Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten fysioterapia, teoriaLaajuus (7 op)

Tunnus: 7F00EB74

Laajuus

7 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tietää yhteiskunnan muutosten vaikutuksia perheeseen,
- tietää lapsen sairastumisen merkityksen perheelle ja lapselle,
- tietää tyypillisten lasten ja nuorten sairauksien vaikutuksia liikkumis- ja toimintakykyyn ja kokonaiskehitykseen,
- osaa etsiä tutkittua ja käytännössä hyväksi koettua tietoa lasten ja nuorten fysioterapiasta hyödyntäen niitä toiminnassaan,
- osaa valita lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja suunnitella johtopäätösten perusteella tavoitteellista fysioterapiaa,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa lastensairauksissa.

Sisältö

- ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- lasten ja nuorten sosioemotionaaliset ja psyykkiset häiriöt ja psykofyysinen näkökulma fysioterapiassa
- lasten ja nuorten neuropsykiatriset häiriöt ja fysioterapia
- tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia lasten ja nuorten kohdalla
- neurologisen sairauksien fysioterapia lapsilla ja nuorilla
- lasten ja nuorten fysioterapian erityiskysymyksiä
- tyypillisimmät lääkkeet lasten sairauksissa

Esitietovaatimukset

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä
- tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin
- kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.

Ilmoittautumisaika

01.05.2024 - 09.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

7 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

86 % Lähiopetus, 14 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Fysioterapeutti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hannu Järvinen
  • Maria Maljanen
  • Tuija Laakso
  • Ilkka Piiroinen
  • FYSIO Luennoitsija
  • Anne-Marja Hammar
  • Hanna Sahinoja
  • Laura Hilden
Vastuuhenkilö

Maria Maljanen

Ryhmät
  • 22FY
    Fysioterapeutit syksy 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää yhteiskunnan muutosten vaikutuksia perheeseen,
- tietää lapsen sairastumisen merkityksen perheelle ja lapselle,
- tietää tyypillisten lasten ja nuorten sairauksien vaikutuksia liikkumis- ja toimintakykyyn ja kokonaiskehitykseen,
- osaa etsiä tutkittua ja käytännössä hyväksi koettua tietoa lasten ja nuorten fysioterapiasta hyödyntäen niitä toiminnassaan,
- osaa valita lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja suunnitella johtopäätösten perusteella tavoitteellista fysioterapiaa,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa lastensairauksissa.

Sisältö (OJ)

- ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- lasten ja nuorten sosioemotionaaliset ja psyykkiset häiriöt ja psykofyysinen näkökulma fysioterapiassa
- lasten ja nuorten neuropsykiatriset häiriöt ja fysioterapia
- tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia lasten ja nuorten kohdalla
- neurologisen sairauksien fysioterapia lapsilla ja nuorilla
- lasten ja nuorten fysioterapian erityiskysymyksiä
- tyypillisimmät lääkkeet lasten sairauksissa

Esitietovaatimukset (OJ)

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä
- tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin
- kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.

Aika ja paikka

Itsenäinen työskentely 1-4.8.2024
Lähiopetus alkaa 5.8.2024
Jakson oppimisympäristönä toimii Tuni Moodle (pääsy avataan toukokuussa 2024).

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Teoriakoe pidetään ennen ohjattua harjoittelua 18.9.2024.
Uusintakokeeseen osallistuminen on mahdollista yhden kerran jakson aikana.

Tutortyöskentely arvioidaan viikolla 38 viimeisen tuutoristunnon jälkeen (sis. itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan arviointi) ja seminaariesitykset esitetään tutorryhmittäin pe 20.9.2024. Tutortyöskentely on pakollista läsnä tapahtuvaa ryhmätoimintaa!

Kirjallinen lopputyö lasten ja nuorten fysioterapian itsevalitusta aiheesta, oman työn esittäminen (10min) ryhmälle marraskuussa 2024 sekä kirjallinen vertaisarvioiti toisen opiskelijan tekemästä kirjallisesta työstä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Teoriavälikoe (1-5)
Tutortyöskentely (1-5) ja seminaariesitys ryhmässä (hyväksytty-hylätty)
Kirjallinen lopputyö ja esitys (1-5) + vertaisarviointi (hyväksytty/hylätty)
Toimintavälineverkkokurssi (hyväksytty-hylätty)

Opintojaksosta tulee yksi numero. Keskiarvo: teoriakoe (33%), tutortyöskentely (33%) sekä kirjallinen lopputyö (33%)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lasten ja nuorten fysioterapia alkaa 1.8.2024 alkaen, viikko 31 (1-4.8.2024) on itsenäistä työskentelyä ja tehtävä annetaan toukokuussa 2024. Tehtävä liittyy soveltavan liikunnan ohjaamiseen lapsilla ja nuorilla. Tehtävä löytyvät myös Tuni Moodlesta, jonne pääsy avataan toukokuussa 2024.

