Siirry suoraan sisältöön

Nursing ResearchLaajuus (3 op)

Tunnus: 7Q00FP82

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- osaa erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- osaa valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- osaa arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita
- osaa tilastotieteen peruskäsitteet

Sisältö

- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen luotettavuus
- tilastotieteen perusteet

Esitietovaatimukset

Suorittanut strukturoidun tiedonhankinnan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- osaa tarkastella rajoittuneesti tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimuseettisiä kysymyksiä
- osaa rajoittuneesti kuvata teoreettista, määrällistä ja laadullista tutkimusotetta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa kuvata tutkimusprosessin monipuolisesti perustellen ja esimerkkejä antaen
- osaa kuvata tutkimuksen luotettavuuteen ja tutkimusetiikkaan liittyviä kysymyksiä monipuolisesti
- tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi
- kykenee pohtimaan ja arvioimaan eri tilanteisiin soveltuvia tutkimusmenetelmiä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet
- osaa kuvata tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimuseettisiä kysymyksiä
- tuntee teoreettisen, määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet pääsääntöisesti

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 06.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 23.02.2025

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
  • Annukka Huuskonen
Vastuuhenkilö

Annukka Huuskonen

Ryhmät
  • 23TOKASA
    Degree Programme in Nursing, TOKASA

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- osaa erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- osaa valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- osaa arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita
- osaa tilastotieteen peruskäsitteet

Sisältö (OJ)

- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen luotettavuus
- tilastotieteen perusteet

Esitietovaatimukset (OJ)

Suorittanut strukturoidun tiedonhankinnan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- osaa tarkastella rajoittuneesti tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimuseettisiä kysymyksiä
- osaa rajoittuneesti kuvata teoreettista, määrällistä ja laadullista tutkimusotetta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata tutkimusprosessin monipuolisesti perustellen ja esimerkkejä antaen
- osaa kuvata tutkimuksen luotettavuuteen ja tutkimusetiikkaan liittyviä kysymyksiä monipuolisesti
- tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi
- kykenee pohtimaan ja arvioimaan eri tilanteisiin soveltuvia tutkimusmenetelmiä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet
- osaa kuvata tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimuseettisiä kysymyksiä
- tuntee teoreettisen, määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet pääsääntöisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

OSA 1: Ryhmäkoe. Opettaja jakaa ryhmät perustuen osallistumisaktiivisuuteen tunneilla. Numeraalinen arvio (0-5). Uusinnat ovat yksilötenttejä:

Uusinta 1: in Exam -luokassa, open
Uusinta 2: in Exam -luokassa, open

OSA 2: (Hyväksytty/hylätty) Moodle online kurssin itsenäisen opiskelun jälkeen Exam-tentti.
Tiastotentti on auki 15.1.-2.3.2025.
Tänä aikana opiskelija voi tehdä tentin kolme kertaa, varauksiin käy sama koodi. Erillistä uusinta-tentti aikaa ei ole. Samalle päivälle ei ole mahdollista tehdä kahta tenttivarausta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Exam part 1 and 2 passed satisfactorily.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kontaktiopetusta, ohjattua opiskelua yksin ja ryhmässä. Online-opiskelua.

Jos opiskelija ei ole läsnä orientaatio-tunnilla eikä ole sopinut poissaolosta etukäteen opettajan kanssa, kurssi-ilmoittautuminen hylätään.

Toteutussuunnitelmaan voi tulla muutoksia vielä ennen kurssin orientaatiota.

Oppimateriaalit

Kurssimateriaali:
(online)
Fain, James. Reading, Understanding, and Applying Nursing Research, 5e. F. A. Davis Company, 2017.

The Finnish Code of Conduct for Research Integrity and Procedures for Handling Alleged Violations of Research Integrity in Finland 2023 (PDF)

Glasper, Edward Alan, and Colin Rees. Nursing and Healthcare Research at a Glance. Wiley Blackwell, 2017.

LIsälukemista:
Curtis E, Drennan J (eds.) (2013) Quantitative health research: Issues and methods. Open University Press, Maidenhead. eBook.

Denzin NK & Lincoln YS (eds.) (2018) The SAGE handbook of qualitative research. SAGE, Los Angeles.

