiman lajit
- lihasvoiman tuottamisen periaatteet
- hyvinvointiteknologia
- liikkuvuus ja venyttelyharjoittelun perusteet
- liikehallinta
- virtsaneritys
- umpieritys
- tutkimustyön perusteet
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on osallistuminen edelliseen opintokokonaisuuteen Liikkumisen ja toiminnan tukeminen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty
Opiskelija osaa määritellä keskeiset terveysliikuntaan liittyvät käsitteet.
Opiskelija jäsentää terveysliikuntaan ja terapeuttiseen harjoitteluun liittyviä ilmiöitä ja käsitteiden välisiä suhteita.
Opiskelija osaa valikoida terapeuttisen harjoittelun menetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta yksilön terveyden edistämisessä.
Opiskelija palauttaa sovitusti kirjalliset tehtävät, joissa hän osoittaa tietävänsä perustiedot terveellisestä ravitsemuksesta ja tutkimustyön perusteista.
Opiskelija saa virtsan ja umpieritysjärjestelmän kokeesta 75 %:a oikein.
Opiskelija palauttaa opintojakson tavoitteiden mukaista teoreettista tietoa kokoavan ja jäsentävän luentopäiväkirjan sovitussa ajassa annettujen ohjeiden mukaisesti.
Opiskelija osaa hankkia opiskeluun liittyvää tutkittu tietoa eri tietolähteistä ja hän osaa käyttää löytämäänsä tietoa kriittisesti oppimisen tukena.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti tutorryhmässä käsiteltävän asian tarkastelemiseen sekä opintokokonaisuuden seminaarin suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Hylätty
Opiskelija määrittelee keskeiset terveysliikuntaan liittyvät käsitteet virheellisesti.
Opiskelija tuntee terapeuttisen harjoittelun menetelmiä mutta valikoi niitä perusteettomasti.
Opiskelija palauttaa sovitusti kirjallisen tehtävän, mutta hän ei osaa terveellisen ravitsemuksen perusteita.
Opiskelija ei palauta ravitsemukseen eikä tutkimustyön perusteisiin liittyviä kirjallisia tehtäviä sovitussa ajassa tai niiden sisällöt eivät vastaa tavoitteita.
Opiskelija ei saa virtsan ja umpieritysjärjestelmän kokeesta 75 %:a oikein.
Opiskelija ei palauta luentopäiväkirjaa sovitussa ajassa tai hän ei käsittele siinä opintojakson tavoitteiden mukaista teoreettista tietoa kokoavasti ja jäsentävästi.
Opiskelija ei osallistu tutorryhmässä käsiteltävän asian tarkastelemiseen aiheeseen liittyviä lähteitä käyttäen.
Opiskelija ei osallistu opintokokonaisuuden seminaarin suunnitteluun eikä esittämiseen.
Aika ja paikka
Viikot 12-22
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Terapeuttinen harjoittelu: Opiskelija kirjoittaa ohjeistuksen mukaisen luentopäiväkirjan, jonka palauttaa sovittuna aikana.
Fysiologia: Tentin ajankohta löytyy lukujärjestyksestä viimeistään jakson alkaessa
Uusintatentit sovitaan tehtäväksi ennen ohjatun harjoittelun alkamista.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ongelmaperustainen opiskelu,tutortyöskentely,itsenäinen tiedonhankinta ja opiskelu, luennot, seminaari.
Osallistuminen orientaatiotunnille on edellytys opintojaksolle osallistumiselle.
Kaikkeen opetukseen on läsnäolovelvoite.
Oppimateriaalit
Moodlen materiaali linkkeineen.
Erikseen opintojakson alkaessa ilmoitettavat ajankohtaiset tutkimusartikkelit ja tarkennettu kirjallisuus.
Kirjallisuutta seuraavasti:
.Mero & kumpp.Vk-kustannus Oy 2016. Huippu-urheiluvalmmennus
Ahonen Jarmo & Sandström Marita. Liikkuva ihminen. VK-kustannus. 2011.
Rieger & kumpp. Futra Oy 2016. Liikuntafysiologian perusteet
Calais-Germain B. Anatomy of Breathing. Eastland Press.
Delavier Frederik. Lihaskuntoharjoittelu ja venyttely. VK-kustannus. 4. painos. 2013.
Fogelholm M, Vuori I, Vasankari T, toim. Terveysliikunta .Helsinki: Kustannus Oy Duodecim, 2011.
