Sillanrakennus ja ylläpitoLaajuus (5 op)
Tunnus: T300DI19
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson keskeinen tavoite on hahmottaa silta osana liikenneväylää. Sillan rakennesuunnittelu ei kuulu opintojaksoon, mutta siltojen kuormitusten, laatuvaatimusten ja rakentamismenetelmien tunteminen antavat hyvän pohjan sekä suunnittelu- että rakentamistehtäviin ja myös siltojen korjaustöihin.
Opiskelija oppii tunnistamaan siltatyypit ja tietää niille soveltuvat käyttökohteet ja pystyy arvioimaan taloudellisen jännevälin ja rakentamismenetelmän kullekin tyypille. Opiskelija tutustuu siltojen tarkastustoimintaan, kunnon tutkimusmenetelmiin ja tavanomaisiin korjaustapoihin.
Sisältö
Suomen sillasto, siltojen kuormitukset, siltatyypit ja niiden soveltuminen eri olosuhteisiin, siltojen rakenteet, rakennusmateriaalit ja toiminnalliset vaatuvaatimukset. Paikalla valettavien siltojen muotti-, teline-, raudoitus- ja betonointityöt sekä näiden laatuvaatimukset sekä virtapilarin rakentamismenetelmät. Puu- ja terässillat, elementtien käyttö sillan rakentamisessa.
Siltojen tarkastusjärjestelmä, kunnon tutkimusmenetelmät ja tavallisimmat korjaustyömenetelmät.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia
sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman
menettelytavan ja perustella valintansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä
ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti käsiteltyjä asioita ja ratkaisumenetelmiä.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 14.01.2024
Ajoitus
10.01.2024 - 24.04.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennustekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Eero Lehtinen
- Petri Lyly
Vastuuhenkilö
Petri Lyly
Ryhmät
-
22I351Infrarakentaminen
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson keskeinen tavoite on hahmottaa silta osana liikenneväylää. Sillan rakennesuunnittelu ei kuulu opintojaksoon, mutta siltojen kuormitusten, laatuvaatimusten ja rakentamismenetelmien tunteminen antavat hyvän pohjan sekä suunnittelu- että rakentamistehtäviin ja myös siltojen korjaustöihin.
Opiskelija oppii tunnistamaan siltatyypit ja tietää niille soveltuvat käyttökohteet ja pystyy arvioimaan taloudellisen jännevälin ja rakentamismenetelmän kullekin tyypille. Opiskelija tutustuu siltojen tarkastustoimintaan, kunnon tutkimusmenetelmiin ja tavanomaisiin korjaustapoihin.
Sisältö (OJ)
Suomen sillasto, siltojen kuormitukset, siltatyypit ja niiden soveltuminen eri olosuhteisiin, siltojen rakenteet, rakennusmateriaalit ja toiminnalliset vaatuvaatimukset. Paikalla valettavien siltojen muotti-, teline-, raudoitus- ja betonointityöt sekä näiden laatuvaatimukset sekä virtapilarin rakentamismenetelmät. Puu- ja terässillat, elementtien käyttö sillan rakentamisessa.
Siltojen tarkastusjärjestelmä, kunnon tutkimusmenetelmät ja tavallisimmat korjaustyömenetelmät.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia
sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman
menettelytavan ja perustella valintansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä
ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti käsiteltyjä asioita ja ratkaisumenetelmiä.
Aika ja paikka
Luennot lukujärjestyksen mukaan ja lisäksi excursiot.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttiajankohta vierailevien luennoitsijoiden osuudesta sovitaan erikseen.
Petri Lylyn osuus suoritetaan osittain arvosteltavien harjoitustehtävien avulla.
Uusinta- ja korotustentti sovitaan niiden kesken, joita asia koskee.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittamisessa edellytetään säännöllistä minimissään 70 % osallistumista oppitunneille ja excursioille.
Vierailevien luennoitsijoiden osuuden lopussa pidetään koe, Petri Lylyn osuus arvostellaan osittain myös tehtävien perusteella.
Lisäksi edellytyksenä hyväksytylle suoritukselle on riittävä harjoitustöiden hyväksytty suoritus määrätyssä ajassa.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosanaan vaikuttavat kokeen lisäksi tuntiharjoitukset, harjoitustyö, tunneille osallistuminen ja tuntiaktiivisuus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus, tuntiharjoitukset, harjoitustyöt, opetuskeskustelut, opintoretket ja tentti.
