Skip to main content

Controlling Methods (5 cr)

Code: 5S00DY18-3006

General information


Enrolment period
16.06.2025 - 31.08.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
25.08.2025 - 20.12.2025
The implementation has not yet started.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Electrical and Automation Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Electrical Engineering
Teachers
Jussi Lehtonen
Person in charge
Jarkko Lehtonen
Tags
CONTACT
Course
5S00DY18

Objectives (course unit)

The students know
- the principles of control in different processes
- how to form a model of a feedback control circuit
- how to analyse the behaviour of a control circuit with the help of a model
- how to tune a controller
- how to evaluate the control
- how to apply feed forward, ratio and cascade controls.

Content (course unit)

PID-controller, the behaviour and stability of feedback control system. Design and tuning methods for PID. Feed forward. Raito and cascade controls.

Prerequisites (course unit)

Basics of Control Engineering

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Opiskelija ymmärtää säädön toiminnan ja toteutuksen periaatteita erilaisissa prosesseissa sekä osaa muodostaa takaisinkytketyn säätöpiirin mallin. Opiskelija on tehnyt ja raportoinut osan annetuista tehtävistä.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Opiskelija osaa edellisen kohdan lisäksi tutkia säätöpiirin käyttäytymistä muutostilanteissa mallin avulla sekä virittää säätimen. Opiskelija on tehnyt ja raportoinut annetut tehtävät. Opiskelija on läsnä pääosalla oppitunneista sekä osoittaa mielenkiintoa aihetta kohtaan.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Opiskelija osaa edellisten kohtien lisäksi analysoida säädön hyvyyttä ja soveltaa useita viritysmenetelmiä. Opiskelija on tehnyt ja raportoinut annetut tehtävät hyvin. Opiskelija on läsnä oppitunneilla sekä osoittaa aktiivisesti mielenkiintoa aihetta kohtaan.

Assessment scale

0-5

Go back to top of page