Haavahoidon kehittäminen työyhteisössäLaajuus (7 op)
Tunnus: TK00FZ17
Laajuus
7 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja johtaa työelämän kehittämisprojektin soveltamalla näyttöön perustuvan toiminnan periaatteita ja raportoida sen e-posterina.
- arvioida ja kehittää omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan haavahoidossa huomioiden alueelliset, kansalliset ja kansainväliset hoitosuositukset.
- toimia konsultatiivisesti haavahoidon moniammatillisessa työryhmässä.
- viestiä haavahoidosta moniammatillisessa tiimissä, alueellisissa ja kansallisissa yhteistyö- ja kehittämisryhmissä.
Sisältö
Haavahoidon asiantuntijuus ja sen kehittäminen; oman haavahoidon osaamisen arviointi ja asiantuntijuuden kehittäminen projektina, asiantuntijuuden jakaminen moniammatillisissa tiimeissä ja verkostoissa, asiantuntijaviestintä (sähköisen materiaalin tuottaminen ja levittäminen/jakaminen, konferenssiesitykset, posteri).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijan aihe on työelämälähtöinen ja rajattu tarkoituksenmukaisesti. Tuotos palvelee työelämän tarpeita. Opiskelija on tarvinnut runsaasti ohjaustukea kehittämisprojektin toteuttamisessa ja päätöksenteossa. Opiskelija on toteuttanut työelämän kehittämisprojektin suunnitellussa aikataulussa. Opiskelija on arvioinut ja kehittänyt omaa osaamistaan.
Opiskelija on laatinut tietoperustan, jossa on käytetty pääosin oppikirjoja ja osin kansallista näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija on hyödyntänyt ja soveltanut tietoa perustellen. Raportin ja e-posterin rakenne ja sisältö vastaavat pääosin kirjallisten töiden ohjeita. Raportissa käytetty kieli on pääosin sujuvaa ja johdonmukaista. Raportin ulkoasu ja esittäminen eivät kaikilta osin vastaa kirjallisten töiden ohjeita. Lähteisiin on viitattu pääosin ohjeiden mukaan.
Opiskelija on toiminut haavanhoidon edistäjänä omassa työyhteisössään. Työssä on kuvattu työyhteisön kanssa tehtyä yhteistyötä, saatua palautetta ja sen pohjalta tehty joitakin korjaustoimia. Opiskelija on tehnyt suunnitelman työyhteisön implementoinnista, mutta organisaatiotason suunnitelma puuttuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan aihe on ajankohtainen, työelämälähtöinen ja rajattu tarkoituksenmukaisesti. Tuotos palvelee työelämän tarpeita. Opiskelija on tarvinnut kehittämisprojektin toteuttamisessa ja päätöksenteossa ohjaustukea kehittämisprojektin eri vaiheissa. Opiskelija on toteuttanut suunnitelmallisesti työelämän kehittämisprojektin. Opiskelija on arvioinut ja kehittänyt omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan kehittävällä työotteella.
Opiskelija on laatinut tietoperustan, jossa hän käyttää ja soveltaa pääosin kansallista näyttöön perustuvaa tietoa, kuitenkin hyödyntäen joitakin kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija on hyödyntänyt tietoa monipuolisesti perustellen. Raportin ja e-posterin rakenne ja sisältö vastaavat kirjallisten töiden ohjeita. Kieli, ulkoasu ja esittäminen on selkeää ja ammatillista. Lähteisiin on viitattu ohjeiden mukaan.
Opiskelija on toiminut aktiivisella otteella haavanhoidon moniammatillisessa työryhmässä omassa organisaatiossa. Työssä on kuvattu työelämän kanssa tehtyä yhteistyötä, saatua palautetta ja sen pohjalta tehty joitakin korjaustoimia ja suunnitelmia implementoinnista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan aihe on ajankohtainen, työelämälähtöinen ja rajattu tarkoituksenmukaisesti. Tuotos palvelee työelämän tarpeita. Opiskelija on johtanut työelämän kehittämisprojektin itsenäisesti ja aktiivisella työotteella. Opiskelija on arvioinut ja kehittänyt omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan kriittisellä ja kehittävällä työotteella.
