Esiintymis- ja neuvontataidotLaajuus (8 op)
Opintojakson tunnus: 6M00DO46
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 8 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
- ymmärtää viestintä- ja vuorovaikutustaitojen merkityksen osana ammattitaitoa
-osaa arvioida omaa viestintä- ja vuorovaikutusosaamistaan
- osaa havainnoida ja arvioida muiden viestintää sekä sopeuttaa omaa viestintäänsä tilanteeseen sopivaksi
-osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
-osaa valmistella ja pitää kohdeyleisölle suullisen esityksen, jota osaa tarvittaessa havainnollistaa
- tietää, miten erilaiset viestintä- ja vuorovaikutustilanteet (asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet, palaverit, neuvottelut, kokoukset) tyypillisesti etenevät, ja osaa toimia niissä vastuullisesti ja vakiintuneiden toimintatapojen mukaisesti
- osaa hyödyntää saamaansa palautetta.
- osaa selvittää metsänomistajan tavoitteet ja sovittaa ne yhteen lainsäädännön, suositusten ja edustamansa organisaation tavoitteiden kanssa sekä neuvoa metsäomistajaa metsäomaisuuden hoitoon liittyvissä kysymyksissä
-osaa ohjata metsänomistajaa tekemään metsänhoitoa koskevia päätöksiä ottaen huomioon sosiaalisen, ekologisen ja taloudellisen kestävyyden
-osaa suunnitella ja toteuttaa metsäneuvontatapahtumia erilaisille kohderyhmille
- osaa kirjoittaa yleistajuisia metsäasioihin liittyviä tekstejä
-osaa käyttää sähköisiä viestintäkanavia ja sosiaalista mediaa metsäneuvonnassa
-osaa argumentoida, perustella ja puolustaa omia näkökantojaan
Sisältö
Asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet metsäalalla. Vuorovaikutuksen tasot. Viestintätyylit. Sanaton viestintä. Puhe-esityksen sisällön suunnittelu. Havainnollistaminen. Esityksen pitäminen. Kokous- ja neuvottelutaidon teoria ja tapakulttuuri. Ryhmädynamiikka.
Metsätalouteen liittyvän lainsäädännön ja suositusten soveltaminen, neuvontatilanteen suunnittelu ja toteuttaminen sekä siihen liittyvä pedagoginen osaaminen, metsänomistajan arvojen ja tavoitteiden selvittäminen, henkilökohtainen neuvonta ja siihen liittyvät vuorovaikutustaidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä ja suosituksia. Niiden käyttö neuvonnan tai omien näkemysten esittelyn perusteena on kaavamaista, eikä osoita metsänomistajan tarpeiden huomioimista. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta vain vähän eikä juuri muuta toimintaansa vuorovaikutustilanteen mukaan. Hän tarvitsee ohjausta ja tukea neuvontatilaisuuden järjestelyissä ja ryhmäneuvontatilanteen läpiviemisessä. Opiskelija osaa viestiä asiatyylisesti ja ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa käyttää aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia ja laskentamalleja näkemystensä ja tavallisten hoitoratkaisuiden perustelemiseen. Hän osoittaa kykyä ottaa huomioon metsänomistajan tavoitteita ja tarpeita. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta ja osaa muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan. Hän osaa järjestää tilauksen mukaisen neuvontatilanteen ja viedä ryhmäneuvontatilanteen läpi niin, että olennaiset oppimistavoitteet saavutetaan. Opiskelija osaa viestiä asiatyylisesti ja ymmärrettävästi.
Vuorovaikutus- ja esiintymistilanteet ovat vastaanottajan ja tilanteen huomioivia ja rakenteeltaan toimivia. Esiintyessään opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa vuorovaikutustilanteessa yhdistää luontevasti ja kokonaisvaltaisesti metsänomistamiseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia, laskentamalleja, markkinointiosaamista, ymmärrystä erilaisten ihmistyyppien välisestä vuorovaikutuksesta onnistuneen, metsänomistajan tavoitteet täyttävän vuorovaikutustilanteen rakentamiseen. Neuvontatilaisuuden järjestämisessä ja läpiviennissä hän osoittaa omatoimisuutta ja luovuutta, jotka mahdollistavat syvällisen oppimisen ryhmän tilanteen huomioiden.
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan.