Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus ja päivähoito (8 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-29-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2018 - 28.11.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
31.07.2019 - 29.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Piia Roos
Linda Nurhonen
Raija Yliniemi
Opintojakso
7S-29

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi varhaiskasvattajana
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa ammatillisia käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa
- osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
- ymmärtää pedagogisen suhteen merkityksen.
2. Varhaiskasvatuksen teoreettinen perusta ja filosofiset lähtökohdat
- tietää ja osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
- osaa soveltaa varhaiskasvatustyön keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessit
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen elinikäisen oppimisen näkökulmasta
3. Kasvatus ja pedagogiikka
- osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa orientaatiota toiminnassaan
- osaa havainnoida ja tukea lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille
- osaa huomioiden hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa
- osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät
4. Päivähoidon toimintaympäristö ja perustehtävä
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät , tavoitteet ja perustehtävän
- tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon asiakirjoja sekä lainsäädäntöä
- tietää ja tuntee päivähoidon eri muodot.
5. Moniammatillinen yhteistyö ja kasvatuskumppanuus
- tuntee kasvatuskumppanuuden keskeiset periaatteet, osaa käynnistää sekä ylläpitää
- kasvatuskumppanuutta
- tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan.

Sisältö (Opintojakso)

Sisällöt:
- Varhaiskasvatuksen arvopohja ja filosofiset lähtökohdat
- Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
- Vaihtoehtoiset pedagogiikat
- Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
- Aikuinen oppimisen tukijana
- Lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
- Pedagoginen suunnittelu (varhaiskasvatussuunnitelma)
- Lapsen oppimisympäristöt
- Sisällölliset orientaatiot
- Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
- Päivähoidon eri muodot, laatu ja arviointi
- Kasvatuskumppanuus ja moniammatillinen verkostotyö

Opintojakson tavoitteet ja sisällöt liitetään kiinteäksi osaksi varhaiskasvatuksen harjoittelua
(15op)

Aika ja paikka

Opetus syksyn kontaktiviikoilla. Tarkempi aikataulu kohdassa opintojen jaksotus.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ennakkotehtävä 10 h
Kirjapiiri, jossa ryhmissä 3-4 paneudutaan opiskelijoiden valitsemiin kirjoihin.
Posteri leikistä
Itsenäiset tehtävät Raijan ja Piina osuuksista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Kontaktiopetuksessa on pakollinen läsnäolo.
- Ennakkotehtävä: varhaiskasvatussuunnitelma (Hyväksytty/täydennettävä)
- Kirjapiiri ja ryhmän tiivistelmä tapaamisissa käydystä keskustelusta:

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, keskustelu, pienryhmätyöskentely, vieraikukäynnit, kirjallisuuden lukeminen, kirjallisuuspiiri, erilaiset etätehtävät.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus Tabulassa 19ASOVP sivuilla, Tabula sivut avautuu elokuussa 2019

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

VP-moduli 8 op = 216 h
Lähiopetus 52h
Itsenäinen opiskelu 160h
ennakkotehtävä 15h
Kirjapiiri 34 h
Itsenäinen tehtävä Raijan osuus 70h
Itsenäinen tehtävä Piian osuus 45h

Sisällön jaksotus

Lähiopetus
VK 37
pe 13.9 klo 9-12 aloitus Piia ja Raija
VK 41 VP-modulin intensiiviviikko
ma 7.10 klo 9-12 Piia Osallisuus varhaiskasvatuksessa.
ti 8.10 klo 9-12 Raija Varhaiskasvatus pedagogiikan toteuttamisen lähtökohtia
ke 9.10 16 klo 8.30 -10.30 Piia Otsonmäen päiväkoti ja 12-15 jatkuu koululla teema Arviointi ja kehittäminen
to 10.10 Raija klo 9-16 9.00- 11.00 ja 13.00 Ylpönpihan päiväkoti
pe 11.10 klo 9-12 Raija Lapsen vasuprosessi. ja 13-16 Piia Teemana leikki
VK 46
to 14.11 klo 13-16 Raija Lapsen oppiminen ja laaja-alainen osaaminen, Oppimisympäristö
VK 50
ti 10.12 klo 13-16 Raija Yhteisöllisyys Tämä on minun ryhmäni.
ke 11.12 klo 9-12 Piia Arviointi ja kehittäminen
to 12.12 klo 9-12 Raija ja Piia Posterit leikistä esitetään 1h. Yhteenvetoa kokonaisuudesta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

VP-modulin tavoitteet ja sisältö liittypedagogisen harjoittelun tavoitteisiin ja sisältöön.

Lisätietoja opiskelijoille

Kokonaisuus jakautuu 2 opettajan kesken
Raija Yliniemi ja Piia Roos

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentynyt kokonaisuus. Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omaa kokemuksten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote.

Siirry alkuun