Skip to main content

Kuntouttava vuorovaikutus (5 cr)

Code: SP00GJ94-3001

General information


Enrolment period
02.07.2023 - 31.07.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2023 - 31.03.2024
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Business Operations
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Continuing Education
Teachers
Johanna Vilppola
Course
SP00GJ94

Objectives (course unit)

• osaa toimia kuntouttavan vuorovaikutuksen periaatteiden perusteella ja kuntouttava vuorovai-kutus on opiskelijan toiminnan perustana
• osaa kohdata, ymmärtää ja toimia lasten ja nuorten kanssa, joilla on mielenterveyden haasteita.
• osaa toimia tavoitteellisesti ja arvioi tavoitteita yhdessä lapsen ja nuoren sekä hänen elämäs-sään tärkeiden ihmisten kanssa säännöllisesti
• osaa dialogisuuden ja voimavarakeskeisyyden periaatteet sekä osaa toimia ko. periaatteiden mukaisesti arkipäivän ohjaustilanteissa lapsen ja nuoren kanssa.

Content (course unit)

• kuntouttavan vuorovaikutuksen edellytykset, kuten luottamus, turvallisuus, empatia, jatkuvuus, ennustettavuus
• dialogisuus
• oma verbaalinen ja non-verbaalinen viestintä
• PACE/PLACE -asenne
• työskentelyn yhteiset tavoitteet lapsen tai nuoren kanssa, tavoitteiden mukainen toiminta ja ar-viointi
• kuntouttavan vuorovaikutuksen merkitys mielenterveyden näkökulmasta
• voimavarakeskeinen lähestymistapa vuorovaikutuksessa, tulevaisuusnäkökulma

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Hyväksytty
Hyväksytty suoritus edellyttää opiskelijalta kuntouttavan vuorovaikutuksen periaatteiden tietämistä sekä ymmärrystä siitä, miten ja milloin kuntouttavan vuorovaikutusta tulisi käyttää lasten ja nuorten mielenter-veyden tukemiseksi. Osaa toimia tavoitteellisesti ja dialogisesta lasten ja nuorten kanssa sekä osaa ja ymmärtää tavoitteiden jatkuvan arvioinnin merkityksen. Ymmärtää voimavarakeskeisen työotteen merki-tyksen lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa ja osaa soveltaa ymmärrystään käytännön työs-sään lastensuojelussa.

Hylätty
Opiskelija ei tiedä ja ymmärrä kuntouttavan vuorovaikutuksen periaatteita eikä tiedä miten ja milloin kun-touttavan vuorovaikutusta tulisi käyttää lasten ja nuorten mielenterveyden tukemiseksi. Ei osaa toimia ta-voitteellisesti ja dialogisesta lasten ja nuorten kanssa. Opiskelija ei osaa eikä ymmärrä tavoitteiden jatku-van arvioinnin merkitystä. Hän ei ymmärtää voimavarakeskeisen työotteen merkitystä lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa ja ei osaa soveltaa ymmärrystään käytännön työssään lastensuojelussa.

Assessment scale

0-5

Go back to top of page