Siirry suoraan sisältöön

Johtajuus verkostoissaLaajuus (5 op)

Tunnus: 8T00FV91

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija: 
− ymmärtää ja osaa perustella henkilöstön osaamisen kehittämisen merkityksen
− tunnistaa ja soveltaa johtamisen mittausmenetelmiä ja mittaamisen problematiikkaa
− osaa tulkita tilinpäätöstä, tunnuslukuja, tuloslaskelmaa ja tasetta
− osaa hyödyntää verkostoja liiketoiminnan kehittämisessä
− osaa huomioida moninaisuuden niin tiimin kuin työyhteisön johtamisen näkökulmasta ja edistää suvaitsevaisuutta monialaisesti ja yli kulttuurirajojen
− osaa rakentaa ja ylläpitää työyhteisön psykologista turvallisuutta.
− osaa soveltaa johtamisosaamistaan ja hyödyntää vahvuuksiaan tiimityöskentelyssä ja projekteissa

Sisältö

MITÄ on monialainen johtaminen?
MIKSI tarvitaan erilaisia johtamismenetelmiä?
MITEN johtamisessa huomioidaan erilaiset kulttuuritaustat, eettisyys ja motivoinnin eri menetelmät unohtamatta henkilöstön kehittämisen merkitystä ja onnistumisen mittaamista?
MITEN kehityn vastuullisena ja eettisenä johtajana?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä joitakin tiimidynamiikan kannalta merkittäviä vuorovaikutustaitoja ja tuntee erilaisia menettelytapoja. Hän osaa perustella joidenkin erilaisten kulttuurien huomioon ottamisen johtamisen näkökulmasta.

Opiskelija tunnistaa ja nimeää johtamisen mittaamisen, tilinpäätöksen, tunnuslukujen, tuloslaskelman ja taseen peruskäsitteistön.
Hän tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja ja osaa kuvata oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija nimeää ja kuvailee erilaisia kulttuurisidonnaisia johtamistyylejä ja tiimidynamiikan perusteita, ja kykenee esittelemään ne perustellusti.
Opiskelija osaa tulkita johtamisen mittareita, tilinpäätöstä, tunnuslukuja, tuloslaskelmaa ja tasetta.

Opiskelija osaa tarkoituksenmukaisesti soveltaa palveluliiketoiminnan johtamisen tietoperustaa ja käytäntöjä. Hän kykenee kansainväliseen viestintään.

Opiskelija ymmärtää muuttuvan työelämän kompleksisuuden. Hän huomioi tasa‐arvon ja yhdenvertaisuuden, moninaisuuden ja erilaiset kulttuurit.

Hän osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia. Opiskelija pyrkii hyödyntämään verkostoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija määrittelee useita erilaisia kulttuurisidonnaisia johtamistyylejä, analysoi tiimidynamiikan perusteita, sekä omaa valmiudet soveltaa niitä omassa toiminnassaan.
Opiskelija osaa tulkita johtamisen mittareita, tilinpäätöstä, tunnuslukuja, tuloslaskelmaa ja tasetta.

Opiskelija osaa hankkia, kriittisesti arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa palveluliiketoiminnan johtamisen tietoperustaa ja käytäntöjä. Hän kykenee kansainväliseen viestintään.

Opiskelija ymmärtää muuttuvan työelämän kompleksisuuden. Hän ottaa toiset huomioon ja edistää tasa‐arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta. Hän ymmärtää moninaisuutta ja erilaisia kulttuureja, ja osaa huomioida niitä toiminnassaan.

Opiskelija ymmärtää toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset ja osaa toimia myös niitä ennakoiden. Opiskelija kykenee eettisiin arvoihin perustuvaan vaikuttamiseen ja toimii verkostoissa.

Ilmoittautumisaika

03.06.2024 - 18.08.2024

Ajoitus

28.08.2024 - 11.10.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

35 - 45

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mika Kylänen
  • Sami Salonen
Vastuuhenkilö

Jaana Sahlsten

Ryhmät
  • 22RESTO
    Palveluliiketoiminta 2022, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija: 
− ymmärtää ja osaa perustella henkilöstön osaamisen kehittämisen merkityksen
− tunnistaa ja soveltaa johtamisen mittausmenetelmiä ja mittaamisen problematiikkaa
− osaa tulkita tilinpäätöstä, tunnuslukuja, tuloslaskelmaa ja tasetta
− osaa hyödyntää verkostoja liiketoiminnan kehittämisessä
− osaa huomioida moninaisuuden niin tiimin kuin työyhteisön johtamisen näkökulmasta ja edistää suvaitsevaisuutta monialaisesti ja yli kulttuurirajojen
− osaa rakentaa ja ylläpitää työyhteisön psykologista turvallisuutta.
− osaa soveltaa johtamisosaamistaan ja hyödyntää vahvuuksiaan tiimityöskentelyssä ja projekteissa

Sisältö (OJ)

MITÄ on monialainen johtaminen?
MIKSI tarvitaan erilaisia johtamismenetelmiä?
MITEN johtamisessa huomioidaan erilaiset kulttuuritaustat, eettisyys ja motivoinnin eri menetelmät unohtamatta henkilöstön kehittämisen merkitystä ja onnistumisen mittaamista?
MITEN kehityn vastuullisena ja eettisenä johtajana?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä joitakin tiimidynamiikan kannalta merkittäviä vuorovaikutustaitoja ja tuntee erilaisia menettelytapoja. Hän osaa perustella joidenkin erilaisten kulttuurien huomioon ottamisen johtamisen näkökulmasta.

