Kuntoutumisen tukiLaajuus (2 op)
Tunnus: TK00FM57
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa oman kuntoutuksen osaamisen kehittämistarpeet vaativan erityisen tuen alueella
- ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen kuntoutuksessa
- tunnistaa oppilaitoksen vaativan erityisen tuen kuntoutuksen toteutuksen ja palvelujen kehittämistarpeita
- toimia moniammatillisesti konsultatiivisesti omassa oppilaitoksessa ja oppilaitoksen ulkopuolisissa yhteistyöverkostoissa
- toimia erityispedagogisena asiantuntijana erilaisissa kuntoutuksen yhteistyöverkostoissa
- hyödyntää moniammatillista yhteistyötä opiskelijan hyvinvoinnin ja kuntoutuksen tukena
- edistää kuntoutusta voimavaralähtöisesti
- kehittää omaa kuntoutuksen asiantuntijuutta vaativan erityisen tuen tehtävissä moniammatillisesti
- kehittää tiimin toimintaa ja työhyvinvointia sekä monialaista viestintää ja vuorovaikutusta
- tunnistaa teknologian tuomia mahdollisuuksia vaativan erityisen tuen asiantuntija- ja kehittämistehtävissä
Sisältö
- kokonaisvaltainen kuntoutus ja kuntoutuminen
- kuntouttava toimintaympäristö ja -käytännöt vaativan erityisen tuen näkökulmasta
- kuntoutus- ja kuntoutumissuunnitelma
- kuntoutuksen arvojen mukainen toiminta kuntoutujan kohtaamisessa
- kuntoutuksen palvelujärjestelmä vaativan erityisen tuen näkökulmasta
- sektorirajat ylittävä moniammatillinen yhteistyö kuntoutuksessa
- kuntoutuksen innovatiivinen uudistaminen, tulevaisuuteen suuntautuneisuus, luovuus ja rohkeus sekä teknologian hyödyntäminen
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojakson opetukseen ja osoittaa annetuissa tehtävissä hallitsevansa yllä mainitut sisällöt, saavuttaneensa osaamistavoitteet ja osaavansa hyödyntää kokonaiskuntoutuksellista työotetta suunnitelmallisesti moniammatillisessa yhteistyössä ammatillisen koulutuksen vaativan erityisen tuen opiskelijoiden opiskelun ja oppimisen edistämiseksi.
Hylätty: Ylläolevat tavoitteet eivät toteudu.
Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 31.12.2020
Ajoitus
01.01.2021 - 31.05.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vaativan erityisen tuen erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Mika Mäkiaho
- Katariina Hakala
Vastuuhenkilö
Katariina Hakala
Ryhmät
-
21EVATU2Vaativan erityisen tuen erikoistumiskoulutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- tunnistaa oman kuntoutuksen osaamisen kehittämistarpeet vaativan erityisen tuen alueella
- ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen kuntoutuksessa
- tunnistaa oppilaitoksen vaativan erityisen tuen kuntoutuksen toteutuksen ja palvelujen kehittämistarpeita
- toimia moniammatillisesti konsultatiivisesti omassa oppilaitoksessa ja oppilaitoksen ulkopuolisissa yhteistyöverkostoissa
- toimia erityispedagogisena asiantuntijana erilaisissa kuntoutuksen yhteistyöverkostoissa
- hyödyntää moniammatillista yhteistyötä opiskelijan hyvinvoinnin ja kuntoutuksen tukena
- edistää kuntoutusta voimavaralähtöisesti
- kehittää omaa kuntoutuksen asiantuntijuutta vaativan erityisen tuen tehtävissä moniammatillisesti
- kehittää tiimin toimintaa ja työhyvinvointia sekä monialaista viestintää ja vuorovaikutusta
- tunnistaa teknologian tuomia mahdollisuuksia vaativan erityisen tuen asiantuntija- ja kehittämistehtävissä
Sisältö (OJ)
- kokonaisvaltainen kuntoutus ja kuntoutuminen
- kuntouttava toimintaympäristö ja -käytännöt vaativan erityisen tuen näkökulmasta
- kuntoutus- ja kuntoutumissuunnitelma
- kuntoutuksen arvojen mukainen toiminta kuntoutujan kohtaamisessa
- kuntoutuksen palvelujärjestelmä vaativan erityisen tuen näkökulmasta
- sektorirajat ylittävä moniammatillinen yhteistyö kuntoutuksessa
- kuntoutuksen innovatiivinen uudistaminen, tulevaisuuteen suuntautuneisuus, luovuus ja rohkeus sekä teknologian hyödyntäminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojakson opetukseen ja osoittaa annetuissa tehtävissä hallitsevansa yllä mainitut sisällöt, saavuttaneensa osaamistavoitteet ja osaavansa hyödyntää kokonaiskuntoutuksellista työotetta suunnitelmallisesti moniammatillisessa yhteistyössä ammatillisen koulutuksen vaativan erityisen tuen opiskelijoiden opiskelun ja oppimisen edistämiseksi.