Lähiopetus alkaa ma 5.8.2024 orientaatiolla klo:10.15 joka pakollinen kaikille jaksoon osallistuville.

Opetusmenetelmät: PBL, luennot, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely, PBL tutorointi, seminaarit, verkko-opetus

Oppimateriaalit

Jaksolla tarvittava kirjallisuus ja artikkelit löytyvät Moodlesta jakson oppimisympäristöstä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teoriaosuus yht. 7op eli 189h.

Sisällön jaksotus

Itsenäiset tehtävät viikko 31 : 1-4.8.2024.

Tutoristunnot toteutuvat kerran viikossa lukujärjestyksen mukaisesti. Ensimmäinen tuutoristunto ma 5.8 klo: 12.30 yhteisesti.

Sisällöllisten teemojen eteneminen:
tule-fysioterapia ja hengitysfysioterapia, neurologinen fysioterapia, psykofyysinen näkökulma ja psykiatrinen fysioterapia ennen harjoittelua & psykiatrinen hoitotyö harjoittelun jälkeen.

Kehollisuus ja kokemuksellisuus kulkevat koko jakson ajan.

Opintojaksolle osallistuva opiskelija osallistuu kaikkiin pakollisiin orientaatioihin myös neuro ja tule- fysioterapian orientaatioihin.

Soveltavaa liikuntaa ja toimintavälineitä opiskellaan teoriassa verkkokurssin avulla ja mahdollisuuksien mukaan käytännössä.

Teoriaopetus jatkuu vielä ohjatun harjoittelun jälkeen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Malikkeen Ulos talosta, pois pihasta -toimintavälinekoulutuksen verkkokurssi sisältyy opintojaksoon.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää ensimmäisen vuoden opintojen hyväksytysti suorittamista!

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 12.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeutti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

4 - 9

Koulutus
  • Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tuija Laakso
  • Ilkka Piiroinen
  • FYSIO Luennoitsija
  • Hanna Sahinoja
  • Anne-Marja Hammar
  • Laura Hilden
  • Tiina Pystynen
Vastuuhenkilö

Maria Maljanen

Ryhmät
  • 22FYKEN
    Degree Programme in Physiotherapy

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää yhteiskunnan muutosten vaikutuksia perheeseen,
- tietää lapsen sairastumisen merkityksen perheelle ja lapselle,
- tietää tyypillisten lasten ja nuorten sairauksien vaikutuksia liikkumis- ja toimintakykyyn ja kokonaiskehitykseen,
- osaa etsiä tutkittua ja käytännössä hyväksi koettua tietoa lasten ja nuorten fysioterapiasta hyödyntäen niitä toiminnassaan,
- osaa valita lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja suunnitella johtopäätösten perusteella tavoitteellista fysioterapiaa,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa lastensairauksissa.

Sisältö (OJ)

- ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- lasten ja nuorten sosioemotionaaliset ja psyykkiset häiriöt ja psykofyysinen näkökulma fysioterapiassa
- lasten ja nuorten neuropsykiatriset häiriöt ja fysioterapia
- tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia lasten ja nuorten kohdalla
- neurologisen sairauksien fysioterapia lapsilla ja nuorilla
- lasten ja nuorten fysioterapian erityiskysymyksiä
- tyypillisimmät lääkkeet lasten sairauksissa

Esitietovaatimukset (OJ)

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä
- tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin
- kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.

Aika ja paikka

Itsenäinen työskentely 1-4.8.2024
Lähiopetus alkaa 5.8.2024
Jakson oppimisympäristönä toimii Tuni Moodle (pääsy avataan toukokuussa 2024).

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Teoriakoe pidetään ennen ohjattua harjoittelua 18.9.2024.
Uusintakokeeseen osallistuminen on mahdollista yhden kerran jakson aikana.

Tutortyöskentely arvioidaan viikolla 38 viimeisen tuutoristunnon jälkeen (sis. itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan arviointi) ja seminaariesitykset esitetään tutorryhmittäin pe 20.9.2024. Tutortyöskentely on pakollista läsnä tapahtuvaa ryhmätoimintaa!

