Skip to main content

Music Perception, Analysis and History 2 (15 cr)

Code: 2X00ER48-3004

General information


Enrolment period
10.06.2019 - 29.08.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
30.08.2021 - 04.05.2022
Implementation has ended.
Credits
15 cr
Virtual portion
7 cr
RDI portion
6 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Music
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
6 - 60
Degree programmes
Degree Programme in Culture and Arts, Music
Teachers
Matti Ruippo
Susanna Vainio
Paavo Korpijaakko
Pasi Lyytikäinen
Tero Lanu
Tero Koski
Markus Yli-Jokipii
Person in charge
Hannu Pohjannoro
Course
2X00ER48

Objectives (course unit)

Music History
Students have gained knowledge of the fundaments of the history of art music from the romantic era up to modern time. They recognize characteristics of the various periods of times and the unities and trends formed in different eras.

Content (course unit)

Music History
Fundaments of Romanticism in music, and music of the 20th and 21st century.

Prerequisites (course unit)

Music Perception, Analysis and History 1 or similar competences.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Opintojakson arvosana on toteutusosien laajuuksien mukaan painotettu arvosanojen keskiarvo.

Musiikin tietotekniikka
Opiskelija osaa välttävästi käyttää musiikin tietotekniikkaa oman ammattiosaamisensa apuna.

Musiikin historia
Opiskelija hallitsee kurssin asiakokonaisuudet tyydyttävästi, mutta musiikinhistoriallisten asiakokonaisuuksien johdonmukaisessa käsittelemisessä on puutteita. Opiskelijan kirjallinen ilmaisu on heikkoa.

Sovittaminen ja soitinnuksen perusteet
Opiskelijan tuntemus soitinten ominaisuuksista ja tyypillisisitä käyttötavoista on vaatimatonta. Opiskelija osaa pääpiirteittäin lukea orkesteripartituuria. Harjoitustehtävät noudattavat perusratkaisuja eivätkä kaikilta osin ota huomioon soitinten ominaisuuksia. Esitysmerkinnät ovat puutteellisia.

Säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät kutakuinkin sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti tyydyttävän kokonaisuuden (mm. tempo pysyy, toonika on tunnistettavissa).

Musiikkianalyysi ja ohjelmistopraktikum
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata joitakin musiikillisia rakenteita ja jossain määrin soveltaa musiikinteorian käsitteitä analyyttisiin havaintoihinsa. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat jossain määrin hajanaisia ja muodostavat puutteellisen kokonaisuuden.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Opintojakson arvosana on toteutusosien laajuuksien mukaan painotettu arvosanojen keskiarvo.

Musiikin tietotekniikka
Opiskelija osaa käyttää nuotinkirjoitus- ja äänitysohjelmia oman ammattiosaamisensa tukena. Hän osaa julkaista musiikillista materiaalia sähköisesti.

Musiikin historia
Opiskelija hallitsee kurssin asiakokonaisuudet ja niiden yksityiskohtia ja osaa käsitellä kriittisesti historiankirjoitusta. Opiskelija osaa vertailla musiikinhistoriallisten aikakausien ominaisuuksia ja tyylipiirteitä sekä osaa käsitellä asiakokonaisuuksia erilaisten musiikin historian tutkimuksen näkökulmien kautta.

Sovittaminen ja soitinnuksen perusteet
Opiskelija tuntee yleisesti käytössä olevien soitinten ominaisuuksia ja tyypillisiä käyttötapoja. Opiskelija osaa lukea orkesteripartituuria ja tuntee niissä yleisimmin esiintyviä lyhenteitä ja merkintöjä. Harjoitustehtävät osoittavat erilaisten soitinnus- ja sovitusratkaisujen tuntemusta. Esitysmerkinnöissä ei ole merkittäviä puutteita ja nuottikuva on selkeä.

Säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti yhtenäisen kokonaisuuden.

Musiikkianalyysi ja ohjelmistopraktikum
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa perustella analyyttisia ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat pääosin relevantteja ja muodostavat kokonaisuuden.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Opintojakson arvosana on toteutusosien laajuuksien mukaan painotettu arvosanojen keskiarvo.

Musiikin tietotekniikka
Opiskelija osaa käyttää erinomaisesti nuotinkirjoitus- ja äänitysohjelmia oman ammattiosaamisensa tukena. Hän osaa julkaista musiikillista materiaalia, eri kanavia käyttäen sähköisesti.

Musiikin historia
Opiskelija osoittaa erinomaista asiakokonaisuuksien ja niiden yksityiskohtien hallintaa. Hän osaa käsitellä historiallista tietoa kriittisesti ja monipuolisesti omaan ammatilliseen substanssiosaamiseensa soveltaen. Opiskelija osaa vertailla musiikinhistoriallisten aikakausien ominaisuuksia ja tyylipiirteitä sekä osaa käsitellä asiakokonaisuuksia erilaisten musiikin historian tutkimuksen näkökulmien kautta.

Sovittaminen ja soitinnuksen perusteet
Opiskelija tuntee yleisesti käytössä olevien soitinten ominaisuudet ja tyypilliset käyttötavat. Opiskelija osaa sujuvasti lukea orkesteripartituuria ja tuntee niissä esiintyvät lyhenteet ja merkinnät.
Harjoitustehtävät osoittavat erilaisten soitinnus- ja sovitusratkaisujen monipuolista hallintaa. Esitysmerkinnät ovat asianmukaiset ja nuottikuva on viimeistelty.

Säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti ja oikein; mahdolliset vähäiset virheet eivät vaikuta häiritsevästi kokonaisuuteen.

Musiikkianalyysi ja ohjelmistopraktikum
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan myös tavanomaisesta poikkeavien tapausten analyysiin ja perustella analyyttisiä ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat relevantteja ja muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden

Location and time

Musiikin tietotekniikka: Kuntokatu 4, lka P2-07

Exam schedules

History of Music: Exam in the last teaching session.
Music IT: To be agreed separately.

Assessment methods and criteria

History of Music: Exam with written part and listening exam.
Music Information Technology: Assessing Tasks by Discussing Together.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

History of Music: Lectures and independent work.
Music Information Technology: Contact teaching, demonstrations, teaching discussion, exercises, assignments

Learning materials

Music history:
The student knows the basics of the aesthetics of the eras in the history of Western art music, from romance to the music of our time. He recognizes the stylistic features of the eras and outlines the entities and lines of development of the stylistic periods.
Course material will be distributed to the OneDrive folder during the course.
Music technology: educational websites

Student workload

Individual work 45 h, lessons 36 h
Attendance at 80% of contact teaching is required for the course

Content scheduling

This implementation focuses on classical music. The group is aimed at music pedagogy students.

The course includes the following parts:
In music information technology, the teacher will be announced separately.
History of Music, Markus Yli-Jokipii
Composing a competition, Tero Lanu.
Music Analysis, Tero Lanu.
Matching: SpongeBob SquarePants.

Completion alternatives

AHOT

Practical training and working life cooperation

Sheet music assignments are related to professional notation.

International connections

The software used is in English.

Go back to top of page