Professional English for Dental HygienistLaajuus (3 op)
Tunnus: 7G00GM90
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija:
• ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa.
• tiedostaa oman roolinsa alansa viestijänä potilastilanteissa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• soveltaa oppimaansa kielitaitoa haastatellessaan terveydentilaan, lääkitykseen ja elintapoihin liittyviä asioita
• soveltaa oppimaansa kielitaitoa ohjatessaan- ja opettaessaan suun omahoitoa.
• soveltaa oppimaansa kielitaitoa selittäessään asiakaslähtöisesti tulevista toimenpiteistä, tutkimustuloksista ja hoitosuunnitelmaan liittyvistä asioista.
• ymmärtää oman alansa ammatillisia ja tieteellisiä tekstejä sekä soveltaa lukemaansa tietoa.
• pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen
Sisältö
• vuorovaikutus ja viestintä tilanteet englannin kielellä
• keskeinen suun terveydenhoitotyön sanasto
•keskeinen hammaslääketieteen anatomian sanasto
• keskeinen hammaslääketieteen terminologia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
· opiskelija pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa.
· pystyy antamaan yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita potilaille/asiakkaille.
· osaa kysyä potilaalta/asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja.
· osaa käyttää auttavasti hoitotyön perussanastoa.
· ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä hoitotyöhön liittyvistä teksteistä.
· selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista.
· reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin.
· käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
· käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat.
· ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan.
· on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioon ottaen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
· opiskelija pystyy viestimään selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa.
· osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa (esim. kotihoito-ohjeet).
· selvittää melko onnistuneesti potilaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa, elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä.
· pystyy vastaamaan tarkoituksenmukaisesti potilaan esittämiin kysymyksiin.
· osaa käyttää keskeistä hoitotyön sanastoa ja käsitteitä.
· osaa hankkia tietoa hoitotyön julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi.
· ymmärtää pääasiat hoitotyön tekstistä ilman apuvälineitä.
· osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa.
· ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
· käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin.
· osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
· osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja.
· välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti (H4).
· välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3).
· opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
· opiskelija viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet).
· haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan.
· osaa käyttää vaativaakin hoitotyön sanastoa ja käsitteitä.
· englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa.
· pystyy hyödyntämään vaativiakin hoitotyön artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä.
· keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista.
· reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin.
· ääntää luontevasti ja selkeästi.
· pystyy selittämään asiat toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
· ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä.
· työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan.
· kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana.