Superior’s Toolbox (10 cr)
Code: 8T00BB21-3012
General information
- Enrolment period
- 25.11.2019 - 05.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 10 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Hospitality Management
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 70
- Degree programmes
- Degree Programme in Hospitality Management
Objectives (course unit)
Students are able
- to recruit and orientate employees
- to guide employees to operate in accordance with the objectives of the work community
- to plan, analyse and develope practical HRM
Content (course unit)
WHICH instruments are needed in the superior´s toolbox?
WHY is human resource management so important for the superior?
HOW to operate as a superior according to the laws and regulations?
Assessment methods and criteria
-tiimityöskentely ja tiimitehtävät
-itsenäinen työskentely ja itsenäiset suoritukset (tentit ja/tai tehtävät, keskustelut)
-harjoitukset
Assessment scale
0-5
Teaching methods
-lectures
-excersices
-training
-reporting
-independent study
-team work
Learning materials
Tenttikirjat:
Luentomateriaali
+
Henkilöstöjohtaminen
Eräsalo, U. 2011. Käytännön henkilöstöjohtaminen hotelli- ja ravintola-alalla. Restamark.
Hyppänen, R. 2013 (2007). Esimiesosaaminen. Liiketoiminnan menestystekijä. Edita.
Salminen, J.2017. Uuden esimiehen kirja. Tulevaisuuden johtajalle. Helsinki. Grano Oy.
Viitala, R. 2013. Henkilöstöjohtaminen Strateginen kilpailutekijä. Edita.
+
Laskenta
Heikkilä, P & Saranpää, T. 2013. Hotelli- ja ravintola-alan sisäinen laskentatoimi. Restamark. (luku 2 ja 3 soveltuvin osin, luku 6)
Heikkilä, P., Rauhala, M. & Saranpää, T. 2013. Hotelli- ja ravintola-alan sisäisen laskentatoimen harjoituskirja. Restamark. (harjoitukset luvussa 3)
Student workload
1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä
Content scheduling
The schedule
The lectures are in Finnish but team work should be done in English in the groups where exchance students are or exchange students make the own group and work in that group in English.
(Wed 8 Jan) or some other day room H1-07 (Riitta Brännare)
We have an appointment as soon as exchange students are at the school. International co-ordinator will inform on Tuesday the 7th of Jan.
the content of the course Superior's toolbox
Human resource management - orientation (the written material in tabula)
The assignments
Thu 9 Jan at 12-15 competence managemet and recruitment lectures in Finnish, material in English + team work + recruitment - case
Mon 13 Jan at 9-10.30 StaffPoint (Staff leasing company) presentation in Finnish, at 12 Pirkanmaan osuuskauppa presentation, 13.30 Särkänniemi presentation (they give the recruitment assignment to the students who prepare and carry out the recruitment process and interviews for jobs) + team work for recruitment plan
Wed 15 Jan at 10 - 11.45 organizations and organizations charts + team work
Thu 16 Jan at 11.30-15 preparing the recruitment process in teams (the plans must be ready)
Mon 27 Jan at 8-16 recruitment, interviews in teams (obs! extra timetable)
Wed 29 Jan at 12-13 Recruitment report and feedback (in teams discussion+written report)
Thu 30 Jan at 11.30-15 Orientation and job guidance -lectures in Finnish/material in English + team work
Mon 3 Feb at 9.30-11 Introduction of counting + assignments
Wed 5 Feb at 10-11.45 Motivation -lecture in Finnish/material in English + team work
Mon 10 Feb at 12-> counting??
Wed 12 Feb at 10-11.45 Well-being at work lecture in Finnish /material in English + team work
Thu 13 Feb at 11.30-15 Conversations in teams about the articles which are in tabula (they are in Finnish, but they are about management, leadership) Exchange students could look for some articles about leadership and present them in conversation, the articles could be about multi-cultural managment
Mon 17 Feb at 9.30-15 Feedback and development discussion (lecture in Finnish) + tests, self evaluation
Wed 19 Feb at 10-16 Development discussion in teams (extra schedule later will be given)
Thu 20 Feb at 11.30-15 Exam + interview research presentations of human resource management
Assessments:
-Assignments in teams (incl. interview research, counting, team work): 40 %
-Recruitment assignment + report of the process (in a team): 15 %
-Feedback and dev.diss. (indivual self evaluation essay + discuss in a team)5 %
-Working life in Finland+presentation by Sami Salonen: (20 %)
-Exam (human resource management): individual 20 %
Practical training and working life cooperation
-harjoituksia ja tehtäviä sovelletaan yrityksiin ja/tai tehdään toimeksiantoina
International connections
Jos kurssilla on vaihto-opiskelijoita, heille järjestetään oma sovellus sisällöstä ja / tai osallistuvat soveltuvin osin tiimien kanssa harjoituksiin.
Further information
työlainsäädännön osuus on 2 op, myös vaihdossa olevat suorittavat sen tenttimällä
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hylätty
Ei tiedosta liikeidean mukaisen henkilöstösuunnitelman tärkeyttä.
Ei tiedä mikä on henkilöstösuunnitelma ja mitä siihen liittyy.
Ei tiedosta henkilöstön kehittämisen merkitystä henkilöstösuunnittelussa.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tiedostaa liikeidean mukaisen henkilöstösuunnitelman tärkeyden
Tietää mikä on henkilöstösuunnitelma ja mitä siihen liittyy.
Tiedostaa henkilöstösuunnittelussa henkilöstön kehittämisen merkityksen.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ymmärtää liikeidean mukaisen henkilöstösuunnitelman tärkeyden
Osaa toteuttaa henkilöstösuunnitelman.
Ymmärtää henkilöstösuunnittelussa henkilöstön kehittämisen merkityksen.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa laatia liikeidean mukaisen henkilöstösuunnitelman.
Osaa toteuttaa henkilöstösuunnitelman kannattavasti ja resurssit huomioiden.
Osaa ottaa henkilöstösuunnittelussa huomioon henkilöstö kehittämisen tärkeyden. Osaa analysoida tekemiensä päätösten vaikutusta työyhteisöön.