Kirjallinen lopputyö lasten ja nuorten fysioterapian itsevalitusta aiheesta, oman työn esittäminen (10min) ryhmälle marraskuussa 2024 sekä kirjallinen vertaisarvioiti toisen opiskelijan tekemästä kirjallisesta työstä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Teoriavälikoe (1-5)
Tutortyöskentely (1-5) ja seminaariesitys ryhmässä (hyväksytty-hylätty)
Kirjallinen lopputyö ja esitys (1-5) + vertaisarviointi (hyväksytty/hylätty)
Toimintavälineverkkokurssi (hyväksytty-hylätty)

Opintojaksosta tulee yksi numero. Keskiarvo: teoriakoe (33%), tutortyöskentely (33%) sekä kirjallinen lopputyö (33%)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lasten ja nuorten fysioterapia alkaa 1.8.2024 alkaen, viikko 31 (1-4.8.2024) on itsenäistä työskentelyä ja tehtävä annetaan toukokuussa 2024. Tehtävä liittyy soveltavan liikunnan ohjaamiseen lapsilla ja nuorilla. Tehtävä löytyvät myös Tuni Moodlesta, jonne pääsy avataan toukokuussa 2024.

Lähiopetus alkaa ma 5.8.2024 orientaatiolla klo:10.15 joka pakollinen kaikille jaksoon osallistuville.

Opetusmenetelmät: PBL, luennot, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely, PBL tutorointi, seminaarit, verkko-opetus

Oppimateriaalit

Jaksolla tarvittava kirjallisuus ja artikkelit löytyvät Moodlesta jakson oppimisympäristöstä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teoriaosuus yht. 7op eli 189h.

Sisällön jaksotus

Itsenäiset tehtävät viikko 31 : 1-4.8.2024.

Tutoristunnot toteutuvat kerran viikossa lukujärjestyksen mukaisesti. Ensimmäinen tuutoristunto ma 5.8 klo: 12.30 yhteisesti.

Sisällöllisten teemojen eteneminen:
tule-fysioterapia ja hengitysfysioterapia, neurologinen fysioterapia, psykofyysinen näkökulma ja psykiatrinen fysioterapia ennen harjoittelua & psykiatrinen hoitotyö harjoittelun jälkeen.

Kehollisuus ja kokemuksellisuus kulkevat koko jakson ajan.

Opintojaksolle osallistuva opiskelija osallistuu kaikkiin pakollisiin orientaatioihin myös neuro ja tule- fysioterapian orientaatioihin.

Soveltavaa liikuntaa ja toimintavälineitä opiskellaan teoriassa verkkokurssin avulla ja mahdollisuuksien mukaan käytännössä.

Teoriaopetus jatkuu vielä ohjatun harjoittelun jälkeen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Malikkeen Ulos talosta, pois pihasta -toimintavälinekoulutuksen verkkokurssi sisältyy opintojaksoon.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää ensimmäisen vuoden opintojen hyväksytysti suorittamista!

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 30.11.2023

Laajuus

7 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

86 % Lähiopetus, 14 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Fysioterapeutti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Pipsa Tuominen
  • Anne-Marja Hammar
  • Tuija Laakso
  • Maria Maljanen
  • Ilkka Piiroinen
  • FYSIO Luennoitsija
  • Hanna Sahinoja
Vastuuhenkilö

Maria Maljanen

Ryhmät
  • 21FY
    Fysioterapeutit syksy 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää yhteiskunnan muutosten vaikutuksia perheeseen,
- tietää lapsen sairastumisen merkityksen perheelle ja lapselle,
- tietää tyypillisten lasten ja nuorten sairauksien vaikutuksia liikkumis- ja toimintakykyyn ja kokonaiskehitykseen,
- osaa etsiä tutkittua ja käytännössä hyväksi koettua tietoa lasten ja nuorten fysioterapiasta hyödyntäen niitä toiminnassaan,
- osaa valita lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja suunnitella johtopäätösten perusteella tavoitteellista fysioterapiaa,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa lastensairauksissa.

Sisältö (OJ)

- ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- lasten ja nuorten sosioemotionaaliset ja psyykkiset häiriöt ja psykofyysinen näkökulma fysioterapiassa
- lasten ja nuorten neuropsykiatriset häiriöt ja fysioterapia
- tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia lasten ja nuorten kohdalla
- neurologisen sairauksien fysioterapia lapsilla ja nuorilla
- lasten ja nuorten fysioterapian erityiskysymyksiä
- tyypillisimmät lääkkeet lasten sairauksissa

Esitietovaatimukset (OJ)

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä
- tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin
- kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.

