Svenska i affärslivet, skriftligLaajuus (2 op)
Tunnus: 3H00HC30
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kieliasetuksen (6.6.2003/424) mukaisen ja oman alansa työtehtävissä tarvittavan ruotsin kielen kirjallisen taidon. Eurooppalainen viitekehys: taitotasotavoite B1.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa kirjallisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään
• tietää, miten viestiä asiakaslähtöisesti pohjoismaisissa työ- ja liike-elämän toimintaympäristöissä
• osaa soveltaa alansa keskeistä terminologiaa käytäntöön
• pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen hyödyntämällä eri kanavia sekä digitalisaation ja teknologian tarjoamia viestintämahdollisuuksia.
Sisältö
Opintojakson sisältö on seuraava:
• omasta koulutuksesta, osaamisesta ja työtehtävistä viestiminen kirjallisesti
• liiketalouden alan keskeisen terminologian hallinta
• ammatilliseen ja asiakaslähtöiseen kirjalliseen kielenkäyttöön perehtyminen tavallisimmissa työelämän vuorovaikutustilanteissa (mm. ammattialan tekstit)
• kieli- ja viestintätaitojen kehittäminen pohjoismaisessa toimintaympäristössä
• itsearviointi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija kertoo lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esittelee perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi ennakoitavissa kirjallisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee tukea. Opiskelija tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä, oma kommunikointi on vielä vähäistä. Opiskelija saa selvää oman alansa kirjallisten materiaalien pääsisällöstä. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija kertoo suhteellisen vaivattomasti ja selkeästi sekä itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) että yrityksestä, sen tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi verrattain sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa kirjallisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija huomioi pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä omassa kommunikoinnissaan ja hyödyntää oman alansa kirjallisia materiaaleja. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija esittelee itsensä (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yrityksen, sen tuotteet ja palvelut monipuolisesti ja sujuvasti. Opiskelija kommunikoi luontevasti erilaisissa haastavissakin työelämän kirjallisissa tilanteissa. Opiskelija analysoi, hyödyntää ja soveltaa oman alansa kirjallisia lähteitä. Opiskelija toimii menestyksekkäästi pohjoismaisessa toimintaympäristössä. Opiskelija tekee oppimistehtävät erinomaisesti.
Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 31.12.2025
Ajoitus
01.01.2026 - 22.02.2026
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in International Business
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- KIELET ruotsi Virtuaalihenkilö
- Salla Nieminen
Vastuuhenkilö
Elina Merviö
Ryhmät
-
25TIJOYrittäjyys ja tiimijohtaminen 2025, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kieliasetuksen (6.6.2003/424) mukaisen ja oman alansa työtehtävissä tarvittavan ruotsin kielen kirjallisen taidon. Eurooppalainen viitekehys: taitotasotavoite B1.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa kirjallisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään
• tietää, miten viestiä asiakaslähtöisesti pohjoismaisissa työ- ja liike-elämän toimintaympäristöissä
• osaa soveltaa alansa keskeistä terminologiaa käytäntöön
• pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen hyödyntämällä eri kanavia sekä digitalisaation ja teknologian tarjoamia viestintämahdollisuuksia.
