Wood PurchaseLaajuus (4 cr)
Course unit code: 6M00DO34
General information
- Credits
- 4 cr
Objectives
The student:
-knows the forms of timber trade, roundwood market conditions in Finland and their significance in wood supply
-knows how to utilize forest resource and open data information, how to purchase wood and how to make the documentation of purchasing
-knows the methods of promoting timber trade, marketing methods and the basics of customer relationship management
Content
Puukaupan suunnittelu- ja hinnoitteluharjoitus, Puuvirtaharjoitukset, Ostotoimihenkilön työtehtäviin tutustuminen, markkinointikeinot metsänomistajille, puukaupan lainsäädäntö ja puukaupan sopimukset.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija tietää pääpiirteissään puukauppatavat, ymmärtää puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän tietää, miten puukaupan tarjouslaskenta, leimikon hinnoittelu ja puukaupan asiakirjat tehdään ja osaa osin avustettuna laatia kyseiset asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä ja tietää metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa ja osaa hyödyntää mahdollisuuksia monipuolisesti puukaupassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja monipuolisia avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella erilaisia leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat omatoimisesti. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa ja osaa kertoa ja perustella niistä puukauppatilanteissa.
Assessment criteria, pass/fail
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän osaamisen tasoa eikä palauta opintojaksoon sisältyviä tehtäviä.