Professionell svenska för handelsbranschen, muntligLaajuus (2 op)
Tunnus: 3B00DW87
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Ruotsin suullisella opintojaksolla perehdytään ammatilliseen kielenkäyttöön liike-elämän vuorovaikutustilanteissa. Eurooppalainen viitekehys: taitotaso B1.
Opiskelija
- osaa suullisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja- tehtävistään sekä käyttää alansa erikoisterminologiaa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (media, konferenssit, kirjallisuus).
Sisältö
Mitä opiskelija osaa suullisesti viestiä osaamisestaan ja työympäristöstään kohdekielellä?
Mitä opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
Miten opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
Esitietovaatimukset
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) briefly and introduce the basic information about a company, product and services. He/she communicates in expected oral work life situations but requires help. The student interprets and produces the most common business life communication situations (e.g. phone) and recognises the characteristics of Nordic operational environment. The student interprets the main points of publications of his/her field of study.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) and introduce a company, product and services fairly effortlessly. He/she communicates fairly fluently and actively in expected oral work life situations. The student takes into account the characteristics of Nordic operational environment and utilises the publications of their field of study.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
The student is able to fluently introduce themselves (education, work experience, skills) as well as company, its products and services and to analyse key figures. He/she communicates naturally and fluently in various, even challenging, oral work life situations (e.g. creating and maintaining customers). The student can work successfully in the Nordic operational environment and utilise, apply and analyse publications of their field of study.
Lisätiedot
-
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
09.01.2025 - 09.05.2025
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
International Business
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in International Business
Opettaja
- Sari Hanska
Vastuuhenkilö
Sari Hanska
Ryhmät
-
23IBInternational Business, syksy 2023, kaikki
-
22IBInternational Business, syksy 2022, kaikki
Tavoitteet (OJ)
Ruotsin suullisella opintojaksolla perehdytään ammatilliseen kielenkäyttöön liike-elämän vuorovaikutustilanteissa. Eurooppalainen viitekehys: taitotaso B1.
Opiskelija
- osaa suullisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja- tehtävistään sekä käyttää alansa erikoisterminologiaa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (media, konferenssit, kirjallisuus).
Sisältö (OJ)
Mitä opiskelija osaa suullisesti viestiä osaamisestaan ja työympäristöstään kohdekielellä?
Mitä opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
Miten opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
Esitietovaatimukset (OJ)
-
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) briefly and introduce the basic information about a company, product and services. He/she communicates in expected oral work life situations but requires help. The student interprets and produces the most common business life communication situations (e.g. phone) and recognises the characteristics of Nordic operational environment. The student interprets the main points of publications of his/her field of study.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) and introduce a company, product and services fairly effortlessly. He/she communicates fairly fluently and actively in expected oral work life situations. The student takes into account the characteristics of Nordic operational environment and utilises the publications of their field of study.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
The student is able to fluently introduce themselves (education, work experience, skills) as well as company, its products and services and to analyse key figures. He/she communicates naturally and fluently in various, even challenging, oral work life situations (e.g. creating and maintaining customers). The student can work successfully in the Nordic operational environment and utilise, apply and analyse publications of their field of study.
Aika ja paikka
Lähiopetus
3. periodi: 9.1. - 20.2.2025 luokkatila B5-20
4. periodi: 5.3. - 17.4.2025 luokkatila B5-20 (Huom! 12.3. luokka B6-25)
Ei lähiopetusta vko 6 ja vko 15.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Suullisen kielitaidon osoittaminen videolla. Palautus Moodleen viimeistään su 11.5.2025.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko 0-5. Jatkuva näyttö sekä video. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus ja se annetaan opintojaksopalautejärjestelmän kautta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, argumentointi, esitelmät, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, suullinen näyttö.
Oppimateriaalit
Kirja: Hanska Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor. HUOM! Vain 4. uudistettu painos 2022 (Edita), ja opettajan materiaali Moodlessa.
Kirjaa on saatavana myös digitaalisessa muodossa (maksullinen): https://shop.edita.fi/tuote/ga-med-vinst-affarssvenska-for-hogskolor-2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko ruotsin kielen 5 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Professionell svenska i handelsbranschen, muntlig 2 op ja Professionell svenska i handelsbranschen, skriftlig 3 op). Lähiopetus 60 h ja opiskelijan itsenäinen työskentely 60 h (sis. virtuaaliosuuden).