Sisältö (OJ)
Opintojakson sisältö on seuraava:
• omasta koulutuksesta, osaamisesta ja työtehtävistä viestiminen kirjallisesti
• liiketalouden alan keskeisen terminologian hallinta
• ammatilliseen ja asiakaslähtöiseen kirjalliseen kielenkäyttöön perehtyminen tavallisimmissa työelämän vuorovaikutustilanteissa (mm. ammattialan tekstit)
• kieli- ja viestintätaitojen kehittäminen pohjoismaisessa toimintaympäristössä
• itsearviointi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija kertoo lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esittelee perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi ennakoitavissa kirjallisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee tukea. Opiskelija tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä, oma kommunikointi on vielä vähäistä. Opiskelija saa selvää oman alansa kirjallisten materiaalien pääsisällöstä. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija kertoo suhteellisen vaivattomasti ja selkeästi sekä itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) että yrityksestä, sen tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi verrattain sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa kirjallisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija huomioi pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä omassa kommunikoinnissaan ja hyödyntää oman alansa kirjallisia materiaaleja. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija esittelee itsensä (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yrityksen, sen tuotteet ja palvelut monipuolisesti ja sujuvasti. Opiskelija kommunikoi luontevasti erilaisissa haastavissakin työelämän kirjallisissa tilanteissa. Opiskelija analysoi, hyödyntää ja soveltaa oman alansa kirjallisia lähteitä. Opiskelija toimii menestyksekkäästi pohjoismaisessa toimintaympäristössä. Opiskelija tekee oppimistehtävät erinomaisesti.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 26.10.2025
Ajoitus
23.10.2025 - 04.12.2025
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in International Business
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Hanska
Vastuuhenkilö
Sari Hanska
Ryhmät
-
24LIKOMLiiketalous 2024, nuoret Markkinonti ja myynti
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kieliasetuksen (6.6.2003/424) mukaisen ja oman alansa työtehtävissä tarvittavan ruotsin kielen kirjallisen taidon. Eurooppalainen viitekehys: taitotasotavoite B1.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa kirjallisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään
• tietää, miten viestiä asiakaslähtöisesti pohjoismaisissa työ- ja liike-elämän toimintaympäristöissä
• osaa soveltaa alansa keskeistä terminologiaa käytäntöön
• pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen hyödyntämällä eri kanavia sekä digitalisaation ja teknologian tarjoamia viestintämahdollisuuksia.
Sisältö (OJ)
Opintojakson sisältö on seuraava:
• omasta koulutuksesta, osaamisesta ja työtehtävistä viestiminen kirjallisesti
• liiketalouden alan keskeisen terminologian hallinta
• ammatilliseen ja asiakaslähtöiseen kirjalliseen kielenkäyttöön perehtyminen tavallisimmissa työelämän vuorovaikutustilanteissa (mm. ammattialan tekstit)
• kieli- ja viestintätaitojen kehittäminen pohjoismaisessa toimintaympäristössä
• itsearviointi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija kertoo lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esittelee perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi ennakoitavissa kirjallisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee tukea. Opiskelija tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä, oma kommunikointi on vielä vähäistä. Opiskelija saa selvää oman alansa kirjallisten materiaalien pääsisällöstä. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija kertoo suhteellisen vaivattomasti ja selkeästi sekä itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) että yrityksestä, sen tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi verrattain sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa kirjallisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija huomioi pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä omassa kommunikoinnissaan ja hyödyntää oman alansa kirjallisia materiaaleja. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija esittelee itsensä (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yrityksen, sen tuotteet ja palvelut monipuolisesti ja sujuvasti. Opiskelija kommunikoi luontevasti erilaisissa haastavissakin työelämän kirjallisissa tilanteissa. Opiskelija analysoi, hyödyntää ja soveltaa oman alansa kirjallisia lähteitä. Opiskelija toimii menestyksekkäästi pohjoismaisessa toimintaympäristössä. Opiskelija tekee oppimistehtävät erinomaisesti.
Aika ja paikka
Opetuspäivät ja -tilat:
23.10.2025 klo 14.15 – 16.45 luokassa B5-26
30.10.2025 klo 14.15 – 16.45 luokassa B5-26
06.11.2025 klo 14.15 – 16.45 luokassa B5-26
13.11.2025 klo 14.15 – 16.45 luokassa B5-26
20.11.2025 klo 14.15 – 16.45 luokassa B5-26
27.11.2025 klo 14.15 – 16.45 luokassa B5-26
04.12.2025 klo 14.15 – 16.45 luokassa B5-26
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen Exam-tentti sekä kaksi uusintatenttiä pidetään 5.12.2025 - 11.1.2026 välisenä aikana.
Pakollinen palautettava tehtävä: CV/hakemus (palautuspäivä Moodlessa).
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen tentti (arviointi 0 - 5) sekä Moodleen palautettavat kirjalliset harjoitukset. CV-tehtävä on pakollinen suoritus ja arvioidaan HYL/HYV. Jatkuva kirjallinen näyttö.
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus ja se annetaan opintojaksopalautejärjestelmän kautta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus (etäopetus tarvittaessa), argumentointi, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, aktivoivat kirjoitustehtävät, referaatti/essee, itsenäinen verkko-opiskelu sekä kirjallinen Exam-tentti.
