Siirry suoraan sisältöön

Uraohjausprosessi ja työmenetelmätLaajuus (5 op)

Tunnus: TK00FN05

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• tunnistaa ohjaustyön eettiset lähtökohdat osana uraohjausprosessia
• osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia ja asiakaslähtöisiä uraohjausprosesseja
• osaa tarkoituksenmukaisesti käyttää ja soveltaa erilaisia uraohjausmenetelmiä monikanavaisesti yksilöllisissä ja yhteisöllisissä asiakasprosesseissa
• osaa analysoida ja arvioida uraohjausprosesseja ja -menetelmiä, omia ammattikäytänteitään sekä niiden laatua ja vaikuttavuutta
• osaa suunnitelmallisesti kehittää uraohjausprosesseihin ja –menetelmiin liittyvää asiantunti-juuttaan

Sisältö

Opintojaksolla tutkitaan ja arvioidaan uraohjausprosessien rakentumista. Tutustutaan erilai-
siin uraohjausmenetelmiin ja arvioidaan niiden toimivuutta yksilöllisissä ja yhteisöllisissä asiakasprosesseissa. Perehdytään henkilökohtaisen ohjauksen ja ryhmänohjauksen toteuttamisen menetelmiin erilaisissa ohjausympäristöissä monikanavaisia välineitä hyödyntäen. Osana käyttöteoriansa tiedostamista ja rakentamista opiskelija analysoi erilaisia uraohjausprosesseja sekä tutkii omia ammattikäytänteitään ja arvioi niiden laatua ja vaikuttavuutta eettiset lähtökohdat huomioiden.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty edellyttää

Ilmoittautumisaika

02.11.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Erikoistumiskoulutus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Uraohjauksen erikoistumiskoulutus
Opettaja
  • Tarja Juurakko-Koskinen
  • Outi Rantanen
Ryhmät
  • 23EURA3
    Uraohjauksen erikoistumiskoulutus, ryhmä 3 OKM

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
• tunnistaa ohjaustyön eettiset lähtökohdat osana uraohjausprosessia
• osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia ja asiakaslähtöisiä uraohjausprosesseja
• osaa tarkoituksenmukaisesti käyttää ja soveltaa erilaisia uraohjausmenetelmiä monikanavaisesti yksilöllisissä ja yhteisöllisissä asiakasprosesseissa
• osaa analysoida ja arvioida uraohjausprosesseja ja -menetelmiä, omia ammattikäytänteitään sekä niiden laatua ja vaikuttavuutta
• osaa suunnitelmallisesti kehittää uraohjausprosesseihin ja –menetelmiin liittyvää asiantunti-juuttaan

Sisältö (OJ)

Opintojaksolla tutkitaan ja arvioidaan uraohjausprosessien rakentumista. Tutustutaan erilai-
siin uraohjausmenetelmiin ja arvioidaan niiden toimivuutta yksilöllisissä ja yhteisöllisissä asiakasprosesseissa. Perehdytään henkilökohtaisen ohjauksen ja ryhmänohjauksen toteuttamisen menetelmiin erilaisissa ohjausympäristöissä monikanavaisia välineitä hyödyntäen. Osana käyttöteoriansa tiedostamista ja rakentamista opiskelija analysoi erilaisia uraohjausprosesseja sekä tutkii omia ammattikäytänteitään ja arvioi niiden laatua ja vaikuttavuutta eettiset lähtökohdat huomioiden.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty edellyttää

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Yhteiset koulutuspäivät (verkossa) ja teemaluennot, pienryhmä- ja henkilökohtainen oh-
jaus, itsenäinen työskentely sekä verkon välityksellä tapahtuva ryhmätyöskentely.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla voi hyödyntää alla olevaa kirjallisuutta ja/tai lisäksi muuta laadukasta ja käyttökelpoista materiaalia ja lähteitä(esim. ohjauksen hankkeissa tuotettua ohjausmateriaalia tms.)
- Amundson, N. 2005. Aktiivinen ohjaus. Opas uraohjauksen ammattilaisille. Helsinki: Psykologien kustannus.
- Amundson, N., Harris-Bowlsbey, J., Niles, S. 2008. Essential elements of career counseling: processes and techniques. Boston, MA.: Pearson.
- Kettunen, J. 2017. Career practitioners' conceptions of social media and competency for social media in career services. University of Jyväskylä: Finnish Institute for Educational Research.
- Niles, S. G. & Harris-Bowlsbey, J. 2016. Career development interventions. Boston, MA.: Pearson.
- Peavy, R. V. 2001. Elämäni työkirja. Ohjaajien opaskirja konstruktivististen peri-aatteiden soveltamiseen koulutuksessa ja ohjaustyössä. Helsinki: Psykologien kustannus.
- Savickas, M. 2011. Career counseling. Alexandria, VA.: American Psychological Association.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa

Sisällön jaksotus

- Teeman yhteinen käsittely 26.5.2023 koulutuspäivissä, asiantuntijaluennot ja yhteinen työskentely
- Uraohjausprosessi ja työmenetelmät opintopiireittäin tehtävä menetelmätoritehtävä, palautus 4.10.2023, yhteisöllinen purku, menetelmätori 9.10.2023 koulutuspäivässä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa

Kansainvälisyys

Ei ennalta sovittua tähän toteutukseen

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Uraohjauksen erikoistumiskoulutuksen opetussuunnitelmassa 2021.

Ilmoittautumisaika

30.01.2022 - 28.02.2022

Ajoitus

01.03.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Uudistava oppiminen ja yhteistyö (-31.12.2022)

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Uraohjauksen erikoistumiskoulutus
Opettaja
  • Tarja Juurakko-Koskinen
  • Outi Rantanen
Ryhmät
  • 22EURA2
    Uraohjauksen erikoistumiskoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
• tunnistaa ohjaustyön eettiset lähtökohdat osana uraohjausprosessia
• osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia ja asiakaslähtöisiä uraohjausprosesseja
• osaa tarkoituksenmukaisesti käyttää ja soveltaa erilaisia uraohjausmenetelmiä monikanavaisesti yksilöllisissä ja yhteisöllisissä asiakasprosesseissa
• osaa analysoida ja arvioida uraohjausprosesseja ja -menetelmiä, omia ammattikäytänteitään sekä niiden laatua ja vaikuttavuutta
• osaa suunnitelmallisesti kehittää uraohjausprosesseihin ja –menetelmiin liittyvää asiantunti-juuttaan

Sisältö (OJ)

Opintojaksolla tutkitaan ja arvioidaan uraohjausprosessien rakentumista. Tutustutaan erilai-
siin uraohjausmenetelmiin ja arvioidaan niiden toimivuutta yksilöllisissä ja yhteisöllisissä asiakasprosesseissa. Perehdytään henkilökohtaisen ohjauksen ja ryhmänohjauksen toteuttamisen menetelmiin erilaisissa ohjausympäristöissä monikanavaisia välineitä hyödyntäen. Osana käyttöteoriansa tiedostamista ja rakentamista opiskelija analysoi erilaisia uraohjausprosesseja sekä tutkii omia ammattikäytänteitään ja arvioi niiden laatua ja vaikuttavuutta eettiset lähtökohdat huomioiden.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty edellyttää

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Yhteiset koulutuspäivät (verkossa) ja teemaluennot, pienryhmä- ja henkilökohtainen oh-
jaus, itsenäinen työskentely sekä verkon välityksellä tapahtuva ryhmätyöskentely.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla voi hyödyntää alla olevaa kirjallisuutta ja/tai lisäksi muuta laadukasta ja käyttökelpoista materiaalia ja lähteitä(esim. ohjauksen hankkeissa tuotettua ohjausmateriaalia tms.)
- Amundson, N. 2005. Aktiivinen ohjaus. Opas uraohjauksen ammattilaisille. Helsinki: Psykologien kustannus.
- Amundson, N., Harris-Bowlsbey, J., Niles, S. 2008. Essential elements of career counseling: processes and techniques. Boston, MA.: Pearson.
- Kettunen, J. 2017. Career practitioners' conceptions of social media and competency for social media in career services. University of Jyväskylä: Finnish Institute for Educational Research.
- Niles, S. G. & Harris-Bowlsbey, J. 2016. Career development interventions. Boston, MA.: Pearson.
- Peavy, R. V. 2001. Elämäni työkirja. Ohjaajien opaskirja konstruktivististen peri-aatteiden soveltamiseen koulutuksessa ja ohjaustyössä. Helsinki: Psykologien kustannus.
- Savickas, M. 2011. Career counseling. Alexandria, VA.: American Psychological Association.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa

Sisällön jaksotus

- Teeman yhteinen käsittely 24.5.2022 koulutuspäivissä, asiantuntijaluennot ja yhteinen työskentely
- Uraohjausprosessi ja työmenetelmät opintopiireittäin tehtävä menetelmätoritehtävä, palautus 4.10.2022, yhteisöllinen purku, menetelmätori 11.10.2022 koulutuspäivässä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa

Kansainvälisyys

Ei ennalta sovittua tähän toteutukseen

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Uraohjauksen erikoistumiskoulutuksen opetussuunnitelmassa 2021.