Starting a Team EnterpriseLaajuus (10 op)
Tunnus: 3Y00FC64
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Student will be able to:
• search for information from literature and professional network in order to start an enterprise.
• form a team and understand the requirements of forming a team.
• work as a team member and develop team by personal attendance.
• create a team organization, which starts the business.
• know how to lead a team enterprise according to shared vision.
Sisältö
Why start a team enterprise?
How do we establish a team enterprise?
What kind of skills are needed when starting a business?
How do we learn in a team?
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Passed
Student is able to search and use the information in order to start a team enterprise. Student understands the requirements of being a team member. Student is capable of forming a team enterprise and develops the team enterprise by personal input and attendance according to a shared vision.
Failed
Student is not able to search for information in order to start an enterprise. Student is not capable of forming a team or does not understand the requirements of being a team member. Student is not able to develop the team by personal contribution and attendance.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 19.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Entrepreneurship and Team Leadership (Proakatemia)
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Entrepreneurship and Team Leadership
Opettaja
- Antti Vuento
- Taru Nurmala
Ryhmät
-
23ENTREEntrepreneurship and Team Leadership, syksy 2023
Tavoitteet (OJ)
Student will be able to:
• search for information from literature and professional network in order to start an enterprise.
• form a team and understand the requirements of forming a team.
• work as a team member and develop team by personal attendance.
• create a team organization, which starts the business.
• know how to lead a team enterprise according to shared vision.
Sisältö (OJ)
Why start a team enterprise?
How do we establish a team enterprise?
What kind of skills are needed when starting a business?
How do we learn in a team?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Passed
Student is able to search and use the information in order to start a team enterprise. Student understands the requirements of being a team member. Student is capable of forming a team enterprise and develops the team enterprise by personal input and attendance according to a shared vision.
Failed
Student is not able to search for information in order to start an enterprise. Student is not capable of forming a team or does not understand the requirements of being a team member. Student is not able to develop the team by personal contribution and attendance.
Aika ja paikka
Katso Pakista/lukkarikoneesta ja seuraa viestintää Proakatemian ja tiimin kanavilla. Pajat ovat pääsääntöisesti kaksi kertaa viikossa, neljä tuntia kerrallaan, Proakatemialla tai muussa, tiimin järjestämässä paikassa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Perinteistä tenttiä ei ole. Osaaminen näytetään muin tavoin, esimerkiksi suorittamalla toimeksiantoja Proakatemian tapahtumissa kuten Tiimidiilissä, myyntipäivillä, 24H:ssa tms. Valmentaja kertoo tarkemmin ja sopii käytännöistä tiimin kanssa sen tarpeiden mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen pajatyöskentelyyn, dialogi, reflektio. Itse-, vertais- ja valmentaja-arvio asetettuihin tavoitteisiin peilaten.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Proakateamialla ei juurikaan ole perinteisiä luentoja tai tenttejä. Oppimistapoja ja -tilanteita ovat esimerkiksi pajat (alustukset, dialogi, työpajatyöskentely, itsenäinen opiskelu), kirjallisuus, kirjoittaminen ja julkaiseminen, asiantuntijaluennot ja muu tiedonhankinta, projektityöskentely, seminaarit, solut ja yhteiset tapahtumat. Oppiminen kytkeytyy liiketoimintaprojekteihin. Tiimiyrittäjät vastaavat pajojen sisällöistä valmentajan kanssa.
Oppimateriaalit
Kirjallisuusvinkkejä saa mm. valmentajilta, opettajilta ja toisilta tiimiyrittäjiltä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lukukauden aikana tiimi järjestää pajoja 132 h:n verran, ja jokaisen tiimiyrittäjän on osallistuttava 120 h. Esteen tai oppimisen vuoksi on mahdollista korvata ristipölyttämällä.
Pajoihin osallistuminen edellyttää lisäksi
- pajan valmistelua
- pajaan valmistautumista (mahdolliset ennakkotehtävät)
- reflektointia.
Pajat ovat pääsääntöisesti 2 x 4 h / viikko. Lisäksi opintojakson suorittamiseen kuuluu 40 h muuta tiimin kanssa tehtävää työtä, mikä kirjataan tiimin sisäiseen HOPSiin (ns. tiimiopinnot).