Oppimateriaalit
Kirja: Hanska Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! (Edita) 4. painos vuodelta 2022 (vanhempikin käy, jos muuta ei ole saatavilla). Opettajan materiaali Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko ruotsin kielen 3 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Professionell svenska för handelsbranschen, muntlig 1 op ja Professionell svenska för handelsbranschen, skriftlig 2 op). Lähiopetus ja opiskelijan itsenäinen työskentely yht. 81 h (sis. virtuaaliosuuden).
Sisällön jaksotus
Opetusta 2. periodissa syyslukukaudella 2025.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: lukioruotsi tai vastaavat tiedot.
---
Toteutuksen linjaus tekoälyn käytöstä opiskelussa
Mikäli opiskelija käyttää sallitusti oppimistehtävissään tekoälytyökalu(j)a apunaan, on hänen viitattava käyttämiinsä tekoälyihin ja toimitettava käyttämänsä syötteet (promptit) tehtävävastauksiensa yhteydessä. Mikäli opiskelija esittää tekoälyn tuottamat tulokset ominaan ilman viitteitä, lähteitä ja/tai syötteitä, opettaja voi olla hyväksymättä tuotosta tai vaatia sen tekemistä uudelleen. Opettajalla on oikeus kysyä opiskelijalta, onko hän mahdollisesti käyttänyt tekoälyä oppimistehtävässään.
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 26.10.2025
Ajoitus
22.10.2025 - 03.12.2025
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in International Business
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Hanska
Vastuuhenkilö
Sari Hanska
Ryhmät
-
24LIKOHLiiketalous 2024, nuoret HR- ja esihenkilötyö
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kieliasetuksen (6.6.2003/424) mukaisen ja oman alansa työtehtävissä tarvittavan ruotsin kielen kirjallisen taidon. Eurooppalainen viitekehys: taitotasotavoite B1.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa kirjallisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään
• tietää, miten viestiä asiakaslähtöisesti pohjoismaisissa työ- ja liike-elämän toimintaympäristöissä
• osaa soveltaa alansa keskeistä terminologiaa käytäntöön
• pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen hyödyntämällä eri kanavia sekä digitalisaation ja teknologian tarjoamia viestintämahdollisuuksia.
Sisältö (OJ)
Opintojakson sisältö on seuraava:
• omasta koulutuksesta, osaamisesta ja työtehtävistä viestiminen kirjallisesti
• liiketalouden alan keskeisen terminologian hallinta
• ammatilliseen ja asiakaslähtöiseen kirjalliseen kielenkäyttöön perehtyminen tavallisimmissa työelämän vuorovaikutustilanteissa (mm. ammattialan tekstit)
• kieli- ja viestintätaitojen kehittäminen pohjoismaisessa toimintaympäristössä
• itsearviointi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija kertoo lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esittelee perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi ennakoitavissa kirjallisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee tukea. Opiskelija tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä, oma kommunikointi on vielä vähäistä. Opiskelija saa selvää oman alansa kirjallisten materiaalien pääsisällöstä. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija kertoo suhteellisen vaivattomasti ja selkeästi sekä itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) että yrityksestä, sen tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi verrattain sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa kirjallisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija huomioi pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä omassa kommunikoinnissaan ja hyödyntää oman alansa kirjallisia materiaaleja. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija esittelee itsensä (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yrityksen, sen tuotteet ja palvelut monipuolisesti ja sujuvasti. Opiskelija kommunikoi luontevasti erilaisissa haastavissakin työelämän kirjallisissa tilanteissa. Opiskelija analysoi, hyödyntää ja soveltaa oman alansa kirjallisia lähteitä. Opiskelija toimii menestyksekkäästi pohjoismaisessa toimintaympäristössä. Opiskelija tekee oppimistehtävät erinomaisesti.
Aika ja paikka
Opetuspäivät ja -tilat:
22.10.2025 08.15 – 10.45 luokassa B5-26
29.10.2025 08.15 – 10.45 luokassa B5-26
05.11.2025 08.15 – 10.45 luokassa B5-26
12.11.2025 08.15 – 10.45 luokassa B5-26
19.11.2025 08.15 – 10.45 luokassa B5-26
26.11.2025 08.15 – 10.45 luokassa B5-26
03.12.2025 08.15 – 10.45 luokassa B5-26
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen Exam-tentti sekä kaksi uusintatenttiä pidetään 4.12.2025 - 11.1.2026 välisenä aikana.
Pakollinen palautettava tehtävä: CV/hakemus (palautuspäivä Moodlessa).