Kyngäs H, Mikkonen K, Kääriäinen M (eds.) (2020) The application of content analysis in nursing science research. © Springer Nature Switzerland AG.

Polit DF & Beck CT (2017) Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice. Wolters Kluwer Health, Philadelphia.

Other material that teacher provides in lessons /in Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

opintojakso vaatii yhteensä 81 tuntia opiskelua, sisältäen läsnäolo opetuksen, itsenäisen ja ryhmätyöskentelyn, tentit ja tilastotieteen online-kurssin.

Sisällön jaksotus

OSA 1: Hoitotyön tutkimus.

OSA 2: Terveystilastotiede. Online moodle-course

Lisätietoja opiskelijoille

Jos opiskelija ei ole läsnä orientaatio-tunnilla eikä ole sopinut poissaolosta etukäteen opettajan kanssa, kurssi-ilmoittautuminen hylätään.

Ilmoittautumisaika

02.04.2024 - 15.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 28.10.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
  • Annukka Huuskonen
Vastuuhenkilö

Annukka Huuskonen

Ryhmät
  • 22NURSE
    Degree Programme in Nursing

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- osaa erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- osaa valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- osaa arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita
- osaa tilastotieteen peruskäsitteet

Sisältö (OJ)

- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen luotettavuus
- tilastotieteen perusteet

Esitietovaatimukset (OJ)

Suorittanut strukturoidun tiedonhankinnan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- osaa tarkastella rajoittuneesti tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimuseettisiä kysymyksiä
- osaa rajoittuneesti kuvata teoreettista, määrällistä ja laadullista tutkimusotetta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata tutkimusprosessin monipuolisesti perustellen ja esimerkkejä antaen
- osaa kuvata tutkimuksen luotettavuuteen ja tutkimusetiikkaan liittyviä kysymyksiä monipuolisesti
- tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi
- kykenee pohtimaan ja arvioimaan eri tilanteisiin soveltuvia tutkimusmenetelmiä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet
- osaa kuvata tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimuseettisiä kysymyksiä
- tuntee teoreettisen, määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet pääsääntöisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

PART 1: Group exam during the last session, 27.08.2024 (numeric, F, 1-5) Group division bases on activeness in class.
Retake 1: in Exam area, open 18.9.-2.10.2024
Retake 2: in Exam area, open 17.10.-31.10. 2024

PART 2: (Pass/fail) completion of the online Moodle course and passing electronic Exam on statistics.
Exam will be open 15.8.-15.10.2024.
During this time, you have chance for two re-takes - you can reserve exam time three times with the same code. Please note that it is not possible to have two reservations for the same exam on same day.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Exam part 1 and 2 passed satisfactorily.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lectures will be as contact lectures, guided work independently and in groups, learning by experience, group work.

If student is not present in the orientation lesson, nor has informed teacher about the absence, their enrolment to the implementation will be cancelled.

The implementation plan may be modified before the orientation lesson

Oppimateriaalit

Books:
(online)
Fain, James. Reading, Understanding, and Applying Nursing Research, 5e. F. A. Davis Company, 2017.

The Finnish Code of Conduct for Research Integrity and Procedures for Handling Alleged Violations of Research Integrity in Finland 2023 (PDF)

Glasper, Edward Alan, and Colin Rees. Nursing and Healthcare Research at a Glance. Wiley Blackwell, 2017.

Extra readings
Curtis E, Drennan J (eds.) (2013) Quantitative health research: Issues and methods. Open University Press, Maidenhead. eBook.

Denzin NK & Lincoln YS (eds.) (2018) The SAGE handbook of qualitative research. SAGE, Los Angeles.

Kyngäs H, Mikkonen K, Kääriäinen M (eds.) (2020) The application of content analysis in nursing science research. © Springer Nature Switzerland AG.

Polit DF & Beck CT (2017) Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice. Wolters Kluwer Health, Philadelphia.

Other material that teacher provides in lessons /in Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Total study hours 81 h.
Includes lectures, and online studies, group work, Independent study throughout the course (includes, for example, e-learning, course literature studying)

Sisällön jaksotus

PART 1: Nursing research. Contact lessons

PART 2: Health statistics. Online moodle-course

Lisätietoja opiskelijoille

Online-lessons will be held through Teams. The link for each lesson is available in the timetable.