Aika ja paikka

Itsenäinen työskentely 1-4.8.2023
Lähiopetus alkaa 7.8.2023
Jakson oppimisympäristönä toimii Tuni Moodle (pääsy avataan toukokuussa 2023).

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Teoriakoe pidetään ennen ohjattua harjoittelua 19.9.2023.
Uusintakokeeseen osallistuminen on mahdollista yhden kerran jakson aikana.

Tutortyöskentely arvioidaan to 14.9.2023 ja seminaariesitykset esitetään tutorryhmittäin pe 22.9.2023. Tutortyöskentely on pakollista läsnä tapahtuvaa ryhmätoimintaa!

Kirjallinen lopputyö lasten ja nuorten fysioterapian itsevalitusta aiheesta, oman työn esittäminen (10min) ryhmälle 27-28.11.2023 sekä kirjallinen vertaisarvioiti toisen opiskelijan tekemästä kirjallisesta työstä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Teoriavälikoe (1-5)
Tutortyöskentely (1-5) ja seminaariesitys ryhmässä (hyväksytty-hylätty)
Kirjallinen lopputyö ja esitys (1-5) + vertaisarviointi (hyväksytty/hylätty)
Toimintavälineverkkokurssi (hyväksytty-hylätty)

Opintojaksosta tulee yksi numero. Keskiarvo: teoriakoe (33%), tutortyöskentely (33%) sekä kirjallinen lopputyö (33%)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lasten ja nuorten fysioterapia alkaa 1.8.2023 alkaen, viikko 31 (1-4.8.2023) on itsenäisen työskentelyn viikko, tehtävät annetaan toukokuussa 2023. Tehtävät liittyvät soveltavaan liikuntaan ja psykomotoriseen kehitykseen 0-7 v. Tehtävät löytyvät myös Tuni Moodlesta, jonne pääsy avataan toukokuussa 2023.

Lähiopetus alkaa ma 7.8.2023 orientaatiolla klo:10.00 joka pakollinen kaikille jaksoon osallistuville.

Opetusmenetelmät: PBL, luennot, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely, PBL tutorointi, seminaarit, verkko-opetus

Oppimateriaalit

Jaksolla tarvittava kirjallisuus ja artikkelit löytyvät Moodlesta jakson oppimisympäristöstä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teoriaosuus yht. 7op eli 189h.

Sisällön jaksotus

Itsenäiset tehtävät viikko 31 : 1-4.8.2023.

Tutoristunnot toteutuvat maanantaisin aamupäivällä 10-11.30 lukuunottamatta ensimmäistä tuutoristuntoa joka pidetään klo 12.30-14.00

Sisällöllisten teemojen eteneminen:
tule-fysioterapia ja hengitysfysioterapia, neurologinen fysioterapia, psykofyysinen näkökulma ja psykiatrinen fysioterapia ennen harjoittelua & psykiatrinen hoitotyö harjoittelun jälkeen.

Kehollisuus ja kokemuksellisuus kulkevat koko jakson ajan.

Opintojaksolle osallistuva opiskelija osallistuu kaikkiin pakollisiin orientaatioihin myös neuro ja tule- fysioterapian orientaatioihin.

Soveltavaa liikuntaa ja toimintavälineitä opiskellaan teoriassa verkkokurssin avulla ja mahdollisuuksien mukaan käytännössä.

Teoriaopetus jatkuu vielä ohjatun harjoittelun jälkeen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Malikkeen Ulos talosta, pois pihasta -toimintavälinekoulutuksen verkkokurssi.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää ensimmäisen vuoden opintojen hyväksytysti suorittamista!

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on
virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö
valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden
välisiä yhteyksiä
- tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten
fysioterapian alueella
- valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin
- kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista
kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman
fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä

Ilmoittautumisaika

15.06.2022 - 15.08.2022

Ajoitus

08.08.2022 - 15.12.2022

Laajuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeutti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 44

Koulutus
  • Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anne-Marja Hammar
  • Maarit Keskinen
  • Tuija Laakso
  • Maria Maljanen
  • Fysioterapia Virtuaalihenkilö
  • Hanna Sahinoja
  • Laura Hilden
Vastuuhenkilö

Maria Maljanen

Ryhmät
  • 20FY
    Fysioterapeutti syksy 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää yhteiskunnan muutosten vaikutuksia perheeseen,
- tietää lapsen sairastumisen merkityksen perheelle ja lapselle,
- tietää tyypillisten lasten ja nuorten sairauksien vaikutuksia liikkumis- ja toimintakykyyn ja kokonaiskehitykseen,
- osaa etsiä tutkittua ja käytännössä hyväksi koettua tietoa lasten ja nuorten fysioterapiasta hyödyntäen niitä toiminnassaan,
- osaa valita lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja suunnitella johtopäätösten perusteella tavoitteellista fysioterapiaa,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa lastensairauksissa.

