Public Health Nursing: Child and Family Health Care (3 cr)
Code: 7K00FN91-3001
General information
- Enrolment period
- 07.12.2024 - 05.01.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 06.01.2025 - 20.04.2025
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing
- Teachers
- Mari Laaksonen
- Anne Silvan
- Paula Pajunen
- Person in charge
- Paula Pajunen
- Small groups
- Pienryhmä 1 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Small group 1
- Small group 2
- Tags
- BLENDED
- Course
- 7K00FN91
Objectives (course unit)
The student
- is able to evaluate, support and guide the health, growth and development of a child under school age
- is able to support the family's healthy and safe lifestyle by utilising the family's own resources
- is able to identify the specific needs of children and families, is able to make consultations and, if necessary, send the child and family for further examinations and care
- is able to use family history to take into account the child's health
Content (course unit)
- family-centred health care for a child and a family with children in public health nursing
- follow-up methods and assessments of a child’s health
- family health guidance (for example media, nutrition, exercise, weight management, oral health, accidents)
- early interaction and working methods to support parenthood
- As a tool, family tree in family health examination
Prerequisites (course unit)
The student must have completed 135 ects in the nursing phase and participated in the course Basics of Public Health Nursing
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
- is able examine and explore the health of a child and a family with children from a certain point of view only
- has a narrow understanding of lifestyle guidance and use one-sided methods in lifestyle guidance
- is able to identify only sporadic needs of families with children
- osaa käyttää keskeisempiä lapsen kasvun ja kehityksen seulontamenetelmiä
- know the importance of the family's medical history in the client's health
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
- is able to examine and explore the health of a child and a family with children mainly in diverse ways
- is able to support central health-promoting lifestyles using few working methods
- is able to identify the most important special needs of a family with children and knows the principles of supporting and monitoring them
- osaa käyttää lapsen kasvun ja kehityksen seulontamenetelmiä
- understands the significance of the family's medical history and is able to use family history in the family health examination
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
- is able explore and examine the health of the child and the family with children holistically in a researched based way and shows the ability to support the child and the family individually
- is able to support the healthy and safe lifestyle of the family in a resource-based way, applying various methods of working as a public health nurse
- is able to identify the special needs of the child and the family and demonstrate extensive capacity to their support, to monitoring and to follow-up care
- is able to use and apply a variety of screening methods for the child's growth and development
- understands the significance of the family's medical history and is able to utilize the information accumulated from the family history.
Location and time
6.1-20.4.2025
Exam schedules
I tentti 7.2.2025
1. uusinta Examissa viikolla 10
2. uusinta Examissa viikolla 13
II tentti 16.4
1. uusinta Examissa viikolla 18
2. uusinta Examissa viikolla 20
Kurssiarvosanaa on mahdollista korottaa tenttimällä koko kurssin sisältö 2. tentin toisen uusinnan kanssa samalla aikavälillä. Mikäli haluat toimia näin, ole yhteydessä opettajaan viimeistään kaksi viikkoa ennen tenttiperiodin aukeamista.
Assessment methods and criteria
Tentit 1 & 2 arvioidaan numeraalisesti 0-5
Pienryhmätyöskentely: pakollinen läsnäolo, aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen hyväksytty / hylätty
Orientoiva harjoittelu pakollinen läsnäolo, aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen hyväksytty / hylätty
Perehpolkukoulutus pakollinen läsnäolo, aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen hyväksytty / hylätty
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Keskusteluluennot
Pienryhmätyöskentely, itsenäiset tehtävät
Orientoiva harjoittelu, työpajatyöskentely ja simulaatioharjoitukset
Perhepolku-koulutus
Opetusmenetemät täsmentyvät orientaatioon mennssä.
Orientaatio 8.1.2025 pakollinen läsnäolo
Learning materials
Opiskelu itsenäisesti ennen kurssin alkua:
* Lapsen kasvu, kehitys ja perushoito 0-6 v (kertausta mistä tahansa lasten hoitotyön kirjasta)
* MLL: lapsen kasvu ja kehitys 0- 6v + lapsen uni (vastasyntynyt – leikki-ikäinen) + lapsen ravinto ja ruokailu (vauvan ruokavalio ja leikki-ikäisen ruokailu) http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/
OSA 1:
1. TENTTI 7.2.2025
• NEUKO tietokanta
- määräaikaistarkastukset
- terveystarkastusten menetelmät: verenkiertoelimistö, näkö ja kuulo, neurologis-kognitiivinen kehitys, hyvinvointi ja terveystottumukset (ei: kasvu, psyk, kokonaisarvio)
• ((Asetus 338/2011 )) - myös dioissa samat asiat
• ((Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. STM julk. 2009:20; 19 - 94, 101-108 )) -myös dioissa samat asiat
• THL. 2016. Syödään yhdessä. (neuvolaikäisen osalta)
• Saarenpää-Heikkilä & Paavonen: Imeväisen uniongelmat. 2008. Duodecim 124: 1161-7
• Lapsen uni (lastennla ikäiseen liittyvät asiat + unen rakenne + unihäiriöt) https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/hyvinvointi-ja-terveys/lapsen-uni
• Unen ja unirytmin häiriöt. Opaskirja pshp:n lastenneuvoloiden ja Kouluterveydenhuollon käyttöön. www.pshp.fi , myös pdf moodlessa
• Salpa (2007) Liikkumisen kehitys – ensimmäinen ikävuosi. Tammi.
• Luennot ja muu osoitettu materiaali
OSA 2:
2. TENTTI 16.4.2025
• Karies –käypähoito
• NEUKO tietokanta
- Terveystarkastusmenetelmät: psykososiaalinen kehitys, kokonaisarvio
• lasten myrkytykset (kaikki osat) www.terveyskirjasto.fi / LÄÄKEHIILEN ANTAMINEN: http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/myrkytystietokeskus/Sivut/Laakehiilenantaminen.aspx MYRKYTYSEPÄILY LAPSELLA : Myrkytysepäily lapsella Lääkärikirja Duodecim, 4.12.2016, lastentautien erikoislääkäri Hannu Jalanko
• kotitapaturma.fi – lasten ja vauvojen tapaturmat : (IKÄRYHMÄTIETOA ja tapaturmatyypit, tarkistuslistat alle 1-v, 1-3-v, 4-6-v)
• luennot – (vuorovaikutus, väkivallattomuus, puheen kehitys, lene)
• hoitosuositus: lasten kaltoinkohtelu
• Koliikki vauvalla. Lääkärikirja Duodecim 2.12.2017 lastentautien erikoislääkäri Hannu Jalanko
Student workload
3 op x 27 h = 81 h, joka pitää sisällään teorialuennot, pienryhmätyöskentelyn ja itsenäisen työskentelyn, orientoivan harjoittelun sekä Perhepolku-koulutuksen.
Content scheduling
6.1-20.4.2025
Completion alternatives
-
Practical training and working life cooperation
Kokonaisuuteen liittyy harjoittelu perusterveydenhuollossa, lastenneuvolassa tai yhdistelmäneuvolassa.
Further information
Osa 1 : Lnla tentti 1
Osa 2 : Lnla tentti 2
Osa 3 : Pienryhmätyöskentely, pakollinen läsnäolo
Osa 4: Orientoiva harjoittelu, pakollinen läsnäolo
Osa 5: Perhepolku-koulutus, pakollinen läsnäolo