Siirry suoraan sisältöön

Uraohjauksen filosofiset perusteet ja muuttuva työelämäLaajuus (2 op)

Tunnus: TK00FN02

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• hahmottaa vallitsevan ajan filosofisia uskomuksia ja niiden heijastumia työelämän muutoksiin
• arvioi omia arvolähtökohtiaan uraohjauksessa
• oppii tunnistamaan ohjaustyön eettisiä periaatteita ja toimimaan niiden mukaisesti

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään vallitsevan ajan filosofisiin uskomuksiin ja arvolähtökohtiin sekä näiden merkitykseen uraohjauksessa. Opintojakson aikana opiskelija arvioi omia arvolähtökohtiaan ja niiden vaikutusta uraohjaustyön toteuttamiseen eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija luo perustaa oman ohjausfilosofiansa tiedostamiselle ja rakentamiselle.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintosuorituksen hyväksyminen edellyttää, että opiskelija saavuttaa jakson osaamistavoitteet. Opintosuoritusta arvosteltaessa otetaan lisäksi huomioon, osoittaako opintosuoritus kykyä arvioida ja soveltaa teoreettista ja metodologista tietoa.

Ilmoittautumisaika

02.11.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Erikoistumiskoulutus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Uraohjauksen erikoistumiskoulutus
Opettaja
  • Tarja Juurakko-Koskinen
  • Outi Rantanen
Ryhmät
  • 23EURA3
    Uraohjauksen erikoistumiskoulutus, ryhmä 3 OKM

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
• hahmottaa vallitsevan ajan filosofisia uskomuksia ja niiden heijastumia työelämän muutoksiin
• arvioi omia arvolähtökohtiaan uraohjauksessa
• oppii tunnistamaan ohjaustyön eettisiä periaatteita ja toimimaan niiden mukaisesti

Sisältö (OJ)

Opintojaksolla perehdytään vallitsevan ajan filosofisiin uskomuksiin ja arvolähtökohtiin sekä näiden merkitykseen uraohjauksessa. Opintojakson aikana opiskelija arvioi omia arvolähtökohtiaan ja niiden vaikutusta uraohjaustyön toteuttamiseen eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija luo perustaa oman ohjausfilosofiansa tiedostamiselle ja rakentamiselle.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintosuorituksen hyväksyminen edellyttää, että opiskelija saavuttaa jakson osaamistavoitteet. Opintosuoritusta arvosteltaessa otetaan lisäksi huomioon, osoittaako opintosuoritus kykyä arvioida ja soveltaa teoreettista ja metodologista tietoa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Yhteiset koulutuspäivät (verkossa) ja teemaluennot, pienryhmä- ja henkilökohtainen oh-
jaus, itsenäinen työskentely sekä verkon välityksellä tapahtuva ryhmätyöskentely.

Oppimateriaalit

- IAEVG:neettisetperiaatteet.IAEVG Ethical Guidelines. 2017. International Association for Educational and VocationalGuidance.https://www.vkotocka.si/wp-content/uploads/2018/09/IAEVG-EthicsNAFeb2018Final.pdfViitattu 29.1.21.
- Uraohjauksenjavalmennukseneettisetperiaatteet. Uraohjaajat ja valmentajat ry. https://uraohjaajat.fi/yhdistys/eettiset-periaatteet/Viitattu29.1.21.

Artikkelit:
- Vehviläinen, S. 2020. Miksi ohjataan? Ohjauksen vaikutukset ja oikeutus. Teoksessa M. Määttä & A-M. Souto (toim.) Tutkittu ja tulkittu Ohjaamo. Nuorten ohjaus ja palvelut integraatiopyörteessä. Nuorisotutkimusverkosto. Nuorisotutkimusseuran verkkojulkaisu 154, 203-211. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/tutkittu_ja_tulkittu_ohjaamo_web.pdfViitattu 29.1.21.
- Souto, A-M. 2020. Yksilön kannattelevasti kohtaavaa, mutta yhteisöistä ja yhteiskunnallisista hierarkioista irrallaan olevaa ohjausta? Teoksessa M. Määttä & A-M. Souto (toim.) Tutkittu ja tulkittu Ohjaamo. Nuorten ohjaus ja palvelut integraatiopyörteessä. Nuorisotutkimusverkosto. Nuorisotutkimusseuran verkkojulkaisu 154, 212-217. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/tutkittu_ja_tulkittu_ohjaamo_web.pdfViitattu 29.1.21