Sisällön jaksotus
Opetusta 3. ja 4. periodilla kevätlukukaudella 2025.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaavat tiedot.
Toteutuksen linjaus tekoälyn käytöstä opiskelussa
Mikäli opiskelija käyttää sallitusti oppimistehtävissään tekoälytyökalu(j)a apunaan, on hänen viitattava käyttämiinsä tekoälyihin ja toimitettava käyttämänsä syötteet (promptit) tehtävävastauksiensa yhteydessä. Mikäli opiskelija esittää tekoälyn tuottamat tulokset ominaan ilman viitteitä, lähteitä ja/tai syötteitä, opettaja voi olla hyväksymättä tuotosta tai vaatia sen tekemistä uudelleen. Opettajalla on oikeus kysyä opiskelijalta, onko hän mahdollisesti käyttänyt tekoälyä oppimistehtävässään.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 13.09.2024
Ajoitus
04.09.2024 - 11.12.2024
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in International Business
Opettaja
- Janne Hopeela
Vastuuhenkilö
Janne Hopeela
Ryhmät
-
23IBInternational Business, syksy 2023, kaikki
Tavoitteet (OJ)
Ruotsin suullisella opintojaksolla perehdytään ammatilliseen kielenkäyttöön liike-elämän vuorovaikutustilanteissa. Eurooppalainen viitekehys: taitotaso B1.
Opiskelija
- osaa suullisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja- tehtävistään sekä käyttää alansa erikoisterminologiaa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (media, konferenssit, kirjallisuus).
Sisältö (OJ)
Mitä opiskelija osaa suullisesti viestiä osaamisestaan ja työympäristöstään kohdekielellä?
Mitä opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
Miten opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
Esitietovaatimukset (OJ)
-
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) briefly and introduce the basic information about a company, product and services. He/she communicates in expected oral work life situations but requires help. The student interprets and produces the most common business life communication situations (e.g. phone) and recognises the characteristics of Nordic operational environment. The student interprets the main points of publications of his/her field of study.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) and introduce a company, product and services fairly effortlessly. He/she communicates fairly fluently and actively in expected oral work life situations. The student takes into account the characteristics of Nordic operational environment and utilises the publications of their field of study.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
The student is able to fluently introduce themselves (education, work experience, skills) as well as company, its products and services and to analyse key figures. He/she communicates naturally and fluently in various, even challenging, oral work life situations (e.g. creating and maintaining customers). The student can work successfully in the Nordic operational environment and utilise, apply and analyse publications of their field of study.
Aika ja paikka
Lähiopetus
1. periodi: katso TAMKin lukkarikone
2. periodi: katso TAMKin lukkarikone
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Suullisen kielitaidon osoittaminen videolla. Palautus viimeistään xx.xx.2024
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva näyttö sekä video. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus ja se annetaan opintojaksopalautejärjestelmän kautta. Läsnäolo 75 %.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, argumentointi, esitelmät, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, suullinen näyttö.
Oppimateriaalit
Kirja: Hanska Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor. HUOM! Vain 4. uudistettu painos 2022 (Edita), ja opettajan materiaali Moodlessa.
Kirjaa on saatavana myös digitaalisessa muodossa: https://shop.edita.fi/tuote/ga-med-vinst-affarssvenska-for-hogskolor-2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko ruotsin kielen 5 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Professionell svenska i handelsbranschen, muntlig 2 op ja Professionell svenska i handelsbranschen, skriftlig 3 op). Lähiopetus 60 h ja opiskelijan itsenäinen työskentely 60 h (sis. virtuaaliosuuden).
Sisällön jaksotus
Opetusta 1. ja 2. periodilla syyslukukaudella 2024.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaavat tiedot.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakso on hylätty, mikäli opiskelija ei saavuta arviointikriteerien taitotasoa 1.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 10.09.2023
Ajoitus
30.08.2023 - 18.12.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in International Business
Opettaja
- Sari Hanska
Vastuuhenkilö
Sari Hanska
Ryhmät
-
22IBInternational Business, syksy 2022, kaikki
Tavoitteet (OJ)
Ruotsin suullisella opintojaksolla perehdytään ammatilliseen kielenkäyttöön liike-elämän vuorovaikutustilanteissa. Eurooppalainen viitekehys: taitotaso B1.
