Professionell svenska för handelsbranschen, skriftligLaajuus (3 op)
Tunnus: 3B00DW89
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Ruotsin kirjallisella opintojaksolla perehdytään ammatilliseen kielenkäyttöön liike-elämän vuorovaikutustilanteissa. Eurooppalainen viitekehys: taitotaso B1.
Opiskelija
- osaa kirjallisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja- tehtävistään sekä käyttää alansa erikoisterminologiaa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (media, konferenssit, kirjallisuus).
Sisältö
Mitä opiskelija osaa kirjallisesti viestiä osaamisestaan ja työympäristöstään kohdekielellä?
Mitä opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
Miten opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
Esitietovaatimukset
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) briefly and introduce the basic information about a company, product and services. He/she communicates in expected written work life situations but requires help. The student interprets and produces the most common business life communication situations (e.g. e-mail), recognises the characteristics of Nordic operational environment and interprets the main points of publications of their field of study.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) and introduce a company, product and services fairly effortlessly. He/she communicates fairly fluently and actively in expected written work life situations. He/she is able to interpret and create common business documents (e.g. memo) and take into account the characteristics of Nordic operational environment. The student utilises the publications of their field of study.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
The student is able to fluently introduce themselves (education, work experience, skills) as well as company, its products and services and to analyse key figures. He/she communicates naturally and fluently in various, even challenging, written work life situations (e.g. creating and maintaining customers).
Lisätiedot
-
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
09.01.2025 - 09.05.2025
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
International Business
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in International Business
Opettaja
- Sari Hanska
Vastuuhenkilö
Sari Hanska
Ryhmät
-
23IBInternational Business, syksy 2023, kaikki
-
22IBInternational Business, syksy 2022, kaikki
Tavoitteet (OJ)
Ruotsin kirjallisella opintojaksolla perehdytään ammatilliseen kielenkäyttöön liike-elämän vuorovaikutustilanteissa. Eurooppalainen viitekehys: taitotaso B1.
Opiskelija
- osaa kirjallisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja- tehtävistään sekä käyttää alansa erikoisterminologiaa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (media, konferenssit, kirjallisuus).
Sisältö (OJ)
Mitä opiskelija osaa kirjallisesti viestiä osaamisestaan ja työympäristöstään kohdekielellä?
Mitä opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
Miten opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
Esitietovaatimukset (OJ)
-
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) briefly and introduce the basic information about a company, product and services. He/she communicates in expected written work life situations but requires help. The student interprets and produces the most common business life communication situations (e.g. e-mail), recognises the characteristics of Nordic operational environment and interprets the main points of publications of their field of study.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) and introduce a company, product and services fairly effortlessly. He/she communicates fairly fluently and actively in expected written work life situations. He/she is able to interpret and create common business documents (e.g. memo) and take into account the characteristics of Nordic operational environment. The student utilises the publications of their field of study.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
The student is able to fluently introduce themselves (education, work experience, skills) as well as company, its products and services and to analyse key figures. He/she communicates naturally and fluently in various, even challenging, written work life situations (e.g. creating and maintaining customers).
Aika ja paikka
3. periodi: 9.1. - 20.2.2025 luokkatila B5-20
4. periodi: 5.3. - 17.4.2025 luokkatila B5-20 (Huom! 12.3. luokka B6-25)
Ei lähiopetusta vko 6 ja vko 15.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen tentti 1: klo 11.15 - 12.45 torstaina 20.2.2025 luokka B5-20
Kirjallinen tentti 2: 22.4. - 31.5.2025 Examissa
Palautettavat ja arvioitavat tehtävät: Palautuspäivät ilmoitetaan Moodlessa
Tenttien uusinnat ilmoitetaan myöhemmin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallisesessa kielitaidossa on kaksi tenttiä (40 % + 40 % arvosanasta) sekä palautettavia kirjallisia harjoituksia (20 % arvosanasta).
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus ja se annetaan opintojaksopalautejärjestelmän kautta.
Arviointiasteikko 0-5.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, argumentointi, opetussimulaatiot, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, aktivoivat kirjoitustehtävät, referaatti/essee, itsenäinen verkko-opiskelu sekä kirjalliset tentit.
