Siirry suoraan sisältöön

Kuntoutumisen tukiLaajuus (2 op)

Tunnus: TK00FM57

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- tunnistaa oman kuntoutuksen osaamisen kehittämistarpeet vaativan erityisen tuen alueella
- ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen kuntoutuksessa
- tunnistaa oppilaitoksen vaativan erityisen tuen kuntoutuksen toteutuksen ja palvelujen kehittämistarpeita
- toimia moniammatillisesti konsultatiivisesti omassa oppilaitoksessa ja oppilaitoksen ulkopuolisissa yhteistyöverkostoissa
- toimia erityispedagogisena asiantuntijana erilaisissa kuntoutuksen yhteistyöverkostoissa
- hyödyntää moniammatillista yhteistyötä opiskelijan hyvinvoinnin ja kuntoutuksen tukena
- edistää kuntoutusta voimavaralähtöisesti
- kehittää omaa kuntoutuksen asiantuntijuutta vaativan erityisen tuen tehtävissä moniammatillisesti
- kehittää tiimin toimintaa ja työhyvinvointia sekä monialaista viestintää ja vuorovaikutusta
- tunnistaa teknologian tuomia mahdollisuuksia vaativan erityisen tuen asiantuntija- ja kehittämistehtävissä

Sisältö

- kokonaisvaltainen kuntoutus ja kuntoutuminen
- kuntouttava toimintaympäristö ja -käytännöt vaativan erityisen tuen näkökulmasta
- kuntoutus- ja kuntoutumissuunnitelma
- kuntoutuksen arvojen mukainen toiminta kuntoutujan kohtaamisessa
- kuntoutuksen palvelujärjestelmä vaativan erityisen tuen näkökulmasta
- sektorirajat ylittävä moniammatillinen yhteistyö kuntoutuksessa
- kuntoutuksen innovatiivinen uudistaminen, tulevaisuuteen suuntautuneisuus, luovuus ja rohkeus sekä teknologian hyödyntäminen

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojakson opetukseen ja osoittaa annetuissa tehtävissä hallitsevansa yllä mainitut sisällöt, saavuttaneensa osaamistavoitteet ja osaavansa hyödyntää kokonaiskuntoutuksellista työotetta suunnitelmallisesti moniammatillisessa yhteistyössä ammatillisen koulutuksen vaativan erityisen tuen opiskelijoiden opiskelun ja oppimisen edistämiseksi.

Hylätty: Ylläolevat tavoitteet eivät toteudu.

Ilmoittautumisaika

02.12.2020 - 31.12.2020

Ajoitus

01.01.2021 - 31.05.2022

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vaativan erityisen tuen erikoistumiskoulutus
Opettaja
  • Mika Mäkiaho
  • Katariina Hakala
Vastuuhenkilö

Katariina Hakala

Ryhmät
  • 21EVATU2
    Vaativan erityisen tuen erikoistumiskoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- tunnistaa oman kuntoutuksen osaamisen kehittämistarpeet vaativan erityisen tuen alueella
- ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen kuntoutuksessa
- tunnistaa oppilaitoksen vaativan erityisen tuen kuntoutuksen toteutuksen ja palvelujen kehittämistarpeita
- toimia moniammatillisesti konsultatiivisesti omassa oppilaitoksessa ja oppilaitoksen ulkopuolisissa yhteistyöverkostoissa
- toimia erityispedagogisena asiantuntijana erilaisissa kuntoutuksen yhteistyöverkostoissa
- hyödyntää moniammatillista yhteistyötä opiskelijan hyvinvoinnin ja kuntoutuksen tukena
- edistää kuntoutusta voimavaralähtöisesti
- kehittää omaa kuntoutuksen asiantuntijuutta vaativan erityisen tuen tehtävissä moniammatillisesti
- kehittää tiimin toimintaa ja työhyvinvointia sekä monialaista viestintää ja vuorovaikutusta
- tunnistaa teknologian tuomia mahdollisuuksia vaativan erityisen tuen asiantuntija- ja kehittämistehtävissä

