Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan tiedonhallinnan osaaminenLaajuus (2 op)

Tunnus: TK00FQ44

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskeltuaan sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaa, oppija on monialaisesta roolistaan käsin asiantuntija ja osaa
- nimetä ja selittää sähköisten järjestelmien yhteen toimivuuden perusteet
- kuvailla ja tunnistaa tiedon liikkuminen sähköisissä tietojärjestelmissä
- kuvailla ja selittää sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen kirjaaminen periaatteet ja
menetelmät
- toimia sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaan liittyvien lainsäädännön
erityspiirteiden mukaisesti
- arvioida tietolähteitä luotettavin menetelmin
- nimetä tiedonhallinnan ohjauksen ja yhteistyön erityisperusteet ja menetelmät
- soveltaa tietosuojan ja tietoturvan erityispiirteitä sosiaali- ja terveydenhuollon
tiedonhallintaan

Sisältö

Opintojaksossa käsitellään tiedon keräämistä, organisointia ja tallentamista siten, että tieto saadaan tarkoituksenmukaisesti ja hallitusti käyttöön. Tiedonhallinnassa pohditaan tiedon omistajuutta ja tiedon käytön vastuita. Tiedon saatavuus ja luovuttaminen kuuluvat tiedonhallintaan, samoin kysymykset tietoturvasta ja tietosuojasta. Sähköisten tiedonhallintapalvelujen kehittämisen tavoitteena on mahdollistaa asiakas- ja potilastietojen tehokas hallinta, tietojen ajantasainen saatavuus, yhteiskäyttö sekä sähköinen arkistointi. Ammattilaisen pitää osata varmistaa, että tieto on saatavilla eri palveluympäristöissä.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.05.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.12.2022

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Erikoistumiskoulutus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Monialainen osaaminen sosiaali- ja terveysalan digitalisaation kehittämisessä -erikoistumiskoulutus
Opettaja
  • Sanna Keskikuru
  • Minna Tiainen
Ryhmät
  • 22ESDIGI2
    Monialainen osaaminen sosiaali- ja terveysalan digitalisaation kehittämisessä erikoistumiskoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskeltuaan sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaa, oppija on monialaisesta roolistaan käsin asiantuntija ja osaa
- nimetä ja selittää sähköisten järjestelmien yhteen toimivuuden perusteet
- kuvailla ja tunnistaa tiedon liikkuminen sähköisissä tietojärjestelmissä
- kuvailla ja selittää sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen kirjaaminen periaatteet ja
menetelmät
- toimia sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaan liittyvien lainsäädännön
erityspiirteiden mukaisesti
- arvioida tietolähteitä luotettavin menetelmin
- nimetä tiedonhallinnan ohjauksen ja yhteistyön erityisperusteet ja menetelmät
- soveltaa tietosuojan ja tietoturvan erityispiirteitä sosiaali- ja terveydenhuollon
tiedonhallintaan

Sisältö (OJ)

Opintojaksossa käsitellään tiedon keräämistä, organisointia ja tallentamista siten, että tieto saadaan tarkoituksenmukaisesti ja hallitusti käyttöön. Tiedonhallinnassa pohditaan tiedon omistajuutta ja tiedon käytön vastuita. Tiedon saatavuus ja luovuttaminen kuuluvat tiedonhallintaan, samoin kysymykset tietoturvasta ja tietosuojasta. Sähköisten tiedonhallintapalvelujen kehittämisen tavoitteena on mahdollistaa asiakas- ja potilastietojen tehokas hallinta, tietojen ajantasainen saatavuus, yhteiskäyttö sekä sähköinen arkistointi. Ammattilaisen pitää osata varmistaa, että tieto on saatavilla eri palveluympäristöissä.

Arviointiasteikko

0-5