Uraohjauksen filosofiset perusteet ja muuttuva työelämäLaajuus (2 op)
Tunnus: TK00FN02
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• hahmottaa vallitsevan ajan filosofisia uskomuksia ja niiden heijastumia työelämän muutoksiin
• arvioi omia arvolähtökohtiaan uraohjauksessa
• oppii tunnistamaan ohjaustyön eettisiä periaatteita ja toimimaan niiden mukaisesti
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään vallitsevan ajan filosofisiin uskomuksiin ja arvolähtökohtiin sekä näiden merkitykseen uraohjauksessa. Opintojakson aikana opiskelija arvioi omia arvolähtökohtiaan ja niiden vaikutusta uraohjaustyön toteuttamiseen eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija luo perustaa oman ohjausfilosofiansa tiedostamiselle ja rakentamiselle.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintosuorituksen hyväksyminen edellyttää, että opiskelija saavuttaa jakson osaamistavoitteet. Opintosuoritusta arvosteltaessa otetaan lisäksi huomioon, osoittaako opintosuoritus kykyä arvioida ja soveltaa teoreettista ja metodologista tietoa.
Ilmoittautumisaika
02.11.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Erikoistumiskoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Uraohjauksen erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
Ryhmät
-
23EURA3Uraohjauksen erikoistumiskoulutus, ryhmä 3 OKM
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• hahmottaa vallitsevan ajan filosofisia uskomuksia ja niiden heijastumia työelämän muutoksiin
• arvioi omia arvolähtökohtiaan uraohjauksessa
• oppii tunnistamaan ohjaustyön eettisiä periaatteita ja toimimaan niiden mukaisesti
Sisältö (OJ)
Opintojaksolla perehdytään vallitsevan ajan filosofisiin uskomuksiin ja arvolähtökohtiin sekä näiden merkitykseen uraohjauksessa. Opintojakson aikana opiskelija arvioi omia arvolähtökohtiaan ja niiden vaikutusta uraohjaustyön toteuttamiseen eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija luo perustaa oman ohjausfilosofiansa tiedostamiselle ja rakentamiselle.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintosuorituksen hyväksyminen edellyttää, että opiskelija saavuttaa jakson osaamistavoitteet. Opintosuoritusta arvosteltaessa otetaan lisäksi huomioon, osoittaako opintosuoritus kykyä arvioida ja soveltaa teoreettista ja metodologista tietoa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yhteiset koulutuspäivät (verkossa) ja teemaluennot, pienryhmä- ja henkilökohtainen oh-
jaus, itsenäinen työskentely sekä verkon välityksellä tapahtuva ryhmätyöskentely.
Oppimateriaalit
- IAEVG:neettisetperiaatteet.IAEVG Ethical Guidelines. 2017. International Association for Educational and VocationalGuidance.https://www.vkotocka.si/wp-content/uploads/2018/09/IAEVG-EthicsNAFeb2018Final.pdfViitattu 29.1.21.
- Uraohjauksenjavalmennukseneettisetperiaatteet. Uraohjaajat ja valmentajat ry. https://uraohjaajat.fi/yhdistys/eettiset-periaatteet/Viitattu29.1.21.
Artikkelit:
- Vehviläinen, S. 2020. Miksi ohjataan? Ohjauksen vaikutukset ja oikeutus. Teoksessa M. Määttä & A-M. Souto (toim.) Tutkittu ja tulkittu Ohjaamo. Nuorten ohjaus ja palvelut integraatiopyörteessä. Nuorisotutkimusverkosto. Nuorisotutkimusseuran verkkojulkaisu 154, 203-211. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/tutkittu_ja_tulkittu_ohjaamo_web.pdfViitattu 29.1.21.
- Souto, A-M. 2020. Yksilön kannattelevasti kohtaavaa, mutta yhteisöistä ja yhteiskunnallisista hierarkioista irrallaan olevaa ohjausta? Teoksessa M. Määttä & A-M. Souto (toim.) Tutkittu ja tulkittu Ohjaamo. Nuorten ohjaus ja palvelut integraatiopyörteessä. Nuorisotutkimusverkosto. Nuorisotutkimusseuran verkkojulkaisu 154, 212-217. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/tutkittu_ja_tulkittu_ohjaamo_web.pdfViitattu 29.1.21
Kirjallisuutta:
- Autio, K. 2019. Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kysymykset vahvemmin osaksi uraohjausta. Karelia-ammattikorkeakoulun verkkojulkaisu. Vasu 5/2019. https://vasu.karelia.fi/2019/11/08/sosiaalisen-oikeudenmukaisuuden-kysymykset-vahvemmin-osaksi-uraohjausta/Viitattu 29.1.21.
- Career guidance for social justice. Blogi. https://careerguidancesocialjustice.wordpress.com/Viitattu 29.1.21.
- Five minutes of social justice in a busy day (a social justice card game). Blogissa Career guidance for social justice. https://careerguidancesocialjustice.wordpress.com/2021/01/06/five-minutes-of-social-justice-in-a-busy-day-a-social-justice-card-game/Viitattu 29.1.21.
- Guignon, C. 2004. On being authentic. London: Routledge.Hooley,
- T. Moving toward emancipatory career guidance.https://careerwise.ceric.ca/2019/03/11/moving-toward-emancipatory-career-guidance/#.YBPPDugzY2yViitattu 29.1.21.
- Hooley, T. and Sultana, R. 2016. Career guidance for social justice. Journal of the National Institute for Career Education and Counselling, 36, 2-11. https://derby.openrepository.com/handle/10545/611264Viitattu 29.1.21.
- Hooley, T. 2019. Riding the social justice wave. BlogissaCareer guidance for social justice. https://careerguidancesocialjustice.wordpress.com/2019/10/23/riding-the-social-justice-wave/Viitattu 29.1.21.
- Kunnas, T. 2002. Mitä jäljellä moraalista. Helsinki: Kirjapaja.Laitinen, A. 2013. Mihin kysymyksiin oikeudenmukaisuusteoriat vastaavat? Teoksessa J. Hurtig, A. Nikupeteri & M. Romakkaniemi (toim.) Tutkiva sosiaalityö. Oikeudenmukaisuus sosiaalityössä.
Talentia-lehti. Sosiaalityön tutkimuksen seura, 5-10. https://www.researchgate.net/publication/323582092_Mihin_kysymyksiin_oikeudenmukaisuusteoriat_vastaavatViitattu 29.1.21.
- Liinamo, S. 2020. Life design –ohjausmalli uusliberalismin kontekstissa. Jyväskylän yliopisto. OKL.Ohjausalan koulutus. Pro gradu tutkielma. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/69719/URN%3aNBN%3afi%3ajyu-202006043975.pdf?sequence=1&isAllowed=yViitattu 8.2.21.
- MacIntyre, A. 2004. Hyveiden jäljillä: moraaliteoreettinen tutkimus. Helsinki: Gaudeamus
- Pyöriä, P. 2017. Työelämän myytit ja todellisuus. Helsinki: Gaudeamus.
- Siltala, J. 2007. Työelämän huonontumisen lyhyt historia: muutokset hyvinvointivaltion ajasta globaaliin hyperkilpailuun. Helsinki: Otava.Taylor, C. 1995. Autenttisuuden etiikka. Helsinki: Priima-Offset.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa
Sisällön jaksotus
- Teeman yhteinen käsittely 25.-26.1.2023 koulutuspäivässä, asiantuntijaluennot
- Uraohjauksen filosofiset perusteet, yksilöllinen pohdintatehtävä, palautus 12.2.2023
- Uraohjauksen filosofiset perusteet, yksilöllisen pohdintatehtävän yhteisöllinen purku 17.2.2023 webinaarissa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ennalta sovittua tähän toteutukseen
Kansainvälisyys
Ei ennalta sovittua tähän toteutukseen
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.03.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Uudistava oppiminen ja yhteistyö (-31.12.2022)
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Uraohjauksen erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
Ryhmät
-
22EURA2Uraohjauksen erikoistumiskoulutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• hahmottaa vallitsevan ajan filosofisia uskomuksia ja niiden heijastumia työelämän muutoksiin
• arvioi omia arvolähtökohtiaan uraohjauksessa
• oppii tunnistamaan ohjaustyön eettisiä periaatteita ja toimimaan niiden mukaisesti
Sisältö (OJ)
Opintojaksolla perehdytään vallitsevan ajan filosofisiin uskomuksiin ja arvolähtökohtiin sekä näiden merkitykseen uraohjauksessa. Opintojakson aikana opiskelija arvioi omia arvolähtökohtiaan ja niiden vaikutusta uraohjaustyön toteuttamiseen eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija luo perustaa oman ohjausfilosofiansa tiedostamiselle ja rakentamiselle.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintosuorituksen hyväksyminen edellyttää, että opiskelija saavuttaa jakson osaamistavoitteet. Opintosuoritusta arvosteltaessa otetaan lisäksi huomioon, osoittaako opintosuoritus kykyä arvioida ja soveltaa teoreettista ja metodologista tietoa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yhteiset koulutuspäivät (verkossa) ja teemaluennot, pienryhmä- ja henkilökohtainen oh-
jaus, itsenäinen työskentely sekä verkon välityksellä tapahtuva ryhmätyöskentely.
Oppimateriaalit
- IAEVG:neettisetperiaatteet.IAEVG Ethical Guidelines. 2017. International Association for Educational and VocationalGuidance.https://www.vkotocka.si/wp-content/uploads/2018/09/IAEVG-EthicsNAFeb2018Final.pdfViitattu 29.1.21.
- Uraohjauksenjavalmennukseneettisetperiaatteet. Uraohjaajat ja valmentajat ry. https://uraohjaajat.fi/yhdistys/eettiset-periaatteet/Viitattu29.1.21.
