Siirry suoraan sisältöön

Nursing at a Health and Social Services CenterLaajuus (3 op)

Tunnus: 7Q00FP81

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan hoidon tarpeen
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyden edistämisen ja omahoitoa tukevan ohjauksen menetelmiä digitaalisissa, etä- ja vastaanottotilanteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoitotyötä ja ohjausta näyttöön perustuvaa tietoa asiakaan dataa ja genomitietoa ja monialaista yhteistyötä hyödyntäen
- osaa hyödyntää työssään kansallisia terveyspalveluita
- tietää ympäristöterveyden vaarojen ja riskien perusteet sekä toiminnan poikkeustilanteissa
- osaa reflektoida oppimaansa

Sisältö

- the process of assessing the need for care in different client contacts
- urgency and customer assessment
- hoidon tarpeen arvioinnin prosessi erilaisissa asiakaskontakteissa
- kiireellisyys- ja asiakkuusarviointi
- hoitotyön dokumentointi vastaanotolla
- terveyden edistämisen, omahoidon tukemisen, motivoivan haastattelun, valmentava elintapaohjauksen ja ryhmäohjaus menetelmät, sekä moniammatillinen yhteistyö
- hoitotyö ja hoitotyön dokumentointi asiakaslähtöisessä hoitotyön prosessissa
- hyvinvointiteknologian ja genomitiedon hyödyntäminen asiakkaan terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa
- omaolo, Terveyskylän hoitopolut, 116117, Hoitoketjut
- sairaanhoitajan rooli ja toiminta ympäristöterveyden poikkeustilanteissa
- ravitsemuksen erityiskysymykset

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä tavanomaisissa tilanteissa
- osaa dokumentoida asiakaskäynnin perusterveydenhuollon dokumentoinnin ohjeita hyödyntäen
- tietää terveyden edistämisen ja omahoidon tukemisen pääperiaatteet ja tunnistaa genomitiedon hyödyntämisen mahdollisuuksia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida prosessinmukaisesti ohjeita hyödyntäen
- osaa nimetä asiakkaan prosessiin liittyviä ammattiryhmiä ja heidän roolejaan hoidossa ja ohjauksessa
- tietää kansalliset terveyspalvelut
- tietää toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa ohjattuna arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida hoitotyön asiakaslähtöisesti ja digitaalisia tietolähteitä ja genomitietoa hyödyntäen
- osaa toteuttaa terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa asiakaslähtöisiä menetelmiä käyttäen huomioiden asiakkaan hoitoon liittyvät monialaiset ammattilaiset
- osaa hyödyntää kansallisia terveyspalveluita ohjauksessa ja hoidossa
- osaa toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa monipuolisesti reflektoiden

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa yhdessä asiakkaan kanssa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä asiakaslähtöisesti ja yksilöllisesti monipuolisia tietolähteitä, mm. genomitietoa ja menetelmiä hyödyntäen
- osaa toteuttaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa monipuolisesti erilaisia menetelmiä, moniammatillisuutta ja verkostoja hyödyntäen
- osaa soveltaa kansallista terveyspalvelutarjontaa monipuolisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaan ohjauksessa ja hoidossa
- osaa soveltaa toimintaperiaatteita erilaisissa ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
-osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa ja kehittää niitä luovasti ja asiakaslähtöisesti

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

05.08.2024 - 24.11.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
  • Tuuli Uusitalo
  • Sanna Aalto
Ryhmät
  • 22NURSE
    Degree Programme in Nursing

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan hoidon tarpeen
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyden edistämisen ja omahoitoa tukevan ohjauksen menetelmiä digitaalisissa, etä- ja vastaanottotilanteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoitotyötä ja ohjausta näyttöön perustuvaa tietoa asiakaan dataa ja genomitietoa ja monialaista yhteistyötä hyödyntäen
- osaa hyödyntää työssään kansallisia terveyspalveluita
- tietää ympäristöterveyden vaarojen ja riskien perusteet sekä toiminnan poikkeustilanteissa
- osaa reflektoida oppimaansa

Sisältö (OJ)

- the process of assessing the need for care in different client contacts
- urgency and customer assessment
- hoidon tarpeen arvioinnin prosessi erilaisissa asiakaskontakteissa
- kiireellisyys- ja asiakkuusarviointi
- hoitotyön dokumentointi vastaanotolla
- terveyden edistämisen, omahoidon tukemisen, motivoivan haastattelun, valmentava elintapaohjauksen ja ryhmäohjaus menetelmät, sekä moniammatillinen yhteistyö
- hoitotyö ja hoitotyön dokumentointi asiakaslähtöisessä hoitotyön prosessissa
- hyvinvointiteknologian ja genomitiedon hyödyntäminen asiakkaan terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa
- omaolo, Terveyskylän hoitopolut, 116117, Hoitoketjut
- sairaanhoitajan rooli ja toiminta ympäristöterveyden poikkeustilanteissa
- ravitsemuksen erityiskysymykset

Esitietovaatimukset (OJ)

Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä tavanomaisissa tilanteissa
- osaa dokumentoida asiakaskäynnin perusterveydenhuollon dokumentoinnin ohjeita hyödyntäen
- tietää terveyden edistämisen ja omahoidon tukemisen pääperiaatteet ja tunnistaa genomitiedon hyödyntämisen mahdollisuuksia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida prosessinmukaisesti ohjeita hyödyntäen
- osaa nimetä asiakkaan prosessiin liittyviä ammattiryhmiä ja heidän roolejaan hoidossa ja ohjauksessa
- tietää kansalliset terveyspalvelut
- tietää toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa ohjattuna arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida hoitotyön asiakaslähtöisesti ja digitaalisia tietolähteitä ja genomitietoa hyödyntäen
- osaa toteuttaa terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa asiakaslähtöisiä menetelmiä käyttäen huomioiden asiakkaan hoitoon liittyvät monialaiset ammattilaiset
- osaa hyödyntää kansallisia terveyspalveluita ohjauksessa ja hoidossa
- osaa toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa monipuolisesti reflektoiden

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa yhdessä asiakkaan kanssa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä asiakaslähtöisesti ja yksilöllisesti monipuolisia tietolähteitä, mm. genomitietoa ja menetelmiä hyödyntäen
- osaa toteuttaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa monipuolisesti erilaisia menetelmiä, moniammatillisuutta ja verkostoja hyödyntäen
- osaa soveltaa kansallista terveyspalvelutarjontaa monipuolisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaan ohjauksessa ja hoidossa
- osaa soveltaa toimintaperiaatteita erilaisissa ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
-osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa ja kehittää niitä luovasti ja asiakaslähtöisesti

Aika ja paikka

Toteutusaika

Orientaatiotunnilla läsnäolovelvoite.
Läsnäolovelvoite orientoivissa harjoitteluissa ja pienryhmätyöskentelyssä.
Tentti lähitenttinä TAMKilla.

Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti (lähi). Tentti arvioidaan 0-5.
1. uusinta vko Examissa
2. uusinta vko Examissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa - tentti, arviointi 0-5 ja lääkelasku, arviointi hyväksytty/hylätty

Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely - 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen oman ryhmän tehtäviin, arviointi hyväksytty/hylätty

Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät - Kirjallisten tehtävien tekeminen hyväksytysti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty). Myöhässä palautetut tehtävät voivat vaikuttaa kurssin numeraaliseen arviointiin.

Osa 4: Hoidontarpeen arviointi - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.

Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.

Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, case-ryhmätyöskentely, muu itsenäinen työskentely, orientoivat harjoittelut

Oppimateriaalit

Materiaali Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Vaaditaan 3 x 27h = 81 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa (teorialuennot ja tentti)
Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely
Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät
Osa 4: Hoidontarpeen arviointi
Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla)
Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Kansainvälisyys

Ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.

