Yrkessvenska i vården, muntligLaajuus (2 op)
Tunnus: 7K00GM11
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija
• ymmärtää ruotsin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa
• tiedostaa oman roolinsa terveysalan ja hoitotyön viestijänä potilastilanteissa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa potilaan haastattelussa kysyä tämän terveydentilaan liittyviä tietoja hoidon onnistumiseksi
• osaa kertoa erilaisille potilaille keskeiset hoito-ohjeet, toimenpiteet ja osastorutiinit
• pystyy kommunikoimaan ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
• pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
• saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen taidon (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot -> arvosanat 1-3, B2 = hyvät tiedot -> arvosanat 4-5).
Sisältö
• potilashaastattelu
• potilasohjaus suullisesti omalla erityisalalla: sairaalaosastolla/kentällä/kohteessa/terveydenhuoltoalan yksikössä (sairaanhoitaja, ensihoitaja, kätilö, terveydenhoitaja)
• keskeinen hoitotyön/erityisalakohtainen sanasto
• keskeinen anatomian sanasto
• autenttiset oman ammattialan tekstit
Esitietovaatimukset
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaava taso Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1.
Tee ruotsin lähtötasotesti ja suorita tarvittaessa valmentavat opinnot ennen opintojakson alkua.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
• pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
• pystyy antamaan yksinkertaisia, suullisia ohjeita potilaille/asiakkaille ja reagoimaan lyhyesti keskustelukumppanin sanomisiin
• osaa raportoida lyhyesti asiakkaan/potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
• osaa käyttää auttavasti hoitotyön/erityisalan perussanastoa.
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
• ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä hoitotyöhön liittyvistä teksteistä
• on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioon ottaen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
• osaa kertoa selkeästi harjoittelustaan ja työkokemuksestaan ja osaamisestaan
• pystyy viestimään selkeästi keskeisissä moniammatillisissa vuorovaikutustilanteissa
• osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa ja osaa vastata tarkoituksenmukaisesti potilaan esittämiin kysymyksiin
• osaa raportoida selkeästi ja ymmärrettävästi asiakkaan/potilaan tilasta
• osaa käyttää keskeistä hoitotyön sanastoa ja käsitteitä
• käyttää kieliopin rakenteita pääosin oikein
• ymmärtää pääasiat hoitotyön tekstistä ilman apuvälineitä
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
• työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
• osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
• pystyy viestimään taitavasti vaativissakin moniammatillisissa vuorovaikutustilanteissa
• haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan
• osaa raportoida sujuvasti ja monipuolisesti asiakkaan/potilaan tilasta
• osaa käyttää vaativaakin hoitotyön sanastoa ja käsitteitä
• pystyy sujuvasti selittämään asiat toisin sanoin
• käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
• käyttää kieliopin rakenteita sujuvasti
• työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi
• pystyy hyödyntämään vaativiakin hoitotyön artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä