Siirry suoraan sisältöön

Verkkokaupan löydettävyys ja käytettävyysLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: 3H00FV80

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa hakukoneoptimoinnin yleiset periaatteet.
- ymmärtää hakusanojen merkityksen, ymmärtää optimoinnin rakenteen ja osaa hyödyntää hakurobottien toimintaa hakukoneoptimoinnin rakentamisessa
- ymmärtää miten sivuston navigointi vaikuttaa käytettävyyteen sekä miten tuoteryhmiä ja tuotetietoja hyödynnetään käyttäjäkokemuksen rakentamisessa.
- osaa hyödyntää kohderyhmäajattelua löydettävyyden ja käytettävyyden rakentamisessa huomioiden sekä kuluttajien että yritysten välisen kaupankäynnin eroavaisuudet
- osaa tuottaa saavutettavia materiaaleja verkkoon.

Sisältö

Mitä on hakukoneoptimointi?
Miten verkkokaupan löydettävyys ja käytettävyys toteutetaan?
Miten kohderyhmät vaikuttavat löydettävyyden ja käytettävyyden suunnitteluun?
Miten saavutettavuus huomioidaan verkkokaupan suunnittelussa?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija hallitsee hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät, tunnistaa hakusanojen merkityksen ja osaa hyödyntää niitä verkkokaupan rakentamisessa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella uusia ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tietää vain joitain hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyviä käsitteitä eikä osaa soveltaa näitä käytännölliseen suunnitteluun.

Siirry alkuun