Frontera WR (toim.).Exercise in rehabilitation medicine. Champaign, IL: Human Kinetics. 2. painos. 2006.
Huber F & Weels C. Therapeutic exercise. Treatment palnning for progression. Saunders Elsevier. 2005
Jaakkola Kaisa. Hormonitasapaino. Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2012.
Jaakkola Kaisa & Kortesuo Katriina. Taikinasta teräkseksi. 2013.
Kauranen Kari. Lihas- rakenne, toiminta ja voimaharjoittelu. LTS-julkaisu nro 171. 2014.
Keskinen Kari, Häkkinen Keijo & Kallinen Mauri. Kuntotestauksen käsikirja 3. painos 2015 tai. LTS-julkaisu nro 161. 2.painos 2007.
Myers Thomas. Anatomy trains. VK-kustannus. 2. painos.2013.
Richardson Carolyn. Terapeuttinen harjoittelu ja keskivartalon hallinta. VK-kustannus. 2005.
Saari Mika, Lumio Marko, Asmussen Peter D. ja Montag Hans-Jürgen. Käytännön lihashuolto. 2. painos.2013.
Shumway-Cook A & Woollacot M. Motor control: theory and practical application.. Philadelphia, PA: Lippincott Williams and Wilkins. 2.painos 2007.
Sundell Jan. Hanki lihasta, polta rasvaa. Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2013.
Sundell Jan. Ikiliikkujan lihaskunto- ja ravitsemusopas.
Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2014.
Suni J, Taulaniemi A, toim. Terveyskunnon testaus. Helsinki: Kustannus Oy Sanoma Pro Oy.2012.
Vilkka H. Tutki ja Kehitä.Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2009.
Ylinen Jari. Venytystekniikat: lihas-jännesysteemi. Medirehabook. 2.painos. 2010.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus + itsenäinen työskentely (135h)
Sisällön jaksotus
Opintojakson orientaatioluento ilmoitetaan lukujärjestyksessä
Tutoristunnot ja seminaari lukujärjestyksen mukaan.
Luennot lukujärjestyksen mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tutustuminen UKK-instituutilla suoritettavaan suoraan aerobisen terveyskunnon testaukseen.
Kansainvälisyys
Jaksoon kuuluu myös kansainvälisyysviikkoon kuuluvia luentoja tms.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkimustyön perusteet: Kaksi kirjallista tehtävää, jotka ohjeistetaan luennoilla.
Ravitsemus: Case- tehtävä hyväksytysti. Opettaja ohjeistaa tehtävän luennolla.
Opintojakson lukujärjestys löytyy lukkarikoneesta 23FY haulla.
Opintojaksolta kerätään sähköinen palaute jakson lopulla.
Muutokset toteutuksessa ja lukujärjestyksessä voivat olla mahdollisia jakson aikana.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 28.02.2023
Ajoitus
01.03.2023 - 30.06.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pipsa Tuominen
- Lauri Korjus
- Jaana Sahlsten
- Päivi Lukin
- FYSIO Luennoitsija
- Liisa Mannisenmäki
- Tiina Pystynen
Vastuuhenkilö
Liisa Mannisenmäki
Ryhmät
-
22FYKENDegree Programme in Physiotherapy
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa määritellä terveyskunnon, sen osa-alueet, terveysliikunnan ja terapeuttisen harjoittelun ja tuntee niiden perusteet
- osaa arvioida ja analysoida terapeuttisen harjoittelun vaikutuksia
- tuntee erilaisia terapeuttisen harjoittelun menetelmiä yksilön terveyden edistämiseksi
- tietää hyvinvointiteknologian mahdollisuuksista terapeuttisen harjoittelun tukena,
- osaa perustiedot terveellisestä ravitsemuksesta
- tietää virtsaneritys- ja umpieritysjärjestelmän merkityksen koko elimistön toiminnassa
- osaa hakea tutkittua tietoa monipuolisesti ja kykenee kriittisesti arvioimaan eri tieteellisten tietokantojen tutkimusraportteja
- osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ammatin perusteiden opiskelussa
Sisältö (OJ)
- terveyskunnon osa-alueet
- terveyskunnon mittaaminen
- terveysliikunta
- terapeuttinen harjoittelu
- fyysinen kuormittuminen, palautuminen
- harjoitteluun motivointi
- lihasvoiman lajit
- lihasvoiman tuottamisen periaatteet
- hyvinvointiteknologia
- liikkuvuus ja venyttelyharjoittelun perusteet
- liikehallinta
- virtsaneritys
- umpieritys
- tutkimustyön perusteet
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on osallistuminen edelliseen opintokokonaisuuteen Liikkumisen ja toiminnan tukeminen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty
Opiskelija osaa määritellä keskeiset terveysliikuntaan liittyvät käsitteet.