Oppimateriaalit
Opiskelijoille annetaan sähköisesti erillinen opintomoniste (Tuni Moodle) sekä muut luentomateriaalit.
Lisäksi opiskelijan edellytetään tekevän myös omia muistiinpanoja tunnilla opetetusta asioista joita ei mahdollisesti ole sähköisissä luentomateriaaleissa.
Alan kirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö muodostuu osallistumista opetukseen, harjoitustehtävien ratkaisusta sekä itsenäisestä työskentelystä joka on noin 27 tuntia opintopistettä kohden.
Sisällön jaksotus
Vierailevien luennoitsijoiden 3 op osuus.
Perustavoite on antaa opiskelijalle kokonaiskuva sillanrakennuksesta osana väylärakentamista sekä sillasta rakennusteknisenä elementtinä. Opintojakson jälkeen opiskelija:
• Tuntee siltoja koskevan nimikkeistön ja peruskäsitteet.
• Tunnistaa eri siltatyypit ja tietää niiden pääasialliset käyttökohteet.
• Tunnistaa siltarakenteiden osat ja tietää niiden tarkoituksen osana sillan rakenteellista toimintaa.
• Tietää yleisimmät siltojen rakentamismenetelmät
• Tuntee tavanomaisen betonisillan raudoitusperusteet
Petri Lyly 2 op osuus.
- siltojen korjaustarve ja kartoitus
- korjaus ja saneeraus aikataulutus
- kuntokartoitusharjoitus
- korjaus ja saneeraus menetelmät
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Excursiot ja vierailevat luennoitsijat yrityksistä.
Lisätietoja opiskelijoille
Suomeksi
Opetus alkaa 10.1.2024
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Läsnäolovaatimukset ei täyty.
Läsnäolovaatimukset täyttyvät, mutta osasuorituksia puuttuu.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
10.01.2023 - 07.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennustekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Eero Lehtinen
- Petri Lyly
Vastuuhenkilö
Petri Lyly
Ryhmät
-
21I351Infrarakentaminen
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson keskeinen tavoite on hahmottaa silta osana liikenneväylää. Sillan rakennesuunnittelu ei kuulu opintojaksoon, mutta siltojen kuormitusten, laatuvaatimusten ja rakentamismenetelmien tunteminen antavat hyvän pohjan sekä suunnittelu- että rakentamistehtäviin ja myös siltojen korjaustöihin.
Opiskelija oppii tunnistamaan siltatyypit ja tietää niille soveltuvat käyttökohteet ja pystyy arvioimaan taloudellisen jännevälin ja rakentamismenetelmän kullekin tyypille. Opiskelija tutustuu siltojen tarkastustoimintaan, kunnon tutkimusmenetelmiin ja tavanomaisiin korjaustapoihin.
Sisältö (OJ)
Suomen sillasto, siltojen kuormitukset, siltatyypit ja niiden soveltuminen eri olosuhteisiin, siltojen rakenteet, rakennusmateriaalit ja toiminnalliset vaatuvaatimukset. Paikalla valettavien siltojen muotti-, teline-, raudoitus- ja betonointityöt sekä näiden laatuvaatimukset sekä virtapilarin rakentamismenetelmät. Puu- ja terässillat, elementtien käyttö sillan rakentamisessa.
Siltojen tarkastusjärjestelmä, kunnon tutkimusmenetelmät ja tavallisimmat korjaustyömenetelmät.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia
sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman
menettelytavan ja perustella valintansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä
ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti käsiteltyjä asioita ja ratkaisumenetelmiä.
Aika ja paikka
Luennot lukujärjestyksen mukaan ja lisäksi excursiot.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttiajankohta vierailevien luennoitsijoiden osuudesta sovitaan erikseen.
Petri Lylyn osuus suoritetaan osittain arvosteltavien harjoitustehtävien avulla.
Uusinta- ja korotustentti sovitaan niiden kesken, joita asia koskee.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittamisessa edellytetään säännöllistä minimissään 70 % osallistumista oppitunneille ja excursioille.
Vierailevien luennoitsijoiden osuuden lopussa pidetään koe, Petri Lylyn osuus arvostellaan osittain myös tehtävien perusteella.
