Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännötLaajuus (5 op)
Tunnus: TK00FE98
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Erikoistuja
1. Osaa arvioida yhdessä asiakkaan kanssa palvelujen ja tuen tarpeet kokonaisvaltaisesti, huomioiden asiakkaan hyvinvoinnin ja terveyden, elinolosuhteet, elämänkulun, toiminta- ja työkyvyn sekä voimavarat ja niiden pohjalta suunnitella asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita
2. Osaa toteuttaa, koordinoida, dokumentoida ja arvioida asiakas- ja palveluohjausprosessin
3. Hallitsee asiakas- ja palveluohjauksen käytäntöjä ja menetelmiä asiakastyön muuttuvissa tilanteissa
4. Osaa vahvistaa asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä osallisuutta asiakas- ja palveluohjausprosessissa
Sisältö
- Asiakas- ja palveluohjausprosessi ja sen eri vaiheet
- Palvelutarpeen arviointi ja asiakastyössä käytettävät suunnitelmat
- Asiakasosallisuus
- Lähiverkoston kartoittaminen
- Palveluohjauksessa käytettävät keskeiset menetelmät
- Asiakaslähtöinen työote
- Ennaltaehkäisevä työ ja varhainen tuki
- Voimavaralähtöinen työskentely
- Osallisuuden vahvistamisen menetelmät
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Tuntee asiakkaan palvelujen ja tuen tarpeiden kokonaisvaltaisen arvioinnin työkäytäntöjä ja käyttää niitä asiakaslähtöisesti. Näyttää kykenevänsä suunnittelemaan asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita. Tuntee asiakas- ja palveluohjausprosessin ja osoittaa toteuttavansa prosessin asiakaslähtöisesti. Käyttää soveltaen asiakas- ja palveluohjauksen työkäytäntöjä ja -menetelmiä. Ymmärtää asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä merkityksen asiakas- ja palveluohjausprosessissa ja osoittaa vahvistavansa heidän osallisuuttaan prosessissa.
Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 20.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Erikoistumiskoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Maija Koivunen
- Jussi Kemmo
Vastuuhenkilö
Maija Koivunen
Ryhmät
-
23EASPA2Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
Tavoitteet (OJ)
Erikoistuja
1. Osaa arvioida yhdessä asiakkaan kanssa palvelujen ja tuen tarpeet kokonaisvaltaisesti, huomioiden asiakkaan hyvinvoinnin ja terveyden, elinolosuhteet, elämänkulun, toiminta- ja työkyvyn sekä voimavarat ja niiden pohjalta suunnitella asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita
2. Osaa toteuttaa, koordinoida, dokumentoida ja arvioida asiakas- ja palveluohjausprosessin
3. Hallitsee asiakas- ja palveluohjauksen käytäntöjä ja menetelmiä asiakastyön muuttuvissa tilanteissa
4. Osaa vahvistaa asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä osallisuutta asiakas- ja palveluohjausprosessissa
Sisältö (OJ)
- Asiakas- ja palveluohjausprosessi ja sen eri vaiheet
- Palvelutarpeen arviointi ja asiakastyössä käytettävät suunnitelmat
- Asiakasosallisuus
- Lähiverkoston kartoittaminen
- Palveluohjauksessa käytettävät keskeiset menetelmät
- Asiakaslähtöinen työote
- Ennaltaehkäisevä työ ja varhainen tuki
- Voimavaralähtöinen työskentely
- Osallisuuden vahvistamisen menetelmät
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty
Tuntee asiakkaan palvelujen ja tuen tarpeiden kokonaisvaltaisen arvioinnin työkäytäntöjä ja käyttää niitä asiakaslähtöisesti. Näyttää kykenevänsä suunnittelemaan asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita. Tuntee asiakas- ja palveluohjausprosessin ja osoittaa toteuttavansa prosessin asiakaslähtöisesti. Käyttää soveltaen asiakas- ja palveluohjauksen työkäytäntöjä ja -menetelmiä. Ymmärtää asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä merkityksen asiakas- ja palveluohjausprosessissa ja osoittaa vahvistavansa heidän osallisuuttaan prosessissa.
Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.
Arviointiasteikko
0-5