Opiskelija jäsentää terveysliikuntaan ja terapeuttiseen harjoitteluun liittyviä ilmiöitä ja käsitteiden välisiä suhteita.
Opiskelija osaa valikoida terapeuttisen harjoittelun menetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta yksilön terveyden edistämisessä.
Opiskelija palauttaa sovitusti kirjalliset tehtävät, joissa hän osoittaa tietävänsä perustiedot terveellisestä ravitsemuksesta ja tutkimustyön perusteista.
Opiskelija saa virtsan ja umpieritysjärjestelmän kokeesta 75 %:a oikein.
Opiskelija palauttaa opintojakson tavoitteiden mukaista teoreettista tietoa kokoavan ja jäsentävän luentopäiväkirjan sovitussa ajassa annettujen ohjeiden mukaisesti.
Opiskelija osaa hankkia opiskeluun liittyvää tutkittu tietoa eri tietolähteistä ja hän osaa käyttää löytämäänsä tietoa kriittisesti oppimisen tukena.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti tutorryhmässä käsiteltävän asian tarkastelemiseen sekä opintokokonaisuuden seminaarin suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Hylätty
Opiskelija määrittelee keskeiset terveysliikuntaan liittyvät käsitteet virheellisesti.
Opiskelija tuntee terapeuttisen harjoittelun menetelmiä mutta valikoi niitä perusteettomasti.
Opiskelija palauttaa sovitusti kirjallisen tehtävän, mutta hän ei osaa terveellisen ravitsemuksen perusteita.
Opiskelija ei palauta ravitsemukseen eikä tutkimustyön perusteisiin liittyviä kirjallisia tehtäviä sovitussa ajassa tai niiden sisällöt eivät vastaa tavoitteita.
Opiskelija ei saa virtsan ja umpieritysjärjestelmän kokeesta 75 %:a oikein.
Opiskelija ei palauta luentopäiväkirjaa sovitussa ajassa tai hän ei käsittele siinä opintojakson tavoitteiden mukaista teoreettista tietoa kokoavasti ja jäsentävästi.
Opiskelija ei osallistu tutorryhmässä käsiteltävän asian tarkastelemiseen aiheeseen liittyviä lähteitä käyttäen.
Opiskelija ei osallistu opintokokonaisuuden seminaarin suunnitteluun eikä esittämiseen.
Aika ja paikka
Week 12-22
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Therapeutic exercise: The actual exam is discussed at the beginning of the session. The student writes a lecture diary according to the instructions, which he returns at the agreed time.
Physiology: The date of the exam can be found in the timetable at the latest at the beginning of the period
The re-examinations will be arranged before the start of guided training.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Problem-based studying, tutoring, independent information acquisition and studying, lectures, seminar.
Participation in the orientation class is a prerequisite for participation in the course.
Attendance is compulsory for all classes.
Oppimateriaalit
Material in Moodle
Current research articles and detailed literature are announced separately at the beginning of the study period.
Huber F & Weels C. Therapeutic exercise. Treatment palnning for progression. Saunders Elsevier. 2005
Myers Thomas. Anatomy trains. VK-kustannus. 2. painos.2013..
Shumway-Cook A & Woollacot M. Motor control: theory and practical application.. Philadelphia, PA: Lippincott Williams and Wilkins. 2.painos 2007.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Face-to-face teaching + independent work (135h)
Sisällön jaksotus
The course's orientation lecture will be announced later in time table.
Tutor sessions and seminar according to the schedule.
Lectures according to the time table.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Getting to know the VO2max performed at the UKK institute.
Kansainvälisyys
In english
Lisätietoja opiskelijoille
Basics of the research work: Two written assignments, which are instructed in the lectures.
Nutrition: Case assignment approved. The teacher instructs the task in the lecture.
The reading order of the course can be found in the locker machine by searching for 22FYKEN.
Electronic feedback from the course is collected at the end of the course.
Changes in implementation and reading order may be possible during the period.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannu Järvinen
- Jaana Sahlsten
- Maarit Keskinen
- Päivi Lukin
- FYSIO Luennoitsija
- Liisa Mannisenmäki
- Laura Hilden
- Tiina Pystynen
Vastuuhenkilö
Liisa Mannisenmäki
Ryhmät
-
22FYFysioterapeutit syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa määritellä terveyskunnon, sen osa-alueet, terveysliikunnan ja terapeuttisen harjoittelun ja tuntee niiden perusteet
- osaa arvioida ja analysoida terapeuttisen harjoittelun vaikutuksia
- tuntee erilaisia terapeuttisen harjoittelun menetelmiä yksilön terveyden edistämiseksi
- tietää hyvinvointiteknologian mahdollisuuksista terapeuttisen harjoittelun tukena,
- osaa perustiedot terveellisestä ravitsemuksesta
- tietää virtsaneritys- ja umpieritysjärjestelmän merkityksen koko elimistön toiminnassa
- osaa hakea tutkittua tietoa monipuolisesti ja kykenee kriittisesti arvioimaan eri tieteellisten tietokantojen tutkimusraportteja
- osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ammatin perusteiden opiskelussa
Sisältö (OJ)
- terveyskunnon osa-alueet
- terveyskunnon mittaaminen
- terveysliikunta
- terapeuttinen harjoittelu
- fyysinen kuormittuminen, palautuminen
- harjoitteluun motivointi
- lihasvoiman lajit
- lihasvoiman tuottamisen periaatteet
- hyvinvointiteknologia
- liikkuvuus ja venyttelyharjoittelun perusteet
- liikehallinta
- virtsaneritys
- umpieritys
- tutkimustyön perusteet
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on osallistuminen edelliseen opintokokonaisuuteen Liikkumisen ja toiminnan tukeminen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty
Opiskelija osaa määritellä keskeiset terveysliikuntaan liittyvät käsitteet.
Opiskelija jäsentää terveysliikuntaan ja terapeuttiseen harjoitteluun liittyviä ilmiöitä ja käsitteiden välisiä suhteita.
Opiskelija osaa valikoida terapeuttisen harjoittelun menetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta yksilön terveyden edistämisessä.
Opiskelija palauttaa sovitusti kirjalliset tehtävät, joissa hän osoittaa tietävänsä perustiedot terveellisestä ravitsemuksesta ja tutkimustyön perusteista.
Opiskelija saa virtsan ja umpieritysjärjestelmän kokeesta 75 %:a oikein.
Opiskelija palauttaa opintojakson tavoitteiden mukaista teoreettista tietoa kokoavan ja jäsentävän luentopäiväkirjan sovitussa ajassa annettujen ohjeiden mukaisesti.
Opiskelija osaa hankkia opiskeluun liittyvää tutkittu tietoa eri tietolähteistä ja hän osaa käyttää löytämäänsä tietoa kriittisesti oppimisen tukena.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti tutorryhmässä käsiteltävän asian tarkastelemiseen sekä opintokokonaisuuden seminaarin suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Hylätty
Opiskelija määrittelee keskeiset terveysliikuntaan liittyvät käsitteet virheellisesti.
Opiskelija tuntee terapeuttisen harjoittelun menetelmiä mutta valikoi niitä perusteettomasti.
Opiskelija palauttaa sovitusti kirjallisen tehtävän, mutta hän ei osaa terveellisen ravitsemuksen perusteita.
Opiskelija ei palauta ravitsemukseen eikä tutkimustyön perusteisiin liittyviä kirjallisia tehtäviä sovitussa ajassa tai niiden sisällöt eivät vastaa tavoitteita.
Opiskelija ei saa virtsan ja umpieritysjärjestelmän kokeesta 75 %:a oikein.
Opiskelija ei palauta luentopäiväkirjaa sovitussa ajassa tai hän ei käsittele siinä opintojakson tavoitteiden mukaista teoreettista tietoa kokoavasti ja jäsentävästi.
Opiskelija ei osallistu tutorryhmässä käsiteltävän asian tarkastelemiseen aiheeseen liittyviä lähteitä käyttäen.
Opiskelija ei osallistu opintokokonaisuuden seminaarin suunnitteluun eikä esittämiseen.
