Siirry suoraan sisältöön

HarjoitteluLaajuus (8 op)

Tunnus: TK00FM60

Laajuus

8 op

Osaamistavoitteet

Orientaatio-osion osaamistavoitteet: opiskelija osaa
- tarkastella ammatillisen koulutuksen vaativan erityisen tuen järjestämisen toimintaympäristöjä
pedagogisten käytäntöjen, moniammatillisen yhteistyön ja asiantuntijana toimimisen näkökulmista.
- (paikantaa ja täsmentää) tunnistaa oman osaamisensa kehittämisen tarpeita näiden kolmen
näkökulman painotuksina
- suunnitella ja toteuttaa harjoittelun toteutuksen osana HOPS-prosessia

Pedagogisen harjoittelun osaamistavoitteet: opiskelija osaa
- tarkastella erilaisia pedagogisia ratkaisuja ammatillisen koulutuksen vaativan erityisen tuen järjestämisen näkökulmasta
- tunnistaa erilaisia, monipuolisia menetelmiä toimintakyvyn ja oppimisvalmiuksien arvioimiseksi
- suunnitella yksilöllisiä oppimista ja toimintakykyä tukevia oppimisen ja osaamisen kehittämisen polkuja vaativan erityisen tuen opiskelijalle
- Antaa henkilökohtaisten vahvuuksien, valmiuksien ja tavoitteiden mukaista opetusta ja ohjausta vaativan erityisen tuen opiskelijalle
- soveltaa opiskelijan osallisuutta ja osallistumista tukevaa pedagogiikkaa omassa työssään
- arvioida omat kehittämistavoitteensa pedagogisten käytäntöjen osaamisessa

Moniammatillisen yhteistyön harjoittelun osaamistavoitteet; opiskelija osaa
- tunnistaa ja hyödyntää omassa työssään moniammatillisia asiantuntijatahoja, joiden kanssa yhteistyössä ammatillisen koulutuksen vaativa erityinen tuki järjestetään
- tarkastella moniammatillista yhteistyötä eri asiantuntijatahojentietojärjestelmien vuorovaikutuksena pedagogisen johtamisen ja koordinaation näkökulmasta
- toimia opiskelijan osallisuutta edistäen ja monipuolisia pedagogisia ratkaisuja hyödyntäen
- tarkastella ja arvioida moniammatillisen yhteistyön käytäntöjä oppilaitoksen ulkopuolella
- reflektoida ammatillisen koulutuksen aikaisen vaativan erityisen tuen järjestämisen käytäntöjä
- suunnitella, toteuttaa ja raportoida omaa moniammatillisen yhteistyön osaamistaan kehittävän harjoittelujakson jollain muulla kuin koulutussektorilla

Asiantuntijana toimimisen harjoittelun osaamistavoitteet; opiskelija osaa:
- tunnistaa ja saada näkyväksi oma asiantuntijarooli vaativan erityisen tuen tehtävissä
- toimia ja vaikuttaa asiantuntijatehtävissä konsultatiivisesti omassa oppilaitoksessaan ja yhteistyöverkostoissa ymmärtäen eri näkökulmien huomioimisen ja kuulemisen tärkeyden (asiantuntijakumppanuus)
- tunnistaa asiantuntijana toimimisen yhteiskunta- ja koulutuspoliittisen vaikuttamisen kanavia ja mahdollisuuksien mukaan käyttää niitä
- toimia asiantuntijatehtävissä eettisesti kestävästi
- tuottaa kirjallista, auditiivista, kuvallista ja / tai asiantuntijatekstiä oman ja taustayhteisönsä vaativan erityisen osaamisen ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi
- suunnitella, toteuttaa ja raportoida omaa asiantuntijana toimimisen osaamistaan kehittävän käytännön asiantuntijana toimimisen harjoittelun

Sisältö

Opiskelija perehtyy vaativan erityisen tuen asiantuntijan erilaisiin toimintaympäristöihin ja suorittaa käytännön harjoittelun painottaen eri ympäristöjä oman osaamisen kehittämisen tarpeensa mukaisesti. Opintojakso jakautuu orientaatio-osioon sekä käytännön harjoittelun toteuttamisosioon, jonka toteutussuunnitelma tehdään oman mentorin ja vastuukouluttajan kanssa osana HOPS-prosessia. Toteutussuunnitelmaan tarkennetaan opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet ja harjoittelun sisällöt.