Sisällön jaksotus
Tiimiyrityksen senhetkisen oppimistarpeen mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Pääsääntöisesti tiimiyrittäjä osallistuu oman tiiminsä pajoihin, mutta esteen tai oppimisen vuoksi on mahdollista ns. ristipölyttää toisen Proakatemian tiimin, toisen tiimiakatemian tai vastaavia treenejä käyttävien tiimioppimista toteuttavien organisaatioiden pajoissa.
Kun tiimiyrittäjä on kansainvälisessä vaihdossa, sen aikana olleet pajatunnit korvautuvat vaihdossa suoritetuilla opintojaksoilla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Pajojen sisältö liittyy tiimiyrityksen toimintaan.
Kansainvälisyys
Liiketoiminnan kasvaessa ja/tai kansainvälisen projektin myötä myös kv-liiketoimintaan liittyvät sisällöt tulevat mukaan pajatyöskentelyyn.
Lisätietoja opiskelijoille
Proakatemian opintojaksot on integroitu tiimiyrityksen toimintaan. Yksittäisten opintojaksojen suorittaminen opetussuunnitelmasta ei ole mahdollista ilman erityisjärjestelyjä.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty
Opiskelija on osallistunut pajoihin ja työskennellyt tiiminsä kanssa aktiivisesti, rikastuttavasti ja vähintään vaaditun tuntimäärän verran (120 + 40 h). Hän osoittaa hallitsevansa käsitellyt sisällöt niin, että pystyy toteuttamaan niitä käytännössä tiimiyrityksessään. Hänen dialogitaitonsa ovat kehittynyeet. Hän osaa toimia tiimin arvojen mukaisesti ja noudattaa yhdessä sovittuja toimintatapoja.
Hylätty
Opiskelija ei ole osallistunut pajoihin tai tiimityöskentelyyn vaadittavaa minimimäärää (120 + 40 h). Hän ei osoita hallitsevansa aihealueen sisältöjä niin, että pystyisi viemään niitä käytäntöön tiimiyrityksessään. Hän ei toimi tiimiyrityksen arvojen mukaisesti tai noudata sopimuksia.
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 09.06.2023
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Entrepreneurship and Team Leadership (Proakatemia)
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Entrepreneurship and Team Leadership
Opettaja
- Timo Nevalainen
- Kirjasto,informaatikko Virtuaalihenkilö
- Salla Nieminen
Ryhmät
-
22ENTREEntrepreneurship and Team Leadership, syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
Student will be able to:
• search for information from literature and professional network in order to start an enterprise.
• form a team and understand the requirements of forming a team.
• work as a team member and develop team by personal attendance.
• create a team organization, which starts the business.
• know how to lead a team enterprise according to shared vision.
Sisältö (OJ)
Why start a team enterprise?
How do we establish a team enterprise?
What kind of skills are needed when starting a business?
How do we learn in a team?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Passed
Student is able to search and use the information in order to start a team enterprise. Student understands the requirements of being a team member. Student is capable of forming a team enterprise and develops the team enterprise by personal input and attendance according to a shared vision.
Failed
Student is not able to search for information in order to start an enterprise. Student is not capable of forming a team or does not understand the requirements of being a team member. Student is not able to develop the team by personal contribution and attendance.
Aika ja paikka
Proakatemialla kevätlukukaudella pajakalenterin mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tiimidiili tai vastaava tapahtuma toimii näyttönä; poissaoloista aiheutuvat korvaamiset sovitaan tapauskohtaisesti tiimissä valmentajan kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija tekee työajanseurantaa yhdessä sovitulla tavalla. Työn määrää ja laatua seurataan yhdessä, ja palautekeskusteluja käydään sekä tiimin että valmentajan kanssa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu käytännön töistä tiimiyrityksen käynnistämiseksi, teoriatietoa ja dialogitaitoja kehittävistä pajatunneista, seminaareista, kirjallisuudesta ym. esseiksi jalostuneesta tiedosta sekä tiimiyrityksen ja yhteisön kulttuurin rakentamiseen osallistumisesta.