Kirjallisuutta:
- Autio, K. 2019. Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kysymykset vahvemmin osaksi uraohjausta. Karelia-ammattikorkeakoulun verkkojulkaisu. Vasu 5/2019. https://vasu.karelia.fi/2019/11/08/sosiaalisen-oikeudenmukaisuuden-kysymykset-vahvemmin-osaksi-uraohjausta/Viitattu 29.1.21.
- Career guidance for social justice. Blogi. https://careerguidancesocialjustice.wordpress.com/Viitattu 29.1.21.
- Five minutes of social justice in a busy day (a social justice card game). Blogissa Career guidance for social justice. https://careerguidancesocialjustice.wordpress.com/2021/01/06/five-minutes-of-social-justice-in-a-busy-day-a-social-justice-card-game/Viitattu 29.1.21.
- Guignon, C. 2004. On being authentic. London: Routledge.Hooley,
- T. Moving toward emancipatory career guidance.https://careerwise.ceric.ca/2019/03/11/moving-toward-emancipatory-career-guidance/#.YBPPDugzY2yViitattu 29.1.21.
- Hooley, T. and Sultana, R. 2016. Career guidance for social justice. Journal of the National Institute for Career Education and Counselling, 36, 2-11. https://derby.openrepository.com/handle/10545/611264Viitattu 29.1.21.
- Hooley, T. 2019. Riding the social justice wave. BlogissaCareer guidance for social justice. https://careerguidancesocialjustice.wordpress.com/2019/10/23/riding-the-social-justice-wave/Viitattu 29.1.21.
- Kunnas, T. 2002. Mitä jäljellä moraalista. Helsinki: Kirjapaja.Laitinen, A. 2013. Mihin kysymyksiin oikeudenmukaisuusteoriat vastaavat? Teoksessa J. Hurtig, A. Nikupeteri & M. Romakkaniemi (toim.) Tutkiva sosiaalityö. Oikeudenmukaisuus sosiaalityössä.
Talentia-lehti. Sosiaalityön tutkimuksen seura, 5-10. https://www.researchgate.net/publication/323582092_Mihin_kysymyksiin_oikeudenmukaisuusteoriat_vastaavatViitattu 29.1.21.
- Liinamo, S. 2020. Life design –ohjausmalli uusliberalismin kontekstissa. Jyväskylän yliopisto. OKL.Ohjausalan koulutus. Pro gradu tutkielma. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/69719/URN%3aNBN%3afi%3ajyu-202006043975.pdf?sequence=1&isAllowed=yViitattu 8.2.21.
- MacIntyre, A. 2004. Hyveiden jäljillä: moraaliteoreettinen tutkimus. Helsinki: Gaudeamus
- Pyöriä, P. 2017. Työelämän myytit ja todellisuus. Helsinki: Gaudeamus.
- Siltala, J. 2007. Työelämän huonontumisen lyhyt historia: muutokset hyvinvointivaltion ajasta globaaliin hyperkilpailuun. Helsinki: Otava.Taylor, C. 1995. Autenttisuuden etiikka. Helsinki: Priima-Offset.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa

Sisällön jaksotus

- Teeman yhteinen käsittely 25.-26.1.2023 koulutuspäivässä, asiantuntijaluennot
- Uraohjauksen filosofiset perusteet, yksilöllinen pohdintatehtävä, palautus 12.2.2023
- Uraohjauksen filosofiset perusteet, yksilöllisen pohdintatehtävän yhteisöllinen purku 17.2.2023 webinaarissa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ennalta sovittua tähän toteutukseen

Kansainvälisyys

Ei ennalta sovittua tähän toteutukseen

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.03.2022

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Uudistava oppiminen ja yhteistyö (-31.12.2022)

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Uraohjauksen erikoistumiskoulutus
Opettaja
  • Tarja Juurakko-Koskinen
  • Outi Rantanen
Ryhmät
  • 22EURA2
    Uraohjauksen erikoistumiskoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
• hahmottaa vallitsevan ajan filosofisia uskomuksia ja niiden heijastumia työelämän muutoksiin
• arvioi omia arvolähtökohtiaan uraohjauksessa
• oppii tunnistamaan ohjaustyön eettisiä periaatteita ja toimimaan niiden mukaisesti

Sisältö (OJ)

Opintojaksolla perehdytään vallitsevan ajan filosofisiin uskomuksiin ja arvolähtökohtiin sekä näiden merkitykseen uraohjauksessa. Opintojakson aikana opiskelija arvioi omia arvolähtökohtiaan ja niiden vaikutusta uraohjaustyön toteuttamiseen eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija luo perustaa oman ohjausfilosofiansa tiedostamiselle ja rakentamiselle.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintosuorituksen hyväksyminen edellyttää, että opiskelija saavuttaa jakson osaamistavoitteet. Opintosuoritusta arvosteltaessa otetaan lisäksi huomioon, osoittaako opintosuoritus kykyä arvioida ja soveltaa teoreettista ja metodologista tietoa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Yhteiset koulutuspäivät (verkossa) ja teemaluennot, pienryhmä- ja henkilökohtainen oh-
jaus, itsenäinen työskentely sekä verkon välityksellä tapahtuva ryhmätyöskentely.

Oppimateriaalit

- IAEVG:neettisetperiaatteet.IAEVG Ethical Guidelines. 2017. International Association for Educational and VocationalGuidance.https://www.vkotocka.si/wp-content/uploads/2018/09/IAEVG-EthicsNAFeb2018Final.pdfViitattu 29.1.21.
- Uraohjauksenjavalmennukseneettisetperiaatteet. Uraohjaajat ja valmentajat ry. https://uraohjaajat.fi/yhdistys/eettiset-periaatteet/Viitattu29.1.21.