Oppimateriaalit
Kirja: Hanska Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor (Edita). HUOM! 4. uudistettu painos 2022 ja opettajan materiaali Moodlessa.
Kirjaa on saatavana myös digitaalisessa muodossa: https://shop.edita.fi/tuote/ga-med-vinst-affarssvenska-for-hogskolor-2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko ruotsin kielen 5 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Professionell svenska i handelsbranschen, muntlig 2 op ja Professionell svenska i handelsbranschen, skriftlig 3 op). Lähiopetus 60 h ja opiskelijan itsenäinen työskentely 60 h (sis. virtuaaliosuuden).
Sisällön jaksotus
Opetusta 3. ja 4. periodilla kevätlukukaudella 2025.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaavat tiedot.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 13.09.2024
Ajoitus
04.09.2024 - 11.12.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in International Business
Opettaja
- Janne Hopeela
Vastuuhenkilö
Janne Hopeela
Ryhmät
-
23IBInternational Business, syksy 2023, kaikki
Tavoitteet (OJ)
Ruotsin kirjallisella opintojaksolla perehdytään ammatilliseen kielenkäyttöön liike-elämän vuorovaikutustilanteissa. Eurooppalainen viitekehys: taitotaso B1.
Opiskelija
- osaa kirjallisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja- tehtävistään sekä käyttää alansa erikoisterminologiaa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (media, konferenssit, kirjallisuus).
Sisältö (OJ)
Mitä opiskelija osaa kirjallisesti viestiä osaamisestaan ja työympäristöstään kohdekielellä?
Mitä opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
Miten opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
Esitietovaatimukset (OJ)
-
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) briefly and introduce the basic information about a company, product and services. He/she communicates in expected written work life situations but requires help. The student interprets and produces the most common business life communication situations (e.g. e-mail), recognises the characteristics of Nordic operational environment and interprets the main points of publications of their field of study.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) and introduce a company, product and services fairly effortlessly. He/she communicates fairly fluently and actively in expected written work life situations. He/she is able to interpret and create common business documents (e.g. memo) and take into account the characteristics of Nordic operational environment. The student utilises the publications of their field of study.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
The student is able to fluently introduce themselves (education, work experience, skills) as well as company, its products and services and to analyse key figures. He/she communicates naturally and fluently in various, even challenging, written work life situations (e.g. creating and maintaining customers).
Aika ja paikka
1. periodi: katso TAMK lukkarikone
2. periodi: katso TAMK lukkarikone
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen tentti 1: lokakuussa, luokka
Kirjallinen tentti 2: joulu-tammikuussa Examissa
Palautettavat ja arvioitavat harjoitukset:
- palautus 1 xx.xx.2024 mennessä ja
- palautus 2 xx.xx.2024 mennessä
Tenttien uusinnat ilmoitetaan myöhemmin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallisesessa kielitaidossa on kaksi tenttiä (40 % + 40 % arvosanasta) sekä palautettavia kirjallisia harjoituksia (20 % arvosanasta).
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus ja se annetaan opintojaksopalautejärjestelmän kautta.
Läsnäolo 75 %.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, argumentointi, opetussimulaatiot, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, aktivoivat kirjoitustehtävät, referaatti/essee, itsenäinen verkko-opiskelu sekä kirjalliset tentit.
Oppimateriaalit
Kirja: Hanska Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor (Edita). HUOM! 4. uudistettu painos 2022 ja opettajan materiaali Moodlessa.
Kirjaa on saatavana myös digitaalisessa muodossa: https://shop.edita.fi/tuote/ga-med-vinst-affarssvenska-for-hogskolor-2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko ruotsin kielen 5 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Professionell svenska i handelsbranschen, muntlig 2 op ja Professionell svenska i handelsbranschen, skriftlig 3 op). Lähiopetus 60 h ja opiskelijan itsenäinen työskentely 60 h (sis. virtuaaliosuuden).
Sisällön jaksotus
Opetusta 1. ja 2. periodilla syyslukukaudella 2024.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaavat tiedot.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 10.09.2023
Ajoitus
30.08.2023 - 18.12.2023
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in International Business
Opettaja
- Sari Hanska
Vastuuhenkilö
Sari Hanska
Ryhmät
-
22IBInternational Business, syksy 2022, kaikki
Tavoitteet (OJ)
Ruotsin kirjallisella opintojaksolla perehdytään ammatilliseen kielenkäyttöön liike-elämän vuorovaikutustilanteissa. Eurooppalainen viitekehys: taitotaso B1.