Opiskelija tunnistaa ja nimeää johtamisen mittaamisen, tilinpäätöksen, tunnuslukujen, tuloslaskelman ja taseen peruskäsitteistön.
Hän tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja ja osaa kuvata oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija nimeää ja kuvailee erilaisia kulttuurisidonnaisia johtamistyylejä ja tiimidynamiikan perusteita, ja kykenee esittelemään ne perustellusti.
Opiskelija osaa tulkita johtamisen mittareita, tilinpäätöstä, tunnuslukuja, tuloslaskelmaa ja tasetta.

Opiskelija osaa tarkoituksenmukaisesti soveltaa palveluliiketoiminnan johtamisen tietoperustaa ja käytäntöjä. Hän kykenee kansainväliseen viestintään.

Opiskelija ymmärtää muuttuvan työelämän kompleksisuuden. Hän huomioi tasa‐arvon ja yhdenvertaisuuden, moninaisuuden ja erilaiset kulttuurit.

Hän osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia. Opiskelija pyrkii hyödyntämään verkostoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija määrittelee useita erilaisia kulttuurisidonnaisia johtamistyylejä, analysoi tiimidynamiikan perusteita, sekä omaa valmiudet soveltaa niitä omassa toiminnassaan.
Opiskelija osaa tulkita johtamisen mittareita, tilinpäätöstä, tunnuslukuja, tuloslaskelmaa ja tasetta.

Opiskelija osaa hankkia, kriittisesti arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa palveluliiketoiminnan johtamisen tietoperustaa ja käytäntöjä. Hän kykenee kansainväliseen viestintään.

Opiskelija ymmärtää muuttuvan työelämän kompleksisuuden. Hän ottaa toiset huomioon ja edistää tasa‐arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta. Hän ymmärtää moninaisuutta ja erilaisia kulttuureja, ja osaa huomioida niitä toiminnassaan.

Opiskelija ymmärtää toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset ja osaa toimia myös niitä ennakoiden. Opiskelija kykenee eettisiin arvoihin perustuvaan vaikuttamiseen ja toimii verkostoissa.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan 28.8.-11.10.2024 välisenä aikana TAMKin pääkampuksella lähiopetuksena keskiviikkoisin klo 11.30-14. Luokkatilana on tämänhetkisillä tiedoilla B5-20. Yhteiskertoina ovat siis ke 28.8., 4.9., 11.9., 18.9. (paneeli yrittäjä- ja työelämävierailla johtamisesta verkostoissa), 25.9. (Nordic Business Forum -striimin seuraaminen yhdessä, mahdollisesti klo 15 asti, mikäli tilaratkaisu järjestyy kampukselta), 2.10. (päätöksentekosimulaatioharjoitus TAU:n Taitokeskuksella Kaupin kampuksella) ja 9.10.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinnissa hyödynnetään opettajan arviointia, itsearviointia ja vertaisarviointia. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota TAMKin arviointikäytänteiden mukaisesti tietämiseen, tekemiseen ja olemiseen. Tehtävissä arvioinnin painoarvo mukailee kuormittavuutta (ks. ed.):
Tehtävien kuormitus ja painoarvo arvioinnissa jakautuu näin:
1. Verkostoitumisen taito, sis. mm. itsenäisenä tehtävänä oman verkoston mallinnus ja pohtiva essee 30% = 40 h
2. Verkostoissa oppiminen; sis. mm. työparina verkostojohtamisen työkalupakkitehtävä sekä Nordic Business Forum -ohjelman seuraaminen 25.9. ja itsenäinen reflektointipäiväkirja 50% = 70 h
3. Kehittävä työote johtamisessa verkostoissa, sis. mm. aktiivinen osallistuminen tunneille ja tunneilla sekä itsenäinen valmistautuminen paneelin seuraamiseen 20% = 25 h

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tämä on Palvelujen johtamisen kolmas opintojakso. Se haastaa opiskelijaa johtajuuteen verkostoissa kolmesta näkökulmasta. Opiskelija paitsi luo, rakentaa ja kehittää verkostojaan myös oppii verkostoissa sekä kehittää taitojaan ottaa johtajuutta niissä. Opintojaksolla otetaan haltuun lisää johtamisen työkaluja ja näkökulmia, punnitaan verkostojen roolia ja vahvistetaan omaa kehittävää työotetta.
Opetusmenetelmät vaihtelevat vuorovaikutteisista inspiraatioluennoista toiminnallisiin harjoituksiin. Osa tehtävistä tehdään itsenäisesti, osa yhdessä ja osa työparin kanssa. Lisäksi tehtävistä keskustellaan pienryhmissä. Opiskelija hyödyntää itsenäistä tiedonhakua, ammatillisia keskusteluja ja reflektointia. Opintojakso kehittää opiskelijaa ajattelijana.

