Pedagoginen harjoittelu 2Laajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: 2X00ET99
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Mirja Kopra
Osaamistavoitteet
Opiskelija kykenee laatimaan opetuksen toteuttamissuunnitelman ja toteuttamaan oman substanssinsa perustason opetusta sekä reflektoimaan toimintaansa ammatillisesti. Lisäksi hän osaa havainnoida muiden opetusta ja antaa siitä palautetta.
Instrumenttipedagogi
Opiskelija kykenee hahmottamaan instrumenttiopetuksen alkeisopetuksen vaatimuksia ja menetelmiä. Hän osaa laatia tavoitteellisia ja oppilaansa kehitystason huomioivia pitkän ajan ja tuntisuunnitelmia.
Musiikinteoriapedagogi (sekä laaja-alainen musiikkipedagogiikka että säveltäminen):
Opiskelija kykenee valitsemaan sopivia toimintatapoja eri ikäisten oppijoiden ohjaukseen. Hän osaa huomioida oppimisympäristön asettamat vaateet ja eri sidosryhmien kanssa toimimisen. Opiskelija kykenee tavoitteelliseen opetukseen sekä osaa antaa ja saada asianmukaista, rakentavaa palautetta. Hän osaa valita sopivia, tarkoituksenmukaisia ja luovia keinoja opetuksen tavoitteiden saavuttamiseksi sekä reflektoimaan havaintojaan.
Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Opiskelija kehittää pedagogisia taitojaan ja osaa keskitason kuoron/orkesterin kehittämisen pedagogiikkaa. Opiskelija osaa toimia keskitason aikuiskuoron/harrastajaorkesterin taiteellisena johtajana. Opiskelija kehittää syventymiskohteensa mukaisen ohjelmiston (kuoro, klassinen orkesteri/puhallinorkesteri, musikaaliorkesteri) harjoittamisen erityispiirteitä.
Sisältö
Opiskelija toteuttaa opetusharjoittelun oman substanssinsa mukaisesti, suorittaa ohjaavan opettajan antamat tehtävät ja osallistuu praktikum 2 -ryhmään. Opiskelija havainnoi opetusta ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti ja reflektoi kokemaansa. Opiskelijalla on opetusnäyte yhteistyössä ammatillisen opettajankoulutuksen kanssa.
Instrumenttipedagogi
Opiskelija opettaa ohjaavan opettajan kanssa laadittavan suunnitelman mukaisesti yhtä perustasoa opiskelevaa oppilasta. Opiskelija havainnoi sekä muita opetusharjoittelijoita että opettajia ja kykenee reflektoimaan kokemaansa.
Musiikinteoriapedagogi:
Laaja-alainen musiikkipedagogiikka:
Opetusharjoittelu musiikin hahmotusopintojen perus- ja syventävien opintojen tasoa vastaavissa ryhmissä pienrthmätyöskentelynä lukuvuoden ajan. Opiskelijat vastaavat yhdessä ryhmien oppimistavoitteiden toteutumisesta oppilaitoksen tai muun yhteistyökumppanin vaatimusten mukaisesti
Säveltäminen:
Opetusharjoittelu musiikin hahmotusopintojen syventävien opintojen ryhmissä parityöskentelynä lukuvuoden ajan. Opiskelijat vastaavat yhdessä ryhmien oppimistavoitteiden toteutumisesta oppilaitoksen tai muun yhteistyökumppanin vaatimusten mukaisesti.
Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Seminaarityöskentely. Työskentely harjoitusinstrumentin sekä opiskelijan oman kokoonpanon kanssa. Eri tasoisten ja eri ikäisten kuorojen, orkesterien ja yhtyeiden harjoitusten havainnointi. Laulu- tai soitinpedagogiikan tai Musiikkiteatterin Triple Threat Performer -opetuksen havainnointi.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan riittävä osallistuminen kaikkiin opintojakson osa-alueisiin ja annettujen tehtävien suorittaminen sovitussa aikataulussa. Hylätyssä suorituksessa opiskelijan on täydennettävä osaamistaan vielä jossakin osa-alueessa ohjaavan opettajan tai ammatillisen opettajankoulutuksen opettajan määrittelemällä tavalla.
Lisätiedot
Opintojakso on osa yleisen opettajan kelpoisuuden tuottavia opettajan pedagogisia opintoja (60 op).