Artikkelit:
- Vehviläinen, S. 2020. Miksi ohjataan? Ohjauksen vaikutukset ja oikeutus. Teoksessa M. Määttä & A-M. Souto (toim.) Tutkittu ja tulkittu Ohjaamo. Nuorten ohjaus ja palvelut integraatiopyörteessä. Nuorisotutkimusverkosto. Nuorisotutkimusseuran verkkojulkaisu 154, 203-211. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/tutkittu_ja_tulkittu_ohjaamo_web.pdfViitattu 29.1.21.
- Souto, A-M. 2020. Yksilön kannattelevasti kohtaavaa, mutta yhteisöistä ja yhteiskunnallisista hierarkioista irrallaan olevaa ohjausta? Teoksessa M. Määttä & A-M. Souto (toim.) Tutkittu ja tulkittu Ohjaamo. Nuorten ohjaus ja palvelut integraatiopyörteessä. Nuorisotutkimusverkosto. Nuorisotutkimusseuran verkkojulkaisu 154, 212-217. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/tutkittu_ja_tulkittu_ohjaamo_web.pdfViitattu 29.1.21

Kirjallisuutta:
- Autio, K. 2019. Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kysymykset vahvemmin osaksi uraohjausta. Karelia-ammattikorkeakoulun verkkojulkaisu. Vasu 5/2019. https://vasu.karelia.fi/2019/11/08/sosiaalisen-oikeudenmukaisuuden-kysymykset-vahvemmin-osaksi-uraohjausta/Viitattu 29.1.21.
- Career guidance for social justice. Blogi. https://careerguidancesocialjustice.wordpress.com/Viitattu 29.1.21.
- Five minutes of social justice in a busy day (a social justice card game). Blogissa Career guidance for social justice. https://careerguidancesocialjustice.wordpress.com/2021/01/06/five-minutes-of-social-justice-in-a-busy-day-a-social-justice-card-game/Viitattu 29.1.21.
- Guignon, C. 2004. On being authentic. London: Routledge.Hooley,
- T. Moving toward emancipatory career guidance.https://careerwise.ceric.ca/2019/03/11/moving-toward-emancipatory-career-guidance/#.YBPPDugzY2yViitattu 29.1.21.
- Hooley, T. and Sultana, R. 2016. Career guidance for social justice. Journal of the National Institute for Career Education and Counselling, 36, 2-11. https://derby.openrepository.com/handle/10545/611264Viitattu 29.1.21.
- Hooley, T. 2019. Riding the social justice wave. BlogissaCareer guidance for social justice. https://careerguidancesocialjustice.wordpress.com/2019/10/23/riding-the-social-justice-wave/Viitattu 29.1.21.
- Kunnas, T. 2002. Mitä jäljellä moraalista. Helsinki: Kirjapaja.Laitinen, A. 2013. Mihin kysymyksiin oikeudenmukaisuusteoriat vastaavat? Teoksessa J. Hurtig, A. Nikupeteri & M. Romakkaniemi (toim.) Tutkiva sosiaalityö. Oikeudenmukaisuus sosiaalityössä.
Talentia-lehti. Sosiaalityön tutkimuksen seura, 5-10. https://www.researchgate.net/publication/323582092_Mihin_kysymyksiin_oikeudenmukaisuusteoriat_vastaavatViitattu 29.1.21.
- Liinamo, S. 2020. Life design –ohjausmalli uusliberalismin kontekstissa. Jyväskylän yliopisto. OKL.Ohjausalan koulutus. Pro gradu tutkielma. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/69719/URN%3aNBN%3afi%3ajyu-202006043975.pdf?sequence=1&isAllowed=yViitattu 8.2.21.
- MacIntyre, A. 2004. Hyveiden jäljillä: moraaliteoreettinen tutkimus. Helsinki: Gaudeamus
- Pyöriä, P. 2017. Työelämän myytit ja todellisuus. Helsinki: Gaudeamus.
- Siltala, J. 2007. Työelämän huonontumisen lyhyt historia: muutokset hyvinvointivaltion ajasta globaaliin hyperkilpailuun. Helsinki: Otava.Taylor, C. 1995. Autenttisuuden etiikka. Helsinki: Priima-Offset.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa

Sisällön jaksotus

- Teeman yhteinen käsittely 18.-19.2.2021 koulutuspäivässä, asiantuntijaluennot
- Uraohjauksen filosofiset perusteet, yksilöllinen pohdintatehtävä, palautus 15.3.2021
- Uraohjauksen filosofiset perusteet, yksilöllisen pohdintatehtävän yhteisöllinen purku 22.3.2021 webinaarissa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ennalta sovittua tähän toteutukseen

Kansainvälisyys

Ei ennalta sovittua tähän toteutukseen

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Uraohjauksen erikoistumiskoulutuksen opetussuunnitelmassa 2021.