Opiskelija
- osaa suullisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja- tehtävistään sekä käyttää alansa erikoisterminologiaa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (media, konferenssit, kirjallisuus).
Sisältö (OJ)
Mitä opiskelija osaa suullisesti viestiä osaamisestaan ja työympäristöstään kohdekielellä?
Mitä opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
Miten opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
Esitietovaatimukset (OJ)
-
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) briefly and introduce the basic information about a company, product and services. He/she communicates in expected oral work life situations but requires help. The student interprets and produces the most common business life communication situations (e.g. phone) and recognises the characteristics of Nordic operational environment. The student interprets the main points of publications of his/her field of study.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) and introduce a company, product and services fairly effortlessly. He/she communicates fairly fluently and actively in expected oral work life situations. The student takes into account the characteristics of Nordic operational environment and utilises the publications of their field of study.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
The student is able to fluently introduce themselves (education, work experience, skills) as well as company, its products and services and to analyse key figures. He/she communicates naturally and fluently in various, even challenging, oral work life situations (e.g. creating and maintaining customers). The student can work successfully in the Nordic operational environment and utilise, apply and analyse publications of their field of study.
Aika ja paikka
Lähiopetus
1. periodi: 30.8. - 11.10.2023 klo 8.15 - 10.45 luokkatila B5-20
2. periodi: 25.10. - 13.12.2023 klo 8.15 - 10.45 B5-20 (ei lähiopetusta 1.11. ja 15.11.)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Suullisen kielitaidon osoittaminen videolla. Palautus viimeistään su 17.12.2023.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva näyttö sekä video. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus ja se annetaan opintojaksopalautejärjestelmän kautta. Läsnäolo 75 %.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, argumentointi, esitelmät, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, suullinen näyttö.
Oppimateriaalit
Kirja: Hanska Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor. HUOM! Vain 4. uudistettu painos 2022 (Edita), ja opettajan materiaali Moodlessa.
Kirjaa on saatavana myös digitaalisessa muodossa: https://shop.edita.fi/tuote/ga-med-vinst-affarssvenska-for-hogskolor-2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko ruotsin kielen 5 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Professionell svenska i handelsbranschen, muntlig 2 op ja Professionell svenska i handelsbranschen, skriftlig 3 op). Lähiopetus 60 h ja opiskelijan itsenäinen työskentely 60 h (sis. virtuaaliosuuden).
Sisällön jaksotus
Opetusta 1. ja 2. periodilla syyslukukaudella 2023.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaavat tiedot.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakso on hylätty, mikäli opiskelija ei saavuta arviointikriteerien taitotasoa 1.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista
- kommunikoida ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee apua
- tulkita ja tuottaa tavallisimpia liike-elämän viestejä (mm.puhelin)
- tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä
- ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä selkeästi yritystä, tuotteita ja palveluita suhteellisen vaivattomasti
- kommunikoida suhteellisen sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa
- ottaa huomioon pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä
- hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- esitellä monipuolisesti itseään (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yritystä, sen tuotteita ja palveluita ja analysoida tunnuslukuja
- kommunikoida luontevasti ja sujuvasti erilaisissa haastavissakin suullisissa työelämän tilanteissa (mm. asiakkuuksien luominen ja ylläpitäminen)
- työskennellä menestyksellisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä
- hyödyntää, soveltaa ja analysoida oman alansa julkaisuja
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 30.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 15.12.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Entrepreneurship and Team Leadership
Opettaja
- KIELET ruotsi Virtuaalihenkilö
Vastuuhenkilö
Reijo Mäkelä
Ryhmät
-
22ENTREEntrepreneurship and Team Leadership, syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
Ruotsin suullisella opintojaksolla perehdytään ammatilliseen kielenkäyttöön liike-elämän vuorovaikutustilanteissa. Eurooppalainen viitekehys: taitotaso B1.
Opiskelija
- osaa suullisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja- tehtävistään sekä käyttää alansa erikoisterminologiaa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (media, konferenssit, kirjallisuus).
Sisältö (OJ)
Mitä opiskelija osaa suullisesti viestiä osaamisestaan ja työympäristöstään kohdekielellä?