Opiskelija
- osaa kirjallisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja- tehtävistään sekä käyttää alansa erikoisterminologiaa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (media, konferenssit, kirjallisuus).
Sisältö (OJ)
Mitä opiskelija osaa kirjallisesti viestiä osaamisestaan ja työympäristöstään kohdekielellä?
Mitä opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
Miten opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
Esitietovaatimukset (OJ)
-
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) briefly and introduce the basic information about a company, product and services. He/she communicates in expected written work life situations but requires help. The student interprets and produces the most common business life communication situations (e.g. e-mail), recognises the characteristics of Nordic operational environment and interprets the main points of publications of their field of study.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) and introduce a company, product and services fairly effortlessly. He/she communicates fairly fluently and actively in expected written work life situations. He/she is able to interpret and create common business documents (e.g. memo) and take into account the characteristics of Nordic operational environment. The student utilises the publications of their field of study.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
The student is able to fluently introduce themselves (education, work experience, skills) as well as company, its products and services and to analyse key figures. He/she communicates naturally and fluently in various, even challenging, written work life situations (e.g. creating and maintaining customers).
Aika ja paikka
1. periodi: 30.8. - 11.10.2023 klo 8.15 - 10.45 luokkatila B5-20
2. periodi: 25.10. - 7.12.2023 klo 8.15 - 10.45 luokkatila B5-20 (ei lähiopetusta 1.11. ja 15.11.)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen tentti 1: ke 11.10.2023 luokka B5-20
Kirjallinen tentti 2: 8.12.2023 - 14.1.2024 Examissa
Palautettavat ja arvioitavat harjoitukset: palautus 1 su 1.10.2023 mennessä ja palautus 2 to 14.12.2023 mennessä
Tenttien uusinnat ilmoitetaan myöhemmin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallisesessa kielitaidossa on kaksi tenttiä (40 % + 40 % arvosanasta) sekä palautettavia kirjallisia harjoituksia (20 % arvosanasta).
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus ja se annetaan opintojaksopalautejärjestelmän kautta.
Läsnäolo 75 %.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, argumentointi, opetussimulaatiot, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, aktivoivat kirjoitustehtävät, referaatti/essee, itsenäinen verkko-opiskelu sekä kirjalliset tentit.
Oppimateriaalit
Kirja: Hanska Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor (Edita). HUOM! 4. uudistettu painos 2022 ja opettajan materiaali Moodlessa.
Kirjaa on saatavana myös digitaalisessa muodossa: https://shop.edita.fi/tuote/ga-med-vinst-affarssvenska-for-hogskolor-2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko ruotsin kielen 5 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Professionell svenska i handelsbranschen, muntlig 2 op ja Professionell svenska i handelsbranschen, skriftlig 3 op). Lähiopetus 60 h ja opiskelijan itsenäinen työskentely 60 h (sis. virtuaaliosuuden).
Sisällön jaksotus
Opetusta 1. ja 2. periodilla syyslukukaudella 2023.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaavat tiedot.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista
- kommunikoida ennakoitavissa kirjallisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee apua
- tulkita ja tuottaa tavallisimpia liike-elämän viestejä (mm. s-posti)
- tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä
- ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä selkeästi yritystä, tuotteita ja palveluita suhteellisen vaivattomasti
- kommunikoida suhteellisen sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa kirjallisissa työelämän tilanteissa
- tulkita ja laatia tavallisia liike-elämän asiakirjoja (mm. tarjous)
- ottaa huomioon pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä
- hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- esitellä monipuolisesti itseään (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yritystä, sen tuotteita ja palveluita ja analysoida tunnuslukuja
- kommunikoida luontevasti ja sujuvasti erilaisissa haastavissakin kirjallisissa työelämän tilanteissa (mm. asiakkuuksien luominen ja ylläpitäminen)
- tulkita ja laatia liike-elämän asiakirjoja kohderyhmälle sopivalla tavalla
- työskennellä menestyksellisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä
- hyödyntää, soveltaa ja analysoida oman alansa julkaisuja
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 30.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 15.12.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Entrepreneurship and Team Leadership
Opettaja
- KIELET ruotsi Virtuaalihenkilö
- Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö
Reijo Mäkelä
Ryhmät
-
22ENTREEntrepreneurship and Team Leadership, syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
Ruotsin kirjallisella opintojaksolla perehdytään ammatilliseen kielenkäyttöön liike-elämän vuorovaikutustilanteissa. Eurooppalainen viitekehys: taitotaso B1.