Lisäksi edellytyksenä hyväksytylle suoritukselle on riittävä harjoitustöiden hyväksytty suoritus määrätyssä ajassa.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosanaan vaikuttavat kokeen lisäksi tuntiharjoitukset, harjoitustyö, tunneille osallistuminen ja tuntiaktiivisuus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus, tuntiharjoitukset, harjoitustyöt, opetuskeskustelut, opintoretket ja tentti.
Oppimateriaalit
Opiskelijoille annetaan sähköisesti erillinen opintomoniste (Tuni Moodle) sekä muut luentomateriaalit.
Lisäksi opiskelijan edellytetään tekevän myös omia muistiinpanoja tunnilla opetetusta asioista joita ei mahdollisesti ole sähköisissä luentomateriaaleissa.
Alan kirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö muodostuu osallistumista opetukseen, harjoitustehtävien ratkaisusta sekä itsenäisestä työskentelystä joka on noin 27 tuntia opintopistettä kohden.
Sisällön jaksotus
Vierailevien luennoitsijoiden 3 op osuus.
Perustavoite on antaa opiskelijalle kokonaiskuva sillanrakennuksesta osana väylärakentamista sekä sillasta rakennusteknisenä elementtinä. Opintojakson jälkeen opiskelija:
• Tuntee siltoja koskevan nimikkeistön ja peruskäsitteet.
• Tunnistaa eri siltatyypit ja tietää niiden pääasialliset käyttökohteet.
• Tunnistaa siltarakenteiden osat ja tietää niiden tarkoituksen osana sillan rakenteellista toimintaa.
• Tietää yleisimmät siltojen rakentamismenetelmät
• Tuntee tavanomaisen betonisillan raudoitusperusteet
Petri Lyly 2 op osuus.
- siltojen korjaustarve ja kartoitus
- korjaus ja saneeraus aikataulutus
- kuntokartoitusharjoitus
- korjaus ja saneeraus menetelmät
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Excursiot ja vierailevat luennoitsijat yrityksistä.
Lisätietoja opiskelijoille
Suomeksi
Opetus alkaa 11.1.2023
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Läsnäolovaatimukset ei täyty.
Läsnäolovaatimukset täyttyvät, mutta osasuorituksia puuttuu.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Läsnäolovaatimukset täytetty, harjoitustyöt tehty hyväksytysti ja kurssin kokonaispisteistä saatu vähintään noin 40%.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kurssin painotettu yhteispistemäärä noin 60-85%, jonka lisäksi tyydyttävä -kohdassa esitetyt kriteerit läsnäolosta, harjoitustehtävästä ja tiedoista täyttyvät. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä työelämästä sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta. Yhteispisteet kurssista yli noin 85%.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 19.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 09.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennustekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Eero Lehtinen
- Petri Lyly
Vastuuhenkilö
Petri Lyly
Ryhmät
-
21AI351Rakennustekniikka, monimuoto
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson keskeinen tavoite on hahmottaa silta osana liikenneväylää. Sillan rakennesuunnittelu ei kuulu opintojaksoon, mutta siltojen kuormitusten, laatuvaatimusten ja rakentamismenetelmien tunteminen antavat hyvän pohjan sekä suunnittelu- että rakentamistehtäviin ja myös siltojen korjaustöihin.
Opiskelija oppii tunnistamaan siltatyypit ja tietää niille soveltuvat käyttökohteet ja pystyy arvioimaan taloudellisen jännevälin ja rakentamismenetelmän kullekin tyypille. Opiskelija tutustuu siltojen tarkastustoimintaan, kunnon tutkimusmenetelmiin ja tavanomaisiin korjaustapoihin.
Sisältö (OJ)
Suomen sillasto, siltojen kuormitukset, siltatyypit ja niiden soveltuminen eri olosuhteisiin, siltojen rakenteet, rakennusmateriaalit ja toiminnalliset vaatuvaatimukset. Paikalla valettavien siltojen muotti-, teline-, raudoitus- ja betonointityöt sekä näiden laatuvaatimukset sekä virtapilarin rakentamismenetelmät. Puu- ja terässillat, elementtien käyttö sillan rakentamisessa.