Pakollinen läsnäolo: orientaatio, ympäristöterveydenhuollon case-työskentely, HTA-tunti, orientoivat harjoittelut TAMKilla ja Taitokeskuksella ja tentti.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
  • Tuuli Uusitalo
Ryhmät
  • 22NURKEN
    Degree Programme in Nursing

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan hoidon tarpeen
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyden edistämisen ja omahoitoa tukevan ohjauksen menetelmiä digitaalisissa, etä- ja vastaanottotilanteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoitotyötä ja ohjausta näyttöön perustuvaa tietoa asiakaan dataa ja genomitietoa ja monialaista yhteistyötä hyödyntäen
- osaa hyödyntää työssään kansallisia terveyspalveluita
- tietää ympäristöterveyden vaarojen ja riskien perusteet sekä toiminnan poikkeustilanteissa
- osaa reflektoida oppimaansa

Sisältö (OJ)

- the process of assessing the need for care in different client contacts
- urgency and customer assessment
- hoidon tarpeen arvioinnin prosessi erilaisissa asiakaskontakteissa
- kiireellisyys- ja asiakkuusarviointi
- hoitotyön dokumentointi vastaanotolla
- terveyden edistämisen, omahoidon tukemisen, motivoivan haastattelun, valmentava elintapaohjauksen ja ryhmäohjaus menetelmät, sekä moniammatillinen yhteistyö
- hoitotyö ja hoitotyön dokumentointi asiakaslähtöisessä hoitotyön prosessissa
- hyvinvointiteknologian ja genomitiedon hyödyntäminen asiakkaan terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa
- omaolo, Terveyskylän hoitopolut, 116117, Hoitoketjut
- sairaanhoitajan rooli ja toiminta ympäristöterveyden poikkeustilanteissa
- ravitsemuksen erityiskysymykset

Esitietovaatimukset (OJ)

Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä tavanomaisissa tilanteissa
- osaa dokumentoida asiakaskäynnin perusterveydenhuollon dokumentoinnin ohjeita hyödyntäen
- tietää terveyden edistämisen ja omahoidon tukemisen pääperiaatteet ja tunnistaa genomitiedon hyödyntämisen mahdollisuuksia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida prosessinmukaisesti ohjeita hyödyntäen
- osaa nimetä asiakkaan prosessiin liittyviä ammattiryhmiä ja heidän roolejaan hoidossa ja ohjauksessa
- tietää kansalliset terveyspalvelut
- tietää toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa ohjattuna arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida hoitotyön asiakaslähtöisesti ja digitaalisia tietolähteitä ja genomitietoa hyödyntäen
- osaa toteuttaa terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa asiakaslähtöisiä menetelmiä käyttäen huomioiden asiakkaan hoitoon liittyvät monialaiset ammattilaiset
- osaa hyödyntää kansallisia terveyspalveluita ohjauksessa ja hoidossa
- osaa toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa monipuolisesti reflektoiden

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa yhdessä asiakkaan kanssa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä asiakaslähtöisesti ja yksilöllisesti monipuolisia tietolähteitä, mm. genomitietoa ja menetelmiä hyödyntäen
- osaa toteuttaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa monipuolisesti erilaisia menetelmiä, moniammatillisuutta ja verkostoja hyödyntäen
- osaa soveltaa kansallista terveyspalvelutarjontaa monipuolisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaan ohjauksessa ja hoidossa
- osaa soveltaa toimintaperiaatteita erilaisissa ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
-osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa ja kehittää niitä luovasti ja asiakaslähtöisesti

Aika ja paikka

Toteutusaika

Orientaatiotunnilla läsnäolovelvoite.
Läsnäolovelvoite orientoivissa harjoitteluissa ja pienryhmätyöskentelyssä.
Tentti lähitenttinä TAMKilla.

Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti (lähi). Tentti arvioidaan 0-5.
1. uusinta vko Examissa
2. uusinta vko Examissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa - tentti, arviointi 0-5 ja lääkelasku, arviointi hyväksytty/hylätty

Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely - 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen oman ryhmän tehtäviin, arviointi hyväksytty/hylätty

Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät - Kirjallisten tehtävien tekeminen hyväksytysti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty). Myöhässä palautetut tehtävät voivat vaikuttaa kurssin numeraaliseen arviointiin.

