Siirry suoraan sisältöön

Asiakasprosessi lastensuojelutyössäLaajuus (5 op)

Tunnus: TK00DV67

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

- Osallistuja syventää osaamistaan lastensuojelun asiakasprosessin tilannearvion tekemisestä, palvelujen ja tuen tarpeiden jäsentämisestä asiakaslähtöisesti sekä asiakassuunnitelman laadinnasta siten, että lasten, nuorten, vanhempien/ perheen palvelujen ja tuen tarpeisiin vastataan oikea-aikaisesti ja riittävästi.
- Osallistuja kykenee koordinoimaan lastensuojelun asiakaskohtaisen työprosessin suunnittelua, toteutusta, arviointia ja dokumentointia monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyöverkostossa siten, että lasten, nuorten ja vanhempien ja heidän läheistensä osallisuus työskentelyssä toteutuu.
- Osallistuja osaa analysoida asiakastyöprosessin toteutusta laadun sekä työskentelyn tulosten ja vaikutusten näkökulmasta.
- Osallistuja tarkastelee ja täsmentää asettamiaan henkilökohtaisia osaamistavoitteita suoritettavan opintojakson osaamistavoitteiden pohjalta ja työstää kehittämistyönsä teemaa ja sisältöä.
- Osallistuja jatkaa osaamisensa itsearviointia ja sen näkyväksi tekemistä opintojakson osatehtävissä.

Sisältö

Opintojakson osaamissisällöt
- Opintojaksolla syvennetään osaamista lapsi- ja perhelähtöisestä lastensuojelutyöstä sekä lapsen, nuoren ja vanhempien/ perheen näkökulmasta työskentelyä raamittavasta lainsäädännöstä.
- Opintojaksolla perehdytään lapsen oikeuksiin ja asemaan sekä suojelun tarpeisiin.
- Opintojaksolla jäsennetään lastensuojelun asiakasprosessia lapsen, nuoren ja vanhempien/ perheen näkökulmasta, huomioiden asiakkaiden ja heidän läheistensä osallisuus niin tilannearvion tekemisessä kun asiakastyöprosessin suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja dokumentoinnissa.
- Opintojaksolla tarkastellaan mahdollisuuksia hyödyntää informaatioteknologiaa osallistavassa dokumentoinnissa.
- Asiakasprosessin tarkastelun yhteydessä hahmotetaan lastensuojelun monialaisen ja moniammatillisen yhteistyöverkoston toimintaa, erityisesti sosiaalihuollon ja lastensuojelutyön, koulutoiminen sekä mielenterveystyön ja psykiatrian rajapinnoilla.
- Lisäksi käydään läpi lastensuojelun asiakastyön laadun sekä tulosten ja vaikutusten arvioinnin osallistavia keinoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- osaa nimetä keskeiset asiakasprosessin arviointiin liittyvät periaatteet ja laatutekijät
- osaa kuvailla asiakaslähtöisen ja monitoimijaisen asiakasprosessin kannalta keskeisiä vaiheita ja huomioitavia toimintaperiaatteita
- osaa kuvailla laadukkaan asiakasprosessin tekijöitä oman työnsä kannalta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa määritellä ja soveltaa keskeisiä laadukkaan tuen tarpeen arvioimisen periaatteita ja menetelmiä asiakasprosessissa
- osaa selittää ja jäsentää monitoimijaisen yhteistyön roolia asiakasprosessin eri vaiheissa ja soveltaa sitä asiakaslähtöisyyttä edistävällä tavalla
- osaa jäsentää laadukkaan asiakasprosessin tekijöitä ja arvioida niiden merkitystä oman työn kannalta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa tarkastella ja analysoida laadukkaan arviointityön periaatteita ja toimintatapoja asiakasprosessin kaikissa vaiheissa
- osaa soveltaa ja analysoida asiakaslähtöisen ja monitoimijaisen asiakasprosessin eri vaiheita ja kokonaisuutta sekä tarkastella sitä kriittisellä otteella eri näkökulmista
- osaa analysoida asiakaslähtöisen ja monitoimijaisen asiakasprosessin käytänteitä ja periaatteita oman työnsä näkökulmasta ja esittää kehittämisen kohteita