Rakennuksen kunnon ja korjausten hallintaLaajuus (5 op)
Tunnus: 5R00GR12
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee peruskorjaus- ja perusparannushankkeen vaiheet, tehtävät ja organisointimahdollisuudet.
Opiskelija oppii tuntemaan rakennusten kunnon arvioinnin menetelmät sekä laatimaan asuinkerrostalon kuntoarvion ja pitkän tähtäimen korjausohjelman.
Lisäksi opiskelija oppii tuntemaan betonirakenteisten julkisivujen ja parvekkeiden sekä kosteusteknisten kuntotutkimusten perusteet.
Sisältö
Kiinteistön korjaustarpeiden syyt ja korjausten ajoittuminen, korjauskustannukset ja niihin varautuminen, kuntoarvion ja kuntotutkimuksien sisältö sekä tarvittavat tutkimusvälineet, kuntoarvion ja PTS-suunnitelman laadinta (case-harjoitustyö todelliseen kohdekiinteistöön).
Esitietovaatimukset
5R00GR13 Korjausrakentaminen tai vastaavat tiedot
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa rakennuksen kunnon ja korjausten hallintaan liittyvät perustiedot ja -käsitteet.
Opiskelija tuntee rakennuksen kunnon arviointi- ja tutkimusmenetelmien perusteet ja keskeisimmät toimintatavat.
Opiskelija tuntee tavanomaisimpien rasitustekijöiden ja vaurioitumisilmiöiden perusteet.
Opiskelija tuntee kuntoarvioraportin pääasiallisen sisällön ja PTS-suunnittelun perusteet.
Opiskelija osallistuu työryhmän mukana kuntoarvion laatimiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa rakennuksen kunnon arviointi- ja tutkimusmenetelmiin liittyvät tiedot ja käsitteet.
Opiskelija tuntee tavanomaiset rasitustekijät, vaurioitumisilmiöt ja korjausperiaatteet.
Opiskelija osaa tehdä tavanomaisia analyysejä ja johtopäätöksiä perustietoihin nojautuen.
Opiskelija tuntee kuntoarvioraportin sisällön ja PTS-suunnittelun tavanomaisen sisällön.
Opiskelija osallistuu työryhmässä aktiivisesti kuntoarvion laatimiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa monipuolisesti rakennuksen kunnon arviointi- ja tutkimusmenetelmiin liittyvät tiedot ja käsitteet.
Opiskelija tuntee monipuolisesti rasitustekijöitä, vaurioitumisilmiöitä ja korjausratkaisuja.
Opiskelija osaa tehdä monipuolisia analyysejä ja johtopäätöksiä omaksumiinsa asioihin.
Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä kuntoarvioraportin ja PTS-suunnitelman.
Opiskelija osallistuu työryhmässä aktiivisesti ja vastuullisessa roolissa kuntoarvion laatimiseen.