Osa 4: Hoidontarpeen arviointi - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.

Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.

Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, case-ryhmätyöskentely, muu itsenäinen työskentely, orientoivat harjoittelut

Oppimateriaalit

Materiaali Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Vaaditaan 3 x 27h = 81 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa (teorialuennot ja tentti)
Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely
Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät
Osa 4: Hoidontarpeen arviointi
Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla)
Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Kansainvälisyys

Ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.

Pakollinen läsnäolo: orientaatio, ympäristöterveydenhuollon case-työskentely, HTA-tunti, orientoivat harjoittelut TAMKilla ja Taitokeskuksella ja tentti.

Ilmoittautumisaika

31.12.2023 - 04.02.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Annukka Huuskonen
  • Tuuli Uusitalo
Ryhmät
  • 22TOKASA
    Degree Programme in Nursing, TOKASA

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan hoidon tarpeen
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyden edistämisen ja omahoitoa tukevan ohjauksen menetelmiä digitaalisissa, etä- ja vastaanottotilanteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoitotyötä ja ohjausta näyttöön perustuvaa tietoa asiakaan dataa ja genomitietoa ja monialaista yhteistyötä hyödyntäen
- osaa hyödyntää työssään kansallisia terveyspalveluita
- tietää ympäristöterveyden vaarojen ja riskien perusteet sekä toiminnan poikkeustilanteissa
- osaa reflektoida oppimaansa

Sisältö (OJ)

- the process of assessing the need for care in different client contacts
- urgency and customer assessment
- hoidon tarpeen arvioinnin prosessi erilaisissa asiakaskontakteissa
- kiireellisyys- ja asiakkuusarviointi
- hoitotyön dokumentointi vastaanotolla
- terveyden edistämisen, omahoidon tukemisen, motivoivan haastattelun, valmentava elintapaohjauksen ja ryhmäohjaus menetelmät, sekä moniammatillinen yhteistyö
- hoitotyö ja hoitotyön dokumentointi asiakaslähtöisessä hoitotyön prosessissa
- hyvinvointiteknologian ja genomitiedon hyödyntäminen asiakkaan terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa
- omaolo, Terveyskylän hoitopolut, 116117, Hoitoketjut
- sairaanhoitajan rooli ja toiminta ympäristöterveyden poikkeustilanteissa
- ravitsemuksen erityiskysymykset

Esitietovaatimukset (OJ)

Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä tavanomaisissa tilanteissa
- osaa dokumentoida asiakaskäynnin perusterveydenhuollon dokumentoinnin ohjeita hyödyntäen
- tietää terveyden edistämisen ja omahoidon tukemisen pääperiaatteet ja tunnistaa genomitiedon hyödyntämisen mahdollisuuksia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida prosessinmukaisesti ohjeita hyödyntäen
- osaa nimetä asiakkaan prosessiin liittyviä ammattiryhmiä ja heidän roolejaan hoidossa ja ohjauksessa
- tietää kansalliset terveyspalvelut
- tietää toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa ohjattuna arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida hoitotyön asiakaslähtöisesti ja digitaalisia tietolähteitä ja genomitietoa hyödyntäen
- osaa toteuttaa terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa asiakaslähtöisiä menetelmiä käyttäen huomioiden asiakkaan hoitoon liittyvät monialaiset ammattilaiset
- osaa hyödyntää kansallisia terveyspalveluita ohjauksessa ja hoidossa
- osaa toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa monipuolisesti reflektoiden

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa yhdessä asiakkaan kanssa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä asiakaslähtöisesti ja yksilöllisesti monipuolisia tietolähteitä, mm. genomitietoa ja menetelmiä hyödyntäen
- osaa toteuttaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa monipuolisesti erilaisia menetelmiä, moniammatillisuutta ja verkostoja hyödyntäen
- osaa soveltaa kansallista terveyspalvelutarjontaa monipuolisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaan ohjauksessa ja hoidossa
- osaa soveltaa toimintaperiaatteita erilaisissa ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
-osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa ja kehittää niitä luovasti ja asiakaslähtöisesti

Aika ja paikka

Toteutusaika 4.3-22.4-2024

Orientaatiotunnilla 4.3.24 läsnäolovelvoite. (etäopetus)
Läsnäolovelvoite orientoivissa harjoitteluissa ja pienryhmätyöskentelyssä.
Tentti 22.4.2024 lähitenttinä TAMKilla. Ryhmätentti.

Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti 22.4.2024 (lähi). Tentti arvioidaan 0-5. Ryhmätentti
1. uusinta vko 19 Examissa
2. uusinta vko 22 Examissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa - tentti, arviointi 0-5 ja lääkelasku, arviointi hyväksytty/hylätty

Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely - 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen oman ryhmän tehtäviin, arviointi hyväksytty/hylätty

Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät - Kirjallisten tehtävien tekeminen hyväksytysti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty). Myöhässä palautetut tehtävät voivat vaikuttaa kurssin numeraaliseen arviointiin.

Osa 4: Hoidontarpeen arviointi - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.

Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.

Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, case-ryhmätyöskentely, muu itsenäinen työskentely, orientoivat harjoittelut

Oppimateriaalit

Materiaali Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Vaaditaan 3 x 27h = 81 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa (teorialuennot ja tentti)
Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely
Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät
Osa 4: Hoidontarpeen arviointi
Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla)
Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella)

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.

Pakollinen läsnäolo: orientaatio, ympäristöterveydenhuollon case-työskentely, HTA-tunti, orientoivat harjoittelut TAMKilla ja Taitokeskuksella ja tentti.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
  • Tuuli Uusitalo
  • Nancy Kamau
Vastuuhenkilö

Tuuli Uusitalo

Ryhmät
  • 22NURFIL
    Degree Programme in Nursing

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan hoidon tarpeen
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyden edistämisen ja omahoitoa tukevan ohjauksen menetelmiä digitaalisissa, etä- ja vastaanottotilanteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoitotyötä ja ohjausta näyttöön perustuvaa tietoa asiakaan dataa ja genomitietoa ja monialaista yhteistyötä hyödyntäen
- osaa hyödyntää työssään kansallisia terveyspalveluita
- tietää ympäristöterveyden vaarojen ja riskien perusteet sekä toiminnan poikkeustilanteissa
- osaa reflektoida oppimaansa

Sisältö (OJ)

- the process of assessing the need for care in different client contacts
- urgency and customer assessment
- hoidon tarpeen arvioinnin prosessi erilaisissa asiakaskontakteissa
- kiireellisyys- ja asiakkuusarviointi
- hoitotyön dokumentointi vastaanotolla
- terveyden edistämisen, omahoidon tukemisen, motivoivan haastattelun, valmentava elintapaohjauksen ja ryhmäohjaus menetelmät, sekä moniammatillinen yhteistyö
- hoitotyö ja hoitotyön dokumentointi asiakaslähtöisessä hoitotyön prosessissa
- hyvinvointiteknologian ja genomitiedon hyödyntäminen asiakkaan terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa
- omaolo, Terveyskylän hoitopolut, 116117, Hoitoketjut
- sairaanhoitajan rooli ja toiminta ympäristöterveyden poikkeustilanteissa
- ravitsemuksen erityiskysymykset

Esitietovaatimukset (OJ)

Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä tavanomaisissa tilanteissa
- osaa dokumentoida asiakaskäynnin perusterveydenhuollon dokumentoinnin ohjeita hyödyntäen
- tietää terveyden edistämisen ja omahoidon tukemisen pääperiaatteet ja tunnistaa genomitiedon hyödyntämisen mahdollisuuksia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida prosessinmukaisesti ohjeita hyödyntäen
- osaa nimetä asiakkaan prosessiin liittyviä ammattiryhmiä ja heidän roolejaan hoidossa ja ohjauksessa
- tietää kansalliset terveyspalvelut
- tietää toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa ohjattuna arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida hoitotyön asiakaslähtöisesti ja digitaalisia tietolähteitä ja genomitietoa hyödyntäen
- osaa toteuttaa terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa asiakaslähtöisiä menetelmiä käyttäen huomioiden asiakkaan hoitoon liittyvät monialaiset ammattilaiset
- osaa hyödyntää kansallisia terveyspalveluita ohjauksessa ja hoidossa
- osaa toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa monipuolisesti reflektoiden