Aika ja paikka
Viikot 12-22
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Terapeuttinen harjoittelu: Varsinaisesta tentistä keskustellaan jakson alkaessa. Opiskelija kirjoittaa ohjeistuksen mukaisen luentopäiväkirjan, jonka palauttaa sovittuna aikana.
Fysiologia: Tentin ajankohta löytyy lukujärjestyksestä viimeistään jakson alkaessa
Uusintatentit sovitaan tehtäväksi ennen ohjatun harjoittelun alkamista.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ongelmaperustainen opiskelu,tutortyöskentely,itsenäinen tiedonhankinta ja opiskelu, luennot, seminaari.
Osallistuminen orientaatiotunnille on edellytys opintojaksolle osallistumiselle.
Kaikkeen opetukseen on läsnäolovelvoite.
Oppimateriaalit
Verkkomateriaali Moodlessa.
Erikseen opintojakson alkaessa ilmoitettavat ajankohtaiset tutkimusartikkelit ja tarkennettu kirjallisuus.
Kirjallisuutta seuraavasti:
.Mero & kumpp.Vk-kustannus Oy 2016. Huippu-urheiluvalmmennus
Ahonen Jarmo & Sandström Marita. Liikkuva ihminen. VK-kustannus. 2011.
Rieger & kumpp. Futra Oy 2016. Liikuntafysiologian perusteet
Calais-Germain B. Anatomy of Breathing. Eastland Press.
Delavier Frederik. Lihaskuntoharjoittelu ja venyttely. VK-kustannus. 4. painos. 2013.
Fogelholm M, Vuori I, Vasankari T, toim. Terveysliikunta .Helsinki: Kustannus Oy Duodecim, 2011.
Frontera WR (toim.).Exercise in rehabilitation medicine. Champaign, IL: Human Kinetics. 2. painos. 2006.
Huber F & Weels C. Therapeutic exercise. Treatment palnning for progression. Saunders Elsevier. 2005
Jaakkola Kaisa. Hormonitasapaino. Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2012.
Jaakkola Kaisa & Kortesuo Katriina. Taikinasta teräkseksi. 2013.
Kauranen Kari. Lihas- rakenne, toiminta ja voimaharjoittelu. LTS-julkaisu nro 171. 2014.
Keskinen Kari, Häkkinen Keijo & Kallinen Mauri. Kuntotestauksen käsikirja 3. painos 2015 tai. LTS-julkaisu nro 161. 2.painos 2007.
Myers Thomas. Anatomy trains. VK-kustannus. 2. painos.2013.
Richardson Carolyn. Terapeuttinen harjoittelu ja keskivartalon hallinta. VK-kustannus. 2005.
Saari Mika, Lumio Marko, Asmussen Peter D. ja Montag Hans-Jürgen. Käytännön lihashuolto. 2. painos.2013.
Shumway-Cook A & Woollacot M. Motor control: theory and practical application.. Philadelphia, PA: Lippincott Williams and Wilkins. 2.painos 2007.
Sundell Jan. Hanki lihasta, polta rasvaa. Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2013.
Sundell Jan. Ikiliikkujan lihaskunto- ja ravitsemusopas.
Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2014.
Suni J, Taulaniemi A, toim. Terveyskunnon testaus. Helsinki: Kustannus Oy Sanoma Pro Oy.2012.
Vilkka H. Tutki ja Kehitä.Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2009.
Ylinen Jari. Venytystekniikat: lihas-jännesysteemi. Medirehabook. 2.painos. 2010.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus + itsenäinen työskentely (135h)
Sisällön jaksotus
Opintojakson orientaatioluento ilmoitetaan myöhemmin lukujärjestyksessä
Tutoristunnot ja seminaari lukujärjestyksen mukaan.
Luennot lukujärjestyksen mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tutustuminen UKK-instituutilla suoritettavaan suoraan aerobisen terveyskunnon testaukseen.
Kansainvälisyys
Jaksolla voi olla mukana kv-opiskelijoita.
Jaksoon kuuluu myös kansainvälisyysviikkoon kuuluvia luentoja tms. Näissä myös läsnäolovelvoite.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkimustyön perusteet: Kaksi kirjallista tehtävää, jotka ohjeistetaan luennoilla.
Ravitsemus: Case- tehtävä hyväksytysti. Opettaja ohjeistaa tehtävän luennolla.
Opintojakson lukujärjestys löytyy lukkarikoneesta 22FY haulla.
Opintojaksolta kerätään sähköinen palaute jakson lopulla.