Opiskelija on laatinut tietoperustan, jossa on käyttänyt ja soveltanut näyttöön perustuvaa kansallista ja kansainvälistä tietoa sekä on hyödyntänyt tietoa monipuolisesti, perustellen ja kriittisesti tarkastellen. Raportin ja e-posterin rakenne ja sisältö on harkittu ja hallittu sekä vastaa kirjallisia ohjeita. Kieli, ulkoasu ja esittäminen on selkeää ja asiantuntevaa. Lähteisiin on viitattu ohjeiden mukaan.
Opiskelija on toiminut aktiivisella ja konsultatiivisella otteella haavanhoidon moniammatillisessa työryhmässä omassa organisaatiossa. Opiskelija on kuvannut työelämän kanssa tehtyä yhteistyötä, saatua palautetta ja sen pohjalta tehtyjä korjaustoimia sekä on laatinut suunnitelman implementoinnista.
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 30.07.2025
Laajuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Erikoistumiskoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Haavahoidon asiantuntija -erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Elina Korpimäki
- Piia Lavonius-Ylönen
- Johanna Granlund
Vastuuhenkilö
Elina Korpimäki
Ryhmät
-
24EHAAS5Haavahoidon asiantuntijan erikoistumiskoulutus, ryhmä 5
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja johtaa työelämän kehittämisprojektin soveltamalla näyttöön perustuvan toiminnan periaatteita ja raportoida sen e-posterina.
- arvioida ja kehittää omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan haavahoidossa huomioiden alueelliset, kansalliset ja kansainväliset hoitosuositukset.
- toimia konsultatiivisesti haavahoidon moniammatillisessa työryhmässä.
- viestiä haavahoidosta moniammatillisessa tiimissä, alueellisissa ja kansallisissa yhteistyö- ja kehittämisryhmissä.
Sisältö (OJ)
Haavahoidon asiantuntijuus ja sen kehittäminen; oman haavahoidon osaamisen arviointi ja asiantuntijuuden kehittäminen projektina, asiantuntijuuden jakaminen moniammatillisissa tiimeissä ja verkostoissa, asiantuntijaviestintä (sähköisen materiaalin tuottaminen ja levittäminen/jakaminen, konferenssiesitykset, posteri).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelijan aihe on työelämälähtöinen ja rajattu tarkoituksenmukaisesti. Tuotos palvelee työelämän tarpeita. Opiskelija on tarvinnut runsaasti ohjaustukea kehittämisprojektin toteuttamisessa ja päätöksenteossa. Opiskelija on toteuttanut työelämän kehittämisprojektin suunnitellussa aikataulussa. Opiskelija on arvioinut ja kehittänyt omaa osaamistaan.
Opiskelija on laatinut tietoperustan, jossa on käytetty pääosin oppikirjoja ja osin kansallista näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija on hyödyntänyt ja soveltanut tietoa perustellen. Raportin ja e-posterin rakenne ja sisältö vastaavat pääosin kirjallisten töiden ohjeita. Raportissa käytetty kieli on pääosin sujuvaa ja johdonmukaista. Raportin ulkoasu ja esittäminen eivät kaikilta osin vastaa kirjallisten töiden ohjeita. Lähteisiin on viitattu pääosin ohjeiden mukaan.
Opiskelija on toiminut haavanhoidon edistäjänä omassa työyhteisössään. Työssä on kuvattu työyhteisön kanssa tehtyä yhteistyötä, saatua palautetta ja sen pohjalta tehty joitakin korjaustoimia. Opiskelija on tehnyt suunnitelman työyhteisön implementoinnista, mutta organisaatiotason suunnitelma puuttuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelijan aihe on ajankohtainen, työelämälähtöinen ja rajattu tarkoituksenmukaisesti. Tuotos palvelee työelämän tarpeita. Opiskelija on tarvinnut kehittämisprojektin toteuttamisessa ja päätöksenteossa ohjaustukea kehittämisprojektin eri vaiheissa. Opiskelija on toteuttanut suunnitelmallisesti työelämän kehittämisprojektin. Opiskelija on arvioinut ja kehittänyt omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan kehittävällä työotteella.
Opiskelija on laatinut tietoperustan, jossa hän käyttää ja soveltaa pääosin kansallista näyttöön perustuvaa tietoa, kuitenkin hyödyntäen joitakin kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija on hyödyntänyt tietoa monipuolisesti perustellen. Raportin ja e-posterin rakenne ja sisältö vastaavat kirjallisten töiden ohjeita. Kieli, ulkoasu ja esittäminen on selkeää ja ammatillista. Lähteisiin on viitattu ohjeiden mukaan.
Opiskelija on toiminut aktiivisella otteella haavanhoidon moniammatillisessa työryhmässä omassa organisaatiossa. Työssä on kuvattu työelämän kanssa tehtyä yhteistyötä, saatua palautetta ja sen pohjalta tehty joitakin korjaustoimia ja suunnitelmia implementoinnista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelijan aihe on ajankohtainen, työelämälähtöinen ja rajattu tarkoituksenmukaisesti. Tuotos palvelee työelämän tarpeita. Opiskelija on johtanut työelämän kehittämisprojektin itsenäisesti ja aktiivisella työotteella. Opiskelija on arvioinut ja kehittänyt omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan kriittisellä ja kehittävällä työotteella.
Opiskelija on laatinut tietoperustan, jossa on käyttänyt ja soveltanut näyttöön perustuvaa kansallista ja kansainvälistä tietoa sekä on hyödyntänyt tietoa monipuolisesti, perustellen ja kriittisesti tarkastellen. Raportin ja e-posterin rakenne ja sisältö on harkittu ja hallittu sekä vastaa kirjallisia ohjeita. Kieli, ulkoasu ja esittäminen on selkeää ja asiantuntevaa. Lähteisiin on viitattu ohjeiden mukaan.
Opiskelija on toiminut aktiivisella ja konsultatiivisella otteella haavanhoidon moniammatillisessa työryhmässä omassa organisaatiossa. Opiskelija on kuvannut työelämän kanssa tehtyä yhteistyötä, saatua palautetta ja sen pohjalta tehtyjä korjaustoimia sekä on laatinut suunnitelman implementoinnista.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.06.2022 - 31.07.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.07.2023
Laajuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Uudistava oppiminen ja yhteistyö (-31.12.2022)
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Haavahoidon asiantuntija -erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Elina Korpimäki
- Piia Lavonius-Ylönen
- Pia Keiski
Ryhmät
-
22EHAAS4Haavahoidon asiantuntijan erikostumiskoulutus, ryhmä 4
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja johtaa työelämän kehittämisprojektin soveltamalla näyttöön perustuvan toiminnan periaatteita ja raportoida sen e-posterina.
- arvioida ja kehittää omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan haavahoidossa huomioiden alueelliset, kansalliset ja kansainväliset hoitosuositukset.
- toimia konsultatiivisesti haavahoidon moniammatillisessa työryhmässä.
- viestiä haavahoidosta moniammatillisessa tiimissä, alueellisissa ja kansallisissa yhteistyö- ja kehittämisryhmissä.
Sisältö (OJ)
Haavahoidon asiantuntijuus ja sen kehittäminen; oman haavahoidon osaamisen arviointi ja asiantuntijuuden kehittäminen projektina, asiantuntijuuden jakaminen moniammatillisissa tiimeissä ja verkostoissa, asiantuntijaviestintä (sähköisen materiaalin tuottaminen ja levittäminen/jakaminen, konferenssiesitykset, posteri).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelijan aihe on työelämälähtöinen ja rajattu tarkoituksenmukaisesti. Tuotos palvelee työelämän tarpeita. Opiskelija on tarvinnut runsaasti ohjaustukea kehittämisprojektin toteuttamisessa ja päätöksenteossa. Opiskelija on toteuttanut työelämän kehittämisprojektin suunnitellussa aikataulussa. Opiskelija on arvioinut ja kehittänyt omaa osaamistaan.
Opiskelija on laatinut tietoperustan, jossa on käytetty pääosin oppikirjoja ja osin kansallista näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija on hyödyntänyt ja soveltanut tietoa perustellen. Raportin ja e-posterin rakenne ja sisältö vastaavat pääosin kirjallisten töiden ohjeita. Raportissa käytetty kieli on pääosin sujuvaa ja johdonmukaista. Raportin ulkoasu ja esittäminen eivät kaikilta osin vastaa kirjallisten töiden ohjeita. Lähteisiin on viitattu pääosin ohjeiden mukaan.
Opiskelija on toiminut haavanhoidon edistäjänä omassa työyhteisössään. Työssä on kuvattu työyhteisön kanssa tehtyä yhteistyötä, saatua palautetta ja sen pohjalta tehty joitakin korjaustoimia. Opiskelija on tehnyt suunnitelman työyhteisön implementoinnista, mutta organisaatiotason suunnitelma puuttuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelijan aihe on ajankohtainen, työelämälähtöinen ja rajattu tarkoituksenmukaisesti. Tuotos palvelee työelämän tarpeita. Opiskelija on tarvinnut kehittämisprojektin toteuttamisessa ja päätöksenteossa ohjaustukea kehittämisprojektin eri vaiheissa. Opiskelija on toteuttanut suunnitelmallisesti työelämän kehittämisprojektin. Opiskelija on arvioinut ja kehittänyt omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan kehittävällä työotteella.
Opiskelija on laatinut tietoperustan, jossa hän käyttää ja soveltaa pääosin kansallista näyttöön perustuvaa tietoa, kuitenkin hyödyntäen joitakin kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija on hyödyntänyt tietoa monipuolisesti perustellen. Raportin ja e-posterin rakenne ja sisältö vastaavat kirjallisten töiden ohjeita. Kieli, ulkoasu ja esittäminen on selkeää ja ammatillista. Lähteisiin on viitattu ohjeiden mukaan.
Opiskelija on toiminut aktiivisella otteella haavanhoidon moniammatillisessa työryhmässä omassa organisaatiossa. Työssä on kuvattu työelämän kanssa tehtyä yhteistyötä, saatua palautetta ja sen pohjalta tehty joitakin korjaustoimia ja suunnitelmia implementoinnista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelijan aihe on ajankohtainen, työelämälähtöinen ja rajattu tarkoituksenmukaisesti. Tuotos palvelee työelämän tarpeita. Opiskelija on johtanut työelämän kehittämisprojektin itsenäisesti ja aktiivisella työotteella. Opiskelija on arvioinut ja kehittänyt omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan kriittisellä ja kehittävällä työotteella.
Opiskelija on laatinut tietoperustan, jossa on käyttänyt ja soveltanut näyttöön perustuvaa kansallista ja kansainvälistä tietoa sekä on hyödyntänyt tietoa monipuolisesti, perustellen ja kriittisesti tarkastellen. Raportin ja e-posterin rakenne ja sisältö on harkittu ja hallittu sekä vastaa kirjallisia ohjeita. Kieli, ulkoasu ja esittäminen on selkeää ja asiantuntevaa. Lähteisiin on viitattu ohjeiden mukaan.
Opiskelija on toiminut aktiivisella ja konsultatiivisella otteella haavanhoidon moniammatillisessa työryhmässä omassa organisaatiossa. Opiskelija on kuvannut työelämän kanssa tehtyä yhteistyötä, saatua palautetta ja sen pohjalta tehtyjä korjaustoimia sekä on laatinut suunnitelman implementoinnista.
Arviointiasteikko
0-5