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa yhdessä asiakkaan kanssa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä asiakaslähtöisesti ja yksilöllisesti monipuolisia tietolähteitä, mm. genomitietoa ja menetelmiä hyödyntäen
- osaa toteuttaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa monipuolisesti erilaisia menetelmiä, moniammatillisuutta ja verkostoja hyödyntäen
- osaa soveltaa kansallista terveyspalvelutarjontaa monipuolisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaan ohjauksessa ja hoidossa
- osaa soveltaa toimintaperiaatteita erilaisissa ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
-osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa ja kehittää niitä luovasti ja asiakaslähtöisesti

Aika ja paikka

Toteutusaika 2.4.-25.4.2024

Orientaatiotunnilla 2.4.2024 läsnäolovelvoite. Etäopetus
Läsnäolovelvoite orientoivissa harjoitteluissa ja pienryhmätyöskentelyssä.
Tentti 25.4.2024 lähitenttinä TAMKilla.

Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti 25.4.2024 (lähi). Tentti arvioidaan 0-5. Ryhmätentti
1. uusinta vko 19 Examissa
2. uusinta vko 22 Examissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa - tentti, arviointi 0-5 ja lääkelasku, arviointi hyväksytty/hylätty

Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely - 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen oman ryhmän tehtäviin, arviointi hyväksytty/hylätty

Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät - Kirjallisten tehtävien tekeminen hyväksytysti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty). Myöhässä palautetut tehtävät voivat vaikuttaa kurssin numeraaliseen arviointiin.

Osa 4: Hoidontarpeen arviointi - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.

Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.

Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, case-ryhmätyöskentely, muu itsenäinen työskentely, orientoivat harjoittelut

Oppimateriaalit

Materiaali Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Vaaditaan 3 x 27h = 81 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa (teorialuennot ja tentti)
Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely
Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät
Osa 4: Hoidontarpeen arviointi
Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla)
Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella)

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.

Pakollinen läsnäolo: orientaatio, ympäristöterveydenhuollon case-työskentely, HTA-tunti, orientoivat harjoittelut TAMKilla ja Taitokeskuksella ja tentti.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
  • Tuuli Uusitalo
  • Riikka Pelkonen
Vastuuhenkilö

Riikka Pelkonen

Pienryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 21NURSE
    Degree Programme in Nursing
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan hoidon tarpeen
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyden edistämisen ja omahoitoa tukevan ohjauksen menetelmiä digitaalisissa, etä- ja vastaanottotilanteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoitotyötä ja ohjausta näyttöön perustuvaa tietoa asiakaan dataa ja genomitietoa ja monialaista yhteistyötä hyödyntäen
- osaa hyödyntää työssään kansallisia terveyspalveluita
- tietää ympäristöterveyden vaarojen ja riskien perusteet sekä toiminnan poikkeustilanteissa
- osaa reflektoida oppimaansa

Sisältö (OJ)

- the process of assessing the need for care in different client contacts
- urgency and customer assessment
- hoidon tarpeen arvioinnin prosessi erilaisissa asiakaskontakteissa
- kiireellisyys- ja asiakkuusarviointi
- hoitotyön dokumentointi vastaanotolla
- terveyden edistämisen, omahoidon tukemisen, motivoivan haastattelun, valmentava elintapaohjauksen ja ryhmäohjaus menetelmät, sekä moniammatillinen yhteistyö
- hoitotyö ja hoitotyön dokumentointi asiakaslähtöisessä hoitotyön prosessissa
- hyvinvointiteknologian ja genomitiedon hyödyntäminen asiakkaan terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa
- omaolo, Terveyskylän hoitopolut, 116117, Hoitoketjut
- sairaanhoitajan rooli ja toiminta ympäristöterveyden poikkeustilanteissa
- ravitsemuksen erityiskysymykset