Muutokset toteutuksessa ja lukujärjestyksessä voivat olla mahdollisia jakson aikana.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 30.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 43
Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannu Järvinen
- Jaana Sahlsten
- Maarit Keskinen
- Päivi Lukin
- Liisa Mannisenmäki
- Laura Hilden
- Tiina Pystynen
Vastuuhenkilö
Liisa Mannisenmäki
Ryhmät
-
21FYFysioterapeutit syksy 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa määritellä terveyskunnon, sen osa-alueet, terveysliikunnan ja terapeuttisen harjoittelun ja tuntee niiden perusteet
- osaa arvioida ja analysoida terapeuttisen harjoittelun vaikutuksia
- tuntee erilaisia terapeuttisen harjoittelun menetelmiä yksilön terveyden edistämiseksi
- tietää hyvinvointiteknologian mahdollisuuksista terapeuttisen harjoittelun tukena,
- osaa perustiedot terveellisestä ravitsemuksesta
- tietää virtsaneritys- ja umpieritysjärjestelmän merkityksen koko elimistön toiminnassa
- osaa hakea tutkittua tietoa monipuolisesti ja kykenee kriittisesti arvioimaan eri tieteellisten tietokantojen tutkimusraportteja
- osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ammatin perusteiden opiskelussa
Sisältö (OJ)
- terveyskunnon osa-alueet
- terveyskunnon mittaaminen
- terveysliikunta
- terapeuttinen harjoittelu
- fyysinen kuormittuminen, palautuminen
- harjoitteluun motivointi
- lihasvoiman lajit
- lihasvoiman tuottamisen periaatteet
- hyvinvointiteknologia
- liikkuvuus ja venyttelyharjoittelun perusteet
- liikehallinta
- virtsaneritys
- umpieritys
- tutkimustyön perusteet
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on osallistuminen edelliseen opintokokonaisuuteen Liikkumisen ja toiminnan tukeminen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty
Opiskelija osaa määritellä keskeiset terveysliikuntaan liittyvät käsitteet.
Opiskelija jäsentää terveysliikuntaan ja terapeuttiseen harjoitteluun liittyviä ilmiöitä ja käsitteiden välisiä suhteita.
Opiskelija osaa valikoida terapeuttisen harjoittelun menetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta yksilön terveyden edistämisessä.
Opiskelija palauttaa sovitusti kirjalliset tehtävät, joissa hän osoittaa tietävänsä perustiedot terveellisestä ravitsemuksesta ja tutkimustyön perusteista.
Opiskelija saa virtsan ja umpieritysjärjestelmän kokeesta 75 %:a oikein.
Opiskelija palauttaa opintojakson tavoitteiden mukaista teoreettista tietoa kokoavan ja jäsentävän luentopäiväkirjan sovitussa ajassa annettujen ohjeiden mukaisesti.
Opiskelija osaa hankkia opiskeluun liittyvää tutkittu tietoa eri tietolähteistä ja hän osaa käyttää löytämäänsä tietoa kriittisesti oppimisen tukena.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti tutorryhmässä käsiteltävän asian tarkastelemiseen sekä opintokokonaisuuden seminaarin suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Hylätty
Opiskelija määrittelee keskeiset terveysliikuntaan liittyvät käsitteet virheellisesti.
Opiskelija tuntee terapeuttisen harjoittelun menetelmiä mutta valikoi niitä perusteettomasti.
Opiskelija palauttaa sovitusti kirjallisen tehtävän, mutta hän ei osaa terveellisen ravitsemuksen perusteita.
Opiskelija ei palauta ravitsemukseen eikä tutkimustyön perusteisiin liittyviä kirjallisia tehtäviä sovitussa ajassa tai niiden sisällöt eivät vastaa tavoitteita.
Opiskelija ei saa virtsan ja umpieritysjärjestelmän kokeesta 75 %:a oikein.
Opiskelija ei palauta luentopäiväkirjaa sovitussa ajassa tai hän ei käsittele siinä opintojakson tavoitteiden mukaista teoreettista tietoa kokoavasti ja jäsentävästi.
Opiskelija ei osallistu tutorryhmässä käsiteltävän asian tarkastelemiseen aiheeseen liittyviä lähteitä käyttäen.
Opiskelija ei osallistu opintokokonaisuuden seminaarin suunnitteluun eikä esittämiseen.
