Professional English for the Service Industry (5 op)
Toteutuksen tunnus: 8T00GK48-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 24.08.2025
Ajoitus
25.08.2025 - 10.10.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
15 - 45
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Riku-Matti Kinnunen
Vastuuhenkilö
Riku-Matti Kinnunen
Ryhmät
-
24MRESTOPalveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2024
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on antaa valmiuksia ammatilliseen kielenkäyttöön palveluliiketoiminnan monikulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa.
Opintojakson suorietttuaan opiskelija:
- osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti alansa erikoisterminologiaa
- osaa toimia kieli- ja kulttuurirajat ylittävissä työelämän suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa, neuvottelu- ja neuvontatilanteissa ja asiakaskontakteissa
- osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa
- pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus)
Sisältö (OJ)
Työelämän viestintätilanteet monikulttuurisessa työympäristössä, esim. neuvottelu- ja neuvontatilanteet, asiakaslähtöinen viestintä.
Autenttiset ammatilliset tekstit.
Oman opiskelualan sanasto.
Omasta koulutuksesta, työstä, työhistoriasta, osaamisesta ja tavoitteista kertominen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija ymmärtää pääasiat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy apuvälineitä käyttäen hankkimaan perustiedot ja välittämään ne ymmärrettävästi. Hän selviytyy yksinkertaisista ammattiinsa liittyvistä viestintätilanteista. Opiskelija tuntee jonkun verran ammatillisia termejä sekä fraaseja. Opiskelija tunnistaa tyydyttävästi kielen erilaisia tyylilajeja ja niiden piirteitä. Hän ääntää epätarkasti mutta ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy soveltamaan hankittua tietoa. Hän ilmaisee itseään selkeästi ja ammattimaisesti. Hän tunnistaa hyvin kielen erilaisia tyylilajeja, viestii asianmukaisesti ja osoittaa tilannetajua vuorovaikutuksessa. Hän hallitsee melko hyvin ammatillisia termejä sekä fraaseja sekä ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat ammatillisista materiaaleista. Hän osaa soveltaa hankkimaansa tietoa ja kommunikoida sujuvasti, täsmällisesti ja ammattitaitoisesti käyttäen tilanteeseen sopivaa tyyliä. Opiskelija hallitsee laajasti ammatillisia termejä sekä fraaseja. Hän ääntää luontevasti, selkeästi ja melko vivahteikkaasti.
Aika ja paikka
Opetuskerrat lukujärjestyksen mukaisesti, tunnit etäopetuksena Zoomissa työjärjestyksen mukaan. Mahdollisista muutoksista ilmoitetaan Moodlen kautta.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla on suullisia ja kirjallisia osasuorituksia jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty tai 0-5. Arviointi on tehtäväkohtainen, ja arviointikriteerit käydään yhdessä läpi jokaisen tehtävän osalta kurssin aikana.
Toteutuksen linjaus tekoälyn käytöstä opiskelussa:
Mikäli opiskelija käyttää sallitusti oppimistehtävissään tekoälytyökalu(j)a apunaan, on hänen viitattava käyttämiinsä tekoälyihin ja toimitettava käyttämänsä syötteet (promptit) tehtävävastauksiensa yhteydessä. Mikäli opiskelija esittää tekoälyn tuottamat tulokset ominaan ilman viitteitä, lähteitä ja/tai syötteitä, opettaja voi olla hyväksymättä tuotosta tai vaatia sen tekemistä uudelleen. Opettajalla on oikeus kysyä opiskelijalta, onko hän mahdollisesti käyttänyt tekoälyä oppimistehtävässään.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Etäopetus ja ohjattu itsenäinen työskentelyä Moodle-oppimisympäristössä, yksilö- ja ryhmätyöskentelyä suullisissa ja kirjallisissa tehtävissä.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali julkaistaan Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27h
Sisällön jaksotus
Määritellään opintojakson alussa opiskelijoiden kanssa keskustellen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksiluku aiemmin suoritettujen vastaavien korkeakouluopintojen perusteella, muualta hankitun osaamisen osoittaminen (AHOT) näytöllä. Hyväksiluku sovitaan aina tapauskohtaisesti, ota yhteys kurssin opettajaan lähtötilanteen arviontia ja lisätietoja varten.