Energiatehokas rakentaminen, yhteisprojektiLaajuus (4 op)
Tunnus: 5B00FB26
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toimia pääsuunnittelijan roolissa energiatehokkuutta parantavissa hankkeissa ja selvittää näkökulmia, jotka vaikuttavat kiinteistön energian käyttöön ja sen tehostamismahdollisuuksiin.
Opiskelija osaa laatia dokumentaation, jossa laajasti on selvitetty energian käyttöön liittyviä rakenteellisia ja teknisiä ratkaisuja.
Sisältö
Kiinteistön rakennusteknisten ja energiakäytön perustietojen hankinta. Suunnitteluryhmän organisointi ja tehtäväjako. Energiankäytön analysointi ja energiatehokkuusvaihtoehtojen vertailu. Teknis-taloudellinen vertailu, ratkaisujen soveltuvuus esteettisesti, teknis-taloudellisesti ja rakennusfysikaalisesti kohteeseen. Toimenpiteiden luvanvaraisuus.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa toimia suunnitteluryhmässä, mutta pääsuunnittelijan tehtävien hoito on suppeaa. Aikataulun hallinnassa on ollut haasteita. Opiskelija on ottanut vastuun omasta työskentelystään suunnitteluryhmässä, mutta ryhmän yhteistyö on ollut vähäistä.
Suunnitteludokumentaatio on tehty, mutta aihetta on käsitelty suppeasti ja valintojen perustelu on vajavaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija toimii sitoutuneesti suunnnitteluryhmässä ja osaa hoitaa pääsuunnittelijan tehtäviä. Työskentely on ollut johdonmukaista ja aikatauluja on pääosin noudatettu.
Dokumentaatio on perustelua ja tehtäväannon mukaista. Valintoja on perustelu ja vertailtu.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija toimii vastuullisesti suunnitteluryhmää johtaen ja pääsuunnittelijan tehtävät omaksuen.
Vaihtoehtoja vertailtu luovasti ja ennakkoluulottomasti ja dokumentaatio on ammattimaista ja asiakaslähtöistä.
Lisätiedot
Opintojakso toteutetaan pääosin projektityöskentelynä moniammatillisissa työryhmissä.
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 20.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 30.04.2025
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusarkkitehti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tytti Kaitala
- Jussi-Pekka Juvela
Vastuuhenkilö
Minna Nyström-Järvinen
Ryhmät
-
21I800Rakennusarkkitehti
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa toimia pääsuunnittelijan roolissa energiatehokkuutta parantavissa hankkeissa ja selvittää näkökulmia, jotka vaikuttavat kiinteistön energian käyttöön ja sen tehostamismahdollisuuksiin.
Opiskelija osaa laatia dokumentaation, jossa laajasti on selvitetty energian käyttöön liittyviä rakenteellisia ja teknisiä ratkaisuja.
Sisältö (OJ)
Kiinteistön rakennusteknisten ja energiakäytön perustietojen hankinta. Suunnitteluryhmän organisointi ja tehtäväjako. Energiankäytön analysointi ja energiatehokkuusvaihtoehtojen vertailu. Teknis-taloudellinen vertailu, ratkaisujen soveltuvuus esteettisesti, teknis-taloudellisesti ja rakennusfysikaalisesti kohteeseen. Toimenpiteiden luvanvaraisuus.
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso toteutetaan pääosin projektityöskentelynä moniammatillisissa työryhmissä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa toimia suunnitteluryhmässä, mutta pääsuunnittelijan tehtävien hoito on suppeaa. Aikataulun hallinnassa on ollut haasteita. Opiskelija on ottanut vastuun omasta työskentelystään suunnitteluryhmässä, mutta ryhmän yhteistyö on ollut vähäistä.
Suunnitteludokumentaatio on tehty, mutta aihetta on käsitelty suppeasti ja valintojen perustelu on vajavaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija toimii sitoutuneesti suunnnitteluryhmässä ja osaa hoitaa pääsuunnittelijan tehtäviä. Työskentely on ollut johdonmukaista ja aikatauluja on pääosin noudatettu.