Opiskelija
- osaa kirjallisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja- tehtävistään sekä käyttää alansa erikoisterminologiaa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (media, konferenssit, kirjallisuus).
Sisältö (OJ)
Mitä opiskelija osaa kirjallisesti viestiä osaamisestaan ja työympäristöstään kohdekielellä?
Mitä opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
Miten opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
Esitietovaatimukset (OJ)
-
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) briefly and introduce the basic information about a company, product and services. He/she communicates in expected written work life situations but requires help. The student interprets and produces the most common business life communication situations (e.g. e-mail), recognises the characteristics of Nordic operational environment and interprets the main points of publications of their field of study.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) and introduce a company, product and services fairly effortlessly. He/she communicates fairly fluently and actively in expected written work life situations. He/she is able to interpret and create common business documents (e.g. memo) and take into account the characteristics of Nordic operational environment. The student utilises the publications of their field of study.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
The student is able to fluently introduce themselves (education, work experience, skills) as well as company, its products and services and to analyse key figures. He/she communicates naturally and fluently in various, even challenging, written work life situations (e.g. creating and maintaining customers).
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaisesti keskiviikkoaamuisin 8.30-11 (luokkatila vaihtelee)
.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen tentti 1: viikko 41
Kirjallinen tentti 2: viikot 50 - 51 Examissa
Arvioitavien tehtävien palautusaika ilmoitetaan kurssin Moodlessa.
Tenttien uusinta-ajat ilmoitetaan kurssin Moodlessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen koe (2 kpl), kirjalliset palautettavat ja arvioitavat tehtävät.
Läsnäolo 75 %.
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus ja se annetaan opintojaksopalautejärjestelmän kautta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, argumentointi, harjoitukset, aktivoivat kirjoitustehtävät, referaatti/essee, itsenäinen verkko-opiskelu sekä kirjallinen tentti (x2)
Oppimateriaalit
Kirja: Hanska Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor (Edita). HUOM! 4. uudistettu painos 2022 ja opettajan materiaali Moodlessa.
Kirjaa on saatavana myös digitaalisessa muodossa: https://shop.edita.fi/tuote/ga-med-vinst-affarssvenska-for-hogskolor-2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko ruotsin kielen 5 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Professionell svenska i handelsbranschen, muntlig 2 op ja Professionell svenska i handelsbranschen, skriftlig 3 op). Lähiopetus ja opiskelijan itsenäinen työskentely (sis. virtuaaliosuuden) 5x 27h =135 tuntia.
Sisällön jaksotus
Opetusta 1. ja 2. periodilla syyslukukaudella 2023.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaavat tiedot.
Kirjallisesessa kielitaidossa on kaksi tenttiä (40 % + 40 % arvosanasta) sekä palautettavia kirjallisia harjoituksia (20 % arvosanasta).
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakso on hylätty, mikäli opiskelija ei saavuta arviointikriteerien taitotasoa 1.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista
- kommunikoida ennakoitavissa kirjallisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee apua
- tulkita ja tuottaa tavallisimpia liike-elämän viestejä (mm. s-posti)
- tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä
- ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä selkeästi yritystä, tuotteita ja palveluita suhteellisen vaivattomasti
- kommunikoida suhteellisen sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa kirjallisissa työelämän tilanteissa
- tulkita ja laatia tavallisia liike-elämän asiakirjoja (mm. tarjous)
- ottaa huomioon pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä
- hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- esitellä monipuolisesti itseään (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yritystä, sen tuotteita ja palveluita ja analysoida tunnuslukuja
- kommunikoida luontevasti ja sujuvasti erilaisissa haastavissakin kirjallisissa työelämän tilanteissa (mm. asiakkuuksien luominen ja ylläpitäminen)
- tulkita ja laatia liike-elämän asiakirjoja kohderyhmälle sopivalla tavalla
- työskennellä menestyksellisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä
- hyödyntää, soveltaa ja analysoida oman alansa julkaisuja
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 13.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 05.05.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in International Business
Opettaja
- Anne Kerttula
Vastuuhenkilö
Anne Kerttula
Ryhmät
-
21IBInternational Business, syksy 2021, kaikki
Tavoitteet (OJ)
Ruotsin kirjallisella opintojaksolla perehdytään ammatilliseen kielenkäyttöön liike-elämän vuorovaikutustilanteissa. Eurooppalainen viitekehys: taitotaso B1.
