Korjausrakentamisen tuotantotekniikkaLaajuus (3 op)
Tunnus: T300DI71
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on oppia tuntemaan korjausrakentamistoiminnan toteutuksen perusteet ja erot uudisrakentamiseen verrattuna sekä oppia tuntemaan vanhoja käytettyjä rakenneratkaisuja ja niiden korjausmenetelmiä. Lisäksi opiskelijat perehtyvät työskentelyyn projektitiimissä.
Sisältö
Opintojaksossa tehdään ryhmätyönä todellisen korjausrakennuskohteen toteutussuunnitelma, joka sisältää menetelmäkuvauksen, aikataulun, laatu-, turvallisuus- ja ympäristösuunnitelman sekä kustannusarvion. Opintojakson sisältönä ovat myös korjausrakentamisen riskit ja niiden minimointi. Kaikki tunnit ovat ryhmätyönä tehtäviä toteutussuunnitelmia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijaryhmä on palauttanut harjoitustyön tehtävänannon mukaisesti tehtynä. Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Kaikki ryhmän jäsenet saavat saman arvosanan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ryhmän opiskelijat ovat miettineet erilaisia ratkaisutapoja ja työmenetelmiä kyseisen tehtävän läpiviennin onnistumikseksi ja laatineet niistä yhden tomivan mallin, joka olisi mahd. toteuttaa rakennustuotannossa. Opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Kaikki ryhmän jäsenet saavat saman arvosanan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ryhmän opiskelijat ovat osoittaneet suurta kiinnostusta ja perehtyneisyyttä aihealueesen ja saanet aikaan toteututtamiskelpoisen tuotantoratkaisun aikataulussa. Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisumenetelmät. Kaikki ryhmän jäsenet saavat saman arvosanan.
Lisätiedot
Kirjallisuus: Ratu-aineisto ja tapauskohtaisesti sovittava kirjallisuus. Opetusmenetelmät: yhteistoiminnallinen oppiminen, Itsenäinen opiskelu/etätehtävät, harjoitustyöt, raportti/työselostus, ryhmäopiskelu, ongelmalähtöinen opiskelu, projektityöskentely ja loppuseminaari.
Ilmoittautumisaika
01.07.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennustekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tommi Lehtonen
- Jani Hietakangas
Vastuuhenkilö
Jani Hietakangas
Ryhmät
-
21I341Rakennustuotanto
-
21I371Kiinteistönpitotekniikka ja korjausrakentaminen
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on oppia tuntemaan korjausrakentamistoiminnan toteutuksen perusteet ja erot uudisrakentamiseen verrattuna sekä oppia tuntemaan vanhoja käytettyjä rakenneratkaisuja ja niiden korjausmenetelmiä. Lisäksi opiskelijat perehtyvät työskentelyyn projektitiimissä.
Sisältö (OJ)
Opintojaksossa tehdään ryhmätyönä todellisen korjausrakennuskohteen toteutussuunnitelma, joka sisältää menetelmäkuvauksen, aikataulun, laatu-, turvallisuus- ja ympäristösuunnitelman sekä kustannusarvion. Opintojakson sisältönä ovat myös korjausrakentamisen riskit ja niiden minimointi. Kaikki tunnit ovat ryhmätyönä tehtäviä toteutussuunnitelmia.
Lisätiedot (OJ)
Kirjallisuus: Ratu-aineisto ja tapauskohtaisesti sovittava kirjallisuus. Opetusmenetelmät: yhteistoiminnallinen oppiminen, Itsenäinen opiskelu/etätehtävät, harjoitustyöt, raportti/työselostus, ryhmäopiskelu, ongelmalähtöinen opiskelu, projektityöskentely ja loppuseminaari.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelijaryhmä on palauttanut harjoitustyön tehtävänannon mukaisesti tehtynä. Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Kaikki ryhmän jäsenet saavat saman arvosanan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Ryhmän opiskelijat ovat miettineet erilaisia ratkaisutapoja ja työmenetelmiä kyseisen tehtävän läpiviennin onnistumikseksi ja laatineet niistä yhden tomivan mallin, joka olisi mahd. toteuttaa rakennustuotannossa. Opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Kaikki ryhmän jäsenet saavat saman arvosanan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ryhmän opiskelijat ovat osoittaneet suurta kiinnostusta ja perehtyneisyyttä aihealueesen ja saanet aikaan toteututtamiskelpoisen tuotantoratkaisun aikataulussa. Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisumenetelmät. Kaikki ryhmän jäsenet saavat saman arvosanan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei koetta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
etätoteutus. Ryhmätöinä tehtävä korjauskohteen toteutuksen suunnittelu. Kohteen lähtötiedot annetaan 1. tunneilla. sekä ohjeistus opintojaksolle.