Siltojen tarkastusjärjestelmä, kunnon tutkimusmenetelmät ja tavallisimmat korjaustyömenetelmät.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia
sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman
menettelytavan ja perustella valintansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä
ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti käsiteltyjä asioita ja ratkaisumenetelmiä.
Aika ja paikka
Luennot lukujärjestyksen mukaan ja lisäksi excursiot.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttiajankohta vierailevien luennoitsijoiden osuudesta sovitaan erikseen.
Petri Lylyn osuus suoritetaan arvosteltavien harjoitustehtävien avulla.
Uusinta- ja korotustentti sovitaan niiden kesken, joita asia koskee.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittamisessa edellytetään säännöllistä minimissään 70 % osallistumista oppitunneille ja excursioille.
Vierailevien luennoitsijoiden osuuden lopussa pidetään koe, Petri Lylyn osuus arvostellaan tehtävien perusteella.
Lisäksi edellytyksenä hyväksytylle suoritukselle on riittävä harjoitustöiden hyväksytty suoritus määrätyssä ajassa.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosanaan vaikuttavat kokeen lisäksi tuntiharjoitukset, harjoitustyö, tunneille osallistuminen ja tuntiaktiivisuus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus, tuntiharjoitukset, harjoitustyöt, opetuskeskustelut, opintoretket ja tentti.
Oppimateriaalit
Opiskelijoille annetaan sähköisesti erillinen opintomoniste (Tuni Moodle) sekä muut luentomateriaalit.
Lisäksi opiskelijan edellytetään tekevän myös omia muistiinpanoja tunnilla opetetusta asioista joita ei mahdollisesti ole sähköisissä luentomateriaaleissa.
Alan kirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö muodostuu osallistumista opetukseen, harjoitustehtävien ratkaisusta sekä itsenäisestä työskentelystä joka on noin 27 tuntia opintopistettä kohden.
Sisällön jaksotus
Vierailevan luenoitsijan 3 op osuus.
Perustavoite on antaa opiskelijalle kokonaiskuva sillanrakennuksesta osana väylärakentamista sekä sillasta rakennusteknisenä elementtinä. Opintojakson jälkeen opiskelija:
• Tuntee siltoja koskevan nimikkeistön ja peruskäsitteet.
• Tunnistaa eri siltatyypit ja tietää niiden pääasialliset käyttökohteet.
• Tunnistaa siltarakenteiden osat ja tietää niiden tarkoituksen osana sillan rakenteellista toimintaa.
• Tietää yleisimmät siltojen rakentamismenetelmät
• Tuntee tavanomaisen betonisillan raudoitusperusteet
Petri Lyly 2 op osuus.
- siltojen korjaustarve ja kartoitus
- korjaus ja saneeraus aikataulutus
- kuntokartoitusharjoitus
- korjaus ja saneeraus menetelmät
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Excursiot ja vierailevat luennoitsijat yrityksistä.
Lisätietoja opiskelijoille
Suomeksi
Opetus alkaa 12.8.2022
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Läsnäolovaatimukset ei täyty.
Läsnäolovaatimukset täyttyvät, mutta osasuorituksia puuttuu.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Läsnäolovaatimukset täytetty, harjoitustyöt tehty hyväksytysti ja kurssin kokonaispisteistä saatu vähintään noin 40%.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kurssin painotettu yhteispistemäärä noin 60-85%, jonka lisäksi tyydyttävä -kohdassa esitetyt kriteerit läsnäolosta, harjoitustehtävästä ja tiedoista täyttyvät. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä työelämästä sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta. Yhteispisteet kurssista yli noin 85%.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 17.01.2022
Ajoitus
04.02.2022 - 20.04.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennustekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Eero Lehtinen
- Petri Lyly
Vastuuhenkilö
Petri Lyly
Ryhmät
-
20I311Talonrakennustekniikka
-
20I351Infrarakentaminen
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson keskeinen tavoite on hahmottaa silta osana liikenneväylää. Sillan rakennesuunnittelu ei kuulu opintojaksoon, mutta siltojen kuormitusten, laatuvaatimusten ja rakentamismenetelmien tunteminen antavat hyvän pohjan sekä suunnittelu- että rakentamistehtäviin ja myös siltojen korjaustöihin.