Opiskelija
- osaa kirjallisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja- tehtävistään sekä käyttää alansa erikoisterminologiaa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (media, konferenssit, kirjallisuus).
Sisältö (OJ)
Mitä opiskelija osaa kirjallisesti viestiä osaamisestaan ja työympäristöstään kohdekielellä?
Mitä opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
Miten opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
Esitietovaatimukset (OJ)
-
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) briefly and introduce the basic information about a company, product and services. He/she communicates in expected written work life situations but requires help. The student interprets and produces the most common business life communication situations (e.g. e-mail), recognises the characteristics of Nordic operational environment and interprets the main points of publications of their field of study.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) and introduce a company, product and services fairly effortlessly. He/she communicates fairly fluently and actively in expected written work life situations. He/she is able to interpret and create common business documents (e.g. memo) and take into account the characteristics of Nordic operational environment. The student utilises the publications of their field of study.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
The student is able to fluently introduce themselves (education, work experience, skills) as well as company, its products and services and to analyse key figures. He/she communicates naturally and fluently in various, even challenging, written work life situations (e.g. creating and maintaining customers).
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen tentti 1 xx.23 (uusinta ilmoitetaan myöhemmin) ja tentti 2 (Exam) vkot x - x/2023 (sis. Exam-uusinnat).
Palautettavat ja arvioitavat tehtävät: CV/hakemus ja 2 x liikeviestit (palautuspäivät Moodlessa).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, aktivoivat kirjoitustehtävät, referaatti/essee, itsenäinen verkko-opiskelu sekä kirjalliset tentit.
Oppimateriaalit
Kirja: Hanska Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! (Edita) HUOM! Ainoastaan 4. painos vuodelta 2022 käy. Opettajan lisämateriaali Moodlessa.
Oppikirja löytyy myös sähköisenä kirjana: https://shop.edita.fi/tuote/ga-med-vinst-affarssvenska-for-hogskolor-2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko ruotsin kielen 5 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Professionell svenska i handelsbranschen, muntlig 2 op ja Professionell svenska i handelsbranschen, skriftlig 3 op). Lähiopetus 42 h ja opiskelijan itsenäinen työskentely 93 h (sis. virtuaaliosuuden).
Sisällön jaksotus
Opetusta 3. ja 4. periodilla 2022 - 2023.
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaavat tiedot.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakso on hylätty, mikäli opiskelija ei saavuta arviointikriteerien taitotasoa 1.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista
- kommunikoida ennakoitavissa kirjallisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee apua
- tulkita ja tuottaa tavallisimpia liike-elämän viestejä (mm. s-posti)
- tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä
- ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä selkeästi yritystä, tuotteita ja palveluita suhteellisen vaivattomasti
- kommunikoida suhteellisen sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa kirjallisissa työelämän tilanteissa
- tulkita ja laatia tavallisia liike-elämän asiakirjoja (mm. muistio)
- ottaa huomioon pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä
- hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- esitellä monipuolisesti itseään (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yritystä, sen tuotteita ja palveluita ja analysoida tunnuslukuja
- kommunikoida luontevasti ja sujuvasti erilaisissa haastavissakin kirjallisissa työelämän tilanteissa (mm. asiakkuuksien luominen ja ylläpitäminen)
- tulkita ja laatia liike-elämän asiakirjoja kohderyhmälle sopivalla tavalla
- työskennellä menestyksellisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä
- hyödyntää, soveltaa ja analysoida oman alansa julkaisuja
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 05.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 19.12.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in International Business
Opettaja
- Sari Hanska
Vastuuhenkilö
Sari Hanska
Ryhmät
-
21ENTREEntrepreneurship and Team Leadership, syksy 2021
-
21IBInternational Business, syksy 2021, kaikki
Tavoitteet (OJ)
Ruotsin kirjallisella opintojaksolla perehdytään ammatilliseen kielenkäyttöön liike-elämän vuorovaikutustilanteissa. Eurooppalainen viitekehys: taitotaso B1.