Välinäytöt kurssin aikana eri osa-alueille. Ryhmätyönä tehtävää tiedonhankintaa, jalostamista ja ongelmaratkaisua. Ryhmän jäsenille sama arvosana
Oppimateriaalit
materiaalina aikaisemien opintojaksojen aikeistot/ opettajien ohjeistamat
Sisällön jaksotus
sisältö jaksottuu völinäytöihin 1. kerralla annetun ohjeen mukaan. Jako pääpiirteittäin:
1. tehtävänanto
2. tuotantomenetelmät
3. aikataulu/ kustannukset
4. muut
5. lähes valmiit työt
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
hankkeet olemassa olevia, toteutuneita kohteita
Lisätietoja opiskelijoille
välinäytöillä läsnäolo pakko
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijaryhmä on palauttanut harjoitustyön tehtävänannon mukaisesti tehtynä. Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Kaikki ryhmän jäsenet saavat saman arvosanan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmän opiskelijat ovat miettineet erilaisia ratkaisutapoja ja työmenetelmiä kyseisen tehtävän läpiviennin onnistumikseksi ja laatineet niistä yhden tomivan mallin, joka olisi mahd. toteuttaa rakennustuotannossa. Opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Kaikki ryhmän jäsenet saavat saman arvosanan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmän opiskelijat ovat osoittaneet suurta kiinnostusta ja perehtyneisyyttä aihealueesen ja saanet aikaan toteututtamiskelpoisen tuotantoratkaisun aikataulussa. Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisumenetelmät. Kaikki ryhmän jäsenet saavat saman arvosanan.
Ilmoittautumisaika
01.07.2023 - 17.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 18.12.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennustekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tommi Lehtonen
- Jani Hietakangas
Vastuuhenkilö
Tommi Lehtonen
Ryhmät
-
20I371Kiinteistönpitotekniikka ja korjausrakentaminen
-
20I341ARakennustuotanto A
-
20I341Rakennustuotanto
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on oppia tuntemaan korjausrakentamistoiminnan toteutuksen perusteet ja erot uudisrakentamiseen verrattuna sekä oppia tuntemaan vanhoja käytettyjä rakenneratkaisuja ja niiden korjausmenetelmiä. Lisäksi opiskelijat perehtyvät työskentelyyn projektitiimissä.
Sisältö (OJ)
Opintojaksossa tehdään ryhmätyönä todellisen korjausrakennuskohteen toteutussuunnitelma, joka sisältää menetelmäkuvauksen, aikataulun, laatu-, turvallisuus- ja ympäristösuunnitelman sekä kustannusarvion. Opintojakson sisältönä ovat myös korjausrakentamisen riskit ja niiden minimointi. Kaikki tunnit ovat ryhmätyönä tehtäviä toteutussuunnitelmia.
Lisätiedot (OJ)
Kirjallisuus: Ratu-aineisto ja tapauskohtaisesti sovittava kirjallisuus. Opetusmenetelmät: yhteistoiminnallinen oppiminen, Itsenäinen opiskelu/etätehtävät, harjoitustyöt, raportti/työselostus, ryhmäopiskelu, ongelmalähtöinen opiskelu, projektityöskentely ja loppuseminaari.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelijaryhmä on palauttanut harjoitustyön tehtävänannon mukaisesti tehtynä. Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Kaikki ryhmän jäsenet saavat saman arvosanan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Ryhmän opiskelijat ovat miettineet erilaisia ratkaisutapoja ja työmenetelmiä kyseisen tehtävän läpiviennin onnistumikseksi ja laatineet niistä yhden tomivan mallin, joka olisi mahd. toteuttaa rakennustuotannossa. Opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Kaikki ryhmän jäsenet saavat saman arvosanan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ryhmän opiskelijat ovat osoittaneet suurta kiinnostusta ja perehtyneisyyttä aihealueesen ja saanet aikaan toteututtamiskelpoisen tuotantoratkaisun aikataulussa. Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisumenetelmät. Kaikki ryhmän jäsenet saavat saman arvosanan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei koetta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
etätoteutus. Ryhmätöinä tehtävä korjauskohteen toteutuksen suunnittelu. Kohteen lähtötiedot annetaan 1. tunneilla. sekä ohjeistus opintojaksolle.