Oppimateriaalit
Kirjallisuusvinkkejä jaetaan opintojakson aikana, kehityskeskusteluissa ym. Niiden avulla opiskelija laatii lukusuunnitelman. Kirjallisuuden perusteella opiskelija kirjoittaa 15 esseepisteen verran esseitä, joista on erillinen ohjeistus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijalta edellytetään minimissään
120 h pajatunteja
290 h muita oppimistehtäviä (yrityksen perustaminen, seminaarit, solut, kehityskeskustelut, näytöt…)
15 esseepistettä eli 150 h verran kirjallisuusesseitä
Lisäksi kevään osuus projektiopinnoista on 133 h.
Sisällön jaksotus
Tiimin pajasuunnitelman mukaisesti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarvittaessa sovittavissa oman Proakatemian valmentajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Teoria kytketään oman tiimiyrityksen käytäntöön.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suorittaminen edellyttää, että opiskelija on tiimissä, joka perustaa yrityksen.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Esseet osoittavat asian hallintaa. Relevantteja lähteitä on hyödynnetty monipuolisesti, Tekstissä on perustellusti sovellutuksia omaan toimintaan lähteiden synnyttämien ideoiden pohjalta. Kieli on huoliteltua. Esseet edistävät tiimiyrityksen oppimista.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut tiimiyrityksen käynnistämiseen. Hän on ollut mukana luomassa toimintatapoja, arvoja, visiota ja missiota. Hän on hankkinut tietoa ja jakanut sitä satunnaisesti pajoissa. Esseet ovat kirjoitettuna, mutta oikeakielisyydessä, lähteiden käytössä tai teorian ja käytännön sujuvassa yhdistämisessä on puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tiimiyrityksen käynnistämiseen. Hän on osallistunut toimintatapojen, arvojen, vision ja mission luomiseen ja osoittanut sisäistäneensä ne. Hän on hankkinut relevanttia tietoa ja jakanut sitä oppimistilanteissa. Hän hallitsee dialogin periaatteet. Esseet osoittavat asian hallintaa ja edistävät tiimiyrityksen oppimista, mutta toisinaan oikeakielisyydessä, lähteiden käytössä tai teorian ja käytännön sujuvassa yhdistämisessä on puutteita.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on antanut aktiivisen panoksensa tiimiyrityksen käynnistämiseen ja kantanut vastuuta. Hän on ohjannut prosesseja, joilla on luotu tiimiyrityksen yhteisiä toimintatapoja, arvot, visio ja missio. Hän on hankkinut tarkoituksenmukaista tietoa luotettavista lähteistä ja jakanut sitä oppimistilanteissa.
Opiskelija on osoittanut hallitsevansa dialogitaidot ja että hän pystyy dialogin periaatteita noudattaen ajattelemaan yhdessä. Hän on osallistunut seminaareihin, soluihin ja erilaisiin oppimistilanteisiin sekä lukenut kirjallisuutta ym. materiaaleja tarkoituksenmukaisesti, ja laatimiensa esseiden avulla jakanut tiimiin ja tiimiyritykseen sitä hyödyttävää osaamista.
Esseet osoittavat asian hallintaa. Relevantteja lähteitä on hyödynnetty monipuolisesti, Tekstissä on perustellusti sovellutuksia omaan toimintaan lähteiden synnyttämien ideoiden pohjalta. Kieli on huoliteltua. Esseet edistävät tiimiyrityksen oppimista.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty
Opiskelija osallistuu satunnaisesti tiimiyrityksen käynnistyksen vaiheisiin. Opiskelija ei tuo tiimiyritykseen juurikaan uutta tietoa: pajoihin osallistuminen ei ole aktiivista tai esseissä ole tiimille arvokasta sisältöä. Hänellä on vaikeuksia itsearvioinnissa ja vertaispalautteen hyödyntämisessä. Hän ei toimi tiimin arvojen mukaisesti. Hän ei ole tiimiyrityksen jäsen.