Oppimateriaalit

Esimerkkejä avainkirjallisuudesta:
Lindsberg, L. 2024. Verkostoitumisen taito. (HUOM.! Tätä kirjaa hyödynnetään kurssin tehtävissä)
Järvensivu, T. 2019. Verkostojen johtaminen: opi ja etene yhdessä
Muut opettajan osoittamat ja vinkkaamat sekä Moodleen nostamat tutkimukset, raportit ja artikkelit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, ja sen kokonaiskuormittavuus opiskelijan ajankäyttönä on 135 h. Lähiopetuspäivänä on keskiviikko klo 11.30-14, eli 2,5 h/kerta x 7 kertaa = kuormittavuuden näkökulmasta (uuden opittavan asian kuormittavuus huomioiden) on n. 30-35 h. Seuraamme opiskelijan läsnäoloa tunneilla, ja se muodostaa 15% kokonaisarvosanasta.
Tehtävissä kuormittavuus mukailee arvioinnin jakautumista painoarvoina (ks. ed.):
Tehtävien kuormitus ja painoarvo arvioinnissa jakautuu näin:
1. Verkostoitumisen taito, sis. mm. itsenäisenä tehtävänä oman verkoston mallinnus ja pohtiva essee 30% = 40 h opiskelijan työtä jakautuen elo-syyskuulle
2. Verkostoissa oppiminen; sis. mm. työparina verkostojohtamisen työkalupakkitehtävä sekä Nordic Business Forum -ohjelman seuraaminen 25.9. ja itsenäinen reflektointipäiväkirja 50% = 70 h jakautuen syys-lokakuulle
3. Kehittävä työote johtamisessa verkostoissa, sis. mm. aktiivinen osallistuminen tunneille ja tunneilla sekä itsenäinen valmistautuminen 18.9. paneelin seuraamiseen 20% = 25 h jakautuen opintojakson koko ajalle elo-lokakuu

Sisällön jaksotus

Palvelujen johtamisen kolmas opintojakso haastaa opiskelijaa johtajuuteen verkostoissa kolmesta näkökulmasta.
1. Verkostoitumisen taito - Opiskelija luo, rakentaa ja kehittää verkostojaan
- elo-syyskuu itsenäinen tehtävä
- elo-syyskuussa inspiroivat vuorovaikutteiset luennot ja toiminnalliset harjoitukset
2. Verkostoissa oppiminen - Opiskelija oppii verkostoissa
- syys-lokakuussa työkalupakkitehtävä työparin kanssa
- syyskuussa Nordic Business Forum -tehtävä
- syys-lokakuussa inspiroivat vuorovaikutteiset luennot ja toiminnalliset harjoitukset
3. Kehittävä työote johtamisessa verkostoissa - Opiskelija kehittää taitojaan ottaa johtajuutta verkostoissa
- syyskuussa 18.9. paneeli opettajien moderoimana yrittäjä- ja työelämäedustajilla
- elo-lokakuussa inspiroivat vuorovaikutteiset luennot ja toiminnalliset harjoitukset

Yhteiskertoina ovat siis ke 28.8., 4.9., 11.9., 18.9. (paneeli yrittäjä- ja työelämävierailla johtamisesta verkostoissa), 25.9. (Nordic Business Forum -striimin seuraaminen yhdessä, mahdollisesti klo 15 asti, mikäli tilaratkaisu järjestyy kampukselta), 2.10. (päätöksentekosimulaatioharjoitus TAU:n Taitokeskuksella Kaupin kampuksella) ja 9.10. Aikataulu tarkentuu vielä, ja se esitellään opintojakson aloituskerralla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja. AHOT-menettely on käytössä tarvittaessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään nykyisiä ja tulevia verkostoja, aitoja työelämäkontakteja ja esimerkkejä meiltä ja muualta mm. verkostojen ja verkostoissa johtamiseen liittyen. Esimerkkejä on tarkoitus ottaa eri aloilta, kuten matkailu, ravintola ja tapahtuma verkostona, arvoketjuna ja jakelukanavana, mutta myös työyhteisöinä ja tiimeinä. Opintojaksolla on tarkoitus hyödyntää Nordic Business Forum -tapahtuman ohjelmasisältöjä 25.-26.9. ja matkailu-, ravitsemis- ja tapahtuma-alan yritysverkostoja Pirkanmaalla.

Kansainvälisyys

Esimerkit voivat olla kansainvälisiä, samoin osa oppimateriaalista voi olla englanninkielistä. Nordic Business Forum -yhteistyö edustaa kansainvälistä yhteyttä.