Sisältö (OJ)

- ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- lasten ja nuorten sosioemotionaaliset ja psyykkiset häiriöt ja psykofyysinen näkökulma fysioterapiassa
- lasten ja nuorten neuropsykiatriset häiriöt ja fysioterapia
- tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia lasten ja nuorten kohdalla
- neurologisen sairauksien fysioterapia lapsilla ja nuorilla
- lasten ja nuorten fysioterapian erityiskysymyksiä
- tyypillisimmät lääkkeet lasten sairauksissa

Esitietovaatimukset (OJ)

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä
- tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin
- kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.

Aika ja paikka

Itsenäinen työskentely 1-5.8.2022
Lähiopetus alkaa 8.8.2022
Jakson oppimisympäristönä Tuni Moodle (pääsy avataan toukokuussa 2022)
Tampereen ammattikorkeakoulu

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Teoriakoe ja kirjallinen tuotos (lopputyö) esityksineen vain perusryhmällä.
Teoriavälikoe 20.9.2022
Tutortyöskentely arvioidaan 19.9.2022 ja seminaariesitykset esitetään tutorryhmittäin to 22.9.2022. Tutortyöskentely on pakollista läsnä tapahtuvaa opetusta.
Kirjallinen lopputyö lasten ja nuorten fysioterapian itsevalitusta aiheesta sekä työn esittäminen (10min) 14-15.11.2022

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Teoriavälikoe (1-5)
Tutortyöskentely (1-5) ja seminaariesitys ryhmässä (hyväksytty-hylätty)
Itsenäisentyöskentelyn viikon tehtävät, 2 tehtävää (hyväksytty/hylätty)
Kirjallinen lopputyö ja esitys (1-5) + vertaisarviointi (hyväksytty/hylätty)

Opintojaksosta tulee yksi numero. Keskiarvo: teoriakoe (33%), tutortyöskentely (33%) sekä kirjallinen lopputyö (33%)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lasten ja nuorten fysioterapia alkaa 1.8.2022 alkaen, viikko 31 (1-5.8.2022) on itsenäisen työskentelyn viikko, tehtävät annettu toukokuussa 2022. Tehtävät liittyvät soveltavaan liikuntaan ja psykomotoriseen kehitykseen 0-7 v. Tehtävät löytyvät myös Tuni Moodlesta, jonne pääsy avataan toukokuussa 2022.

Lähiopetus alkaa 8.8.2022 orientaatiolla klo: 12.30 joka pakollinen kaikille
Opetusmenetelmät: PBL, luennot, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely, PBL tutorointi, seminaarit, verkko-opetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teoriaosuus yht. 7op eli 189h.

Sisällön jaksotus

Perusryhmä ja Proakatemiaryhmä tekevät: Itsenäiset tehtävät viikko 31 : 1-5.8.2022.
Tehtävät liittyvät soveltavaan liikuntaan ja psykomotoriseen kehitykseen 0-7 v.
Lähiopetus alkaa 8.8.2022 ja lähiopetus jatkuu perusryhmäläisillä vielä ohjatun harjoittelun jälkeen.

Perusryhmä: Tutoristunnot toteutuvat maanantaisin aamupäivällä, lukuunottamatta ensimmäistä tuutoristuntoa joka orientaation jälkeen klo 14.15-15.45

Sisällöllisten teemojen eteneminen:
tule-fysioterapia ja hengitysfysioterapia, neurologinen fysioterapia, psykofyysinen näkökulma ja psykiatrinen fysioterapia ennen harjoittelua & psykiatrinen hoitotyö harjoittelun jälkeen

Kehollisuus ja kokemuksellisuus kulkevat koko jakson ajan.

Perusryhmä ja proakaemiaryhmä osallistuvat orientaatioihin myös neuro ja tule- fysioterapian orientaatioihin.

Soveltavaa liikuntaa ja toimintavälineitä opiskellaan teoriassa verkkokurssin avulla ja mahdollisuuksien mukaan käytännössä.

Kansainvälisyys

Kansainvälisyysviikko - osallistumismahdollisuus esityksiin viikolla 41

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on
virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö
valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä
ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden
välisiä yhteyksiä
- tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten
fysioterapian alueella
- valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin
- kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja
tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista
kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman
fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä