Neuropsykiatrinen kuntoutusLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: C-10065-XX00EJ66
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Korkeakoulu
- Metropolia Ammattikorkeakoulu
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla keskitytään neuropsykiatrisen diagnoosin saaneen aikuis- ja vanhusasiakkaan hyvään kohtaamiseen ja kuntoutuksen mahdollisuuksiin. Opintojaksolla hyödynnetään kokemusasiantuntijoiden näkökulmaa ja tutkitaan moninaista elämää neuropsykiatrian kirjolla. Opetusmenetelmät sisältävät neuropsykiatristen oireyhtymien kuntoutukseen liittyviä käytännön harjoitteita.
Sisältö
- neuropsykiatrinen aikuisasiakas - neuropsykiatrinen vanhusasiakas - hyvä kohtaaminen neuropsykiatrisen asiakkaan kohtaamisessa elämänkaaren eri vaiheissa - kuntoutuksen mahdollisuudet neuropsykiatrisen asiakkaan kohdalla elämänkaaren eri vaiheissa - moninaisuus neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä - neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen käytännöt aikuis- ja vanhusasiakkaiden parissa - kuntoutuksen suunnitteluun ja kuntoutusmenetelmiin tutustuminen
Esitietovaatimukset
Opintojaksosta Neuropsykiatrian perusteet osaamistavoitteet saavutettu vähintään tyydyttävällä tasolla tai muu aiemmin hankittu osaaminen neuropsykiatrian perusteista, mm. tutustuminen tavallisimpiin kehityksellisiin neuropsykiatrisiin diagnooseihin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan toimintakyvyssä ja tunnistaa peruspiirteitä näiden asiakasryhmien hyvässä kohtaamisessa eri asiakastilanteissa. Opiskelija ymmärtää yleisimpiä kuntoutuksen mahdollisuuksia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan hoidossa elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä kysymyksiä liittyen elämän moninaisuuteen neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida sopivimpia neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen käytäntöjä aikuis- ja vanhusasiakkaalle.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija kykenee analysoimaan erilaisia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa soveltaa kriittisesti ajattelua liittyen haasteisiin neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan toimintakyvyssä. Opiskelija osaa toteuttaa hyvän kohtaamisen periaatteita neuropsykiatristen aikuis- ja vanhusasiakkaiden kohtaamisessa eri asiakastilanteissa. Opiskelija osaa analysoida näiden asiakasryhmien toimintakyvyn esteitä ja esteiden merkitystä arjen eri tilanteissa. Opiskelija tunnistaa monipuolisesti kuntoutuksen mahdollisuuksia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan hoidossa elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä kysymyksiä liittyen elämän moninaisuuteen neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä. Opiskelija osaa soveltaa tietoa liittyen erilaisiin neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen käytäntöihin aikuis- ja vanhusasiakkaiden parissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ja tunnistaa erilaisia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa soveltaa luovasti tietoa neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan toimintakyvyn kohentamiseen. Opiskelija osaa toteuttaa käytännössä hyvän kohtaamisen periaatteita neuropsykiatristen aikuis- ja vanhusasiakkaiden asiakastilanteessa. Opiskelija osoittaa laaja-alaista ymmärrystä kuntoutuksen mahdollisuuksista neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan hoidossa elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa tietoa liittyen elämän moninaisuuteen neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä ja hahmottaa tiedon sovellusarvon myös oman ammatillisen osaamisensa kannalta. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida yleisimpiä neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen menetelmiä ja hankkia ajankohtaista tietoa näihin liittyen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan toimintakyvyssä ja tunnistaa peruspiirteitä näiden asiakasryhmien hyvässä kohtaamisessa eri asiakastilanteissa. Opiskelija ymmärtää yleisimpiä kuntoutuksen mahdollisuuksia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan hoidossa elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä kysymyksiä liittyen elämän moninaisuuteen neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida sopivimpia neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen käytäntöjä aikuis- ja vanhusasiakkaalle.