Esitietovaatimukset (OJ)

Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä tavanomaisissa tilanteissa
- osaa dokumentoida asiakaskäynnin perusterveydenhuollon dokumentoinnin ohjeita hyödyntäen
- tietää terveyden edistämisen ja omahoidon tukemisen pääperiaatteet ja tunnistaa genomitiedon hyödyntämisen mahdollisuuksia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida prosessinmukaisesti ohjeita hyödyntäen
- osaa nimetä asiakkaan prosessiin liittyviä ammattiryhmiä ja heidän roolejaan hoidossa ja ohjauksessa
- tietää kansalliset terveyspalvelut
- tietää toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa ohjattuna arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida hoitotyön asiakaslähtöisesti ja digitaalisia tietolähteitä ja genomitietoa hyödyntäen
- osaa toteuttaa terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa asiakaslähtöisiä menetelmiä käyttäen huomioiden asiakkaan hoitoon liittyvät monialaiset ammattilaiset
- osaa hyödyntää kansallisia terveyspalveluita ohjauksessa ja hoidossa
- osaa toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa monipuolisesti reflektoiden

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa yhdessä asiakkaan kanssa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä asiakaslähtöisesti ja yksilöllisesti monipuolisia tietolähteitä, mm. genomitietoa ja menetelmiä hyödyntäen
- osaa toteuttaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa monipuolisesti erilaisia menetelmiä, moniammatillisuutta ja verkostoja hyödyntäen
- osaa soveltaa kansallista terveyspalvelutarjontaa monipuolisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaan ohjauksessa ja hoidossa
- osaa soveltaa toimintaperiaatteita erilaisissa ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
-osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa ja kehittää niitä luovasti ja asiakaslähtöisesti

Aika ja paikka

Toteutusaika 1.8. - 1.10.2023.

Orientaatiotunnilla 17.8.2023 läsnäolovelvoite.
Läsnäolovelvoite orientoivissa harjoitteluissa ja pienryhmätyöskentelyssä.
Tentti 27.9.2023 lähitenttinä TAMKilla.

Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti 27.9.2023 (lähi). Tentti arvioidaan 0-5.
1. uusinta vko 43-44 Examissa
2. uusinta vko 48-49 Examissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa - tentti, arviointi 0-5 ja lääkelasku, arviointi hyväksytty/hylätty

Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely - 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen oman ryhmän tehtäviin, arviointi hyväksytty/hylätty

Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät - Kirjallisten tehtävien tekeminen hyväksytysti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty). Myöhässä palautetut tehtävät voivat vaikuttaa kurssin numeraaliseen arviointiin.

Osa 4: Hoidontarpeen arviointi - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.

Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.

Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, case-ryhmätyöskentely, muu itsenäinen työskentely, orientoivat harjoittelut

Oppimateriaalit

Materiaali Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Vaaditaan 3 x 27h = 81 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa (teorialuennot ja tentti)
Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely
Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät
Osa 4: Hoidontarpeen arviointi
Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla)
Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella)

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.

Pakollinen läsnäolo: orientaatio, ympäristöterveydenhuollon case-työskentely, HTA-tunti, orientoivat harjoittelut TAMKilla ja Taitokeskuksella ja tentti.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
  • Tuuli Uusitalo
  • Riikka Pelkonen
  • Miia Koskela
Vastuuhenkilö

Riikka Pelkonen

Pienryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 21NURKEN
    Degree Programme in Nursing
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan hoidon tarpeen
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyden edistämisen ja omahoitoa tukevan ohjauksen menetelmiä digitaalisissa, etä- ja vastaanottotilanteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoitotyötä ja ohjausta näyttöön perustuvaa tietoa asiakaan dataa ja genomitietoa ja monialaista yhteistyötä hyödyntäen
- osaa hyödyntää työssään kansallisia terveyspalveluita
- tietää ympäristöterveyden vaarojen ja riskien perusteet sekä toiminnan poikkeustilanteissa
- osaa reflektoida oppimaansa

Sisältö (OJ)