Aika ja paikka
Viikot 12-22
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Terapeuttinen harjoittelu: Varsinaisesta tentistä keskustellaan jakson alkaessa. Opiskelija kirjoittaa ohjeistuksen mukaisen luentopäiväkirjan, jonka palauttaa sovittuna aikana.
Fysiologia: Tentin ajankohta löytyy lukujärjestyksestä viimeistään jakson alkaessa
Uusintatentit sovitaan tehtäväksi ennen ohjatun harjoittelun alkamista.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ongelmaperustainen opiskelu,tutortyöskentely,itsenäinen tiedonhankinta ja opiskelu, luennot, seminaari.
Osallistuminen orientaatiotunnille on edellytys opintojaksolle osallistumiselle.
Kaikkeen opetukseen on läsnäolovelvoite.
Oppimateriaalit
Verkkomateriaali Moodlessa.
Erikseen opintojakson alkaessa ilmoitettavat ajankohtaiset tutkimusartikkelit ja tarkennettu kirjallisuus.
Kirjallisuutta seuraavasti:
Ahonen Jarmo & Sandström Marita. Liikkuva ihminen. VK-kustannus. 2011.
Calais-Germain B. Anatomy of Breathing. Eastland Press.
Delavier Frederik. Lihaskuntoharjoittelu ja venyttely. VK-kustannus. 4. painos. 2013.
Fogelholm M, Vuori I, Vasankari T, toim. Terveysliikunta .Helsinki: Kustannus Oy Duodecim, 2011.
Frontera WR (toim.).Exercise in rehabilitation medicine. Champaign, IL: Human Kinetics. 2. painos. 2006.
Huber F & Weels C. Therapeutic exercise. Treatment palnning for progression. Saunders Elsevier. 2005
Jaakkola Kaisa. Hormonitasapaino. Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2012.
Jaakkola Kaisa & Kortesuo Katriina. Taikinasta teräkseksi. 2013.
Kauranen Kari. Lihas- rakenne, toiminta ja voimaharjoittelu. LTS-julkaisu nro 171. 2014.
Keskinen Kari, Häkkinen Keijo & Kallinen Mauri. Kuntotestauksen käsikirja 3. painos 2015 tai. LTS-julkaisu nro 161. 2.painos 2007.
Myers Thomas. Anatomy trains. VK-kustannus. 2. painos.2013.
Richardson Carolyn. Terapeuttinen harjoittelu ja keskivartalon hallinta. VK-kustannus. 2005.
Saari Mika, Lumio Marko, Asmussen Peter D. ja Montag Hans-Jürgen. Käytännön lihashuolto. 2. painos.2013.
Shumway-Cook A & Woollacot M. Motor control: theory and practical application.. Philadelphia, PA: Lippincott Williams and Wilkins. 2.painos 2007.
Sundell Jan. Hanki lihasta, polta rasvaa. Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2013.
Sundell Jan. Ikiliikkujan lihaskunto- ja ravitsemusopas.
Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2014.
Suni J, Taulaniemi A, toim. Terveyskunnon testaus. Helsinki: Kustannus Oy Sanoma Pro Oy.2012.
Vilkka H. Tutki ja Kehitä.Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2009.
Ylinen Jari. Venytystekniikat: lihas-jännesysteemi. Medirehabook. 2.painos. 2010.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus + itsenäinen työskentely (135h)
Sisällön jaksotus
Opintojakson orientaatioluento ilmoitetaan myöhemmin lukujärjestyksessä
Tutoristunnot ja seminaari lukujärjestyksen mukaan.
Luennot lukujärjestyksen mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tutustuminen UKK-instituutilla suoritettavaan suoraan aerobisen terveyskunnon testaukseen.
Kansainvälisyys
Jaksolla voi olla mukana kv-opiskelijoita.
Jaksoon kuuluu myös kansainvälisyysviikkoon kuuluvia luentoja tms. Näissä myös läsnäolovelvoite.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkimustyön perusteet: Kaksi kirjallista tehtävää, jotka ohjeistetaan luennoilla.
Ravitsemus: Case- tehtävä hyväksytysti. Opettaja ohjeistaa tehtävän luennolla.
Opintojakson lukujärjestys löytyy lukkarikoneesta 20FY haulla.
Opintojaksolta kerätään sähköinen palaute jakson lopulla.
Muutokset toteutuksessa ja lukujärjestyksessä voivat olla mahdollisia jakson aikana.