Supporting Reading, Writing and Mathematics (5 cr)
Code: 1L00FO50-3003
General information
- Enrolment period
- 02.07.2021 - 29.08.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2021 - 17.10.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- Pedagogical Innovations and Culture
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Sissi Huhtala
- Sari Hanska
- Course
- 1L00FO50
Objectives (course unit)
After completing the study unit, the student is able to
- identify learning challenges in reading, writing and mathematics related to various life stages
- use appropriate methods for assessing the need for support of students of various ages
- apply research data about the difficulties with written language and mathematics to their work
- discover individual means of supporting students of various ages in learning reading, writing and mathematics.
Content (course unit)
During the study unit, we will seek to answer the following questions:
- How do mathematical thinking and literacy develop?
- How do learning difficulties in reading, writing and mathematics manifest themselves?
- Which methods can you use to assess the need for support in reading, writing and mathematics?
- How can you support students of various ages in challenges related to reading, writing and learning mathematics?
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
To receive the grade ‘Satisfactory’ (1–2), the student must be able to
- identify learning challenges in reading, writing and mathematics related to various life stages.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
To receive the grade ‘Good’ (3–4), the student must be able to
- identify learning challenges in reading, writing and mathematics related to various life stages
- use appropriate methods for assessing the need for support of students of various ages
- discover individual means of supporting students of various ages in learning reading, writing and mathematics.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
To receive the grade ‘Very good’ (5), the student must be able to
- identify learning challenges in reading, writing and mathematics related to various life stages
- use appropriate methods for assessing the need for support of students of various ages
- discover individual means of supporting students of various ages in learning reading, writing and mathematics
- apply research data about the difficulties with written language and mathematics to their work.
Location and time
Toteutus alkaa ma 30.8.2021 ja päättyy su 24.10.2021. Opiskelu tapahtuu Moodlessa.
Assessment methods and criteria
Materiaalien pohjalta laaditaan kaksi välitehtävää. Kirjallinen koontitehtävä on arvioitava loppusuoritus.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa. Opintojakso suoritetaan TUNI Moodlessa. Opintojakso sisältää yksilötehtäviä. Materiaalien pohjalta laaditaan kirjallisia yksilötehtäviä.
Learning materials
Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M-K., Siiskonen, T. (toim.) 2019. Oppimisen vaikeudet. Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti. (Saatavilla verkossa)
Ahvenainen, O. & Holopainen, E. 2014. Lukemis- ja kirjoittamisvaikeudet. Teoreettista taustaa ja opetuksen perusteita.
Joutsenlahti, J., Silfverberg, H. & Räsänen, P. (toim.) 2018. Matematiikan opetus ja oppiminen. Niilo Mäki Instituutti, s. 157–258.
Lerkkanen, M-K. 2013. Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa.
Mononen, R., Aunio, P., Väisänen, E., Korhonen, J. & Tapola, A. 2017. Matemaattiset oppimisvaikeudet. PS-kustannus.
Pihlaja, P. & Viitala, R. 2018. Varhaiserityiskasvatus. PS-kustannus.
Takala, M. & Kairaluoma, L. (toim.) 2019. Lukivaikeudesta lukitukeen.
Mahdollinen muu opettajan ilmoittama oheiskirjallisuus.
Kirjallisuuden lisäksi oppimateriaaleina ovat verkkokurssilla olevat luennot ja muu materiaali.
Further information
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet
- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä eri-ikäisten oppijoiden tuen tarpeen arvioimiseen
- löytää yksilölliset keinot tukea eri-ikäisiä oppijoita lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisessa
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet
- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä eri-ikäisten oppijoiden tuen tarpeen arvioimiseen
- löytää yksilölliset keinot tukea eri-ikäisiä oppijoita lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisessa
- soveltaa työssään tutkittua tietoa kirjoitetun kielen ja matematiikan vaikeuksista