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen tentti (arviointi 0 - 5) sekä Moodleen palautettavat kirjalliset harjoitukset. CV-tehtävä on pakollinen suoritus ja arvioidaan HYL/HYV. Jatkuva kirjallinen näyttö.
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus ja se annetaan opintojaksopalautejärjestelmän kautta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus (etäopetus tarvittaessa), argumentointi, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, aktivoivat kirjoitustehtävät, referaatti/essee, itsenäinen verkko-opiskelu sekä kirjallinen Exam-tentti.
Oppimateriaalit
Kirja: Hanska Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! (Edita) 4. painos vuodelta 2022 (vanhempikin käy, jos muuta ei ole saatavilla). Opettajan materiaali Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko ruotsin kielen 3 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Professionell svenska för handelsbranschen, muntlig 1 op ja Professionell svenska för handelsbranschen, skriftlig 2 op). Lähiopetus ja opiskelijan itsenäinen työskentely yht. 81 h (sis. virtuaaliosuuden).
Sisällön jaksotus
Opetusta 2. periodissa syyslukukaudella 2025.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: lukioruotsi tai vastaavat tiedot.
---
Toteutuksen linjaus tekoälyn käytöstä opiskelussa
Mikäli opiskelija käyttää sallitusti oppimistehtävissään tekoälytyökalu(j)a apunaan, on hänen viitattava käyttämiinsä tekoälyihin ja toimitettava käyttämänsä syötteet (promptit) tehtävävastauksiensa yhteydessä. Mikäli opiskelija esittää tekoälyn tuottamat tulokset ominaan ilman viitteitä, lähteitä ja/tai syötteitä, opettaja voi olla hyväksymättä tuotosta tai vaatia sen tekemistä uudelleen. Opettajalla on oikeus kysyä opiskelijalta, onko hän mahdollisesti käyttänyt tekoälyä oppimistehtävässään.
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
28.08.2025 - 09.10.2025
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in International Business
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Hanska
Vastuuhenkilö
Sari Hanska
Ryhmät
-
24IBInternational Business, syksy 2024, kaikki
-
24LIKOTBLiiketalous 2024, nuoret Taloushallinto B
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kieliasetuksen (6.6.2003/424) mukaisen ja oman alansa työtehtävissä tarvittavan ruotsin kielen kirjallisen taidon. Eurooppalainen viitekehys: taitotasotavoite B1.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa kirjallisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään
• tietää, miten viestiä asiakaslähtöisesti pohjoismaisissa työ- ja liike-elämän toimintaympäristöissä
• osaa soveltaa alansa keskeistä terminologiaa käytäntöön
• pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen hyödyntämällä eri kanavia sekä digitalisaation ja teknologian tarjoamia viestintämahdollisuuksia.
Sisältö (OJ)
Opintojakson sisältö on seuraava:
• omasta koulutuksesta, osaamisesta ja työtehtävistä viestiminen kirjallisesti
• liiketalouden alan keskeisen terminologian hallinta
• ammatilliseen ja asiakaslähtöiseen kirjalliseen kielenkäyttöön perehtyminen tavallisimmissa työelämän vuorovaikutustilanteissa (mm. ammattialan tekstit)
• kieli- ja viestintätaitojen kehittäminen pohjoismaisessa toimintaympäristössä
• itsearviointi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija kertoo lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esittelee perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi ennakoitavissa kirjallisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee tukea. Opiskelija tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä, oma kommunikointi on vielä vähäistä. Opiskelija saa selvää oman alansa kirjallisten materiaalien pääsisällöstä. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija kertoo suhteellisen vaivattomasti ja selkeästi sekä itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) että yrityksestä, sen tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi verrattain sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa kirjallisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija huomioi pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä omassa kommunikoinnissaan ja hyödyntää oman alansa kirjallisia materiaaleja. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija esittelee itsensä (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yrityksen, sen tuotteet ja palvelut monipuolisesti ja sujuvasti. Opiskelija kommunikoi luontevasti erilaisissa haastavissakin työelämän kirjallisissa tilanteissa. Opiskelija analysoi, hyödyntää ja soveltaa oman alansa kirjallisia lähteitä. Opiskelija toimii menestyksekkäästi pohjoismaisessa toimintaympäristössä. Opiskelija tekee oppimistehtävät erinomaisesti.