If student is not present in the orientation lesson, nor has informed beforehand teacher about the absence, their enrolment to the course will be cancelled.

Ilmoittautumisaika

23.04.2024 - 06.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 28.10.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
  • Annukka Huuskonen
Vastuuhenkilö

Annukka Huuskonen

Ryhmät
  • 22NURKEN
    Degree Programme in Nursing

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- osaa erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- osaa valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- osaa arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita
- osaa tilastotieteen peruskäsitteet

Sisältö (OJ)

- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen luotettavuus
- tilastotieteen perusteet

Esitietovaatimukset (OJ)

Suorittanut strukturoidun tiedonhankinnan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- osaa tarkastella rajoittuneesti tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimuseettisiä kysymyksiä
- osaa rajoittuneesti kuvata teoreettista, määrällistä ja laadullista tutkimusotetta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata tutkimusprosessin monipuolisesti perustellen ja esimerkkejä antaen
- osaa kuvata tutkimuksen luotettavuuteen ja tutkimusetiikkaan liittyviä kysymyksiä monipuolisesti
- tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi
- kykenee pohtimaan ja arvioimaan eri tilanteisiin soveltuvia tutkimusmenetelmiä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet
- osaa kuvata tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimuseettisiä kysymyksiä
- tuntee teoreettisen, määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet pääsääntöisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Group exam during the last session, 28.08.2024 (numeric, F, 1-5) Group division bases on activeness in class.
Retake 1: in Exam area, open 18.9.-2.10.2024
Retake 2: in Exam area, open 17.10.-31.10. 2024


PART 2: (Pass/fail) completion of the online Moodle course and passing electronic Exam on statistics.
Exam will be open 15.8.-15.10.2024
During this time, you have chance for two re-takes - you can reserve exam time three times with the same code. Please note that it is not possible to have two reservations for the same exam on same day.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Exam part 1 and 2 passed satisfactorily.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lectures will be as contact lectures, guided work independently and in groups, learning by experience, group work.

If student is not present in the orientation lesson, nor has informed teacher about the absence, their enrolment to the implementation will be cancelled.

The implementation plan may be modified before the orientation lesson

Oppimateriaalit

Books:
(online)
Fain, James. Reading, Understanding, and Applying Nursing Research, 5e. F. A. Davis Company, 2017.

The Finnish Code of Conduct for Research Integrity and Procedures for Handling Alleged Violations of Research Integrity in Finland 2023 (PDF)

Glasper, Edward Alan, and Colin Rees. Nursing and Healthcare Research at a Glance. Wiley Blackwell, 2017.

Extra readings
Curtis E, Drennan J (eds.) (2013) Quantitative health research: Issues and methods. Open University Press, Maidenhead. eBook.

Denzin NK & Lincoln YS (eds.) (2018) The SAGE handbook of qualitative research. SAGE, Los Angeles.

Kyngäs H, Mikkonen K, Kääriäinen M (eds.) (2020) The application of content analysis in nursing science research. © Springer Nature Switzerland AG.

Polit DF & Beck CT (2017) Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice. Wolters Kluwer Health, Philadelphia.

Other material that teacher provides in lessons /in Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Total study hours 81 h.
Includes lectures, and online studies, group work, Independent study throughout the course (includes, for example, e-learning, course literature studying)

Sisällön jaksotus

PART 1: Nursing research. Contact lessons

PART 2: Health statistics. Online moodle-course

Lisätietoja opiskelijoille

Online-lessons will be held through Teams. The link for each lesson is available in the timetable.

Implementation plan will be edited and specified prior to the beginning of the course.

