Rakenteiden mekaniikan täydennyskurssiLaajuus (4 op)
Tunnus: T300FO35
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on hyvät valmuidet ymmärtää staattisesti määrättyjen ja hyperstaattisten rakenteiden toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa määrittää laskennallisesti staattisesti määrättyjen rakenteiden tukireaktiot ja rasituskuviot.
Sisältö
Jäykän kappaleen voimasysteemin redusointi, kuormatyypit, tuentatavat, rakennemalli, tasapaino, tukireaktiot ja rasituskuviot.
Yksinkertaiset palkit, nivelpalkit, palkkirakenteet, nivelmekanismit, rasituskuviot. Jatkuvat palkit, yksinkertaiset kehät ja kaaret. Ristikot ja köysirakenteet.
Mitoitus normaalivoimalle, taivutukselle, leikkaukselle, väännölle. Yhdistettyjen rasitusten mitoitus. Yhdistettyjen jännitysten vaikutus.
Yleinen stabiliteetin hallinta, nurjahdusmitoitus, lommahduksen ja kiepahduksen periaatteet.
Materiaalin heikennyksen, lovien, reikien ja aukkojen vaikutus. Pakkovoimat.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti ratkaisumenetelmiä.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 18.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakentaminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakentamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Heikki Saarenpää
Vastuuhenkilö
Heikki Saarenpää
Ryhmät
-
23YIRAKERakentaminen, ylempi amk
Tavoitteet (OJ)
Opiskelijalla on hyvät valmuidet ymmärtää staattisesti määrättyjen ja hyperstaattisten rakenteiden toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa määrittää laskennallisesti staattisesti määrättyjen rakenteiden tukireaktiot ja rasituskuviot.
Sisältö (OJ)
Jäykän kappaleen voimasysteemin redusointi, kuormatyypit, tuentatavat, rakennemalli, tasapaino, tukireaktiot ja rasituskuviot.
Yksinkertaiset palkit, nivelpalkit, palkkirakenteet, nivelmekanismit, rasituskuviot. Jatkuvat palkit, yksinkertaiset kehät ja kaaret. Ristikot ja köysirakenteet.
Mitoitus normaalivoimalle, taivutukselle, leikkaukselle, väännölle. Yhdistettyjen rasitusten mitoitus. Yhdistettyjen jännitysten vaikutus.
Yleinen stabiliteetin hallinta, nurjahdusmitoitus, lommahduksen ja kiepahduksen periaatteet.
Materiaalin heikennyksen, lovien, reikien ja aukkojen vaikutus. Pakkovoimat.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti ratkaisumenetelmiä.
Aika ja paikka
Lukjujärjestyksen mukaan
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksolla on koe, jonka ajankohta ilmoitetaan kurssin alussa.
Uusinnat määritellään erikseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Asteikolla 0-5
Arvioinnissa huomioidaan: kirjallinen tentti, koti/etätehtävät, aktiviteetti ja läsnäolot.
Teoriaosuus tunneilla on 75% osallistumisvelvoite. Koskee myös etätunteja.
Kotitehtävistä on tehtävä vähintään 50%.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi-/etäopetus
Opiskelijan itsenäinen työskentely
Harjoitus-/kotitehtävät
Oppimateriaalit
Moodlessa oleva materiaali
esim. Mechanics of materials/Timoshenko
esim. By 210
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähi-/etäopetusta n opetuskertaa + tentti 2 tuntia.
Tarkempi vaiheistus selvitetään kurssin alussa kurssin toteutuksen (mm.koronan) eritysvaatimukset huomioiden.
Sisällön jaksotus
Tarkennetaan kurssin alussa.
Noudattaa Opsin vaatimuksia kurssisisällöstä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Määritellään erikseen
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Annetaan luentojen yhteydessä
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija täytää läsnäolovaatimukset, muttei osaa kurssin perusasioita, eikä ymmärrä rakenteiden toiminnan keskeisiä kriteereitä, eikä osaa soveltaa luennoilla käsiteltyjä aiheita.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kurssin perusasioita ja ymmärtää vain rakenteiden toiminnasta keskeisiä kriteereitä, sekä tunnistaa luennoilla käsiteltyjä aiheita selkeissä käytännön tilanteissa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson oppeja useissa tilanteissa perustellen ratkaisut.