Sisältö (OJ)

- kokonaisvaltainen kuntoutus ja kuntoutuminen
- kuntouttava toimintaympäristö ja -käytännöt vaativan erityisen tuen näkökulmasta
- kuntoutus- ja kuntoutumissuunnitelma
- kuntoutuksen arvojen mukainen toiminta kuntoutujan kohtaamisessa
- kuntoutuksen palvelujärjestelmä vaativan erityisen tuen näkökulmasta
- sektorirajat ylittävä moniammatillinen yhteistyö kuntoutuksessa
- kuntoutuksen innovatiivinen uudistaminen, tulevaisuuteen suuntautuneisuus, luovuus ja rohkeus sekä teknologian hyödyntäminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojakson opetukseen ja osoittaa annetuissa tehtävissä hallitsevansa yllä mainitut sisällöt, saavuttaneensa osaamistavoitteet ja osaavansa hyödyntää kokonaiskuntoutuksellista työotetta suunnitelmallisesti moniammatillisessa yhteistyössä ammatillisen koulutuksen vaativan erityisen tuen opiskelijoiden opiskelun ja oppimisen edistämiseksi.

Hylätty: Ylläolevat tavoitteet eivät toteudu.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Yhteistoiminnallinen opetus ja oppiminen
Tiimiopettajuus
Osallistava voimavaralähtöinen pedagogiikka

Oppimateriaalit

- Apuvälineitä. (2010). Apuvälineitä erilaisen oppijan arkeen - Äänikirjasta älykynään, läppäristä lankakerään, nauhurista navigaattoriin. Erilaisten oppijoiden liitto ry.
- Autismi –Aspergerliitto. https://www.autismiliitto.fi/ sekä materiaaleja: https://www.autismiliitto.fi/materiaalia/esitteet
-Autti-Rämö, Salminen, Rajavaara, Kuntoutuminen. (2016).
-Dunderfelt, T. 2016. Läsnäoleva kohtaaminen. PS-kustannus.
-Kehitysvammaliitto, https://www.kehitysvammaliitto.fi/
-Kehitysvammaisten tukiliitto, https://www.tukiliitto.fi/
-Kinnunen, Löytöretkellä lapsen osallisuuteen: Substantiivinen teoria kouluikäisen erityistä tukea tarvitsevan lapsen osallisuuden mahdollistavasta yhteistoiminnasta. Itä-Suomen yliopisto (2021).
-Mäntyniemi, D. (2017). Palvelusuunnitelmien yhdistäminen ja kehittäminen vammaispalvelun sosiaalityössä.
-Sandberg, E. (2021). Pedagoginen tuki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
-Vammaispalveluiden käsikirja, https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja
- Valmennuksessa erilainen oppija: file:///C:/Users/leena/AppData/Local/Temp/valmennuksessa_erilainen_oppija-opas.pdf
-Verneri, https://verneri.net

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

HOPSn mukaisesti opintojakson laajuus huomioiden

Sisällön jaksotus

Osallistuminen yhteen webinaariin. Webinaari sisältää asiantuntijapuheenvuoroja, työpajaosuuden, itsenäisen opiskelun, oman oppimisen arvioinnin sekä vertaisarvioinnin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Edetään ja toteutuu HOPS:n mukaisesti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

HOPS:n mukaisesti

Kansainvälisyys

Kansainväliset artikkelit ja julkaisut

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksoon liittyvä informaatio on Moodlessa

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty: Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojakson opetukseen ja osoittaa anne-tuissa tehtävissä hallitsevansa yllä mainitut sisällöt, saavuttaneensa osaamistavoitteet ja osaavansa hyödyntää kokonaiskuntoutuksellista työotetta suunnitelmallisesti moniam-matillisessa yhteistyössä ammatillisen koulutuksen vaativan erityisen tuen opiskelijoiden opiskelun ja oppimisen edistämiseksi.
Hylätty: Ylläolevat tavoitteet eivät toteudu.