Opiskelija oppii tunnistamaan siltatyypit ja tietää niille soveltuvat käyttökohteet ja pystyy arvioimaan taloudellisen jännevälin ja rakentamismenetelmän kullekin tyypille. Opiskelija tutustuu siltojen tarkastustoimintaan, kunnon tutkimusmenetelmiin ja tavanomaisiin korjaustapoihin.
Sisältö (OJ)
Suomen sillasto, siltojen kuormitukset, siltatyypit ja niiden soveltuminen eri olosuhteisiin, siltojen rakenteet, rakennusmateriaalit ja toiminnalliset vaatuvaatimukset. Paikalla valettavien siltojen muotti-, teline-, raudoitus- ja betonointityöt sekä näiden laatuvaatimukset sekä virtapilarin rakentamismenetelmät. Puu- ja terässillat, elementtien käyttö sillan rakentamisessa.
Siltojen tarkastusjärjestelmä, kunnon tutkimusmenetelmät ja tavallisimmat korjaustyömenetelmät.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia
sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman
menettelytavan ja perustella valintansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä
ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti käsiteltyjä asioita ja ratkaisumenetelmiä.
Aika ja paikka
Luennot lukujärjestyksen mukaan ja lisäksi excursiot.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttiajankohta vierailevien luennoitsijoiden osuudesta sovitaan erikseen.
Petri Lylyn osuus suoritetaan arvosteltavien harjoitustehtävien avulla.
Uusinta- ja korotustentti sovitaan niiden kesken, joita asia koskee.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittamisessa edellytetään säännöllistä minimissään 70 % osallistumista oppitunneille ja excursioille.
Vierailevien luennoitsijoiden osuuden lopussa pidetään koe, Petri Lylyn osuus arvostellaan tehtävien perusteella.
Lisäksi edellytyksenä hyväksytylle suoritukselle on riittävä harjoitustöiden hyväksytty suoritus määrätyssä ajassa.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosanaan vaikuttavat kokeen lisäksi tuntiharjoitukset, harjoitustyö, tunneille osallistuminen ja tuntiaktiivisuus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus, tuntiharjoitukset, harjoitustyöt, opetuskeskustelut, opintoretket ja tentti.
Oppimateriaalit
Opiskelijoille annetaan sähköisesti erillinen opintomoniste (Tuni Moodle) sekä muut luentomateriaalit.
Lisäksi opiskelijan edellytetään tekevän myös omia muistiinpanoja tunnilla opetetusta asioista joita ei mahdollisesti ole sähköisissä luentomateriaaleissa.
Alan kirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö muodostuu osallistumista opetukseen, harjoitustehtävien ratkaisusta sekä itsenäisestä työskentelystä joka on noin 27 tuntia opintopistettä kohden.
Sisällön jaksotus
Vierailevan luenoitsijan 3 op osuus.
Perustavoite on antaa opiskelijalle kokonaiskuva sillanrakennuksesta osana väylärakentamista sekä sillasta rakennusteknisenä elementtinä. Opintojakson jälkeen opiskelija:
• Tuntee siltoja koskevan nimikkeistön ja peruskäsitteet.
• Tunnistaa eri siltatyypit ja tietää niiden pääasialliset käyttökohteet.
• Tunnistaa siltarakenteiden osat ja tietää niiden tarkoituksen osana sillan rakenteellista toimintaa.
• Tietää yleisimmät siltojen rakentamismenetelmät
• Tuntee tavanomaisen betonisillan raudoitusperusteet
Petri Lyly 2 op osuus.
- siltojen korjaustarve ja kartoitus
- korjaus ja saneeraus aikataulutus
- kuntokartoitusharjoitus
- korjaus ja saneeraus menetelmät
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Excursiot ja vierailevat luennoitsijat yrityksistä.
Lisätietoja opiskelijoille
Suomeksi
Opetus alkaa 4.2.2022
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Läsnäolovaatimukset ei täyty.
Läsnäolovaatimukset täyttyvät, mutta osasuorituksia puuttuu.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Läsnäolovaatimukset täytetty, harjoitustyöt tehty hyväksytysti ja kurssin kokonaispisteistä saatu vähintään noin 40%.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kurssin painotettu yhteispistemäärä noin 60-85%, jonka lisäksi tyydyttävä -kohdassa esitetyt kriteerit läsnäolosta, harjoitustehtävästä ja tiedoista täyttyvät. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä työelämästä sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta. Yhteispisteet kurssista yli noin 85%.