Mitä opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
Miten opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
Esitietovaatimukset (OJ)
-
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) briefly and introduce the basic information about a company, product and services. He/she communicates in expected oral work life situations but requires help. The student interprets and produces the most common business life communication situations (e.g. phone) and recognises the characteristics of Nordic operational environment. The student interprets the main points of publications of his/her field of study.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) and introduce a company, product and services fairly effortlessly. He/she communicates fairly fluently and actively in expected oral work life situations. The student takes into account the characteristics of Nordic operational environment and utilises the publications of their field of study.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
The student is able to fluently introduce themselves (education, work experience, skills) as well as company, its products and services and to analyse key figures. He/she communicates naturally and fluently in various, even challenging, oral work life situations (e.g. creating and maintaining customers). The student can work successfully in the Nordic operational environment and utilise, apply and analyse publications of their field of study.
Aika ja paikka
Keskiviikkoisin klo 8.30-11
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Suullisen kielitaidon osoittaminen videolla. Palautus viimeistään joulukuun alku 2023
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva näyttö sekä video. Läsnäolo 80 %.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, argumentointi, esitelmät, harjoitukset, suullinen tentti.
Oppimateriaalit
Kirja: Hanska Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor. HUOM! 4. uudistettu painos 2022 (Edita), ja opettajan lisämateriaali Moodlessa.
Kirjaa on saatavana myös digitaalisessa muodossa: https://shop.edita.fi/tuote/ga-med-vinst-affarssvenska-for-hogskolor-2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko ruotsin kielen 5 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Professionell svenska i handelsbranschen, muntlig 2 op ja Professionell svenska i handelsbranschen, skriftlig 3 op). Lähiopetus.
Opiskelijan itsenäinen työskentely 60 h (sis. virtuaaliosuuden).
Sisällön jaksotus
Opetusta 1. ja 2. periodilla syyslukukaudella 2023.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaavat tiedot.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakso on hylätty, mikäli opiskelija ei saavuta arviointikriteerien taitotasoa 1.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista
- kommunikoida ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee apua
- tulkita ja tuottaa tavallisimpia liike-elämän viestejä (mm.puhelin)
- tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä
- ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä selkeästi yritystä, tuotteita ja palveluita suhteellisen vaivattomasti
- kommunikoida suhteellisen sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa
- ottaa huomioon pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä
- hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- esitellä monipuolisesti itseään (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yritystä, sen tuotteita ja palveluita ja analysoida tunnuslukuja
- kommunikoida luontevasti ja sujuvasti erilaisissa haastavissakin suullisissa työelämän tilanteissa (mm. asiakkuuksien luominen ja ylläpitäminen)
- työskennellä menestyksellisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä
- hyödyntää, soveltaa ja analysoida oman alansa julkaisuja
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 13.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 05.05.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in International Business
Opettaja
- Anne Kerttula
Vastuuhenkilö
Anne Kerttula
Ryhmät
-
21IBInternational Business, syksy 2021, kaikki
Tavoitteet (OJ)
Ruotsin suullisella opintojaksolla perehdytään ammatilliseen kielenkäyttöön liike-elämän vuorovaikutustilanteissa. Eurooppalainen viitekehys: taitotaso B1.
Opiskelija
- osaa suullisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja- tehtävistään sekä käyttää alansa erikoisterminologiaa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (media, konferenssit, kirjallisuus).
Sisältö (OJ)
Mitä opiskelija osaa suullisesti viestiä osaamisestaan ja työympäristöstään kohdekielellä?
Mitä opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
Miten opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
Esitietovaatimukset (OJ)
-
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) briefly and introduce the basic information about a company, product and services. He/she communicates in expected oral work life situations but requires help. The student interprets and produces the most common business life communication situations (e.g. phone) and recognises the characteristics of Nordic operational environment. The student interprets the main points of publications of his/her field of study.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) and introduce a company, product and services fairly effortlessly. He/she communicates fairly fluently and actively in expected oral work life situations. The student takes into account the characteristics of Nordic operational environment and utilises the publications of their field of study.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
The student is able to fluently introduce themselves (education, work experience, skills) as well as company, its products and services and to analyse key figures. He/she communicates naturally and fluently in various, even challenging, oral work life situations (e.g. creating and maintaining customers). The student can work successfully in the Nordic operational environment and utilise, apply and analyse publications of their field of study.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Suullinen näyttö videolla xx mennessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva suullinen näyttö oppitunneilla sekä suullinen näyttö videolla.
Läsnäolo 75 %. Mikäli poissaoloja on enemmän, korvataan ne poissaolojen määrään suhteutetulla kirjallisella oppimistehtävällä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, argumentointi, esitelmät, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, video.