Aika ja paikka
Opetuspäivät ja -tilat:
28.08.2025 14.15 – 16.45 luokassa B5-26
04.09.2025 14.15 - 16.45 luokassa B3-27
11.09.2025 14.15 - 16.45 luokassa B3-27
18.09.2025 14.15 - 16.45 luokassa B3-27
25.09.2025 14.15 - 16.45 luokassa B3-27
02.10.2025 14.15 - 16.45 luokassa B3-27
09.10.2025 14.15 - 16.45 luokassa B5-20
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen Exam-tentti sekä kaksi uusintatenttiä pidetään 10.10. - 8.11.2025 välisenä aikana.
Pakollinen palautettava tehtävä: CV/hakemus (palautuspäivä Moodlessa).
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen tentti (arviointi 0 - 5) sekä Moodleen palautettavia kirjallisia harjoituksia. CV-tehtävä on pakollinen suoritus ja arvioidaan HYL/HYV. Jatkuva kirjallinen näyttö.
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus ja se annetaan opintojaksopalautejärjestelmän kautta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus (etäopetus tarvittaessa), argumentointi, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, aktivoivat kirjoitustehtävät, referaatti/essee, itsenäinen verkko-opiskelu sekä kirjallinen Exam-tentti.
Oppimateriaalit
Kirja: Hanska Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! (Edita) 4. painos vuodelta 2022 (vanhempikin käy, jos muuta ei ole saatavilla). Opettajan materiaali Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko ruotsin kielen 3 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Professionell svenska för handelsbranschen, muntlig 1 op ja Professionell svenska för handelsbranschen, skriftlig 2 op). Lähiopetus ja opiskelijan itsenäinen työskentely yht. 81 h (sis. virtuaaliosuuden).
Sisällön jaksotus
Opetusta 1. periodissa syyslukukaudella 2025.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutuksen linjaus tekoälyn käytöstä opiskelussa
Mikäli opiskelija käyttää sallitusti oppimistehtävissään tekoälytyökalu(j)a apunaan, on hänen viitattava käyttämiinsä tekoälyihin ja toimitettava käyttämänsä syötteet (promptit) tehtävävastauksiensa yhteydessä. Mikäli opiskelija esittää tekoälyn tuottamat tulokset ominaan ilman viitteitä, lähteitä ja/tai syötteitä, opettaja voi olla hyväksymättä tuotosta tai vaatia sen tekemistä uudelleen. Opettajalla on oikeus kysyä opiskelijalta, onko hän mahdollisesti käyttänyt tekoälyä oppimistehtävässään.
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
26.08.2025 - 08.10.2025
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in International Business
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Hanska
Vastuuhenkilö
Sari Hanska
Ryhmät
-
24IBInternational Business, syksy 2024, kaikki
-
24LIKOTALiiketalous 2024, nuoret Taloushallinto
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kieliasetuksen (6.6.2003/424) mukaisen ja oman alansa työtehtävissä tarvittavan ruotsin kielen kirjallisen taidon. Eurooppalainen viitekehys: taitotasotavoite B1.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa kirjallisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään
• tietää, miten viestiä asiakaslähtöisesti pohjoismaisissa työ- ja liike-elämän toimintaympäristöissä
• osaa soveltaa alansa keskeistä terminologiaa käytäntöön
• pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen hyödyntämällä eri kanavia sekä digitalisaation ja teknologian tarjoamia viestintämahdollisuuksia.
Sisältö (OJ)
Opintojakson sisältö on seuraava:
• omasta koulutuksesta, osaamisesta ja työtehtävistä viestiminen kirjallisesti
• liiketalouden alan keskeisen terminologian hallinta
• ammatilliseen ja asiakaslähtöiseen kirjalliseen kielenkäyttöön perehtyminen tavallisimmissa työelämän vuorovaikutustilanteissa (mm. ammattialan tekstit)
• kieli- ja viestintätaitojen kehittäminen pohjoismaisessa toimintaympäristössä
• itsearviointi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija kertoo lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esittelee perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi ennakoitavissa kirjallisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee tukea. Opiskelija tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä, oma kommunikointi on vielä vähäistä. Opiskelija saa selvää oman alansa kirjallisten materiaalien pääsisällöstä. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija kertoo suhteellisen vaivattomasti ja selkeästi sekä itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) että yrityksestä, sen tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi verrattain sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa kirjallisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija huomioi pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä omassa kommunikoinnissaan ja hyödyntää oman alansa kirjallisia materiaaleja. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija esittelee itsensä (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yrityksen, sen tuotteet ja palvelut monipuolisesti ja sujuvasti. Opiskelija kommunikoi luontevasti erilaisissa haastavissakin työelämän kirjallisissa tilanteissa. Opiskelija analysoi, hyödyntää ja soveltaa oman alansa kirjallisia lähteitä. Opiskelija toimii menestyksekkäästi pohjoismaisessa toimintaympäristössä. Opiskelija tekee oppimistehtävät erinomaisesti.
