Textile Raw Materials in Circular Economy (5 cr)
Code: TJ00GE16-3001
General information
- Enrolment period
- 07.06.2023 - 31.08.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2023 - 27.10.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 50
- Degree programmes
- Growth Areas in Textile and Fashion Sector
Objectives (course unit)
Student
- knows Finnish and EU-level textile regulation and future goals from a circular economy perspective
- can evaluate the limitations of textile materials and their raw materials, as well as sustainability and environmental effects
- identify the limitations and possibilities of recyclability of raw materials
- knows the possibilities and limitations of recycled raw materials
Content (course unit)
- the basics of the circular economy in the textile and fashion industry
- regulation and legislation regarding textiles and clothing from the point of view of the circular economy
- possibilities of recycling textile fibers and materials
- renewable, bio-based and recycled textile fibers and materials
- selection of textile materials from circular economy perspectives
Core questions:
- How do legislation and megatrends guide material choices for circular economy textiles now and in the future?
- How to identify the limitations and possibilities of recyclability of materials?
- How to apply the circular economy in material choices?
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
KNOWING
Can identify the basic concepts of the textile circular economy and related legislation and regulation. Identify the limitations of materials and the basis for choosing materials.
MAKING
Participates in activities and performs assigned tasks according to instructions. Gather information.
BEING
Identify his communication skills. Can act responsibly both independently and as a team member. Can give and receive feedback. Considers the decisions he/she makes both for him/herself and for the team.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
KNOWING
Can set textile materials, their raw materials, and material selection to the perspective of circular economy. Can explain and compare alternative solutions and analyze relationships.
MAKING
Acquires new information. Can apply the previously learned knowledge. Can present justifiable, alternative solutions.
BEING
Develops his interaction skills. Can give and receive feedback actively and interactively (throughout the process). Examines the solutions he/she has made also from the point of view of different players in the textile and fashion industry.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
KNOWING
Broadly understands the effects of materials and raw materials in the overall circular economy of the textile and fashion industry. Understands the factors influencing these from the perspectives of different actors. Can generalize and analyze.
MAKING
Able to bring his/her versatile knowlegde to the shared use. Tests new operating models. Creatively combines the positive sides of different solution options.
BEING
Develops new, creative solutions. Systematically uses feedback as a tool for personal and community professional growth. Tests and evaluates solutions in terms of the overall circular economy of the textile and fashion industry, taking into account the different effects.
Location and time
pe 8.9. Palauta tehtävät 1 (oma esittely ja tutustuminen opetussuunnitelmaan) ja 2 (kysymykset
paneelikeskustelijoille) Moodleen
pe 15.9. lähi-/etätapaaminen (klo 12-13 Get-together, klo 13-14 Intro, klo 14-16 paneelikeskustelu)
pe 22.9. Palauta tehtävä 3 (yhteenveto ja omat ajatukset paneelikeskustelusta) ja 4 (sääntely ja
lainsäädäntö)
pe 29.9. lähi-/etätapaaminen (tehtävän 4 esitys) klo 13-16
pe 20.10. Palauta tehtävä 5 (tekstiilimateriaalit kiertotaloudessa)
pe 27.10 Lähi-/etätapaaminen (tehtävän 5 esitys) klo 12-16
Exam schedules
Ei tenttiä
Assessment methods and criteria
Arviointi perustuu palautettujen tehtävien vertaisarviointiin ja opettajan arviointiin. Pääpaino
arvioinnissa on tehtävissä 4 ja 5.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Opetuskeskustelut, ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, harjoitustehtävien suorittaminen
itsenäisesti tai ryhmätyönä
Learning materials
Räisänen, Rissanen, Parviainen, Suonsilta: Tekstiilien materiaalit. Finn Lectura. Luonnonkuidut, synteettiset kuidut, selluloosamuuntokuidut tai vastaava
Muu oppimateriaalitieto Moodlessa
Student workload
5 opintopistettä = 133 tuntia
Lähi/etätapaamiset 11 tuntia
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely (sisältäen materiaalin lukemisen ja tehtävien tekemisen)
Tehtävä 1: 2 tuntia
Tehtävä 2: 1 tuntia
Tehtävä 3: 4 tuntia
Tehtävä 4: 20 tuntia
Tehtävä 5: 95 tuntia
Completion alternatives
Lähipäiviä voi seurata Zoomissa
Practical training and working life cooperation
Vierailijoita teollisuudesta
Oppimistehtävät voi tehdä liittyen omaan työhön
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tehtäviä ei ole palautettu määräaikaan mennessä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
TIETÄMINEN
Osaa tunnistaa älykkäiden ja teknisten tekstiilien käyttöalueita. Tietää yleisimmät erikoismateriaalit
älykkäissä ja teknisissä tekstiileissä.
TEKEMINEN
Osallistuu toimintaan ja suorittaa annetut tehtävät ohjeiden mukaan. Kerää tietoa.
OLEMINEN
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Osaa toimia vastuullisesti sekä itsenäisesti että tiimin jäsenenä.
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta. Huomioi tekemänsä ratkaisut sekä itsensä että tiimin
kannalta
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
TIETÄMINEN
Osaa suhteuttaa kiertotalouden vaikutuksia tekstiilimateriaaleihin, niiden raaka-aineisiin ja
materiaalivalintaan. Osaa selittää ja vertailla vaihtoehtoisia ratkaisuja ja jäsentää asioita suhteessa
toisiinsa.
TEKEMINEN
Hankkii uutta tietoa. Osaa soveltaa aiemmin oppimaansa. Osaa esittää perusteltuja
ratkaisuvaihtoehtoja.
OLEMINEN
Kehittää vuorovaikutustaitojaan. Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja
vuorovaikutteisesti (koko prosessin ajan). Tarkastelee tekemiään ratkaisuja myös tekstiili- ja
muotialan eri toimijoiden kannalta.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
TIETÄMINEN
Ymmärtää laaja-alaisesti materiaalien ja raaka-aineiden vaikutuksia tekstiili- ja muotialan
kiertotalouden kokonaisuudessa. Ymmärtää näihin vaikuttavia tekijöitä eri toimijoiden näkökulmista.
Osaa yleistää ja analysoida.
TEKEMINEN
Osaa tuoda monipuolisen osaamisensa myös yhteiseen käyttöön. Kokeilee uudenlaisia
toimintamalleja. Yhdistelee luovasti erilaisten ratkaisuvaihtoehtojen hyviä puolia.
OLEMINEN
Kehittää uusia, luovia ratkaisuja. Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä
ammatillisen kasvun välineenä. Tarkastelee ja arvioi ratkaisuja tekstiili- ja muotialan kiertotalouden
kokonaisuuden kannalta eri vaikutukset huomioiden.