Uraohjausprosessi ja työmenetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: TK00FN05
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• tunnistaa ohjaustyön eettiset lähtökohdat osana uraohjausprosessia
• osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia ja asiakaslähtöisiä uraohjausprosesseja
• osaa tarkoituksenmukaisesti käyttää ja soveltaa erilaisia uraohjausmenetelmiä monikanavaisesti yksilöllisissä ja yhteisöllisissä asiakasprosesseissa
• osaa analysoida ja arvioida uraohjausprosesseja ja -menetelmiä, omia ammattikäytänteitään sekä niiden laatua ja vaikuttavuutta
• osaa suunnitelmallisesti kehittää uraohjausprosesseihin ja –menetelmiin liittyvää asiantunti-juuttaan
Sisältö
Opintojaksolla tutkitaan ja arvioidaan uraohjausprosessien rakentumista. Tutustutaan erilai-
siin uraohjausmenetelmiin ja arvioidaan niiden toimivuutta yksilöllisissä ja yhteisöllisissä asiakasprosesseissa. Perehdytään henkilökohtaisen ohjauksen ja ryhmänohjauksen toteuttamisen menetelmiin erilaisissa ohjausympäristöissä monikanavaisia välineitä hyödyntäen. Osana käyttöteoriansa tiedostamista ja rakentamista opiskelija analysoi erilaisia uraohjausprosesseja sekä tutkii omia ammattikäytänteitään ja arvioi niiden laatua ja vaikuttavuutta eettiset lähtökohdat huomioiden.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty edellyttää
Ilmoittautumisaika
02.11.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Erikoistumiskoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Uraohjauksen erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
Ryhmät
-
23EURA3Uraohjauksen erikoistumiskoulutus, ryhmä 3 OKM
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• tunnistaa ohjaustyön eettiset lähtökohdat osana uraohjausprosessia
• osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia ja asiakaslähtöisiä uraohjausprosesseja
• osaa tarkoituksenmukaisesti käyttää ja soveltaa erilaisia uraohjausmenetelmiä monikanavaisesti yksilöllisissä ja yhteisöllisissä asiakasprosesseissa
• osaa analysoida ja arvioida uraohjausprosesseja ja -menetelmiä, omia ammattikäytänteitään sekä niiden laatua ja vaikuttavuutta
• osaa suunnitelmallisesti kehittää uraohjausprosesseihin ja –menetelmiin liittyvää asiantunti-juuttaan
Sisältö (OJ)
Opintojaksolla tutkitaan ja arvioidaan uraohjausprosessien rakentumista. Tutustutaan erilai-
siin uraohjausmenetelmiin ja arvioidaan niiden toimivuutta yksilöllisissä ja yhteisöllisissä asiakasprosesseissa. Perehdytään henkilökohtaisen ohjauksen ja ryhmänohjauksen toteuttamisen menetelmiin erilaisissa ohjausympäristöissä monikanavaisia välineitä hyödyntäen. Osana käyttöteoriansa tiedostamista ja rakentamista opiskelija analysoi erilaisia uraohjausprosesseja sekä tutkii omia ammattikäytänteitään ja arvioi niiden laatua ja vaikuttavuutta eettiset lähtökohdat huomioiden.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty edellyttää
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yhteiset koulutuspäivät (verkossa) ja teemaluennot, pienryhmä- ja henkilökohtainen oh-
jaus, itsenäinen työskentely sekä verkon välityksellä tapahtuva ryhmätyöskentely.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla voi hyödyntää alla olevaa kirjallisuutta ja/tai lisäksi muuta laadukasta ja käyttökelpoista materiaalia ja lähteitä(esim. ohjauksen hankkeissa tuotettua ohjausmateriaalia tms.)
- Amundson, N. 2005. Aktiivinen ohjaus. Opas uraohjauksen ammattilaisille. Helsinki: Psykologien kustannus.
- Amundson, N., Harris-Bowlsbey, J., Niles, S. 2008. Essential elements of career counseling: processes and techniques. Boston, MA.: Pearson.
- Kettunen, J. 2017. Career practitioners' conceptions of social media and competency for social media in career services. University of Jyväskylä: Finnish Institute for Educational Research.
- Niles, S. G. & Harris-Bowlsbey, J. 2016. Career development interventions. Boston, MA.: Pearson.
- Peavy, R. V. 2001. Elämäni työkirja. Ohjaajien opaskirja konstruktivististen peri-aatteiden soveltamiseen koulutuksessa ja ohjaustyössä. Helsinki: Psykologien kustannus.
