Yrkessvenska i vården, skrifligLaajuus (1 op)
Tunnus: 7K00GM12
Laajuus
1 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija
• ymmärtää ruotsin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa
• tiedostaa oman roolinsa terveysalan ja hoitotyön viestijänä potilastilanteissa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa potilaan haastattelussa kirjata tämän terveydentilaan liittyviä tietoja hoidon onnistumiseksi
• osaa ohjeistaa potilaita/asiakkaita kirjallisesti keskeisissä hoito-ohjeissa ja toimenpiteissä
• ymmärtää ja osaa hyödyntää hoitotyöhön liittyviä artikkeleita
• pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
• saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen kirjallisen taidon (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot -> arvosanat 1-3, B2 = hyvät tiedot -> arvosanat 4-5).
Sisältö
• potilashaastattelun kirjaaminen
• potilasohjaus kirjallisesti omalla erityisalalla: sairaalaosastolla/kentällä/kohteessa/terveydenhuoltoalan yksikössä (sairaanhoitaja, ensihoitaja, kätilö, terveydenhoitaja)
• keskeinen hoitotyön/erityisalakohtainen sanasto
• keskeinen anatomian sanasto
• autenttiset oman ammattialan tekstit
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
• pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
• pystyy antamaan yksinkertaisia, kirjallisia ohjeita potilaille/asiakkaille
• osaa raportoida ja kirjata lyhyesti asiakkaan/potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
• osaa käyttää auttavasti hoitotyön/erityisalan perussanastoa
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
• ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä helppolukuisista hoitotyön ammattijulkaisuista
• on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioon ottaen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
• osaa kirjoittaa selkeästi harjoittelustaan ja työkokemuksestaan ja osaamisestaan
• pystyy viestimään selkeästi keskeisissä moniammatillisissa vuorovaikutustilanteissa
• osaa antaa kirjallisia yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa
• osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi asiakkaan/potilaan tilasta
• osaa käyttää keskeistä hoitotyön sanastoa ja käsitteitä
• käyttää kieliopin rakenteita pääosin oikein
• ymmärtää pääasiat hoitotyön ammattijulkaisuista ilman apuvälineitä
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
• työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
• osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
• pystyy viestimään taitavasti vaativissakin moniammatillisissa vuorovaikutustilanteissa
• ohjaa asiakkaita kirjallisesti taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan
• osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti asiakkaan/potilaan tilasta
• osaa käyttää vaativaakin hoitotyön sanastoa ja käsitteitä
• pystyy sujuvasti selittämään asiat toisin sanoin
• käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
• käyttää kieliopin rakenteita sujuvasti
• työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi
• pystyy hyödyntämään suhteellisen vaativiakin hoitotyön artikkeleita ja muita alan ammattijulkaisuja oman työnsä kehittämisessä.