Siirry suoraan sisältöön

Lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO50-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2021 - 29.08.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2021 - 17.10.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Sissi Huhtala
Sari Hanska
Opintojakso
1L00FO50

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet
- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä eri-ikäisten oppijoiden tuen tarpeen arvioimiseen
- soveltaa työssään tutkittua tietoa kirjoitetun kielen ja matematiikan vaikeuksista
- löytää yksilölliset keinot tukea eri-ikäisiä oppijoita lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisessa.

Sisältö (Opintojakso)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten matemaattinen ajattelu sekä luku- ja kirjoitustaito kehittyvät?
- Miten lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisvaikeudet ilmenevät?
- Millä menetelmillä lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan tuen tarvetta voidaan arvioida?
- Miten eri-ikäisiä oppijoita tuetaan lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteissa?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet
- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä eri-ikäisten oppijoiden tuen tarpeen arvioimiseen
- löytää yksilölliset keinot tukea eri-ikäisiä oppijoita lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet
- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä eri-ikäisten oppijoiden tuen tarpeen arvioimiseen
- löytää yksilölliset keinot tukea eri-ikäisiä oppijoita lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisessa
- soveltaa työssään tutkittua tietoa kirjoitetun kielen ja matematiikan vaikeuksista.

Aika ja paikka

Toteutus alkaa ma 30.8.2021 ja päättyy su 24.10.2021. Opiskelu tapahtuu Moodlessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Materiaalien pohjalta laaditaan kaksi välitehtävää. Kirjallinen koontitehtävä on arvioitava loppusuoritus.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa. Opintojakso suoritetaan TUNI Moodlessa. Opintojakso sisältää yksilötehtäviä. Materiaalien pohjalta laaditaan kirjallisia yksilötehtäviä.

Oppimateriaalit

Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M-K., Siiskonen, T. (toim.) 2019. Oppimisen vaikeudet. Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti. (Saatavilla verkossa)
Ahvenainen, O. & Holopainen, E. 2014. Lukemis- ja kirjoittamisvaikeudet. Teoreettista taustaa ja opetuksen perusteita.  
Joutsenlahti, J., Silfverberg, H. & Räsänen, P. (toim.) 2018. Matematiikan opetus ja oppiminen. Niilo Mäki Instituutti, s. 157–258.  
Lerkkanen, M-K. 2013. Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa.  
Mononen, R., Aunio, P., Väisänen, E., Korhonen, J. & Tapola, A. 2017. Matemaattiset oppimisvaikeudet. PS-kustannus.  
Pihlaja, P. & Viitala, R. 2018. Varhaiserityiskasvatus. PS-kustannus.  
Takala, M. & Kairaluoma, L. (toim.) 2019. Lukivaikeudesta lukitukeen. 

Mahdollinen muu opettajan ilmoittama oheiskirjallisuus.
Kirjallisuuden lisäksi oppimateriaaleina ovat verkkokurssilla olevat luennot ja muu materiaali.

Lisätiedot

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet

- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä eri-ikäisten oppijoiden tuen tarpeen arvioimiseen

- löytää yksilölliset keinot tukea eri-ikäisiä oppijoita lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisessa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet

- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä eri-ikäisten oppijoiden tuen tarpeen arvioimiseen

- löytää yksilölliset keinot tukea eri-ikäisiä oppijoita lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisessa

- soveltaa työssään tutkittua tietoa kirjoitetun kielen ja matematiikan vaikeuksista

Siirry alkuun