If student is not present in the orientation lesson, nor has informed beforehand teacher about the absence, their enrolment to the course will be cancelled.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 18.03.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 01.04.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Annukka Huuskonen
Vastuuhenkilö

Annukka Huuskonen

Ryhmät
  • 22TOKASA
    Degree Programme in Nursing, TOKASA

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- osaa erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- osaa valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- osaa arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita
- osaa tilastotieteen peruskäsitteet

Sisältö (OJ)

- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen luotettavuus
- tilastotieteen perusteet

Esitietovaatimukset (OJ)

Suorittanut strukturoidun tiedonhankinnan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- osaa tarkastella rajoittuneesti tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimuseettisiä kysymyksiä
- osaa rajoittuneesti kuvata teoreettista, määrällistä ja laadullista tutkimusotetta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata tutkimusprosessin monipuolisesti perustellen ja esimerkkejä antaen
- osaa kuvata tutkimuksen luotettavuuteen ja tutkimusetiikkaan liittyviä kysymyksiä monipuolisesti
- tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi
- kykenee pohtimaan ja arvioimaan eri tilanteisiin soveltuvia tutkimusmenetelmiä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet
- osaa kuvata tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimuseettisiä kysymyksiä
- tuntee teoreettisen, määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet pääsääntöisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

PART 1: Group exam during the last session,
21.02.2024 08.30 - 11.45 B6-31a Group exam (numeric, F, 1-5)
If a student is abscent from a lesson, there will be an exam question regarding the missed topic within the same exam.
Retake 1: in Exam area, open 11.-20.3.2024
Retake 2: in Exam area, open 1.4.-14.4. 2024

PART 2: (Pass/fail) complettion of the online Moodle course and passing electronic Exam on statistics. Exam will be open 20.2.-1.4.2024. During this time, you have chance for two re-takes - you can reserve exam time three times with the same code. Please note that it is not possble to have two reservations for the same exam on same day.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Exam part 1 and 2 passed satisfactorily.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lectures will be as contact lectures, guided work independently and in groups, learning by experience, group work.

Participation to the orientation lesson is mandatory.

Oppimateriaalit

Books:
(online)
Fain, James. Reading, Understanding, and Applying Nursing Research, 5e. F. A. Davis Company, 2017.

The Finnish Code of Conduct for Research Integrity and Procedures for Handling Alleged Violations of Research Integrity in Finland 2023 (PDF)

Glasper, Edward Alan, and Colin Rees. Nursing and Healthcare Research at a Glance. Wiley Blackwell, 2017.

Extra readings
Curtis E, Drennan J (eds.) (2013) Quantitative health research: Issues and methods. Open University Press, Maidenhead. eBook.

Denzin NK & Lincoln YS (eds.) (2018) The SAGE handbook of qualitative research. SAGE, Los Angeles.

Kyngäs H, Mikkonen K, Kääriäinen M (eds.) (2020) The application of content analysis in nursing science research. © Springer Nature Switzerland AG.

Polit DF & Beck CT (2017) Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice. Wolters Kluwer Health, Philadelphia.

Other material that teacher provides in lessons /in Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Total study hours 81 h.
Includes lectures, and online studies, group work, Independent study throughout the course (includes, for example, e-learning, course literature studying)

Sisällön jaksotus

PART 1: Nursing research. Contact lessons

06.02.2024 08.30 - 11.45 C4-09a orientation and research process
12.02.2024 08.30 - 14.00 C4-09a types of research, ethics and reliability
21.02.2024 08.30 - 11.45 B6-31a Group exam

PART 2: Health statistics. Online moodle-course

Lisätietoja opiskelijoille

Implementation plan will be edited and specified prior to the beginning of the course.
Participation to the orientation lesson is mandatory.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 09.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 25.02.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
  • Annukka Huuskonen
Vastuuhenkilö

Annukka Huuskonen

Ryhmät
  • 22NURFIL
    Degree Programme in Nursing

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- osaa erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- osaa valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- osaa arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita
- osaa tilastotieteen peruskäsitteet

Sisältö (OJ)

- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen luotettavuus
- tilastotieteen perusteet

Esitietovaatimukset (OJ)

Suorittanut strukturoidun tiedonhankinnan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- osaa tarkastella rajoittuneesti tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimuseettisiä kysymyksiä
- osaa rajoittuneesti kuvata teoreettista, määrällistä ja laadullista tutkimusotetta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata tutkimusprosessin monipuolisesti perustellen ja esimerkkejä antaen
- osaa kuvata tutkimuksen luotettavuuteen ja tutkimusetiikkaan liittyviä kysymyksiä monipuolisesti
- tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi
- kykenee pohtimaan ja arvioimaan eri tilanteisiin soveltuvia tutkimusmenetelmiä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet
- osaa kuvata tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimuseettisiä kysymyksiä
- tuntee teoreettisen, määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet pääsääntöisesti

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lectures will be as contact lectures, guided work independently and in groups, learning by experience, group work.

