Syöpää sairastavan lapsen ja nuoren sekä perheiden hoito ja ohjausLaajuus (3 op)
Tunnus: TK00FD29
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• osaa analysoida syöpäsairaan lapsen ja nuoren hoitotyöhön liittyviä erityspiirteitä
• osaa arvioida syöpää sairastavan lapsen, nuoren ja heidän perheidensä moniammatillisen tuen tarpeen
• toteuttaa näyttöön perustuvaa perhehoitotyötä ja ymmärtää sen merkityksen vakavasti sairaan lapsen,
nuoren ja perheen hoitotyössä
• hallitsee syöpää sairastavan lapsen ja nuoren kliinisen hoitotyön perusteet
• hallitsee hoidon keskeisen lääketieteellisen tietoperustan
• soveltaa hoitotyössä eri tieteenalojen tietoa osana hoitoprosessia
• tietää lapsuusiän syöpähoitojen myöhäisvaikutukset
Sisältö
• Syöpäsairaan lapsen ja nuoren hoitotyön erityispiirteitä
• Erilaiset menetelmät lapsen ja perheen hoitotyön tukemisessa (vertaistuki, psykososiaalinen tuki, erilaiset
luovat menetelmät)
• Syöpää sairastavan lapsen ja nuoren hoitopolku
• Näyttöön perustuva perhehoitotyö. Perhedynamiikka lapsen sairastuessa/sairastaessa, lapsen
sairastumisen vaikutukset perheeseen
• Lasten yleisimmät syövät ja niiden hoitomuodot
• Lapsuusiän syöpähoitojen myöhäisvaikutukset ja- seuranta
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tiedot
Opiskelija hallitsee syöpäpotilaan hoidon erityisosaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä ja arviointia. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida kriittisesti eri tietolähteistä sekä kansainvälistä että kansallista näyttöön perustuvaa tietoa. Hän osaa käyttää uutta tietoa ymmärtäen tieteellisen tiedon nopean kumuloitumisen ja ammattialan kehittymisen. Hän ymmärtää syöpäpotilaan hoidon eri ammatillisten tehtäväalueiden ja tieteenalojen kattavuuden ja rajat. Hän osaa arvioida kriittisesti monitieteistä tietoa oman ammatillisen tehtävä- ja vastuualueen näkökulmasta.
Taidot
Opiskelija osaa soveltaa syöpäpotilaan hoidon erityisosaamisessa vaadittavaa tietoa asiakaslähtöisesti. Hän kykenee hoitoon liittyvien monimutkaisten ongelmien päätöksentekoon yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda, kehittää ja hyödyntää moniammatillisia verkostoja. Hän ottaa vastuun syöpäpotilaan hoidosta ja sen kehittämisestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.
Yhteiset pätevyydet
Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennetysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa hoidon kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta syöpäpotilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti ja analyyttisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän ymmärtää tulevaisuuden haasteita, kuten muuttuvan palvelujärjestelmän, kansainvälistymisen ja monikulttuurisuuden.
HYLÄTTY
Tiedot
Opiskelija ei hallitse syöpäpotilaan hoidon erityisosaamista vastaavia tietoja.
Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoa ja/tai arvioida kriittisesti tiedon soveltuvuutta ja käyttöä syöpäpotilaan hoidossa.
Vähimmäisvaatimus (EQF 6) ei täyty.
Taidot
Opiskelija ei hallitse syöpäpotilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja.
Hänen kykynsä luoda, kehittää ja toimia moniammatillisissa verkostoissa ovat riittämättömät. Hänen edellytyksensä syöpäpotilaan hoidon kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät
Yhteiset pätevyydet
Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuunottokyky syöpäpotilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta on riittämätön. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea, erityisesti kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden osalta.