Rakenteiden voimasuureet kyetään ratkaisemaan riittävällä tarkkuudella ja tunnistetaan mitoituksen kriittiset kohdat. Opiskelijalla on vertailukykyä myös materiaaliin liittyvissä vaihtoehdoissa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisten lisäksi opiskelijalla on koostava laaja käsitys rakenteellisista ratkaisuista ja materiaalista ja ymmärtämys materiaominaisuuksien liittymisestä mitoitettaviin rakenteisiin ja rakenneosiin. Opiskelija tunnistaa rakennetekniikan liittymisen rakentamisen kokonaisuuteen ja lisäksi kyky analysoida perustellen kurssin aiheita.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 12.09.2022
Ajoitus
12.09.2022 - 31.12.2022
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
25 % Lähiopetus, 75 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Rakentaminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Rakentamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Heikki Saarenpää
Vastuuhenkilö
Heikki Saarenpää
Ryhmät
-
22YIRAKERakentaminen, ylempi amk
Tavoitteet (OJ)
Opiskelijalla on hyvät valmuidet ymmärtää staattisesti määrättyjen ja hyperstaattisten rakenteiden toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa määrittää laskennallisesti staattisesti määrättyjen rakenteiden tukireaktiot ja rasituskuviot.
Sisältö (OJ)
Jäykän kappaleen voimasysteemin redusointi, kuormatyypit, tuentatavat, rakennemalli, tasapaino, tukireaktiot ja rasituskuviot.
Yksinkertaiset palkit, nivelpalkit, palkkirakenteet, nivelmekanismit, rasituskuviot. Jatkuvat palkit, yksinkertaiset kehät ja kaaret. Ristikot ja köysirakenteet.
Mitoitus normaalivoimalle, taivutukselle, leikkaukselle, väännölle. Yhdistettyjen rasitusten mitoitus. Yhdistettyjen jännitysten vaikutus.
Yleinen stabiliteetin hallinta, nurjahdusmitoitus, lommahduksen ja kiepahduksen periaatteet.
Materiaalin heikennyksen, lovien, reikien ja aukkojen vaikutus. Pakkovoimat.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti ratkaisumenetelmiä.
Aika ja paikka
Lukjujärjestyksen mukaan
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksolla on koe, jonka ajankohta ilmoitetaan kurssin alussa.
Uusinnat määritellään erikseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Asteikolla 0-5
Arvioinnissa huomioidaan: kirjallinen tentti, koti/etätehtävät, aktiviteetti ja läsnäolot.
Teoriaosuus tunneilla on 75% osallistumisvelvoite. Koskee myös etätunteja.
Kotitehtävistä on tehtävä vähintään 50%.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi-/etäopetus
Opiskelijan itsenäinen työskentely
Harjoitus-/kotitehtävät
Oppimateriaalit
Moodlessa oleva materiaali
esim. Mechanics of materials/Timoshenko
esim. By 210
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähi-/etäopetusta n opetuskertaa + tentti 2 tuntia.
Tarkempi vaiheistus selvitetään kurssin alussa kurssin toteutuksen (mm.koronan) eritysvaatimukset huomioiden.
Sisällön jaksotus
Tarkennetaan kurssin alussa.
Noudattaa Opsin vaatimuksia kurssisisällöstä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Määritellään erikseen
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Annetaan luentojen yhteydessä
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija täytää läsnäolovaatimukset, muttei osaa kurssin perusasioita, eikä ymmärrä rakenteiden toiminnan keskeisiä kriteereitä, eikä osaa soveltaa luennoilla käsiteltyjä aiheita.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kurssin perusasioita ja ymmärtää vain rakenteiden toiminnasta keskeisiä kriteereitä, sekä tunnistaa luennoilla käsiteltyjä aiheita selkeissä käytännön tilanteissa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson oppeja useissa tilanteissa perustellen ratkaisut.
Rakenteiden voimasuureet kyetään ratkaisemaan riittävällä tarkkuudella ja tunnistetaan mitoituksen kriittiset kohdat. Opiskelijalla on vertailukykyä myös materiaaliin liittyvissä vaihtoehdoissa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisten lisäksi opiskelijalla on koostava laaja käsitys rakenteellisista ratkaisuista ja materiaalista ja ymmärtämys materiaominaisuuksien liittymisestä mitoitettaviin rakenteisiin ja rakenneosiin. Opiskelija tunnistaa rakennetekniikan liittymisen rakentamisen kokonaisuuteen ja lisäksi kyky analysoida perustellen kurssin aiheita.