Participation to the orientation lesson is mandatory.
If a student is abscent from a lesson, there will be an exam question regarding the missed topic within the same exam.

Sisällön jaksotus

PART 1: Nursing research. Contact lessons

9.1. Research process
16.01. Research Methods
17.01. Ethics and reliability
25.01. Group exam

PART 2: Health statistics. Online moodle-course

Lisätietoja opiskelijoille

Implementation plan will be edited and specified prior to the beginning of the course.
Participation to the orientation lesson is mandatory.

Ilmoittautumisaika

01.01.2023 - 28.04.2023

Ajoitus

20.03.2023 - 04.06.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
  • Lily Nosraty
Vastuuhenkilö

Sanna Laiho

Ryhmät
  • 21NURKEN
    Degree Programme in Nursing

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- osaa erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- osaa valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- osaa arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita
- osaa tilastotieteen peruskäsitteet

Sisältö (OJ)

- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen luotettavuus
- tilastotieteen perusteet

Esitietovaatimukset (OJ)

Suorittanut strukturoidun tiedonhankinnan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- osaa tarkastella rajoittuneesti tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimuseettisiä kysymyksiä
- osaa rajoittuneesti kuvata teoreettista, määrällistä ja laadullista tutkimusotetta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata tutkimusprosessin monipuolisesti perustellen ja esimerkkejä antaen
- osaa kuvata tutkimuksen luotettavuuteen ja tutkimusetiikkaan liittyviä kysymyksiä monipuolisesti
- tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi
- kykenee pohtimaan ja arvioimaan eri tilanteisiin soveltuvia tutkimusmenetelmiä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet
- osaa kuvata tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimuseettisiä kysymyksiä
- tuntee teoreettisen, määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet pääsääntöisesti

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.01.2023 - 19.02.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
  • Lily Nosraty
Vastuuhenkilö

Sanna Laiho

Ryhmät
  • 21NURSE
    Degree Programme in Nursing

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- osaa erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- osaa valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- osaa arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita
- osaa tilastotieteen peruskäsitteet

Sisältö (OJ)

- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen luotettavuus
- tilastotieteen perusteet

Esitietovaatimukset (OJ)

Suorittanut strukturoidun tiedonhankinnan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- osaa tarkastella rajoittuneesti tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimuseettisiä kysymyksiä
- osaa rajoittuneesti kuvata teoreettista, määrällistä ja laadullista tutkimusotetta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata tutkimusprosessin monipuolisesti perustellen ja esimerkkejä antaen
- osaa kuvata tutkimuksen luotettavuuteen ja tutkimusetiikkaan liittyviä kysymyksiä monipuolisesti
- tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi
- kykenee pohtimaan ja arvioimaan eri tilanteisiin soveltuvia tutkimusmenetelmiä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet
- osaa kuvata tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimuseettisiä kysymyksiä
- tuntee teoreettisen, määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet pääsääntöisesti

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.08.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
  • Lily Nosraty
Vastuuhenkilö

Sanna Laiho

Ryhmät
  • 22NURFILTOP
    Degree Programme in Nursing

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- osaa erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- osaa valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- osaa arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita
- osaa tilastotieteen peruskäsitteet

Sisältö (OJ)

- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen luotettavuus
- tilastotieteen perusteet

Esitietovaatimukset (OJ)

Suorittanut strukturoidun tiedonhankinnan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- osaa tarkastella rajoittuneesti tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimuseettisiä kysymyksiä
- osaa rajoittuneesti kuvata teoreettista, määrällistä ja laadullista tutkimusotetta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata tutkimusprosessin monipuolisesti perustellen ja esimerkkejä antaen
- osaa kuvata tutkimuksen luotettavuuteen ja tutkimusetiikkaan liittyviä kysymyksiä monipuolisesti
- tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi
- kykenee pohtimaan ja arvioimaan eri tilanteisiin soveltuvia tutkimusmenetelmiä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet
- osaa kuvata tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimuseettisiä kysymyksiä
- tuntee teoreettisen, määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet pääsääntöisesti

Arviointiasteikko

0-5