Oppimateriaalit
Kirja: Hanska Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! (Edita). HUOM! Vain 4. painos vuodelta 2022 käy! Opettajan lisämateriaali
Oppikirja löytyy myös sähköisenä kirjana: https://shop.edita.fi/tuote/ga-med-vinst-affarssvenska-for-hogskolor-2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko ruotsin kielen 5 opintopisteenn opintojakso suoritetaan 3. ja 4. periodin aikana (Professionell svenska för handelsbranschen, muntlig 2 op + Professionell svenska för handelsbranschen, skriftlig 3 op). Opetusta 42 h, opiskelijan omaa opiskelua 93 h (sis. virtuaaliopinnot).
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaavat tiedot.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakso on hylätty, mikäli opiskelija ei saavuta arviointikriteerien taitotasoa 1.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista
- kommunikoida ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee apua
- tulkita ja tuottaa tavallisimpia liike-elämän viestejä (mm.puhelin)
- tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä - ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä selkeästi yritystä, tuotteita ja palveluita suhteellisen vaivattomasti
- kommunikoida suhteellisen sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa
- ottaa huomioon pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä
- hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä selkeästi yritystä, tuotteita ja palveluita suhteellisen vaivattomasti
- kommunikoida suhteellisen sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa
- ottaa huomioon pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä
- hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 05.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 19.12.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in International Business
Opettaja
- Sari Hanska
Vastuuhenkilö
Sari Hanska
Ryhmät
-
21ENTREEntrepreneurship and Team Leadership, syksy 2021
-
21IBInternational Business, syksy 2021, kaikki
Tavoitteet (OJ)
Ruotsin suullisella opintojaksolla perehdytään ammatilliseen kielenkäyttöön liike-elämän vuorovaikutustilanteissa. Eurooppalainen viitekehys: taitotaso B1.
Opiskelija
- osaa suullisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja- tehtävistään sekä käyttää alansa erikoisterminologiaa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (media, konferenssit, kirjallisuus).
Sisältö (OJ)
Mitä opiskelija osaa suullisesti viestiä osaamisestaan ja työympäristöstään kohdekielellä?
Mitä opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
Miten opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
Esitietovaatimukset (OJ)
-
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) briefly and introduce the basic information about a company, product and services. He/she communicates in expected oral work life situations but requires help. The student interprets and produces the most common business life communication situations (e.g. phone) and recognises the characteristics of Nordic operational environment. The student interprets the main points of publications of his/her field of study.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) and introduce a company, product and services fairly effortlessly. He/she communicates fairly fluently and actively in expected oral work life situations. The student takes into account the characteristics of Nordic operational environment and utilises the publications of their field of study.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
The student is able to fluently introduce themselves (education, work experience, skills) as well as company, its products and services and to analyse key figures. He/she communicates naturally and fluently in various, even challenging, oral work life situations (e.g. creating and maintaining customers). The student can work successfully in the Nordic operational environment and utilise, apply and analyse publications of their field of study.
Aika ja paikka
1. periodi: 2.9. - 14.10.2022 luokka B4-22 pe klo 11.15 - 13.45
2. periodi: 28.10. - 16.12.2022 luokka B4-22 pe klo 11.15 - 13.45
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Suullisen kielitaidon osoittaminen videolla. Palautus viimeistään su 4.12.2022.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva näyttö sekä video. Läsnäolo 80 %.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, argumentointi, esitelmät, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, suullinen tentti.
Oppimateriaalit
Kirja: Hanska Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor. HUOM! 4. uudistettu painos 2022 (Edita), ja opettajan lisämateriaali.
Kirjaa on saatavana myös digitaalisessa muodossa: https://shop.edita.fi/tuote/ga-med-vinst-affarssvenska-for-hogskolor-2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko ruotsin kielen 5 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Professionell svenska i handelsbranschen, muntlig 2 op ja Professionell svenska i handelsbranschen, skriftlig 3 op). Lähiopetus 60 h ja opiskelijan itsenäinen työskentely 60 h (sis. virtuaaliosuuden).
Sisällön jaksotus
Opetusta 1. ja 2. periodilla syyslukukaudella 2022.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaavat tiedot.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakso on hylätty, mikäli opiskelija ei saavuta arviointikriteerien taitotasoa 1.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista
- kommunikoida ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee apua
- tulkita ja tuottaa tavallisimpia liike-elämän viestejä (mm.puhelin)
- tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä
- ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä selkeästi yritystä, tuotteita ja palveluita suhteellisen vaivattomasti
- kommunikoida suhteellisen sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa
- ottaa huomioon pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä
- hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- esitellä monipuolisesti itseään (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yritystä, sen tuotteita ja palveluita ja analysoida tunnuslukuja
- kommunikoida luontevasti ja sujuvasti erilaisissa haastavissakin suullisissa työelämän tilanteissa (mm. asiakkuuksien luominen ja ylläpitäminen)
- työskennellä menestyksellisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä
- hyödyntää, soveltaa ja analysoida oman alansa julkaisuja
Ilmoittautumisaika
15.11.2021 - 15.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 22.04.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in International Business
Opettaja
- Joni Sallila
Vastuuhenkilö
Joni Sallila
Ryhmät
-
20ENTREEntrepreneurship and Team Leadership, syksy 2020
-
20IBInternational Business 2020, kaikki
Tavoitteet (OJ)
Ruotsin suullisella opintojaksolla perehdytään ammatilliseen kielenkäyttöön liike-elämän vuorovaikutustilanteissa. Eurooppalainen viitekehys: taitotaso B1.
Opiskelija
- osaa suullisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja- tehtävistään sekä käyttää alansa erikoisterminologiaa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (media, konferenssit, kirjallisuus).
Sisältö (OJ)
Mitä opiskelija osaa suullisesti viestiä osaamisestaan ja työympäristöstään kohdekielellä?
Mitä opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
Miten opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
Esitietovaatimukset (OJ)
-
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) briefly and introduce the basic information about a company, product and services. He/she communicates in expected oral work life situations but requires help. The student interprets and produces the most common business life communication situations (e.g. phone) and recognises the characteristics of Nordic operational environment. The student interprets the main points of publications of his/her field of study.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
The student is able to tell about themselves (education, work experience, skills) and introduce a company, product and services fairly effortlessly. He/she communicates fairly fluently and actively in expected oral work life situations. The student takes into account the characteristics of Nordic operational environment and utilises the publications of their field of study.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
The student is able to fluently introduce themselves (education, work experience, skills) as well as company, its products and services and to analyse key figures. He/she communicates naturally and fluently in various, even challenging, oral work life situations (e.g. creating and maintaining customers). The student can work successfully in the Nordic operational environment and utilise, apply and analyse publications of their field of study.
Aika ja paikka
1. periodi: 30.8. - 15.10.2021
2. periodi: 25.10. - 17.12.2021
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Suullisen tentin videolinkki palautetaan viimeistään 1.5.2022.
Suullisen uusinta sovitaan erikseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva näyttö sekä suullinen tentti (ryhmäkeskustelu). Läsnäolo 75 %.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, argumentointi, esitelmät, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, suullinen tentti.
Oppimateriaalit
Kirja: Hanska-Aare Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! (Edita) ja opettajan lisämateriaali.
Kirjaa on saatavilla myös digitaalisessa muodossa:
https://shop.edita.fi/tuote/ga-med-vinst-affarssvenska-for-hogskolor-2
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko ruotsin kielen 5 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Professionell svenska i handelsbranschen, muntlig 2 op ja Professionell svenska i handelsbranschen, skriftlig 3 op). Lähiopetus 60 h ja opiskelijan itsenäinen työskentely 60 h (sis. virtuaaliosuuden).
Sisällön jaksotus
Opetusta lukuvuotena 2021 - 2022 3. ja 4. periodilla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaavat tiedot.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista
- kommunikoida ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee apua
- tulkita ja tuottaa tavallisimpia liike-elämän viestejä (mm.puhelin)
- tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä
- ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä selkeästi yritystä, tuotteita ja palveluita suhteellisen vaivattomasti
- kommunikoida suhteellisen sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa
- ottaa huomioon pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä
- hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- esitellä monipuolisesti itseään (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yritystä, sen tuotteita ja palveluita ja analysoida tunnuslukuja
- kommunikoida luontevasti ja sujuvasti erilaisissa haastavissakin suullisissa työelämän tilanteissa (mm. asiakkuuksien luominen ja ylläpitäminen)
- työskennellä menestyksellisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä
- hyödyntää, soveltaa ja analysoida oman alansa julkaisuja