Opiskelija
- osaa kirjallisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja- tehtävistään sekä käyttää alansa erikoisterminologiaa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (media, konferenssit, kirjallisuus).
Sisältö (OJ)
Mitä opiskelija osaa kirjallisesti viestiä osaamisestaan ja työympäristöstään kohdekielellä?
Mitä opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
Miten opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
Esitietovaatimukset (OJ)
-
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) briefly and introduce the basic information about a company, product and services. He/she communicates in expected written work life situations but requires help. The student interprets and produces the most common business life communication situations (e.g. e-mail), recognises the characteristics of Nordic operational environment and interprets the main points of publications of their field of study.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) and introduce a company, product and services fairly effortlessly. He/she communicates fairly fluently and actively in expected written work life situations. He/she is able to interpret and create common business documents (e.g. memo) and take into account the characteristics of Nordic operational environment. The student utilises the publications of their field of study.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
The student is able to fluently introduce themselves (education, work experience, skills) as well as company, its products and services and to analyse key figures. He/she communicates naturally and fluently in various, even challenging, written work life situations (e.g. creating and maintaining customers).
Aika ja paikka
1. periodi: 2.9. - 14.10.2022 luokka B4-22 pe klo 11.15 - 13.45
2. periodi: 28.10. - 16.12.2022 luokka B4-22 pe klo 11.15 - 13.45
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen tentti 1: pe 14.10.2022 luokka B4-22
Kirjallinen tentti 2: viikot 49 - 50 Examissa
Palautettavat ja arvioitavat harjoitukset: palautus 1 su 2.10.2022 mennessä ja palautus 2 ke 14.12.2022 mennessä
Tenttien uusinnat ilmoitetaan myöhemmin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallisesessa kielitaidossa on kaksi tenttiä (40 % + 40 % arvosanasta) sekä palautettavia kirjallisia harjoituksia (20 % arvosanasta).
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus ja se annetaan opintojaksopalautejärjestelmän kautta.
Läsnäolo 75 %.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, argumentointi, opetussimulaatiot, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, aktivoivat kirjoitustehtävät, referaatti/essee, itsenäinen verkko-opiskelu sekä kirjallinen tentti.
Oppimateriaalit
Kirja: Hanska Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor (Edita). HUOM! 4. uudistettu painos 2022 ja opettajan materiaali Moodlessa.
Kirjaa on saatavana myös digitaalisessa muodossa: https://shop.edita.fi/tuote/ga-med-vinst-affarssvenska-for-hogskolor-2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko ruotsin kielen 5 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Professionell svenska i handelsbranschen, muntlig 2 op ja Professionell svenska i handelsbranschen, skriftlig 3 op). Lähiopetus 60 h ja opiskelijan itsenäinen työskentely 60 h (sis. virtuaaliosuuden).
Sisällön jaksotus
Opetusta 1. ja 2. periodilla syyslukukaudella 2022.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaavat tiedot.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista
- kommunikoida ennakoitavissa kirjallisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee apua
- tulkita ja tuottaa tavallisimpia liike-elämän viestejä (mm. s-posti)
- tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä
- ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä selkeästi yritystä, tuotteita ja palveluita suhteellisen vaivattomasti
- kommunikoida suhteellisen sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa kirjallisissa työelämän tilanteissa
- tulkita ja laatia tavallisia liike-elämän asiakirjoja (mm. tarjous)
- ottaa huomioon pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä
- hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- esitellä monipuolisesti itseään (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yritystä, sen tuotteita ja palveluita ja analysoida tunnuslukuja
- kommunikoida luontevasti ja sujuvasti erilaisissa haastavissakin kirjallisissa työelämän tilanteissa (mm. asiakkuuksien luominen ja ylläpitäminen)
- tulkita ja laatia liike-elämän asiakirjoja kohderyhmälle sopivalla tavalla
- työskennellä menestyksellisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä
- hyödyntää, soveltaa ja analysoida oman alansa julkaisuja
Ilmoittautumisaika
16.11.2021 - 15.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 22.04.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in International Business
Opettaja
- Joni Sallila
Vastuuhenkilö
Joni Sallila
Ryhmät
-
20ENTREEntrepreneurship and Team Leadership, syksy 2020
-
20IBInternational Business 2020, kaikki
Tavoitteet (OJ)
Ruotsin kirjallisella opintojaksolla perehdytään ammatilliseen kielenkäyttöön liike-elämän vuorovaikutustilanteissa. Eurooppalainen viitekehys: taitotaso B1.