Aika ja paikka
Opetuspäivät ja -tilat:
26.08.2025 08.15 – 10.45 luokassa B6-25
03.09.2025 08.15 – 10.45 luokassa C4-09a / C4-09b
10.09.2025 08.15 – 10.45 luokassa C4-09a / C4-09b
17.09.2025 08.15 – 10.45 luokassa C4-09a / C4-09b
24.09.2025 08.15 – 10.45 luokassa C4-09a / C4-09b
01.10.2025 08.15 – 10.45 luokassa C4-09a / C4-09b
08.10. 2025 08.15 – 10.45 luokassa C4-09a / C4-09b
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen Exam-tentti sekä kaksi uusintatenttiä pidetään 9.10. - 8.11.2025 välisenä aikana.
Pakollinen palautettava tehtävä: CV/hakemus (palautuspäivä Moodlessa).
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen tentti (arviointi 0 - 5) sekä Moodleen palautettavat kirjalliset harjoitukset. CV-tehtävä on pakollinen suoritus ja arvioidaan HYL/HYV. Jatkuva kirjallinen näyttö.
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus ja se annetaan opintojaksopalautejärjestelmän kautta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus (etäopetus tarvittaessa), argumentointi, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, aktivoivat kirjoitustehtävät, referaatti/essee, itsenäinen verkko-opiskelu sekä kirjallinen Exam-tentti.
Oppimateriaalit
Kirja: Hanska Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! (Edita) 4. painos vuodelta 2022 (vanhempikin käy, jos muuta ei ole saatavilla). Opettajan materiaali Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko ruotsin kielen 3 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Professionell svenska för handelsbranschen, muntlig 1 op ja Professionell svenska för handelsbranschen, skriftlig 2 op). Lähiopetus ja opiskelijan itsenäinen työskentely yht. 81 h (sis. virtuaaliosuuden).
Sisällön jaksotus
Opetusta 1. periodissa syyslukukaudella 2025.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: lukioruotsi tai vastaavat tiedot.
---
Toteutuksen linjaus tekoälyn käytöstä opiskelussa
Mikäli opiskelija käyttää sallitusti oppimistehtävissään tekoälytyökalu(j)a apunaan, on hänen viitattava käyttämiinsä tekoälyihin ja toimitettava käyttämänsä syötteet (promptit) tehtävävastauksiensa yhteydessä. Mikäli opiskelija esittää tekoälyn tuottamat tulokset ominaan ilman viitteitä, lähteitä ja/tai syötteitä, opettaja voi olla hyväksymättä tuotosta tai vaatia sen tekemistä uudelleen. Opettajalla on oikeus kysyä opiskelijalta, onko hän mahdollisesti käyttänyt tekoälyä oppimistehtävässään.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 05.03.2025
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in International Business
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Salla Nieminen
- Sari Hanska
Vastuuhenkilö
Sari Hanska
Ryhmät
-
24TIJOYrittäjyys ja tiimijohtaminen 2024, päivätoteutus
-
24ENTREEntrepreneurship and Team Leadership, syksy 2024
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kieliasetuksen (6.6.2003/424) mukaisen ja oman alansa työtehtävissä tarvittavan ruotsin kielen kirjallisen taidon. Eurooppalainen viitekehys: taitotasotavoite B1.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa kirjallisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään
• tietää, miten viestiä asiakaslähtöisesti pohjoismaisissa työ- ja liike-elämän toimintaympäristöissä
• osaa soveltaa alansa keskeistä terminologiaa käytäntöön
• pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen hyödyntämällä eri kanavia sekä digitalisaation ja teknologian tarjoamia viestintämahdollisuuksia.