Dokumentaatio on perustelua ja tehtäväannon mukaista. Valintoja on perustelu ja vertailtu.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija toimii vastuullisesti suunnitteluryhmää johtaen ja pääsuunnittelijan tehtävät omaksuen.
Vaihtoehtoja vertailtu luovasti ja ennakkoluulottomasti ja dokumentaatio on ammattimaista ja asiakaslähtöistä.
Aika ja paikka
Tiimityöskentelyä omatoimisesti ja/tai etäohjattuna viikottain.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei ole.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektityöskentely ja seminaariesitys.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ohjattua projektityötä tiimissä.
Tilaajalähtöistä suunnittelua.
Oppimateriaalit
Materiaalia Teamsissä/Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Projektiaikataulun mukaan kevätkaudella.
Sisällön jaksotus
Projektiryhmän muodostaminen, aikataulutus, kohdetutustuminen, tarkemittaukset, parannusehdotusten luonnostelu, ark-mallinnus, energiamallinnus, investointien kannattavuustutkielma.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Realistinen suunnittelukohde.
Kansainvälisyys
Vierailijaluentoja mahdollisuuksien mukaan.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusarkkitehti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tytti Kaitala
Vastuuhenkilö
Hannu Kauranen
Ryhmät
-
20I800Rakennusarkkitehti
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa toimia pääsuunnittelijan roolissa energiatehokkuutta parantavissa hankkeissa ja selvittää näkökulmia, jotka vaikuttavat kiinteistön energian käyttöön ja sen tehostamismahdollisuuksiin.
Opiskelija osaa laatia dokumentaation, jossa laajasti on selvitetty energian käyttöön liittyviä rakenteellisia ja teknisiä ratkaisuja.
Sisältö (OJ)
Kiinteistön rakennusteknisten ja energiakäytön perustietojen hankinta. Suunnitteluryhmän organisointi ja tehtäväjako. Energiankäytön analysointi ja energiatehokkuusvaihtoehtojen vertailu. Teknis-taloudellinen vertailu, ratkaisujen soveltuvuus esteettisesti, teknis-taloudellisesti ja rakennusfysikaalisesti kohteeseen. Toimenpiteiden luvanvaraisuus.
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso toteutetaan pääosin projektityöskentelynä moniammatillisissa työryhmissä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa toimia suunnitteluryhmässä, mutta pääsuunnittelijan tehtävien hoito on suppeaa. Aikataulun hallinnassa on ollut haasteita. Opiskelija on ottanut vastuun omasta työskentelystään suunnitteluryhmässä, mutta ryhmän yhteistyö on ollut vähäistä.
Suunnitteludokumentaatio on tehty, mutta aihetta on käsitelty suppeasti ja valintojen perustelu on vajavaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija toimii sitoutuneesti suunnnitteluryhmässä ja osaa hoitaa pääsuunnittelijan tehtäviä. Työskentely on ollut johdonmukaista ja aikatauluja on pääosin noudatettu.
Dokumentaatio on perustelua ja tehtäväannon mukaista. Valintoja on perustelu ja vertailtu.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija toimii vastuullisesti suunnitteluryhmää johtaen ja pääsuunnittelijan tehtävät omaksuen.
Vaihtoehtoja vertailtu luovasti ja ennakkoluulottomasti ja dokumentaatio on ammattimaista ja asiakaslähtöistä.
Aika ja paikka
Tiimityöskentelyä omatoimisesti ja/tai etäohjattuna viikottain.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei ole.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektityöskentely ja seminaariesitys.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ohjattua projektityötä tiimissä.
Tilaajalähtöistä suunnittelua.
Oppimateriaalit
Materiaalia Teamsissä/Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Projektiaikataulun mukaan kevätkaudella.
Sisällön jaksotus
Projektiryhmän muodostaminen, aikataulutus, kohdetutustuminen, tarkemittaukset, parannusehdotusten luonnostelu, ark-mallinnus, energiamallinnus, investointien kannattavuustutkielma.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Realistinen suunnittelukohde.
Kansainvälisyys
Vierailijaluentoja mahdollisuuksien mukaan.