Directing and Scene Planning (5 cr)
Code: 2E00BR36-3007
General information
- Enrolment period
- 13.11.2019 - 30.11.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 02.12.2019 - 18.12.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Media
- Campus
- TAMK Mediapolis
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Media
- Teachers
- Petteri Rajanti
- Tommi Moilanen
- Tuomas Niemi
- Arto Koskinen
- Person in charge
- Arto Koskinen
- Course
- 2E00BR36
Objectives (course unit)
The students are able to create a direction plan. They are able to analyse the significance of scenes in a film. The students are able to design the staging and continuity for scenes.
Content (course unit)
The students plan the scenes of a film and implement a direction plan for a film script.
Location and time
Koulutus viikoilla 49-51
2.12.2019: 13-16
Kohtauksen käsite.
Muodostakaa kolme tasasuurta työryhmää, joissa on sekä käsikirjoittajia, leikkaajia, äänisuunnittelijoita, mahd. tuottajia & kuvaajia. Ryhmät 1,2 ja 3 suorittavat seuraavien viikkojen aikana kolme kuvausharjoitusta sekä elokuvan audiovisuaalisen analyysin.
03.12.2019: 10-16.
tehtävän anto 1 sekä partituuritehtävän anto
Harjoitus 1, käsikirjoitusten ja alustavien kuvaussuunnitelmien läpikäynti.
04.12.2019: Paralleeli 1:n kuvaus Mediapoliksen alueella.
Jos on useampi leikkaaja ryhmässä, kukin voi tehdä versioita, joka käydään läpi yhteisesti. Kokeilujen määrä on tärkeä.
05.12.2019 Harjoitusten katselu Tehtävän numeron 2. anto.
06.12.2019: Itsenäisyyspäivä
10.12.2019: Paralleeli 2 käsisten ja kuvasuunnitelmien läpikäynti yhteisesti 10-16
11.12.2019 paralleelli 2:n kuvausta ja leikkausta
12.12.2019 Paralleeli 2:n leikkausverisoiden katselu, Synteesiharjoituksen anto ja Paralleeli 2.n uudet katselu ja Synteesiharjoituksen suunnitelmien läpikäynti klo13-16
PARTITUURITEHTÄVÄN KÄSIS
leikkaajat uudelleen leikkaa paralleeli2,
16.12.2019 Synteesin kuvaus ja leikkaus
17.12.2019 9-16 Synteesin katselu & kurssin päätös
Assessment methods and criteria
- Läsnäolot
- Aktiivisuus
- Ryhmä- ja yksilötehtävien tekeminen
- Loppuraportointi
Assessment scale
0-5
Student workload
Viikot ovat intensiivistä työskentelyä pienryhmissä ja suuremmissa työryhmissä kohtausharjoitusten parissa.
Content scheduling
Opiskelija osaa laatia ohjaussuunnitelman. Hän osaa analysoida kohtausten merkityksen elokuvassa. Hän osaa suunnitella kohtausten elokuvallisen näyttämöllepanon ja keskinäisen jatkuvuuden.
Sisältö:
Kohtausharjoitukset. Suunnitellaan elokuvan kohtaukset ja toteutetaan ohjaussuunnitelma elokuvakäsikirjoituksesta.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Opiskelija osallistuu opetukseen
- Opiskelija tekee tehtävänsä pintapuoleisesti, muttei osaa soveltaa oppimaansa tietoa harjoituksiin
- Opiskelija ymmärtää näyttämöllepanon periaatteet
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja toteuttaa annetut tehtävät
- Opiskelija soveltaa oppimaansa tietoa harjoituksiin
- Opiskelija toimii vuorovaikutteisessa yhteistyössä pienryhmän sisällä
- Opiskelija ymmärtää näyttämöllepanon merkityksen ja kameran suhteen näyttämön tapahtumiin elokuvallisesta näkökulmasta
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja toteuttaa annetut tehtävät kiitettävästi
- Opiskelija reflektoi tekemäänsä harjoitusta ja kehittää itse itseään
- Opiskelija toimii sujuvassa vuorovaikutuksessa eri kokoisissa työryhmissä ja hallitsee kurssin antamat opit ja työkalut monipuolisesti sekä osaa soveltaa niitä muuttuviin tilanteisiin
- Opiskelija hallitsee ja muokkaa näyttämöllepanoa tarinan vaatiman lopputunnelman saavuttamiseksi
- Opiskelija ymmärtää ja hallitsee kameran asettamat rajoitteet ja sen luomat mahdollisuudet osana elokuvallista kerrontaa ja kohtauksen suunnittelua