Sisältö (OJ)
Opintojakson sisältö on seuraava:
• omasta koulutuksesta, osaamisesta ja työtehtävistä viestiminen kirjallisesti
• liiketalouden alan keskeisen terminologian hallinta
• ammatilliseen ja asiakaslähtöiseen kirjalliseen kielenkäyttöön perehtyminen tavallisimmissa työelämän vuorovaikutustilanteissa (mm. ammattialan tekstit)
• kieli- ja viestintätaitojen kehittäminen pohjoismaisessa toimintaympäristössä
• itsearviointi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija kertoo lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esittelee perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi ennakoitavissa kirjallisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee tukea. Opiskelija tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä, oma kommunikointi on vielä vähäistä. Opiskelija saa selvää oman alansa kirjallisten materiaalien pääsisällöstä. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija kertoo suhteellisen vaivattomasti ja selkeästi sekä itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) että yrityksestä, sen tuotteista ja palveluista. Opiskelija kommunikoi verrattain sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa kirjallisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija huomioi pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä omassa kommunikoinnissaan ja hyödyntää oman alansa kirjallisia materiaaleja. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija esittelee itsensä (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yrityksen, sen tuotteet ja palvelut monipuolisesti ja sujuvasti. Opiskelija kommunikoi luontevasti erilaisissa haastavissakin työelämän kirjallisissa tilanteissa. Opiskelija analysoi, hyödyntää ja soveltaa oman alansa kirjallisia lähteitä. Opiskelija toimii menestyksekkäästi pohjoismaisessa toimintaympäristössä. Opiskelija tekee oppimistehtävät erinomaisesti.
Aika ja paikka
Opetuspäivät molemmilla ryhmillä ke 15.1., 22.1., 29.1., 5.2., 12.2., 19.2. ja to 6.3.2025 klo 13 - 15.30
Opetus seuraavissa tiloissa:
Ryhmä A (Sari Hanska): B3-27 (15.1.), H1-23 (22.1.-19.2.) ja B4-22 (6.3.)
Ryhmä B (Salla Nieminen): B6-31b (15.1.), C4-09b (22.1.), B6-22 (29.1.), 5.2. (B6-24), 12.2. (?), B5-26 (19.1.) ja B6-25 (6.3.)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen Exam-tentti vko 11.
Uusinnat vkoilla 12-13.
Pakollinen palautettava tehtävä: CV/hakemus (palautuspäivä Moodlessa).
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallisesessa kielitaidossa on kirjallinen tentti (arviointi 0 - 5) sekä palautettavia kirjallisia harjoituksia. CV-tehtävä se on pakollinen suoritus ja arvioidaan HYL/HYV. Jatkuva kirjallinen näyttö.
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus ja se annetaan opintojaksopalautejärjestelmän kautta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus (etäopetus tarvittaessa), argumentointi, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, aktivoivat kirjoitustehtävät, referaatti/essee, itsenäinen verkko-opiskelu sekä kirjallinen tentti
Oppimateriaalit
Kirja: Hanska Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! (Edita) HUOM! Ainoastaan 4. painos vuodelta 2022 käy. Opettajan lisämateriaali Moodlessa.
E-oppikirja (maksullinen) löytyy Editan sivuilta: https://shop.edita.fi/oppiminen/tuote/ga-med-vinst-affarssvenska-for-hogskolor-2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko ruotsin kielen 3 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Professionell svenska för handelsbranschen, muntlig 1 op ja Professionell svenska för handelsbranschen, skriftlig 2 op). Lähiopetus ja opiskelijan itsenäinen työskentely yht. 81 h (sis. virtuaaliosuuden).
Sisällön jaksotus
Opetusta 3. periodissa kevätlukukaudella 2025.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutuksen linjaus tekoälyn käytöstä opiskelussa
Mikäli opiskelija käyttää sallitusti oppimistehtävissään tekoälytyökalu(j)a apunaan, on hänen viitattava käyttämiinsä tekoälyihin ja toimitettava käyttämänsä syötteet (promptit) tehtävävastauksiensa yhteydessä. Mikäli opiskelija esittää tekoälyn tuottamat tulokset ominaan ilman viitteitä, lähteitä ja/tai syötteitä, opettaja voi olla hyväksymättä tuotosta tai vaatia sen tekemistä uudelleen. Opettajalla on oikeus kysyä opiskelijalta, onko hän mahdollisesti käyttänyt tekoälyä oppimistehtävässään.