Hylätty: Ylläolevat tavoitteet eivät toteudu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yhteistoiminnallinen opetus ja oppiminen
Tiimiopettajuus
Osallistava voimavaralähtöinen pedagogiikka
Oppimateriaalit
- Apuvälineitä. (2010). Apuvälineitä erilaisen oppijan arkeen - Äänikirjasta älykynään, läppäristä lankakerään, nauhurista navigaattoriin. Erilaisten oppijoiden liitto ry.
- Autismi –Aspergerliitto. https://www.autismiliitto.fi/ sekä materiaaleja: https://www.autismiliitto.fi/materiaalia/esitteet
-Autti-Rämö, Salminen, Rajavaara, Kuntoutuminen. (2016).
-Dunderfelt, T. 2016. Läsnäoleva kohtaaminen. PS-kustannus.
-Kehitysvammaliitto, https://www.kehitysvammaliitto.fi/
-Kehitysvammaisten tukiliitto, https://www.tukiliitto.fi/
-Kinnunen, Löytöretkellä lapsen osallisuuteen: Substantiivinen teoria kouluikäisen erityistä tukea tarvitsevan lapsen osallisuuden mahdollistavasta yhteistoiminnasta. Itä-Suomen yliopisto (2021).
-Mäntyniemi, D. (2017). Palvelusuunnitelmien yhdistäminen ja kehittäminen vammaispalvelun sosiaalityössä.
-Sandberg, E. (2021). Pedagoginen tuki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
-Vammaispalveluiden käsikirja, https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja
- Valmennuksessa erilainen oppija: file:///C:/Users/leena/AppData/Local/Temp/valmennuksessa_erilainen_oppija-opas.pdf
-Verneri, https://verneri.net
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
HOPSn mukaisesti opintojakson laajuus huomioiden
Sisällön jaksotus
Osallistuminen yhteen webinaariin. Webinaari sisältää asiantuntijapuheenvuoroja, työpajaosuuden, itsenäisen opiskelun, oman oppimisen arvioinnin sekä vertaisarvioinnin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Edetään ja toteutuu HOPS:n mukaisesti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
HOPS:n mukaisesti
Kansainvälisyys
Kansainväliset artikkelit ja julkaisut
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoon liittyvä informaatio on Moodlessa
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty: Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojakson opetukseen ja osoittaa anne-tuissa tehtävissä hallitsevansa yllä mainitut sisällöt, saavuttaneensa osaamistavoitteet ja osaavansa hyödyntää kokonaiskuntoutuksellista työotetta suunnitelmallisesti moniam-matillisessa yhteistyössä ammatillisen koulutuksen vaativan erityisen tuen opiskelijoiden opiskelun ja oppimisen edistämiseksi.
Hylätty: Ylläolevat tavoitteet eivät toteudu.