Osallistavat asiakastyön menetelmät ja käytännöt lastensuojelutyössäLaajuus (2 op)
Tunnus: TK00DV68
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
- Erikoistumiskoulutukseen osallistuva syventää osaamistaan voimaantumiseen ja valtaistumiseen sekä voimavaralähtöiseen ja ratkaisujen hakemiseen perustuvasta asiakastyöstä. Tarkastelussa painottuu muun muassa ilmaisujen osallisuus, osallistuminen ja osallistaminen merkityksen jäsentäminen asiakastyön käytännöissä. Osallistuja tutustuu kokemusasiantuntijatoimintaan. Lisäksi osallistuja syventää osaamistaan käsitteistä dialogi ja reflektio ja osaa soveltaa asiakastyössä dialogisia ja reflektiivisiä työkäytäntöjä.
- Erikoistumiskoulutuksen osallistuja tarkastelee ja täsmentää asettamiaan henkilökohtaisia osaamistavoitteita suoritettavan opintojakson osaamistavoitteiden pohjalta ja työstää kehittämistyönsä teemaa ja sisältöä. Erikoistumiskoulutuksen osallistuja jatkaa osaamisensa itsearviointia ja sen näkyväksi tekemistä opintojakson osatehtävissä.
Sisältö
Opintojakson osaamissisällöt
- Opintojaksolla jäsennetään ilmaisuja voimaantuminen ja valtaistuminen, voimavaralähtöisyys ja ratkaisulähtöisyys, osallisuus, osallistuminen ja osallistaminen sekä dialogi ja reflektio. Lisäksi analysoidaan, mitä mainitut lähtökohdat merkitsevät lasten-suojelun työmuodoissa, menetelmissä ja -käytännöissä. Opintojaksolla syvennetään osaamista kohtaamistaidoista sekä työntekijän ja asiakkaan/ asiakkaiden vastavuovuoroisuuteen perustuvasta työskentelystä (mm. kunnioitus, arvostus ja luottamus sekä yhteistoiminta lastensuojelun asiakastyössä).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- osaa määritellä kohtaamiseen ja osallisuuteen liittyvät keskeiset periaatteet
- osaa määritellä kokemusasiantuntijuuden keskeiset periaatteet ja käytänteet
- osaa määritellä omassa työssään olevat keskeiset kohtaamiseen ja osallisuuteen liittyvä seikat
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- osaa soveltaa kohtaamiseen ja osallisuuteen liittyviä periaatteita ja käytäntöjä asikastyössä
- osaa arvioida ja soveltaa kokemusasiantuntijatoiminnan roolia asiakastyössä ja -prosesseissa
- osaa soveltaa kohtaamiseen ja osallisuuteen liittyviä periaatteita ja käytänteitä oman työnsä näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa analysoida ja tarkastella kriittisesti kohtaamiseen ja osallisuuteen liittyviä tekijöitä eri tasoilla aina asiakasprosesseista rakenteisiin
- osaa analysoida kriittisesti kohtaamiseen ja osallisuuden liittyviä tekijöitä oman työnsä näkökulmasta