Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen tutkimuksellinen seminaarityö (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL90-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2023 - 30.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 18.12.2023

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Piia Roos
  • Jussi Kemmo
  • Eija Lähteenmäki
  • Marja-Liisa Timperi

Ryhmät

  • 22ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- laajentaa tietopohjaansa varhaiskasvatuksessa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta ja varhaiskasvatuksen ajantasaista tutkimusta lähdeaineistona
- osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä

Sisältö (OJ)

- Seminaarityön aihealue liittyy varhaiskasvatukseen
- Aiempaan varhaiskasvatuksen tutkimukseen tutustuminen
- Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy lastentarhanopettajan työhön.
- Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
- Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely on epäselvä
- lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
- aiheen käsittely jää yleiselle, pinnalliselle tasolla
- pohdinta kuvailevaa ja kytkentä ammatillisuuteen niukkaa
- raportoinnissa on noudatettu puutteellisesti TAMKin ohjeita. Tekstissä on ymmärrystä haittaavia
kielivirheitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely ovat selkeitä
- lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
- sisältö monipuolinen ja jäsentynyt
- pohdinnassa työn keskeiset käsitteet liitetään ammatilliseen kontekstiin
- raportti on hyvää asiatekstiä ja kirjoitettu TAMKin ohjeiden mukaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely selkeä ja perusteltu
- lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, lähdeaineisto kattava
- sisältö perusteellinen ja tyyliltään eheä

Aika ja paikka

INFO 19.4.2023, syksy 2023
Tarkempi aikataulu Moodlessa
HUOM; ko. opintojaksolla ja tutkimuksellinen seminaarityö -opintojaksolla (7S00EL88-3006) yhteinen Moodle

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aiheen rajauksessa ja valitussa näkökulmassa pysyminen sekä aiheen tarkoituksenmukaisuus opinnäytetyön näkökulmasta.

Valmiin seminaarityön arviointi (0-5).
Seminaarityön palautus moodlen palautuskansioon. Palautukselle kolme vaihtoehtoa:
-palautus viimeistään 15.9.2023 mennessä (arviointi kolmen viikon sisällä viimeisestä palautuspäivästä).
- palautus viimeistään 15.11.2023 mennessä (arviointi kolmen viikon sisällä viimeisestä palautuspäivästä)
- palautus viimeistään 15.1.2023 mennessä (arviointi kolmen viikon sisällä viimeisestä palautuspäivästä).

Arviointiasteikko

0-5

Oppimateriaalit

Tutustuminen opinnäytetyön ohjeistukseen ja arviointikriteereihin, ks. Moodle
Oman aihepiirin mukainen lähdekirjallisuus (minimi 4-5 lähdettä)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työaika 4 x 27 = 108 tuntia.
Info ja ohjeistus 2 h
Ohjaus 2 h
Tiedonhankinta (kirjasto) 2 h
Tieteellinen kirjoittaminen, opetus 2 h

Itsenäinen työskentely noin 100 h

Sisällön jaksotus

Ohjeistus
Aiheen valinta ja rajaus
Äidinkielen ohjeistus raporttiin liittyen
Tiedonhankinta (kirjasto)
Työskentely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja
Hyväksiluku aiemmalla korkeakoulutasoisella opinnäytetyöllä => HyväHot-hakemusta. HUOM; pitää olla alle 10 vuotta sitten tehty työ.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Aihepiirin sitominen työelämästä nousevaan tarpeeseen

Kansainvälisyys

Kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden / tieteellisten artikkeleiden hyödyntäminen lähteenä

Lisätietoja opiskelijoille

Varhaiskasvatuksen tutkimuksellinen seminaarityö integroidaan opinnäytetyöhön. Seminaarityö tehdään samasta aiheesta kuin opinnäytetyö.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- työn sisältö on liian suppea
- otsikointi ei vastaa lukujen sisältöä, työn kokonaisuus jäsentymätön
- paljon puutteita raportin kielielellisessä ilmaisussa ja ulkoasussa
- pohdinta erittäin puutteellinen

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - epäselvä
2. Lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - yksipuolista puolista, jäsentymätöntä
4. Aineiston kuvailu - pinnallista
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - puuttuu tai niukka
6. Kirjallinen ilmaisu- riittävää
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- puuttuu tai on niukkaa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä
2. Lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - jäsentynyt ja selkeä, keskeinen sisältö monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - hyvä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - pohtivaa
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyvä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä ja perusteltu
2. Lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, ei pelkkää referaattia
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - selkeä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - kriittisesti reflektoiva
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyviä ja raikkaita näkökulmia tuotu esi