Artikkelit:
- Vehviläinen, S. 2020. Miksi ohjataan? Ohjauksen vaikutukset ja oikeutus. Teoksessa M. Määttä & A-M. Souto (toim.) Tutkittu ja tulkittu Ohjaamo. Nuorten ohjaus ja palvelut integraatiopyörteessä. Nuorisotutkimusverkosto. Nuorisotutkimusseuran verkkojulkaisu 154, 203-211. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/tutkittu_ja_tulkittu_ohjaamo_web.pdfViitattu 29.1.21.
- Souto, A-M. 2020. Yksilön kannattelevasti kohtaavaa, mutta yhteisöistä ja yhteiskunnallisista hierarkioista irrallaan olevaa ohjausta? Teoksessa M. Määttä & A-M. Souto (toim.) Tutkittu ja tulkittu Ohjaamo. Nuorten ohjaus ja palvelut integraatiopyörteessä. Nuorisotutkimusverkosto. Nuorisotutkimusseuran verkkojulkaisu 154, 212-217. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/tutkittu_ja_tulkittu_ohjaamo_web.pdfViitattu 29.1.21
Kirjallisuutta:
- Autio, K. 2019. Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kysymykset vahvemmin osaksi uraohjausta. Karelia-ammattikorkeakoulun verkkojulkaisu. Vasu 5/2019. https://vasu.karelia.fi/2019/11/08/sosiaalisen-oikeudenmukaisuuden-kysymykset-vahvemmin-osaksi-uraohjausta/Viitattu 29.1.21.
- Career guidance for social justice. Blogi. https://careerguidancesocialjustice.wordpress.com/Viitattu 29.1.21.
- Five minutes of social justice in a busy day (a social justice card game). Blogissa Career guidance for social justice. https://careerguidancesocialjustice.wordpress.com/2021/01/06/five-minutes-of-social-justice-in-a-busy-day-a-social-justice-card-game/Viitattu 29.1.21.
- Guignon, C. 2004. On being authentic. London: Routledge.Hooley,
- T. Moving toward emancipatory career guidance.https://careerwise.ceric.ca/2019/03/11/moving-toward-emancipatory-career-guidance/#.YBPPDugzY2yViitattu 29.1.21.
- Hooley, T. and Sultana, R. 2016. Career guidance for social justice. Journal of the National Institute for Career Education and Counselling, 36, 2-11. https://derby.openrepository.com/handle/10545/611264Viitattu 29.1.21.
- Hooley, T. 2019. Riding the social justice wave. BlogissaCareer guidance for social justice. https://careerguidancesocialjustice.wordpress.com/2019/10/23/riding-the-social-justice-wave/Viitattu 29.1.21.
- Kunnas, T. 2002. Mitä jäljellä moraalista. Helsinki: Kirjapaja.Laitinen, A. 2013. Mihin kysymyksiin oikeudenmukaisuusteoriat vastaavat? Teoksessa J. Hurtig, A. Nikupeteri & M. Romakkaniemi (toim.) Tutkiva sosiaalityö. Oikeudenmukaisuus sosiaalityössä.
Talentia-lehti. Sosiaalityön tutkimuksen seura, 5-10. https://www.researchgate.net/publication/323582092_Mihin_kysymyksiin_oikeudenmukaisuusteoriat_vastaavatViitattu 29.1.21.
- Liinamo, S. 2020. Life design –ohjausmalli uusliberalismin kontekstissa. Jyväskylän yliopisto. OKL.Ohjausalan koulutus. Pro gradu tutkielma. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/69719/URN%3aNBN%3afi%3ajyu-202006043975.pdf?sequence=1&isAllowed=yViitattu 8.2.21.
- MacIntyre, A. 2004. Hyveiden jäljillä: moraaliteoreettinen tutkimus. Helsinki: Gaudeamus
- Pyöriä, P. 2017. Työelämän myytit ja todellisuus. Helsinki: Gaudeamus.
- Siltala, J. 2007. Työelämän huonontumisen lyhyt historia: muutokset hyvinvointivaltion ajasta globaaliin hyperkilpailuun. Helsinki: Otava.Taylor, C. 1995. Autenttisuuden etiikka. Helsinki: Priima-Offset.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa
Sisällön jaksotus
- Teeman yhteinen käsittely 18.-19.2.2021 koulutuspäivässä, asiantuntijaluennot
- Uraohjauksen filosofiset perusteet, yksilöllinen pohdintatehtävä, palautus 15.3.2021
- Uraohjauksen filosofiset perusteet, yksilöllisen pohdintatehtävän yhteisöllinen purku 22.3.2021 webinaarissa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ennalta sovittua tähän toteutukseen
Kansainvälisyys
Ei ennalta sovittua tähän toteutukseen
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Uraohjauksen erikoistumiskoulutuksen opetussuunnitelmassa 2021.