Skip to main content

Music Perception 5Laajuus (5 cr)

Course unit code: 2X00EU29

General information


Credits
5 cr
Teaching language
Finnish
Responsible person
Hannu Pohjannoro

Objectives

Music Analysis
The course is implemented with varied contents: for example, contemporary music analysis, Schenkerian analysis, or other.

Analysis of New Music
Students perceive, analyse and describe structures in new western classical music. They undestand and are able to take advantage of literature in music analysis.

Schenkerian Analysis
Students are able to analyse and describe surface, middle, and deep structures according to the principles of Schenkerian analysis. They understand and take advantage of literature in music analysis.

Content

Analysis of New Music
- theories of new music and analytical applications of them
- new music analysis
- literature

Schenkerian Analysis
- Schenkerian analysis on tonal music
- literature

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata joitakin musiikillisia rakenteita ja jossain määrin soveltaa musiikinteorian käsitteitä analyyttisiin havaintoihinsa. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat jossain määrin hajanaisia ja muodostavat puutteellisen kokonaisuuden.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa perustella analyyttisia ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat pääosin relevantteja ja muodostavat kokonaisuuden.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan myös tavanomaisesta poikkeavien tapausten analyysiin ja perustella analyyttisiä ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat relevantteja ja muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden.

Go back to top of page