Hyväksytty
Opiskelija on antanut aktiivisen panoksensa tiimiyrityksen käynnistämiseen ja kantanut vastuuta. Hän on osallistunut prosesseihin, joilla on luotu tiimiyrityksen yhteisiä toimintatapoja, arvot, visio ja missio. Hän on hankkinut tarkoituksenmukaista tietoa luotettavista lähteistä ja jakanut sitä oppimistilanteissa.
Opiskelija on osoittanut hallitsevansa dialogitaidot ja että hän pystyy dialogin periaatteita noudattaen ajattelemaan yhdessä. Hän on osallistunut seminaareihin, soluihin ja erilaisiin oppimistilanteisiin sekä lukenut kirjallisuutta ym. materiaaleja tarkoituksenmukaisesti, ja laatimiensa esseiden avulla jakanut tiimiin ja tiimiyritykseen sitä hyödyttävää osaamista.
Esseet osoittavat asian hallintaa. Relevantteja lähteitä on hyödynnetty monipuolisesti. Tekstissä on perustellusti sovellutuksia omaan toimintaan lähteiden synnyttämien ideoiden pohjalta. Kieli on huoliteltua. Esseet edistävät tiimiyrityksen oppimista.
Ilmoittautumisaika
08.06.2021 - 30.08.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 16.12.2022
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Entrepreneurship and Team Leadership (Proakatemia)
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
15 - 26
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Entrepreneurship and Team Leadership
Opettaja
- Cristian Burr Raty
- Hanna Saraketo
Vastuuhenkilö
Hanna Saraketo
Ryhmät
-
22INFEntrepreneurship and Team Leadership, Influencers Academy 2022
Tavoitteet (OJ)
Student will be able to:
• search for information from literature and professional network in order to start an enterprise.
• form a team and understand the requirements of forming a team.
• work as a team member and develop team by personal attendance.
• create a team organization, which starts the business.
• know how to lead a team enterprise according to shared vision.
Sisältö (OJ)
Why start a team enterprise?
How do we establish a team enterprise?
What kind of skills are needed when starting a business?
How do we learn in a team?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Passed
Student is able to search and use the information in order to start a team enterprise. Student understands the requirements of being a team member. Student is capable of forming a team enterprise and develops the team enterprise by personal input and attendance according to a shared vision.
Failed
Student is not able to search for information in order to start an enterprise. Student is not capable of forming a team or does not understand the requirements of being a team member. Student is not able to develop the team by personal contribution and attendance.
Aika ja paikka
Proakatemialla syyslukukaudella pajakalenterin mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Myyntipäivät tai vastaava tapahtuma toimii näyttönä; poissaoloista aiheutuvat korvaamiset sovitaan tapauskohtaisesti tiimissä valmentajan kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija tekee työajanseurantaa yhdessä sovitulla tavalla. Työn määrää ja laatua seurataan yhdessä, ja palautekeskusteluja käydään sekä tiimin että valmentajan kanssa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu käytännön töistä tiimiyrityksen käynnistämiseksi, teoriatietoa ja dialogitaitoja kehittävistä pajatunneista, seminaareista, kirjallisuudesta ym. esseiksi jalostuneesta tiedosta sekä tiimiyrityksen ja yhteisön kulttuurin rakentamiseen osallistumisesta.