Välinäytöt kurssin aikana eri osa-alueille. Ryhmätyönä tehtävää tiedonhankintaa, jalostamista ja ongelmaratkaisua. Ryhmän jäsenille sama arvosana
Oppimateriaalit
materiaalina aikaisemien opintojaksojen aikeistot/ opettajien ohjeistamat
Sisällön jaksotus
sisältö jaksottuu völinäytöihin 1. kerralla annetun ohjeen mukaan. Jako pääpiirteittäin:
1. tehtävänanto
2. tuotantomenetelmät
3. aikataulu/ kustannukset
4. muut
5. lähes valmiit työt
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
hankkeet olemassa olevia, toteutuneita kohteita
Lisätietoja opiskelijoille
välinäytöillä läsnäolo pakko
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijaryhmä on palauttanut harjoitustyön tehtävänannon mukaisesti tehtynä. Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Kaikki ryhmän jäsenet saavat saman arvosanan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmän opiskelijat ovat miettineet erilaisia ratkaisutapoja ja työmenetelmiä kyseisen tehtävän läpiviennin onnistumikseksi ja laatineet niistä yhden tomivan mallin, joka olisi mahd. toteuttaa rakennustuotannossa. Opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Kaikki ryhmän jäsenet saavat saman arvosanan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmän opiskelijat ovat osoittaneet suurta kiinnostusta ja perehtyneisyyttä aihealueesen ja saanet aikaan toteututtamiskelpoisen tuotantoratkaisun aikataulussa. Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisumenetelmät. Kaikki ryhmän jäsenet saavat saman arvosanan.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 18.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.12.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennustekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tommi Lehtonen
Vastuuhenkilö
Tommi Lehtonen
Ryhmät
-
19I311Talonrakennustekniikka
-
19I341Rakennustuotanto
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on oppia tuntemaan korjausrakentamistoiminnan toteutuksen perusteet ja erot uudisrakentamiseen verrattuna sekä oppia tuntemaan vanhoja käytettyjä rakenneratkaisuja ja niiden korjausmenetelmiä. Lisäksi opiskelijat perehtyvät työskentelyyn projektitiimissä.
Sisältö (OJ)
Opintojaksossa tehdään ryhmätyönä todellisen korjausrakennuskohteen toteutussuunnitelma, joka sisältää menetelmäkuvauksen, aikataulun, laatu-, turvallisuus- ja ympäristösuunnitelman sekä kustannusarvion. Opintojakson sisältönä ovat myös korjausrakentamisen riskit ja niiden minimointi. Kaikki tunnit ovat ryhmätyönä tehtäviä toteutussuunnitelmia.
Lisätiedot (OJ)
Kirjallisuus: Ratu-aineisto ja tapauskohtaisesti sovittava kirjallisuus. Opetusmenetelmät: yhteistoiminnallinen oppiminen, Itsenäinen opiskelu/etätehtävät, harjoitustyöt, raportti/työselostus, ryhmäopiskelu, ongelmalähtöinen opiskelu, projektityöskentely ja loppuseminaari.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelijaryhmä on palauttanut harjoitustyön tehtävänannon mukaisesti tehtynä. Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Kaikki ryhmän jäsenet saavat saman arvosanan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Ryhmän opiskelijat ovat miettineet erilaisia ratkaisutapoja ja työmenetelmiä kyseisen tehtävän läpiviennin onnistumikseksi ja laatineet niistä yhden tomivan mallin, joka olisi mahd. toteuttaa rakennustuotannossa. Opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Kaikki ryhmän jäsenet saavat saman arvosanan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ryhmän opiskelijat ovat osoittaneet suurta kiinnostusta ja perehtyneisyyttä aihealueesen ja saanet aikaan toteututtamiskelpoisen tuotantoratkaisun aikataulussa. Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisumenetelmät. Kaikki ryhmän jäsenet saavat saman arvosanan.
Arviointiasteikko
0-5