Kaikille opiskelijoille yhteisessä, pakollisessa orientaatio-osiossa määritellään ja avataan opintojakson yleiset osaamistavoitteet ja sisällöt sekä suunnitellaan kunkin opiskelijan HOPS-prosessiin kiinnittyen käytännön harjoittelun toteuttaminen. Tässä opiskelijan henkilökohtaisessa toteuttamissuunnitelmassa yksilölliset osaamistavoitteet tarkennetaan ja määritellään opiskelijan käytännön harjoittelun sisältö niin, että osaamistavoitteet saavutetaan. Opintojakson osioiden rakenne:

Harjoittelun orientaatio 3 op
Käytännön harjoittelujakso 5 op, joka toteutetaan näissä toimintaympäristöissä:
Pedagoginen harjoittelu 0-5 op
Moniammatillisen yhteistyön harjoittelu 0-5 op
Asiantuntijana toimimisen harjoittelu 0-5 op

Opiskelija voi valita käytännön harjoittelun laajuuden kussakin toimintaympäristössä 0-5 opintopisteen laajuisena painottaen harjoittelun toteutusta oman kiinnostuksensa ja osaamisen kehittämisen tarpeensa mukaisesti.
Sisältö

Orientaatio-osion sisältö
- Ammatillisen koulutuksen vaativan erityisen tuen toimintaympäristöjen jäsennys pedagogisten käytäntöjen, moniammatillisen yhteistyön ja asiantuntijana toimimisen näkökulmista
- Harjoittelukokonaisuuden suunnittelu osana HOPS-prosessia yhdessä vastuukouluttajan ja mentorin kanssa opiskelijan omien osaamistavoitteiden sekä työyhteisön kehittämistavoitteiden mukaisesti.
- Harjoittelukokonaisuuden toteutus ja harjoitteluraportin kirjoittaminen

Pedagogisen harjoittelun sisältö
- pedagogiset lähestymistavat ja menetelmät
- oppimisvalmiuksien ja toimintakyvyn arviointi
- inklusiivinen, esteetön ja saavutettava oppimisympäristö
- käytännön pedagogisen harjoittelun toteuttamissuunnitelma osana HOPS-prosessia

Moniammatillisen yhteistyön harjoittelun sisältö
- Moniammatillisen yhteistyön käsitteen määrittely, erilaisia malleja, joilla moniammatillista yhteistyötä voi jäsentää
- Erilaiset asiantuntijanäkökulmat, vaativan erityisen tuen palvelujärjestelmä, erilaiset toimintaympäristöt erilaiset toimijat ja kielet
- Palvelusuunnitelma, kuntoutussuunnitelma, HOKS, HOJKS – suunnitelmien kirjo ja limittäisyys
- Moniammatillisen yhteistyön pedagoginen johtaminen ja koordinaatio
- Kohteesta kumppaniksi; “Nothing about us without us”; opiskelijan positiivinen erityiskohtelu; kuulluksi tuleminen moniammatillisessa yhteistyössä
- Esteetön ja saavutettava viestintä ja vuorovaikutus; selkokieli ja puhetta tukevat sekä korvaavat kommunikaatiomenetelmät (AAC)
- Eettiset kysymykset, tiedonsiirto ja salassapitoon liittyvät kysymykset moniammatillisessa yhteistyössä
- Vaativaa erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan perheen tukeminen, palvelujen tarpeet ja yhteistyö
- Käytännön moniammatillisen yhteistyön harjoittelun toteuttamissuunnitelma osana HOPS-prosessia yhdessä vastuukouluttajan ja mentorin kanssa

Asiantuntijana toimimisen harjoittelun sisältö
- asiantuntijuus toimintana ja vuorovaikutuksena
- asiantuntijayhteistyön pedagoginen johtaminen
- asiantuntijuus; paremmin tietäjän paikka ja toisin tietämisen tila – kumppanuuteen kutsuva työote
- oman asiantuntijuuden tunnistaminen, tunnustaminen ja esittäminen
- konsultatiivinen työote
- asiantuntijana toimimisen eettiset periaatteet
- osallistuminen vaativan erityisen tuen erikoistumiskoulutuksen asiantuntijaverkoston keskusteluihin ja omaan osaamiseen ja asiantuntemukseen perustuvien puheenvuorojen tuottaminen opiskeluun ja mahdolliseen yhteiseen julkaisuun liittyen

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja raportoi harjoittelun käytännön toteutuksen, jossa hän perustelee tekemänsä painotukset, käytännön harjoittelun paikkojen valinnan sekä arvioi harjoittelukokonaisuuden onnistumista osana HOKS-prosessia. Raportissa eritellään ja perustellaan osaamistavoitteiden saavuttaminen pedagogisten käytäntöjen, moniammatillisen yhteistyön sekä asiantuntijana toimimisen toimintaympäristöissä.

Hylätty: Tavoiteltava käytännön osaamisen kehittäminen ei todennu harjoittelun toteutuksen ja siitä raportoinnin kautta.