Opiskelija
- osaa kirjallisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja- tehtävistään sekä käyttää alansa erikoisterminologiaa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (media, konferenssit, kirjallisuus).
Sisältö (OJ)
Mitä opiskelija osaa kirjallisesti viestiä osaamisestaan ja työympäristöstään kohdekielellä?
Mitä opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
Miten opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
Esitietovaatimukset (OJ)
-
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) briefly and introduce the basic information about a company, product and services. He/she communicates in expected written work life situations but requires help. The student interprets and produces the most common business life communication situations (e.g. e-mail), recognises the characteristics of Nordic operational environment and interprets the main points of publications of their field of study.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) and introduce a company, product and services fairly effortlessly. He/she communicates fairly fluently and actively in expected written work life situations. He/she is able to interpret and create common business documents (e.g. memo) and take into account the characteristics of Nordic operational environment. The student utilises the publications of their field of study.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
The student is able to fluently introduce themselves (education, work experience, skills) as well as company, its products and services and to analyse key figures. He/she communicates naturally and fluently in various, even challenging, written work life situations (e.g. creating and maintaining customers).
Aika ja paikka
3. periodi:
4. periodi:
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen tentti 1: 24.2.2022
Kirjallinen tentti 2: 25.4. - 4.6.2022 Tenttiterraario. Uusinnt sisältyvät tähän aikaikkunaan.
Palautettavat ja arvioitavat harjoitukset: palautus 1.5.2022 mennessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallisesessa kielitaidossa on kaksi tenttiä (50 % + 50 % arvosanasta)
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus ja se annetaan opintojaksopalautejärjestelmän kautta.
Läsnäolo 75 %.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, argumentointi, opetussimulaatiot ja -pelit, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, aktivoivat kirjoitustehtävät, referaatti/essee, itsenäinen verkko-opiskelu sekä kirjallinen tentti.
Oppimateriaalit
Kirja: Hanska-Aare Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! (Edita) ja opettajan lisämateriaali.
Kirjaa on saatavilla myös digitaalisessa muodossa:
https://shop.edita.fi/tuote/ga-med-vinst-affarssvenska-for-hogskolor-2
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko ruotsin kielen 5 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Professionell svenska i handelsbranschen, muntlig 2 op ja Professionell svenska i handelsbranschen, skriftlig 3 op). Lähiopetus 60 h ja opiskelijan itsenäinen työskentely 60 h (sis. virtuaaliosuuden).
Sisällön jaksotus
Opetusta lukuvuotena 2021 - 2022 3. ja 4. periodilla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaavat tiedot.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista
- kommunikoida ennakoitavissa kirjallisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee apua
- tulkita ja tuottaa tavallisimpia liike-elämän viestejä (mm. s-posti)
- tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä
- ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä selkeästi yritystä, tuotteita ja palveluita suhteellisen vaivattomasti
- kommunikoida suhteellisen sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa kirjallisissa työelämän tilanteissa
- tulkita ja laatia tavallisia liike-elämän asiakirjoja (mm. muistio)
- ottaa huomioon pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä
- hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- esitellä monipuolisesti itseään (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yritystä, sen tuotteita ja palveluita ja analysoida tunnuslukuja
- kommunikoida luontevasti ja sujuvasti erilaisissa haastavissakin kirjallisissa työelämän tilanteissa (mm. asiakkuuksien luominen ja ylläpitäminen)
- tulkita ja laatia liike-elämän asiakirjoja kohderyhmälle sopivalla tavalla
- työskennellä menestyksellisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä
- hyödyntää, soveltaa ja analysoida oman alansa julkaisuja