Skip to main content

Bachelor of Social Services as an Ethical Professional (5 cr)

Code: 7S00GV38-3003

General information


Enrolment period
07.12.2024 - 28.02.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.01.2025 - 19.12.2025
Implementation is running.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Minna Putous
Juha Santala
Petteri Väkiparta
Person in charge
Juha Santala
Course
7S00GV38

Objectives (course unit)

During the course, a picture is formed of oneself and a bachelor of social services in the field of social work.

Upon completing the course, the student will:
• Analyze their own identity in general and in relation to social work values, ethical principles, and professional practice.
• Analyze their own starting points and proactivity as a self-directed actor and learner, and engage in reflection both individually and collaboratively.
• Understand the foundations of social work ethics and various conceptions of humanity as part of their professional agency.
• Be aware of sustainable development and the ever-changing global nature of social work, as well as the societal, human rights, and moral principles and values expected of professionals.

Content (course unit)

• Personal life history, self-image, and identity, professional growth, and social work competencies
• Self-directed learner, socio-constructivist learning, active and ethical agency, internal motivation
• Self-assessment and reflection skills, listening to and appreciating others’ perspectives, receiving and giving feedback
• Collaboration, group dynamics, interpersonal communication skills
• Human rights, respect for human dignity, and social justice
• Autonomy, confidentiality, and discretion
• Sustainable development and a sustainable lifestyle

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Approved:

Student
• demonstrates achievement of the course objectives
• applies relationships between phenomena and concepts in their work and can provide theoretical justifications
• defines problems and tasks, and justifies solutions and choices based on knowledge
• reflects on their own actions, competencies, and areas for development, including feedback received

Not Approved:

Student
• fails to demonstrate achievement of the course objectives
• does not apply relationships between phenomena and concepts in their work, nor can they provide theoretical justifications
• is unable to reflect on their own actions, competencies, or areas for development

Location and time

Kokonaisuus kestää koko vuoden 2025

13.01.2025 Ryhmäytyminen

17.01.2025 Valokuvatehtävä

24.01.2025 08.30 - 11.45 Klo 8.30 - 10 Tutor-opiskelijat; Totsu, Pakki, moodle,
klo 10-30 - 11.45 AMK ja asiantuntijuus, OPS, kompetenssit, Totsu.
05.03.2025 14.15 - 15.45 C4-05 (66 henkilöä)Ammatillisen kasvun kaavio, Sosiaalialan eettiset periaatteet, Talentian ohjeistuksen läpikäynti

04.04.2025 12.30 - 15.45 C4-12 (60 henkilöä) C4-10a (35 henkilöä) C4-13a (24 henkilöä)
Yhdessä:
Harjoitteluinfo: Vakaopinnot, Ammatillisen harjoittelun Moodlen läpikäynti, teoreettinen reflektio ja asiantuntijuus.
Juhan ja Minnan ryhmät, Petterin ryhmät erikseen: Talentian ohjeistuksen läpikäynti.

09.05.2025 12.30 - 15.45 C4-05 (66 henkilöä)
Workseed (harjoittelu), Leirikoulun suunnittelu, kesäopinnot, 12.30 - 13,00
Klo 13.00 - 15.00
Ohjeistus: Tentti arvoista ja etiikasta sekä etiikan asiantuntijahaastattelut syksyllä.
Sosiaalialan etiikka. Ihmisarvo ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus.
Klo 15.00 Kauppi: toiminnallinen lopetus.

Teemoja syksyllä 2025:
11.-12.9. leirikoulu Antaverkka, portfolion ohjeistus; Miksi valitsin tämän ammatin, sovellunko alalle, mitä työntekijältä odotetaan? Kompetenssitehtävän reflektio.

vko 41 lokakuu: Raunio itsemäärämisoikeus, Ihmisoikeudet. Asiantuntijahaastatteluiden reflektio

Vko 45 Klo 12.30 - 14. Ryhmätentti Ihmisoikeudet ja Raunio: ryhmätentti.

vko 49 Port-folioesitykset

Exam schedules

A) Tentit syksyllä.
1) Raunio Olennainen sosiaalityössä luku 3. Ryhmätentti vko 45
2) Ihmisoikeuksien julistus. Ryhmätentti vko 45
3) Talentian eettiset ohjeet. Yksilötentti vko 45

Assessment methods and criteria

A) Tentit syksyllä.
1) Raunio Olennainen sosiaalityössä luku 3. Ryhmätentti vko 45 - 1-5
2) Ihmisoikeuksien julistus. Ryhmätentti vko 45. Hyv/hyl
3) Talentian eettiset ohjeet. Yksilötentti vko 45. 1-5

B) Asiantuntijahaastattelutehtävä. Reflektio vkolla 45


C) Ammatillisen kasvun port-foliot Arviointi hyv/hyl

D) Läsnäolo opetuksessa - poissaoloista tulee korvaavia tehtäviä

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Keskustelu/dialogi
Päiväkirjasta portfolioksi prosessi
Valokuvatyöskentely
Kotiryhmät

Learning materials

AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT
OMA IDENTITEETTI
Kuka minä olen, ennen oppimista on tehtävä omat käsitykset näkyviksi - kehitymme lähtökohtamme tuntevasta näkemykselliseksi ja vahvan oman asenteen omaavaksi. On tunnettava hyväksyttävä itsensä, vahvuutensa ja heikkoutensa sekä elämäntarinansa, jotta voi kohdata asiakkaan ja hänen elämänsä.
REFLEKTIIVISYYS
Oppimisen, ammatillisen kasvun ja työssä kehittymisen sekä laadukkaan asiakastyön edellytys on kyky analysoida ja tarkastella kriittisesti asioita eri tasoilla - kehitymme itsereflektion taidoista yhteiskuntatason kriittiseen ja vapauttavaan asenteeseen...
ITSEOHJAUTUVUUS
Itseohjautuva oppija tuntee itsensä ja omaa monia kasvuun sekä ammatillisuuteen liittyviä perusominaisuuksia ja taitoja - kehitymme ohjatuista toimijoista itseohjautuviksi yksilöiksi. Esim. Millainen oppija olen, olenko aktiivinen, tunnenko itseni ja mikä motivoi minua sisäisesti tähän vaativaan ammattiin?
VUOROVAIKUTUS
Sosionomin vahvin ja keskeisin osaamisalue sekä asiakastyön ydin - kehitymme ryhmän jäsenestä verkostotyön tekijäksi. Esim. Millainen olen omassa opiskelijaryhmässäni ja opiskelijayhteisösä?
AMMATTIETIIKKA
Sosiaalialan työn perusta ja lähtökohta - kehitymme oman eettisyyden tiedostamisesta eettisyyden edistämiseen ja eettisten epäkohtien korjaamiseen yhteiskunnallisesti...
SOSIONOMIN AMMATTI-IDENTITEETTI
Arvioimme vähitellen ja yksilöllisesti etenevää kasvuamme sosiaalialan ammattilaiseksi eli sosionomiksi - kehitymme sosionomi yksilöstä sosionomi kehittäjiksi ja vaikuttajiksi.
Kuka minä olen, ennen oppimista on tehtävä omat käsitykset näkyviksi - kehitymme lähtökohtamme tuntevasta näkemykselliseksi ja vahvan oman asenteen omaavaksi. On tunnettava hyväksyttävä itsensä, vahvuutensa ja heikkoutensa sekä elämäntarinansa, jotta voi kohdata asiakkaan ja hänen elämänsä.

Content scheduling

viikot 3, 4, 10, 14 ja 19

Go back to top of page