Oppimateriaalit
Kirjallisuusvinkkejä jaetaan opintojakson aikana, kehityskeskusteluissa ym. Niiden avulla opiskelija laatii lukusuunnitelman. Kirjallisuuden perusteella opiskelija kirjoittaa 15 esseepisteen verran esseitä, joista on erillinen ohjeistus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijalta edellytetään minimissään
120 h pajatunteja
290 h muita oppimistehtäviä (yrityksen perustaminen, seminaarit, solut, kehityskeskustelut, näytöt…)
15 esseepistettä eli 150 h verran kirjallisuusesseitä
Sisällön jaksotus
Tiimin pajasuunnitelman mukaisesti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarvittaessa sovittavissa oman Proakatemian valmentajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Teoria kytketään oman tiimiyrityksen käytäntöön.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suorittaminen edellyttää, että opiskelijalla on tiimi, joka perustaa yrityksen.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osallistuu satunnaisesti tiimiyrityksen käynnistyksen vaiheisiin. Opiskelija ei tuo tiimiyritykseen juurikaan uutta tietoa: pajoihin osallistuminen ei ole aktiivista tai esseissä ole tiimille arvokasta sisältöä. Hänellä on vaikeuksia itsearvioinnissa ja vertaispalautteen hyödyntämisessä. Hän ei toimi tiimin arvojen mukaisesti.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut tiimiyrityksen käynnistämiseen. Hän on ollut mukana luomassa toimintatapoja, arvoja, visiota ja missiota. Hän on hankkinut tietoa ja jakanut sitä satunnaisesti pajoissa. Esseet ovat kirjoitettuna, mutta oikeakielisyydessä, lähteiden käytössä tai teorian ja käytännön sujuvassa yhdistämisessä on puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tiimiyrityksen käynnistämiseen. Hän on osallistunut toimintatapojen, arvojen, vision ja mission luomiseen ja osoittanut sisäistäneensä ne. Hän on hankkinut relevanttia tietoa ja jakanut sitä oppimistilanteissa. Hän hallitsee dialogin periaatteet. Esseet osoittavat asian hallintaa ja edistävät tiimiyrityksen oppimista, mutta toisinaan oikeakielisyydessä, lähteiden käytössä tai teorian ja käytännön sujuvassa yhdistämisessä on puutteita.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on antanut aktiivisen panoksensa tiimiyrityksen käynnistämiseen ja kantanut vastuuta. Hän on ohjannut prosesseja, joilla on luotu tiimiyrityksen yhteisiä toimintatapoja, arvot, visio ja missio. Hän on hankkinut tarkoituksenmukaista tietoa luotettavista lähteistä ja jakanut sitä oppimistilanteissa.
Opiskelija on osoittanut hallitsevansa dialogitaidot ja että hän pystyy dialogin periaatteita noudattaen ajattelemaan yhdessä. Hän on osallistunut seminaareihin, soluihin ja erilaisiin oppimistilanteisiin sekä lukenut kirjallisuutta ym. materiaaleja tarkoituksenmukaisesti, ja laatimiensa esseiden avulla jakanut tiimiin ja tiimiyritykseen sitä hyödyttävää osaamista.
Esseet osoittavat asian hallintaa. Relevantteja lähteitä on hyödynnetty monipuolisesti, Tekstissä on perustellusti sovellutuksia omaan toimintaan lähteiden synnyttämien ideoiden pohjalta. Kieli on huoliteltua. Esseet edistävät tiimiyrityksen oppimista.
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 05.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Entrepreneurship and Team Leadership (Proakatemia)
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Entrepreneurship and Team Leadership
Opettaja
- Kirjasto,informaatikko Virtuaalihenkilö
- Annikka Lepola
Vastuuhenkilö
Annikka Lepola
Ryhmät
-
21ENTREEntrepreneurship and Team Leadership, syksy 2021
Tavoitteet (OJ)
Student will be able to:
• search for information from literature and professional network in order to start an enterprise.
• form a team and understand the requirements of forming a team.
• work as a team member and develop team by personal attendance.
• create a team organization, which starts the business.
• know how to lead a team enterprise according to shared vision.
Sisältö (OJ)
Why start a team enterprise?
How do we establish a team enterprise?
What kind of skills are needed when starting a business?
How do we learn in a team?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Passed
Student is able to search and use the information in order to start a team enterprise. Student understands the requirements of being a team member. Student is capable of forming a team enterprise and develops the team enterprise by personal input and attendance according to a shared vision.
Failed
Student is not able to search for information in order to start an enterprise. Student is not capable of forming a team or does not understand the requirements of being a team member. Student is not able to develop the team by personal contribution and attendance.
Aika ja paikka
Katso Pakista/lukkarikoneesta ja seuraa viestintää Proakatemian ja tiimin kanavilla. Pajat ovat pääsääntöisesti kaksi kertaa viikossa, neljä tuntia kerrallaan, Proakatemialla tai muussa, tiimin järjestämässä paikassa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Perinteistä tenttiä ei ole. Osaaminen näytetään muin tavoin, esimerkiksi suorittamalla toimeksiantoja Proakatemian tapahtumissa kuten Tiimidiilissä, myyntipäivillä, 24H:ssa tms. Valmentaja kertoo tarkemmin ja sopii käytännöistä tiimin kanssa sen tarpeiden mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen pajatyöskentelyyn, dialogi, reflektio. Itse-, vertais- ja valmentaja-arvio asetettuihin tavoitteisiin peilaten.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Proakateamialla ei juurikaan ole perinteisiä luentoja tai tenttejä. Oppimistapoja ja -tilanteita ovat esimerkiksi pajat (alustukset, dialogi, työpajatyöskentely, itsenäinen opiskelu), kirjallisuus, kirjoittaminen ja julkaiseminen, asiantuntijaluennot ja muu tiedonhankinta, projektityöskentely, seminaarit, solut ja yhteiset tapahtumat. Oppiminen kytkeytyy liiketoimintaprojekteihin. Tiimiyrittäjät vastaavat pajojen sisällöistä valmentajan kanssa.
Oppimateriaalit
Kirjallisuusvinkkejä saa mm. valmentajilta, opettajilta ja toisilta tiimiyrittäjiltä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lukukauden aikana tiimi järjestää pajoja 132 h:n verran, ja jokaisen tiimiyrittäjän on osallistuttava 120 h. Esteen tai oppimisen vuoksi on mahdollista korvata ristipölyttämällä.
Pajoihin osallistuminen edellyttää lisäksi
- pajan valmistelua
- pajaan valmistautumista (mahdolliset ennakkotehtävät)
- reflektointia.
Pajat ovat pääsääntöisesti 2 x 4 h / viikko. Lisäksi opintojakson suorittamiseen kuuluu 40 h muuta tiimin kanssa tehtävää työtä, mikä kirjataan tiimin sisäiseen HOPSiin (ns. tiimiopinnot).
Sisällön jaksotus
Tiimiyrityksen senhetkisen oppimistarpeen mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Pääsääntöisesti tiimiyrittäjä osallistuu oman tiiminsä pajoihin, mutta esteen tai oppimisen vuoksi on mahdollista ns. ristipölyttää toisen Proakatemian tiimin, toisen tiimiakatemian tai vastaavia treenejä käyttävien tiimioppimista toteuttavien organisaatioiden pajoissa.
Kun tiimiyrittäjä on kansainvälisessä vaihdossa, sen aikana olleet pajatunnit korvautuvat vaihdossa suoritetuilla opintojaksoilla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Pajojen sisältö liittyy tiimiyrityksen toimintaan.
Kansainvälisyys
Liiketoiminnan kasvaessa ja/tai kansainvälisen projektin myötä myös kv-liiketoimintaan liittyvät sisällöt tulevat mukaan pajatyöskentelyyn.
Lisätietoja opiskelijoille
Proakatemian opintojaksot on integroitu tiimiyrityksen toimintaan. Yksittäisten opintojaksojen suorittaminen opetussuunnitelmasta ei ole mahdollista ilman erityisjärjestelyjä.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty
Opiskelija on osallistunut pajoihin ja työskennellyt tiiminsä kanssa aktiivisesti, rikastuttavasti ja vähintään vaaditun tuntimäärän verran (120 + 40 h). Hän osoittaa hallitsevansa käsitellyt sisällöt niin, että pystyy toteuttamaan niitä käytännössä tiimiyrityksessään. Hänen dialogitaitonsa ovat kehittynyeet. Hän osaa toimia tiimin arvojen mukaisesti ja noudattaa yhdessä sovittuja toimintatapoja.
Hylätty
Opiskelija ei ole osallistunut pajoihin tai tiimityöskentelyyn vaadittavaa minimimäärää (120 + 40 h). Hän ei osoita hallitsevansa aihealueen sisältöjä niin, että pystyisi viemään niitä käytäntöön tiimiyrityksessään. Hän ei toimi tiimiyrityksen arvojen mukaisesti tai noudata sopimuksia.