- the process of assessing the need for care in different client contacts
- urgency and customer assessment
- hoidon tarpeen arvioinnin prosessi erilaisissa asiakaskontakteissa
- kiireellisyys- ja asiakkuusarviointi
- hoitotyön dokumentointi vastaanotolla
- terveyden edistämisen, omahoidon tukemisen, motivoivan haastattelun, valmentava elintapaohjauksen ja ryhmäohjaus menetelmät, sekä moniammatillinen yhteistyö
- hoitotyö ja hoitotyön dokumentointi asiakaslähtöisessä hoitotyön prosessissa
- hyvinvointiteknologian ja genomitiedon hyödyntäminen asiakkaan terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa
- omaolo, Terveyskylän hoitopolut, 116117, Hoitoketjut
- sairaanhoitajan rooli ja toiminta ympäristöterveyden poikkeustilanteissa
- ravitsemuksen erityiskysymykset

Esitietovaatimukset (OJ)

Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä tavanomaisissa tilanteissa
- osaa dokumentoida asiakaskäynnin perusterveydenhuollon dokumentoinnin ohjeita hyödyntäen
- tietää terveyden edistämisen ja omahoidon tukemisen pääperiaatteet ja tunnistaa genomitiedon hyödyntämisen mahdollisuuksia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida prosessinmukaisesti ohjeita hyödyntäen
- osaa nimetä asiakkaan prosessiin liittyviä ammattiryhmiä ja heidän roolejaan hoidossa ja ohjauksessa
- tietää kansalliset terveyspalvelut
- tietää toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa ohjattuna arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida hoitotyön asiakaslähtöisesti ja digitaalisia tietolähteitä ja genomitietoa hyödyntäen
- osaa toteuttaa terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa asiakaslähtöisiä menetelmiä käyttäen huomioiden asiakkaan hoitoon liittyvät monialaiset ammattilaiset
- osaa hyödyntää kansallisia terveyspalveluita ohjauksessa ja hoidossa
- osaa toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa monipuolisesti reflektoiden

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa yhdessä asiakkaan kanssa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä asiakaslähtöisesti ja yksilöllisesti monipuolisia tietolähteitä, mm. genomitietoa ja menetelmiä hyödyntäen
- osaa toteuttaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa monipuolisesti erilaisia menetelmiä, moniammatillisuutta ja verkostoja hyödyntäen
- osaa soveltaa kansallista terveyspalvelutarjontaa monipuolisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaan ohjauksessa ja hoidossa
- osaa soveltaa toimintaperiaatteita erilaisissa ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
-osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa ja kehittää niitä luovasti ja asiakaslähtöisesti

Aika ja paikka

Toteutusaika 1.8. - 1.10.2023.

Orientaatiotunnilla 17.8.2023 läsnäolovelvoite.
Läsnäolovelvoite orientoivissa harjoitteluissa ja pienryhmätyöskentelyssä.
Tentti 20.9.2023 lähitenttinä TAMKilla.

Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti 20.9.2023 (lähi). Tentti arvioidaan 0-5.
1. uusinta vko 43-44 Examissa
2. uusinta vko 48-49 Examissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa - tentti, arviointi 0-5 ja lääkelasku, arviointi hyväksytty/hylätty

Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely - 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen oman ryhmän tehtäviin, arviointi hyväksytty/hylätty

Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät - Kirjallisten tehtävien tekeminen hyväksytysti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty). Myöhässä palautetut tehtävät voivat vaikuttaa kurssin numeraaliseen arviointiin.

Osa 4: Hoidontarpeen arviointi - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.

Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.

Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, case-ryhmätyöskentely, muu itsenäinen työskentely, orientoivat harjoittelut

Oppimateriaalit

Materiaali Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Vaaditaan 3 x 27h = 81 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa (teorialuennot ja tentti)
Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely
Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät
Osa 4: Hoidontarpeen arviointi
Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla)
Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella)

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.

Pakollinen läsnäolo: orientaatio, ympäristöterveydenhuollon case-työskentely, HTA-tunti, orientoivat harjoittelut TAMKilla ja Taitokeskuksella ja tentti.