Siirry suoraan sisältöön

Food is Art and ExperienceLaajuus (5 op)

Tunnus: 8T00GK84

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Taide, kulttuuri ja gastronomia voidaan yhdistää kokonaisvaltaiseksi elämykseksi ja palveluiksi, jotka ovat merkityksellisiä kokemuksia asiakkaille.

Opiskelija:
- osaa yhdistää taidetta, kulttuuria ja ruokaa elämykselliseksi palvelukokemukseksi
- soveltaa ja modernisoi klassista gastronomiaa
- ymmärtää tunteiden ja identiteetin yhteyden ruokaan ja juomaan, ja osaa hyödyntää sitä merkityksellisten elämysten tuottamisessa asiakkaalle
- osaa hyödyntää tarinoita ja visuaalisuusgastronomiaa markkinointiviestinnässä

Sisältö

MITÄ ruokakulttuuri on ja mitä lisäarvoa taide tuo siihen?
MIKSI ruoan, juoman ja palvelun ympärille tarvitaan tarinoita ja elämyksiä?
MITEN ruokaa, taidetta ja kulttuuria voi yhdistää moniaistiseksi nautinnoksi asiakkaalle?
MITEN ruokataidetta ja elämyksiä voi rikastuttaa valokuvan, äänimaiseman ja tarinan keinoin?
MITEN kestävät ruokavalinnat tukevat merkityksellisuuden kokemusta?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa ruokaan, kulttuuriin ja taiteeseen liittyviä käsitteitä ja yhtymäkohtia. Opiskelija tunnistaa tarinat ja elämykset.
Opiskelija osallistuu viestinnän sekä tarinallistettujen elämyksellisellisten kokemusten tuottamisessa asiakkaalle.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi toimintaansa omasta näkökulmastaan ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija jäsentää ruokaan, kulttuuriin ja taiteisiin liittyviä asioita ja osaa yhdistää niitä kokonaisuudeksi.
Opiskelija tarinallistaa tuotteita ja palveluja sekä soveltaa tarinoita, visuaalisuutta ja elämyksiä käytäntöön. Opiskelija myös jälkimarkkinoi tuotteita ja palveluja. Hän tuottaa laadukasta sisältöä eri kanaviin alan arvostuksen ja kestävän ruokajärjestelmän edistämiseksi.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää ruoan ja taiteen osaksi kulttuuria.
Opiskelija soveltaa luovasti erilaisia tarinoita ja elämyksiä tuote- ja palvelukokonaisuuksissa, liiketoiminnan kehittämisessä ja kestävien valintojen tarjoilemiseksi asiakkaalle kiinnostavasti ja helposti.
Opiskelija ymmärtää visuaalisuusgastronomian, valokuvan ja tarinan merkityksen vaikuttamiskeinona, markkinointiviestinnässä ja alan arvostuksen nostamisessa eri verkostoissa. Hän ideoi ja tuottaa laadukasta ja innovatiivista sisältöä eri kanaviin kestävän ruokajärjestelmän edistämiseksi.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa, tiimin ja sidosryhmien vuorovaikutusta.