Matematiikan perusteet (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5N00EW22-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 01.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 23.10.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sara Nortunen
Vastuuhenkilö
Sara Nortunen
Ryhmät
-
22I800Rakennusarkkitehti
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa
- laatia tekniikan probleemoista matemaattisen
mallin ja ratkoa näin muodostuvia yhtälöitä ja yhtälöpareja
- kolmion ratkaisun
- laskea tasoalueen painopisteen ja kolmion ja erilaisten monikulmioiden pinta-aloja
- yhdenmuotoisuuden ja mittakaavan käytön
- käyttää sekä soveltaa tason vektoreita
tekniikan ongelmissa.
Sisältö (OJ)
Yhtälöiden ja kaavojen ratkaiseminen. 2. asteen yhtälön ja yhtälöparin ratkaiseminen. Vinokulmaisen kolmion ratkaiseminen. Painopiste. Tasokuvioiden pinta-aloja. Yhdenmuotoisuus ja mittakaava Vektorilaskenta tasossa ja sen käyttäminen tekniikan sovelluksissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Ratkaisujen perusteluissa ja matemaattisissa käsitteissä ja merkinnöissä voi vielä olla haparointia. Opiskelija ottaa vastuun omasta opiskelustaan ja suoriutuu tehtävistä ryhmän tukemana.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Matemaattisia merkintöjä ja käsitteitä käytetään pääsääntöisesti oikein. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut sekä käyttää oikeita matemaattisia merkintöjä. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.
Aika ja paikka
Opetus alkaa lukujärjestyksen mukaisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson kurssikoe on alustavasti viimeisellä opetusviikolla tuntiaikaan.
Uusintakokeet:
1. uusintakoe ke xx.11.2022 klo 17.00-20.00
2. uusintakoe/ korotus ke xx.12.2022 klo 17.00-20.00
Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa VAIN TÄSSÄ 2. uusintakokeessa (ei siis ensimmäisessä eikä myöhemmin).
Uusintakokeeseen ja korotukseen ilmoittaudutaan TAMKin tenttijärjestelmän kautta (Pakki).
Uusintaan osallistuminen edellyttää arvosanaa 0.
Sairastapauksissa vaaditaan lääkärintodistus.
Poissaolo kokeesta vastaa hylättyä suoritusta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakso suoritetaan tuntitehtävillä, kokeilla ja kotitehtävillä, joiden tekeminen vaikuttaa arvosanaan. Kotitehtäväpisteiden saamiseksi on palautettava tehtävät opettajan ohjeiden mukaisesti. Kokeen arvostelussa otetaan huomioon paitsi ratkaisun oikeellisuus myös ratkaisutapa ja esitystavan selkeys. Jo arvosanan 0 saaminen edellyttää säännöllistä läsnäoloa koko opintojakson ajan, kotitehtävien tekemistä (vähintään 30%) sekä kurssikokeeseen osallistumista. Säännöllinen läsnäolo tarkoittaa, että tunnilla ollaan aina, ellei ole perusteltua syytä (esim. sairaus) olla pois.
Kotitehtävillä saa lisäpisteitä kokeeseen. Lopullinen arvosana määräytyy kokeiden, tuntitehtävien, kotitehtävien ja osallistumisaktiivisuuden perusteella.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, etäopetus, itsenäinen opiskelu, tuntiharjoitukset ja kotitehtävät, tuntitehtävät, etätehtävät, videomateriaalit, yhteisöllinen oppiminen, tentti.
Oppimateriaalit
Opettajan jakama materiaali, joka löytyy Moodelsta.
Kaavasto: Tekniikan kaavasto, Tammertekniikka tai MAOL
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan keskimääräinen työmäärä on 80 h, joka koostuu:
- Lähi- ja/tai etäopetuksesta, jossa opettaja mukana
- ryhmätöistä (opettaja ei ole mukana),
- itsenäisestä työskentelystä
- kokeista
Opettajan pitämiä lähitunteja sisältäen kokeet on n. 27 h.
Sisällön jaksotus
Opintojakson sisältö koostuu seuraavista aihealueista, joista osa mahdollisesti toteutetaan itseopiskeluna, etätöinä ja mahdollisina paritöinä:
- matemaattisten lausekkeiden käsittely ja muodostaminen.
- lukujen esitysmuodot ja yksikönmuunnokset.
- 1. asteen yhtälöiden sekä yhtälöparin ratkaiseminen
- 2. asteen yhtälö
- kolmion ratkaiseminen ja erilaisten monikulmioiden pinta-alat
- painopisteen laskeminen
- yhdenmuotoisuus ja mittakaava
- vektorilaskennan perusteet tasossa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus alkaa lukujärjestyksen mukaisesti.
Opintojaksoon tulee Moodle-kurssialue.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen ja suorittaa opintojakson loppukokeen, mutta ei muuten saavuta tyydyttävään arvosanaan vaadittuja kriteerejä. Mikäli edellä mainitut kriteerit eivät täyty, niin opiskelija poistetaan toteutukselta. Nollan saaminen mahdollistaa osallistumisen kurssin uusintakokeeseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Ratkaisujen perusteluissa ja matemaattisissa käsitteissä ja merkinnöissä on vielä haparointia. Opiskelija ottaa vastuun omasta opiskelustaan ja suoriutuu tehtävistä ryhmän tukemana.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Matemaattisia merkintöjä ja käsitteitä käytetään pääsääntöisesti oikein. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut sekä käyttää oikeita matemaattisia merkintöjä. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.