- Savickas, M. 2011. Career counseling. Alexandria, VA.: American Psychological Association.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa
Sisällön jaksotus
- Teeman yhteinen käsittely 26.5.2023 koulutuspäivissä, asiantuntijaluennot ja yhteinen työskentely
- Uraohjausprosessi ja työmenetelmät opintopiireittäin tehtävä menetelmätoritehtävä, palautus 4.10.2023, yhteisöllinen purku, menetelmätori 9.10.2023 koulutuspäivässä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa
Kansainvälisyys
Ei ennalta sovittua tähän toteutukseen
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Uraohjauksen erikoistumiskoulutuksen opetussuunnitelmassa 2021.
Ilmoittautumisaika
30.01.2022 - 28.02.2022
Ajoitus
01.03.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Uudistava oppiminen ja yhteistyö (-31.12.2022)
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Uraohjauksen erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
Ryhmät
-
22EURA2Uraohjauksen erikoistumiskoulutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• tunnistaa ohjaustyön eettiset lähtökohdat osana uraohjausprosessia
• osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia ja asiakaslähtöisiä uraohjausprosesseja
• osaa tarkoituksenmukaisesti käyttää ja soveltaa erilaisia uraohjausmenetelmiä monikanavaisesti yksilöllisissä ja yhteisöllisissä asiakasprosesseissa
• osaa analysoida ja arvioida uraohjausprosesseja ja -menetelmiä, omia ammattikäytänteitään sekä niiden laatua ja vaikuttavuutta
• osaa suunnitelmallisesti kehittää uraohjausprosesseihin ja –menetelmiin liittyvää asiantunti-juuttaan
Sisältö (OJ)
Opintojaksolla tutkitaan ja arvioidaan uraohjausprosessien rakentumista. Tutustutaan erilai-
siin uraohjausmenetelmiin ja arvioidaan niiden toimivuutta yksilöllisissä ja yhteisöllisissä asiakasprosesseissa. Perehdytään henkilökohtaisen ohjauksen ja ryhmänohjauksen toteuttamisen menetelmiin erilaisissa ohjausympäristöissä monikanavaisia välineitä hyödyntäen. Osana käyttöteoriansa tiedostamista ja rakentamista opiskelija analysoi erilaisia uraohjausprosesseja sekä tutkii omia ammattikäytänteitään ja arvioi niiden laatua ja vaikuttavuutta eettiset lähtökohdat huomioiden.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty edellyttää
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yhteiset koulutuspäivät (verkossa) ja teemaluennot, pienryhmä- ja henkilökohtainen oh-
jaus, itsenäinen työskentely sekä verkon välityksellä tapahtuva ryhmätyöskentely.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla voi hyödyntää alla olevaa kirjallisuutta ja/tai lisäksi muuta laadukasta ja käyttökelpoista materiaalia ja lähteitä(esim. ohjauksen hankkeissa tuotettua ohjausmateriaalia tms.)
- Amundson, N. 2005. Aktiivinen ohjaus. Opas uraohjauksen ammattilaisille. Helsinki: Psykologien kustannus.
- Amundson, N., Harris-Bowlsbey, J., Niles, S. 2008. Essential elements of career counseling: processes and techniques. Boston, MA.: Pearson.
- Kettunen, J. 2017. Career practitioners' conceptions of social media and competency for social media in career services. University of Jyväskylä: Finnish Institute for Educational Research.
- Niles, S. G. & Harris-Bowlsbey, J. 2016. Career development interventions. Boston, MA.: Pearson.
- Peavy, R. V. 2001. Elämäni työkirja. Ohjaajien opaskirja konstruktivististen peri-aatteiden soveltamiseen koulutuksessa ja ohjaustyössä. Helsinki: Psykologien kustannus.
- Savickas, M. 2011. Career counseling. Alexandria, VA.: American Psychological Association.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa
Sisällön jaksotus
- Teeman yhteinen käsittely 24.5.2022 koulutuspäivissä, asiantuntijaluennot ja yhteinen työskentely
- Uraohjausprosessi ja työmenetelmät opintopiireittäin tehtävä menetelmätoritehtävä, palautus 4.10.2022, yhteisöllinen purku, menetelmätori 11.10.2022 koulutuspäivässä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa
Kansainvälisyys
Ei ennalta sovittua tähän toteutukseen
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Uraohjauksen erikoistumiskoulutuksen opetussuunnitelmassa 2021.