Siirry suoraan sisältöön

Svenska för teknikbranschen - skriftlig färdighet (2 op)

Toteutuksen tunnus: 5N00EK77-3080

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 06.12.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Bachelor's Degree Programme in Environmental Engineering

Opettaja

  • Reijo Mäkelä

Vastuuhenkilö

Reijo Mäkelä

Ryhmät

  • 23IENVE
    Degree Programme in Environmental Engineering

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on antaa valmiuksia toimia erilaisissa työelämän viestintätilanteissa ruotsiksi.  

Opintojakson suoritettuaan opiskelija  
- osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti ruotsiksi ammatillisissa kirjallisissa viestintätilanteissa 
- hallitsee autotekniikan keskeisen termistön  
- osaa kertoa omasta ammattialan osaamisestaan 
- osaa hakea ja tulkita oman alansa ammatillista tietoa ruotsinkielisistä julkaisuista 
- osaa arvioida, ylläpitää ja kehittää omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan 
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon 

Sisältö (OJ)

- autenttiset ammatilliset tekstit, autotekniikan sanasto 
- alan työtehtävät 
- omasta koulutuksesta kertominen 
- oman alan tuotannoista kertominen 
- erilaiset alakohtaiset viestintätilanteet 

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1. 
Tee ruotsin lähtötasotesti ja suorita tarvittaessa valmentavat opinnot ennen opintojakson alkua. 

Lisätiedot (OJ)

Riittävä suomen kielen taito; vaihtoehtoinen suoritustapa: näyttökoe.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

(Taitotaso B1.1) Opiskelija  
- osaa viestiä yksinkertaisesti omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus) 
- osaa kertoa omasta alastaan suppeasti  
- hoitaa pääosin ymmärrettävästi oman alan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja  
- kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi  
- käyttää alansa perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy  
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita  
- löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita  

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

(Taitotaso B1.2) Opiskelija 
- osaa viestiä selkeästi tilanteeseen sopivalla tavalla omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus) 
- osaa kertoa omasta alastaan melko hyvin 
- hoitaa melko hyvin oman alan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja 
- kirjoittaa pääasiassa hyvin 
- käyttää alansa perussanastoa niin, että keskeinen viesti välittyy  
- käyttää kieliopin perusrakenteita pääosin oikein 
- ymmärtää lukemansa ammatillisen tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat  

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

(Taitotaso B2.2-C1) Opiskelija  
- osaa viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus) 
- hoitaa luontevasti verkostoituen oman alan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja  
- kirjoittaa sujuvasti 
- käyttää alansa perussanastoa niin, että viesti välittyy selkeästi  
- käyttää kieliopin perusrakenteita lähes virheettömästi 
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa  

Aika ja paikka

Lähiopetus 2h/vko lukujärjestyksen mukaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen koe 13.11.-7.12.2024, jonka aikana saa tehdä kirjallisen kokeen 3 kertaa. Hyväksyttyä koetulosta voi korottaa kerran.

Suullinen koe (pari/ryhmäkeskustelu) marraskuussa 2024. Arviointi 0-5, jokainen saa henkilökohtaisen arvosanan. Keskusteluaika ruotsiksi on 4 minuuttia/opiskelija. Kaksi uusinta- ja yksi korotusmahdollisuus. Aikataulu Moodlessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Asteikko 0-5. Kirjallinen ja suullinen koe.
Opetuksen läsnäolovaatimus: 80 %.
Moodleen palautettavat kotitehtävät pitää olla palautettuna, jotta saa kurssista arvosanan Pakkiin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, kirjalliset & suulliset harjoitukset, tentti, itsenäinen verkko-opiskelu.

Oppimateriaalit

Joni Sallila: Protocall – Teknikbiten, Tammertekniikka 2016.
Ammattialakohtaiset tekstit ja tehtävät ilmoitetaan kurssin aikana.
Verkkotehtävät Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 + 2 op = 54 h + 54 h = yht. 108 h

Sisällön jaksotus

Kommunikaatiotilanteet: mm. puhelin, s-posti, lentokenttä, tehdasalue, tapaaminen, ihmisten esittely toisilleen, tekniikan alat, tienneuvominen, kysyminen, yritysvierailu, yrityksestä kerominen, asennusmanuaalien terminologiaa, vian etsiminen, hotellissa asuminen, tuotekuvaus, neuvottelu, tehdaskierros, ravintola.
Ammattialakohtaiset lisätekstit & tehtävät.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Näyttökoe

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Oppimistavoitteet: Opiskelijalla on sellainen koulutusohjelman mukainen ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Opiskelija selviytyy oman ammattialansa kirjallisista ja suullisista tehtävistä pohjoismaissa sekä kaksikielisellä alueella Suomessa.
Opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei selviydy tavallisimmista työelämän kirjallisista ja suullisista tilanteista.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija osaa hankkia ja ymmärtää oman tekniikan alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä selviytyy pääosin ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa, esim. sähköpostiviestit, reklamaatiot, puhelintilanteet ja raportoinnit.
Opiskelija osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia teknisiä ohjeistuksia ja laatia niitä pääosin ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistäaiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa teknisiä ohjeistuksia melko hyvin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja,
esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa teknisiä ohjeistuksia.